Ik loop stage op een niveau 1 MBO school. Ik begeleid een leerling die angstig is om te falen. Ze heeft professionele hulp, maar deze hulp heeft als tip gegeven duidelijkheid bieden, 'Je gaat dit maken en niet anders'. Deze leerling mocht bijvoorbeeld een toets maken maar had nog niet alles af van dit hoofdstuk. Ze mocht wel de toets maken omdat ze het wel begrijpt. Na de toets, wilde ze perse het hoofdstuk af maken (terwijl dit echt niet hoefde, maar dit wil ze zelf). Ook wilde ze een samenvatting nog maken van de hoofdstukken waarvan ze de toets al had gemaakt.
Ze doet over huiswerk erg lang. Niet omdat ze het moeilijk vind, maar omdat ze het perfect wil doen. Ze schrijf ook super klein. Ze moet een verslag maken voor Nederlands over een gebeurtenis. Dit lukt haar niet omdat ze niet weet hoe ze moet beginnen. Haar begeleiding verteld dat ze prachtige verslagen kan schrijven, zonder spelfouten etc..
De leerling zit inmiddels onder de eczeem en ervaart veel stress. Ze is bang dat ze het niet gaat halen omdat ze het idee heeft dat ze achterloopt. Op haar vorige scholen heeft ze altijd rond deze tijd afgehaakt.
Wanneer ik haar vragen stel, geeft ze vaak als antwoord: 'Weet ik niet...' en koppelt ze vaak de vraag terug naar mij.
Ik vroeg mij af of ik hier misschien tips kan vinden. Ze is vandaag niet op haar stageplek en reageert niet op haar telefoon.