Gebruikersavatar
RobertV94
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2016 11:19

Moeite met het volgen van mijn gedachten

Hallo,

ik kamp al een tijdje met het volgende probleem.
Het is erg moeilijk om te omschrijven, omdat waar ik last van heb dus precies daarover gaat.
Ik kan als het ware mijn gedachten niet goed volgen en/of ergens op richten.
Als ik bijvoorbeeld een film aan het kijken ben, kijk ik naar de film maar kan ik het niet volgen.
Soms dan volg ik het wel helemaal, maar zodra ik bewust word, lijkt het alsof mijn gedachtegang plotseling stopt en kan ik het niet meer volgen.

Dit kan hele stressvolle situaties opleveren. Ik ben van mijzelf zelfverzekerd en kon me vroeger wel uit elke situatie lullen.
Nu weet ik dat, als ik in zo'n situatie bewust zou worden, en mijn gedachtegang niet meer zou kunnen volgen, ik dicht zou kunnen klappen.
Dit geeft mij een soort faalangst waar ik al een aantal jaren last van heb, en ik ben het nu wel aardig zat om eerlijk te zijn.

De oorzaak ligt denk ik bij het volgende. Een aantal jaren terug blowde ik best veel en vrijwel altijd zonder angstige gevoelens of iets dergelijks.
Tot ik een keer knetterstoned thuiskwam en mijn ouders kregen iets door. Ik moest mij normaal gedragen maar ik wist dat als ik raar ging doen
ze me door zouden hebben. Dit werkte averechts en ze hadden het inderdaad door. Hierdoor kreeg ik al een beetje een angstgevoel, voornamelijk tijdens het blowen.

Nu kreeg ik een tip van een vriend, mij bezig te houden met mediteren. Als je bewust zou worden van je gedachtes en je handelingen je het beter zou kunnen controleren. Dus ik ging een keer mediteren, en dit werkte wederom averechts. In plaats van bewust te worden van mijn gedachtes, dacht ik bij mezelf niet nadenken, niet nadenken. Dan ga je juist nadenken.

Nu kan ik dus bijvoorbeeld een hele dag alles doen zonder ergens last van te hebben, maar zodra ik bewust word denk ik bij mezelf: "Hoe doe ik dat dan", in feite hou ik mij in m'n hoofd dus bezig met die vraag, in plaats van wat ik daadwerkelijk moet doen.

Soms heb ik periodes dat ik me goed kan focussen en in m'n hoofd niet afdwaal, en soms ook periodes dat ik heel onzeker ben omdat ik me niet kan focussen. Wat ik al zei, erg moeilijk om te omschrijven. Het lijkt wel alsof mijn onbewuste gedachtes en mijn bewustzijn twee tegenpolen zijn die elkaar tegenwerken.

Ik hoop dat iemand dit probleem herkent en mij hier verder mee kan helpen.

Bij voorbeeld dank,

Groetjes R
Gebruikersavatar
RobertV94
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2016 11:19

Re: Moeite met het volgen van mijn gedachten

Bij voorbaat dank*
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Moeite met het volgen van mijn gedachten

Dwangmatige gedachten zijn heel vervelend. Ik raad je daarom aan contact op te nemen met je huisarts. Je huisarts kan je eventueel door kan verwijzen naar een psycholoog. Verder zou ik je willen aanraden om meditatie niet helemaal terzijde te schuiven en het nog eens te proberen. Mediteren is iets wat je moet leren, je zou het op zijn minst nog een kans kunnen geven. Baadt het niet, dan schaadt het niet.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
RobertV94
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2016 11:19

Re: Moeite met het volgen van mijn gedachten

Bedankt voor je reactie! "Dwangmatige gedachten" is eigenlijk precies de juiste omschrijving.

Ik ga denk ik sowieso naar de huisarts inderdaad, lijkt mij de beste oplossing.
Heeft iemand daarnaast nog opmerkingen of advies betreft mijn probleem?
Gebruikersavatar
Tsoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2016 11:28

Re: Moeite met het volgen van mijn gedachten

Dag Robert V en zoveel,

Vraagje : blow je nog en hoelang heb je het gedaan of doe je het ? Hoelang geleden ben je gestopt ?
Zoek de effecten van deze drugs eens op ( lange termijn - concentratiestoornissen,...) en oordeel zelf of je jouw probleem in terug vindt.
Sommige mensen zijn gevoeliger voor de effecten op langere termijn dan andere, misschien zit daar voor jou de oorzaak.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”