Gebruikersavatar
tantejan
Berichten: 819
Lid geworden op: 28 nov 2014 17:28

Re: altijd al depressief

Dag Kyron,

Wederom bedankt voor je reactie!

Iemand mooi maken door van hem/haar te houden is een waar woord!
Het doet mij denken aan de tijd dat ik werkte in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking.

Deze mensen hebben ook vaak lichamelijke gebreken.
Het was voor mij bij iedere cliënt afzonderlijk een hele belevenis als ik merkte dat er op het moment dat je echt contact weet te maken altijd een heel mooi individu te voorschijn komt.

De handicap verdwijnt dan naar de achtergrond en is niet meer van belang in het contact.
Dit heb ik als zeer wonderlijk ervaren en als een groot geschenk.
Vooral omdat ik van te voren niet verwachtte deze ervaring op te doen.
Ik vind het moeilijk om onder woorden te brengen want je moet het eigenlijk hebben meegemaakt om te begrijpen wat ik bedoel.

Ik heb daar, op die werkplek, heel veel mogen ontvangen van mijn klanten.
Ik ben ze er nog stuk voor stuk dankbaar voor.

Waarmee ik maar wil zeggen: Het uiterlijk is maar schijn, buitenkant en eigenlijk niet meer dan dat!

Wat jou betreft Kyron, ik vind dat je mooi schrijft en ik merk dat het je ook lukt om over jezelf te schrijven.
Mondjesmaat of niet: Blijven doen hoor! cheerqd5 occasion14
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: altijd al depressief

Mooie reactie en prachtig voorbeeld Tantejan…. De laatste dagen dat ik met u over uiterlijk-innerlijk praat met u, en dat heb ik nog niet verteld, kreeg ik telkens het beeld van een man die ik zowat 15 jaar geleden zag bedelen in de stad Antwerpen. Zijn gezicht helemaal verbrand, en letterlijk een grote deuk in zijn hoofd, alsof er een bom op zijn hoofd is gevallen. Voor de kathedraal zat hij daar te bedelen.

Hij krijgt een centje zeker, maar niemand informeert naar de rede van zijn verdriet…

Deze week vroeg ik me nog af… Hoe zou het met die man zijn, zou hij nog leven überhaupt? Waar ik werkelijk geïnteresseerd in was…

Het moet niet gemakkelijk zijn zo een in wereld te leven met miss/mister verkiezingen hier, miss verkiezingen daar.

Flauwekul natuurlijk, want ware schoonheid zit van binnen.
Gebruikersavatar
tantejan
Berichten: 819
Lid geworden op: 28 nov 2014 17:28

Re: altijd al depressief

Dat is helemaal waar Kyron!
Misschien was die man met dat verbrande gezicht wel heel knap voordat hij dat ongeluk kreeg...
Uiterlijke schoonheid is een zeer tijdelijk bezit. Jij hebt aan hem gedacht en ook al weet hij dat niet, toch is dat waardevol, dat is ware schoonheid.

Als je een depressie hebt wil het ook niet altijd lukken om er mooi uit te zien.
Door de medicijnen word ik dik of heel erg dun (is ook wel eens gebeurd).
De huid is vol plekjes en vaal.
De ogen staan triest.

Als ik er toen ik nog jong was zo bijliep werd er wel eens over het uiterlijk geoordeeld op een keiharde manier. Zelfs door mijn eigen moeder...
Het was pijnlijk als mensen me op mijn uiterlijk beoordeelden en daarbij veel minder geïnteresseerd waren in dat wat er zich van binnen afspeelden.

Nu ik ouder ben geworden doet dit alles er minder toe, zo lijkt het tenminste.
En natuurlijk heb ik in de loop der jaren wel geleerd hoe ik er ook als ik depressief ben toch nog een beetje netjes bij kan lopen. Maar het is nog steeds moeilijk om er fris en fruitig uit te zien, dat is dan maar zo.

Groet van tantejan occasion14 :)
Gebruikersavatar
Einzelganger
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 aug 2014 20:00

Re: altijd al depressief

" Ik zal het kleine meisje dat in mij leeft proberen te troosten en ik kan daarbij wel wat aanmoediging gebruiken."

Zelf iets in die trant ervaren dus gaf iemand mij de tip, haal een foto van jezelf boven als kind, een leuke foto van jezelf die je tof vind en je een goed gelukkig gevoel geeft (die moét toch wel ergens zitten hé....)

Zet die in je woonkamer en elke keer als je er voorbij loopt, zeg je innerlijk, ik hou van je. Het is al geschreven, het innerlijke kind omarmen, maar dan met iets tastelijk.

(heb de foto zelf al weer weg gehaald, deed me mettertijd teveel terug denken aan nare periodes ipv dat het me verder bracht, maar hé, proberen gaat mee)
Gebruikersavatar
tantejan
Berichten: 819
Lid geworden op: 28 nov 2014 17:28

Re: altijd al depressief

Dank je voor je reactie en goede raad.
Ik ben de laatste tijd nogal eens met foto's van vroeger bezig.
Ik ga het zeker proberen. :nod:
Gebruikersavatar
tantejan
Berichten: 819
Lid geworden op: 28 nov 2014 17:28

Re: altijd al depressief

Vreemd maar waar.
Maandag werd ik somber wakker.
Ik kijk niet vaak ik de krant want daar staat alleen maar ellende in waar ik toch niks aan kan veranderen.

Maandag keek ik wel en ik zag dat het blue monday was. Ondanks alles vind ik het best geestig want ik had kennelijk het goede gevoel , het gevoel dat bij die dag paste.

Maar nu ben ik nog steeds somber en vanochtend weer dat knagende gevoel vanbinnen...
Mijn venlafaxine is een tijdje terug verminderd en tot nu toe ging het goed.
Ik geloof dat ik weer in de put raak, na een periode van de druk zijn...

Heb ik nu een terugval of zou het maar kort gaan duren....of word het weer een gemengde toestand...
Geen idee.

Misschien herkent iemand dit.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: altijd al depressief

tantejan schreef:Heb ik nu een terugval of zou het maar kort gaan duren....of word het weer een gemengde toestand...
Iedereen heeft wel eens een mindere dag, of soms zelfs mindere dagen. Dat wil lang niet wijzen op een terugval.
Je topic heet "altijd al depressief," als het een terugval zou zijn, moet je die symptomen onderhand toch wel kunnen herkennen?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
tantejan
Berichten: 819
Lid geworden op: 28 nov 2014 17:28

Re: altijd al depressief

Dank voor je reactie Volhoudertje.

Ja, ik ga er altijd in eerste instantie vanuit dat er gewoon sprake is van een mindere dag.

Het vervelende van deze steeds terugkerende depressie is dat het altijd zo sluipend begint.

Ik verzet me er ook tegen, tot het niet meer gaat.

Misschien moet ik er wat bewuster mee omgaan, want inderdaad: ik ken de symptomen al lang.

Toen ik jong was wist ik nog niet wat er met mij aan de hand was, dat was veel akeliger.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: altijd al depressief

Ik herken dat sluipende gevoel goed. Al heb ik geen diagnose. Je weet op een gegeven moment dat er "iets" is of komt wat terugkerend zou kunnen zijn en je hebt herkenning aan de symptomen op een gegeven moment. Wat ik weleens zeg is dat het soms mijn "vriendin"is. En soms is het een soort van donkere schaduw, een demoon, een demoon die je langzaam in z'n greep neemt. Er is een nummer van Simon en Garfunkel wat daarbij ontzettend passend is: Sound of Silence.
Overigens heb je wel een voordeel, dat als je de symptomen kent, je kan proberen het voor te zijn, voordat je op het laatste randje staat en je nog maar een klein duwtje nodig hebt voordat je kukelt. Toegegeven, natuurlijk niet altijd gemakkelijk, maar je hebt er wel het besef van.

Als ik zo even persoonlijk mag worden, ik weet hoe het is om heel diep te zitten, en ik weet natuurlijk dat het bij iedereen anders kan zijn, maar voor mezelf, en wat ik ervaren heb, weet ik dat ik heel diep kan zitten, ook met gedachten en gevoelens die je niet wilt en ook met gedachten die soms heel concreet kunnen zijn. Dat is afschuwelijk, eenzaam en ook wel beangstigend. Maar aar ik weet ook hoe het is om met stapjes uit het dal te klimmen. En gelukkig, heb ik het meestal in de gaten als ik (tever) weg zak en duikel. Soms redelijk op tijd, soms had het wat eerder gekund, maar ik weet dat als ik een bepaalt punt bereik, dat ik dan moet oppassen. Ik weet dat het dan belangrijk is om mijn dingen te doen die mij helpen (niet schadelijk). En ja, soms kan het lang duren en heeft het veel tijd nodig, soms wat korter, maar uiteindelijk (en niet altijd alleen ook met hulp van praten en laten blijken aan mensen waarmee je dat wilt delen) lukt het mij om weer te klimmen.

Ik hoop zo dat het jou ook lukt en dat je de verschillen kan blijven zien tussen somber zijn en echt een terugval. :knuffel: :knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
tantejan
Berichten: 819
Lid geworden op: 28 nov 2014 17:28

Re: altijd al depressief

Lieve Memo,

Wat ben ik blij dat jij jouw persoonlijke verhaal hebt willen delen.

Ik zal opletten en goede dingen doen.
Maar het kost soms wel moeite.
Vandaag zou ik even trainen bij de fysiotherapie.

Om tien uur maakte ik het plan en om half één zat ik op de hometrainer.
Het is dicht bij mijn huis en ik kan er in vijf minuten zijn.

Van tien tot twaalf heb ik lopen twijfelen .
En toen heb ik mezelf er heen gesleept.
Het bewegen was goed maar ik loop wel te mopperen dat het zo veel tijd kost.
Mijn man snapt.er niks van .
Maar ik vertel er dan ook niet bij hoe lang ik zit te dubben.
Eigenlijk best grappig zo achteraf.

Nogmaals dank Memo :knuffel:
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: altijd al depressief

Graag gedaan, Tante Jan
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
tantejan
Berichten: 819
Lid geworden op: 28 nov 2014 17:28

Re: altijd al depressief

Even een kleine update.

Ik ben niet teruggevallen.
Mijn dip was niet blijvend.
Jullie hadden gelijk Memories en Volhoudertje.

Ik ben af en toe traag en somber maar niet zo diep in de put als vroeger.

Ik heb een recidiverende depressie maar die is nu hanteerbaar dankzij de behandeling en natuurlijk. .....: dit forum :knuffel:
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: altijd al depressief

tantejan schreef:Even een kleine update.

Ik ben niet teruggevallen.
Mijn dip was niet blijvend.
Jullie hadden gelijk Memories en Volhoudertje.

Ik ben af en toe traag en somber maar niet zo diep in de put als vroeger.

Ik heb een recidiverende depressie maar die is nu hanteerbaar dankzij de behandeling en natuurlijk. .....: dit forum :knuffel:
Dat is heel mooi nieuws! :knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: altijd al depressief

Ik ben erg blij voor je.

Goed bezig [045]
Understand: you been understood

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”