Gebruikersavatar
Zonicious
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2017 19:58

Niet meer verbonden met wereld

Hallo,

Ik ben een meisje van 13 jaar en ik zit in 3 gymnasium. Ik weet niet of dit als probleem kan worden beschouwd, maar ik weet niet goed wat ik er mee moet.

Ik heb soms dat ik in mijn hoofd een soort andere wereld bedenk. Dat komt gewoon omdat ik een grote fantasie heb. Ik heb dan ook een heel ander leven waar ik helemaal in kan opgaan, hoewel ik wel weet dat het nep is.
Wat ik de laatste tijd heb is alleen volgens mij niet meer normaal. Ik heb niet meer het gevoel alsof mijn leven echt is, dat wil zeggen dat ik er geen plezier meer aan beleef. Ik word er ook niet verdrietig van, het is meer dat het heel erg los van mij staat. Als ik bijvoorbeeld een slecht cijfer voor Frans haal voel ik niets. In de avond voel ik niet meer angst als ik niet voor een toets heb geleerd, het enige wat ik doe is terug gaan naar die wereld, mijn wereld in mijn hoofd verder uitwerken.
Daar beleef ik dan wel weer heel veel plezier aan.

Nou ben ik van mijzelf geen sociaal kind, er is bij mij wel eens autisme geopperd maar het idee is gelijk weer van tafel gegooid omdat ik me heel goed kan inleven en een hele grote fantasie heb. Ik heb wel 2 goede vriendinnen die ik ook heel aardig vindt. De laatste tijd echter kunnen ze me niet zoveel meer schelen en doe ik soms zelfs boos tegen ze, terwijl ik dat helemaal niet wil.

Ik heb ook soms gewoon momenten waarop ik heel blij en vrolijk met de wereld ben. De laatste tijd wordt dat echter steeds minder. Ik heb er wel één keer met mijn moeder over gesproken, en die zei dat ik me meer moest proberen te focussen op de leuke dingen in het leven. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik merk wel dat mijn ouders het merken als ik soms afdwaal. Mijn vader heeft wel eens meerdere keren gevraagd of ik aan het piekeren ben, en mijn moeder vraagt wel eens waar ik aan denk. Ook gaan ze me steeds vaker vragen hoe het op school is, zoals ze vroeger deden toen ik gepest werd. Ik denk dat ze wel een vermoeden hebben dat ik wat losser van de wereld voel.

Ik weet niet goed wat ik hiermee aanmoet. Ik weet dat ik me meer moet focussen op de wereld om me heen, maar ik weet niet hoe.

Heeft iemand tips?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15109
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Niet meer verbonden met wereld

Zonicious schreef: 21 nov 2017 20:45 Ik weet niet goed wat ik hiermee aan moet. Ik weet dat ik me meer moet focussen op de wereld om me heen, maar ik weet niet hoe.
Gezien je leeftijd, denk ik niet dat jij je veel zorgen hoeft te maken over de fantasiewereld waar jij graag in verblijft en het gevoel ‘geen plezier meer te hebben’ aan het echte leven. Ik denk dat het gerangschikt kan worden onder de noemer ‘puberteit en aanverwante zaken’.

Zoals je wellicht weet, zijn de hersenen van iemand van 13 nog niet volgroeid, wat tot gevolg heeft dat het puberende kind bepaalde emoties of een bepaalde gevoelstoestand nog goed niet kan duiden. Ook over bepaalde levensvragen bestaat onzekerheid. Is een slecht cijfer voor een bepaald vak nu werkelijk zo’n ramp? Wat is vriendschap, zijn mijn vriendinnen werkelijk belangrijk voor mij? Wat zijn eigenlijk de leuke dingen in het leven? Enzovoorts. Enzovoorts.

Er is niets mis mee om af te dwalen naar je droomwereld, dat doen héél véél puberende jongeren. Ik zou me geen zorgen maken dat jij je af en toe niet verbonden voelt met de wereld, vooral niet omdat die wereld bestierd wordt door zogenaamde 'volwassenen'. Geniet van je tienerjaren, die droomwereld hoort daar gewoon bij. De volwassenheid lonkt, maar het kan absoluut geen kwaad om de wereld van de volwassenen nog even op een afstand te houden.

Veel succes.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24416
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Niet meer verbonden met wereld

Heb jij ook dezelfde mening dat je piekert? En waar pieker jij dan over?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Problemen & vragen”