bouqetje
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2016 11:43
Locatie: Ermelo
Contacteer: Website Facebook Twitter

Moet ik mij zorgen maken?

Hoi iedereen, ik zit met een probleem, of een probleem in wording, ik weet het niet goed en hoop dat jullie mij kunnen helpen met het een en andere te verhelderen.
Ik ben namelijk bang dat ik met een vorm van eetstoornis heb of de beginselen er van. Ik worstel eigenlijk al met mijn gewicht van kinds af aan en afvallen lukt eigenlijk steeds niet (ik ben verder gezond). Ik ben 1.63 en weeg 96kg dus ik ben wel te zwaar, daar is verder geen onduidelijkheid over.

Maar hetgeen dat mij het meest zorgen baart is het feit dat als er lekkere dingen in huis zijn, ik mij niet kan beheersen, het is alsof het op moet. Naderhand voel ik mij vies en schuldig, ik spuug niet, maar ga vaak wel als een idioot sport oefeningen doen in de hoop het kwijt te raken. Ik ben continue bezig met mijn gewicht, het willen afvallen, het niet lekker voelen in mijn kleding en lijf, steeds trek hebben, mijn zelfbeeld die uiterst negatief is.

Ik loop momenteel bij GGZ voor mijn depressie, maar heb het hier nog nooit over gehad, behalve het willen afvallen, maar ik ben bang dat ze het niet serieus nemen en dat ik mijzelf aanstel.

Wat zijn jullie gedachten hierover, is het terecht dat ik mij zorgen maak en moet ik het gewoon bespreekbaar maken? Alvast bedankt. xx
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Moet ik mij zorgen maken?

bouqetje schreef:Ik loop momenteel bij GGZ voor mijn depressie, maar heb het hier nog nooit over gehad, behalve het willen afvallen, maar ik ben bang dat ze het niet serieus nemen en dat ik mijzelf aanstel.
Ik denk zeker dat het verstandig is om je eetprobleem en bijbehorende gedachten bespreekbaar te maken. Je angst dat de behandelaars van het GGZ je klachten niet serieus zouden nemen en zouden zeggen dat jij je aanstelt lijkt me ongegrond. Een goede hulpverlener zal zoiets nooit zeggen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Moet ik mij zorgen maken?

Hoi Bouqetje,

Hoewel VH'tje al een antwoord heeft gegeven, wil ik nog reageren erop.
Maar hetgeen dat mij het meest zorgen baart is het feit dat als er lekkere dingen in huis zijn, ik mij niet kan beheersen, het is alsof het op moet. Naderhand voel ik mij vies en schuldig,
Zelfde mentaliteit. Als er lekkere dingen binnen zijn dan moeten ze op. Ik kan niet een beetje laten staan. Op = op :) Het kost mij zeer veel moeite als ik heb gekookt om niet alles op te eten (als ik heb gekookt voor 2 dagen). Dat is ook moeilijk.

In de winkel zijn heel veel kant- en klare dingen te koop en ik merk dat als je ze zelf maakt dat het stukken beter te eten is, gezonder en dat je er trotser op bent en dus ook op jezelf. Ik weet niet of je er tijd voor hebt om af en toe een kookboek door te kijken en iets te maken wat je lekker vind, maar ik zou het zeker doen. Wat ook wel helpt is om zonder honger-gevoel de supermarkt in te lopen of om een lijstje bij je te hebben waar op staat wat je nodig hebt.
Wat mij heeft geholpen in dit jaar is om geen lekkere dingen in huis te halen. Maar zelf lekkere eten te maken. En als ik dan lekkere dingen ging halen dat ik ze dan thuis opborg en van het zicht afhield zodat ik het ook weer vergat, de eekhoorn-techniek toepassen (eekhoorns begraven nootjes in de herfst zodat ze die in de winter kunnen opgraven) :lol: Want wie wat bewaard heeft wat.
Misschien heb je er wat aan..
Ik loop momenteel bij GGZ voor mijn depressie, maar heb het hier nog nooit over gehad, behalve het willen afvallen, maar ik ben bang dat ze het niet serieus nemen en dat ik mijzelf aanstel.
Ik kan mij goed voorstellen dat die angst er is dat men je niet serieus wil nemen en men denkt dat jij je aanstelt. Maar dat is echt niet zo. Ik denk dat je het zo moet zien: jij hebt van iets last, je vraagt om hulp, je geeft informatie (maar niet alle) en daardoor kan de GGZ je minder goed helpen en wordt het onderlinge probleem niet opgelost, waardoor je er langer mee blijft zitten. Want steeds de hele dag denken aan voedsel, hoeveel je weegt, afvallen, obsessief sporten, ik wordt er moe van als ik er aan denk. Hoe heerlijk zou het zijn als je daar vanaf bent?

En mocht het zo zijn dat je niet serieus genomen voelt en dat ze aangeven dat je aanstelt, dan zou ik naar de volgende psycholoog toe gaan.
Understand: you been understood
bouqetje
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2016 11:43
Locatie: Ermelo
Contacteer: Website Facebook Twitter

Re: Moet ik mij zorgen maken?

Dank jullie wel voor jullie reacties en adviezen.

volhoudertje, het is ook misschien niet echt gegrond dat ik bang ben dat ze mij een aansteller vinden, dit is meer een angst die ik altijd bij me draag als ik ergens mee zit, ongeacht wie er aan de andere kant van de tafel zit, ben eigenlijk altijd bang dat ik mij aanstel en durf daarom vaak niets te zeggen.


koen0069, ik zou inderdaad vaker mijn eten vers moeten bereiden ipv kant en klaar, daar ben ik wel wat lui in, maar het is waar wat je zegt; het smaakt beter en ben er dan trots op (al moet ik inderdaad ook oppassen als ik teveel gemaakt heb dat ik niet alles op eet.)

Het is inderdaad heel vermoeiend om er continue mee bezig te zijn, hoop dat ik daar vanaf kan komen en ik ga het de eerst volgende keer met mijn spver er over hebben. Helemaal nu zo na de feestdagen, ben ik aangekomen en baal daar natuurlijk ontzettend van en voel mij weer zeer onprettig er bij.

Maar ik ga met je tips aan de gang, ik denk dat ik daar wel baat bij heb! Dank je wel!
Gebruikersavatar
Tsoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2016 11:28

Re: Moet ik mij zorgen maken?

Dag Bouquetje,

Mag ik een voorspelling maken ? Jouw behandelaar zal helemaal niet verrast opkijken als je het hem meldt : eetstoornissen en/of voortdurend bezig zijn met (denken aan) eten en gewicht gaat heel dikwijls samen met depressie.
Soms is er een oorzakelijk verband, niet altijd.

Integendeel dus : je moet het er over hebben, het kan een mooie opening zijn om je gesprekken omtrent depressie vooruit te stuwen.

Doen !
bouqetje
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2016 11:43
Locatie: Ermelo
Contacteer: Website Facebook Twitter

Re: Moet ik mij zorgen maken?

Tsoort schreef:Dag Bouquetje,

Mag ik een voorspelling maken ? Jouw behandelaar zal helemaal niet verrast opkijken als je het hem meldt : eetstoornissen en/of voortdurend bezig zijn met (denken aan) eten en gewicht gaat heel dikwijls samen met depressie.
Soms is er een oorzakelijk verband, niet altijd.

Integendeel dus : je moet het er over hebben, het kan een mooie opening zijn om je gesprekken omtrent depressie vooruit te stuwen.

Doen !

Ga ik zeker doen! Dank je wel! :)

Terug naar “Eetproblemen”