Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Half wakker, half aan het slapen

Hallo

Ik heb vaker last van "half-slapen" zo noem ik het zelf maar even en nee het is niet hetzelfde als lucide dromen ;)
Ik ben nog niet eerder iemand tegengekomen die hetzelfde heeft, dus ik vraag mij echt af of dit een erkent fenomeen is.

Ik ga het proberen zo goed mogelijk te omschrijven:

Wat er zeg maar gebeurd is dat ik niet echt slaap, het is meer een soort stand-by stand.
Ik lig met mijn ogen dicht en ben mij geheel bewust van mijn omgeving en eigen lichaam, ik weet hoe ik in mijn bed lig, kan mij opdraaien en ook gewoon me dekens goed trekken of me kussen omdraaien. Kortom niet veel anders dan gewoon met je ogen dicht in bed liggen.
Maar wat er dus gebeurd is dat ik aan het denken ben, of sterker nog het idee heb opgedrongen te zijn om te denken aan een bepaalde kwestie.
Vanaf hier wordt het voor mij lastig om het goed uit te leggen: Ik denk dus over iets na, dit is eigenlijk altijd een vast en onveranderlijk onderwerp.
Het komt erop neer dat ik over een oplossing nadenk, maar die oplossing komt niet, er blijft om één vraagstelling gedraaid worden.
Wat die vraag of issue dan is, dat zou ik niet eens kunnen terughalen, het is vaak een totaal onlogische situatie net als in een droom, ik blijf gewoon malen op iets wat helemaal niet kan, wat helemaal niet bestaat, iets dat zo niet reëel is dat het zelfs te onlogisch is voor fictie.

Soms lig ik zo de hele nacht, vaak ook vechtend tegen die gedachten, dat ik tegen mezelf zeg: je hoeft hier helemaal niet aan te denken, je moet gewoon gaan slapen.
Maar dat lukt niet, ik realiseer me ook niet dat het een "droom-gedachte" is, het enige wat ik begrijp is, dat het niet nodig is om er op "dat moment" over na te denken.

Als ik dan s'morgens op moet, voelt het ook alsof ik de hele nacht niet heb geslapen, alsof ik dus al die tijd ben wakker geweest.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven en wat ik helemaal hoop is dat dit voor iemand herkenbaar is, zodat ik weet dat ik niet de enige ben :)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Half wakker, half aan het slapen

Wat je hier beschrijft is voor mij volkomen herkenbaar. Heel vaak weet ik dat ik bezig ben met bepaalde gedachten of beelden en dat ik het idee heb maar 'half' te slapen. Niets is trouwens minder waar, want als ik op de klok kijk zijn er meerdere uren verstreken.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Half wakker, half aan het slapen

Fijn om te weten dat ik niet de enige ben :) (tenzij jij er erg veel last van hebt natuurlijk)
Het klopt wel ja, de tijd gaat sneller, heb daar eigenlijk niet eerder op gelet omdat ik bewust niet naar de wekker kijk, bang dat ik dan helemaal niet meer slaap :P
Maar wat zou het kunnen zijn denk je? Lijkt wel alsof de hersenen voor een gedeelte slapen en voor een ander deel wakker zijn, maar we zijn mensen en geen dolfijnen :p
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Half wakker, half aan het slapen

Ik denk dat 'niet echt vermoeid zijn' ook een rol speelt. Als ik echt moe ben slaap ik dieper en is mijn vermogen om dromen te kunnen sturen minder. Ik leef best wel onregelmatig, dus daar kan het ook mee te maken hebben.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Half wakker, half aan het slapen

Hebben we het wel echt over hetzelfde? Want als je het hebt over dromen sturen, lijk je meer te doelen op lucide dromen en dat is het niet :)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Half wakker, half aan het slapen

Dromen sturen of wakker liggen met gedachten komt praktisch op hetzelfde neer. Het gaat toch om het idee dat je 'niet echt' geslapen hebt?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Half wakker, half aan het slapen

volhoudertje schreef:Dromen sturen of wakker liggen met gedachten komt praktisch op hetzelfde neer. Het gaat toch om het idee dat je 'niet echt' geslapen hebt?
Dat is in mijn beleving toch wel iets anders...
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Half wakker, half aan het slapen

Ik denk dat het mij dan toch niet gelukt is om het goed uit te leggen, want het is geen van beide wat jij omschrijft.
En dromen sturen en wakker liggen met gedachtes is hetzelfde? Daar kan ik echt niet inkomen, niet kunnen slapen omdat je aan het piekeren bent is toch niet hetzelfde als in staat zijn je dromen te sturen in je remslaap?

Bij mij is het zo dat die gedachtes uit een droomstaat vandaan komen, ken je het dat je aan het denken bent in bed en vlak voor je inslaap valt die gedachtes steeds onrealistischer worden? In die staat blijf ik hangen, ik voel me geforceerd om na te denken over bv een rekenformule of betekenis van een woord, maar dat woord of die formule is helemaal geen bestaande formule of een bestaand woord, het is een droom, maar ik ben verder wel bij bewustzijn.
Maar misschien is het zoiezo wel vreemd dat ik al deels begin te dromen voordat ik in slaap val, ik ben ook een echte snoozer en als ik 4 keer snooz voor 15 minuten dan heb ik ook 4 verschillende dromen, elke kwartier een andere droom.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Half wakker, half aan het slapen

Hey meis,

Er zijn wel een aantal dingen die ik herken. Tenminste, volgens mij is het iets wat ik ongeveer hetzelfde zou kunnen hebben. Alleen zijn het bij mij niet altijd dezelfde onderwerpen.
Bij mij is het zo dat die gedachtes uit een droomstaat vandaan komen, ken je het dat je aan het denken bent in bed en vlak voor je inslaap valt die gedachtes steeds onrealistischer worden? In die staat blijf ik hangen, ik voel me geforceerd om na te denken over bv een rekenformule of betekenis van een woord, maar dat woord of die formule is helemaal geen bestaande formule of een bestaand woord, het is een droom, maar ik ben verder wel bij bewustzijn.
Maar misschien is het zoiezo wel vreemd dat ik al deels begin te dromen voordat ik in slaap val, ik ben ook een echte snoozer en als ik 4 keer snooz voor 15 minuten dan heb ik ook 4 verschillende dromen, elke kwartier een andere droom.
Wat ik ervaar is dat gedachten onrealistischer worden als ik wat langer normaal in mijn bed lig. Bij mij beginnen de gedachten sowieso onrealistisch, ze zijn nooit realistisch. Maar ze worden onrealistischer als ik langer lig. Dat zou kunnen komen doordat je meer vermoeid raakt. Dat zou kunnen komen omdat helder denken daardoor erg wordt bemoeilijkt. Dan word het steeds meer onsamenhangend. Op dat moment ben je wel bij bewustzijn maar eigenlijk al tegen de slaap aan. Tenminste zo zie ik het. Het is een ervaring tegen de slaap komen aan. Langzaamaan kom je daar vsteeds verder in. Zo vreemd vind ik het persoonlijk dus niet als je droomt voordat je echt slaapt.

Het is inderdaad weldegelijk iets anders dan lucide dromen. Volgens mij is het helemaal geen kwestie van echt kunnen sturen namelijk.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Half wakker, half aan het slapen

Bedankt Memories!

Ik vind het lastig om dingen goed te verwoorden, maar je hebt het goed en onderbouwend verwoord =) dat is inderdaad wat ik bedoelde, ik blijf tegen de slaap aanliggen.
Misschien is er een moment geweest dat ik vechten tegen de slaap, omdat ik nog over iets aan het nadenken was en blijft daardoor de gedachten hangen dat ik over iets "moet" nadenken, terwijl dat niet meer kan, omdat ik al bijna slaap en houdt die gedachten mij vervolgens weer tegen volledig in slaap te vallen.
Misschien dat het een aannemelijk theorie is?
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Half wakker, half aan het slapen

En het laatste wat je zegt ja.
Het is niet vergelijkbaar met lucide dromen, je bent niet aan het sturen, het is juist het tegenovergestelde omdat je zowel niet vrij bent om te dromen en ook niet vrij bent om helder na te denken, je wordt aan beide kanten geblokkeerd.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Half wakker, half aan het slapen

YutaYuneYunesson schreef:Bedankt Memories!

Ik vind het lastig om dingen goed te verwoorden, maar je hebt het goed en onderbouwend verwoord =) dat is inderdaad wat ik bedoelde, ik blijf tegen de slaap aanliggen.
Misschien is er een moment geweest dat ik vechten tegen de slaap, omdat ik nog over iets aan het nadenken was en blijft daardoor de gedachten hangen dat ik over iets "moet" nadenken, terwijl dat niet meer kan, omdat ik al bijna slaap en houdt die gedachten mij vervolgens weer tegen volledig in slaap te vallen.
Misschien dat het een aannemelijk theorie is?
Ik denk dat je op een gegeven moment veel te vermoeid raakt om nog verder na te denken. Dat gaat denk ik automatisch. Verschillende gebeurtenissen (of ze nou onrealistisch zijn of niet) kunnen samen komen en zo inelkaar verstrengeld raken, dat de verhalen niet kunnen kloppen. Dat kan dus met allerlei onrealistische verhalen door elkaar, maar ook met allemaal realistische verhalen door elkaar. Op een gegeven moment raak je bij beide de draad kwijt. Er zit geen helderheid meer in. Geen samenhang.
Je glijd als het ware in slaap. En uiteindelijk laat je los en slaap je echt. Dat loslaten hoef je naar mijn idee niet eens altijd op te merken, je valt dan gewoon letterlijk in slaap. Maar het kan een tijd duren.
Ik weet niet hoe het zit met dingen kunnen loslaten bij jou? Ik weet niet of je dat gemakkelijk kan, of dat je daar eigenlijk bijna altijd moeite mee hebt. Dat staat hier misschien los van, maar piekeren staat ook een beetje in verband met dingen moeilijk kunnen los laten. (Of je dat nu op deze manier doet of anders.)

In je slaap verwerk je überhaupt gebeurtenissen. Gebeurtenissen van die dag of al van eerder. Je verwerkt bijvoorbeeld in dromen. Je kan dit loskoppelen van je verhaal, of niet, maar ik zet het er gewoon even bij. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Half wakker, half aan het slapen

Naar mijn idee vertel je niet iets anders dan ik zeg =) dus ik neem het gewoon mee wat je zegt.
Ik weet niet wat je precies bedoeld met loslaten, het loslaten van gedachten zodat je kan slapen, of loslaten in het algemeen?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Half wakker, half aan het slapen

YutaYuneYunesson schreef:Naar mijn idee vertel je niet iets anders dan ik zeg =) dus ik neem het gewoon mee wat je zegt.
Ik weet niet wat je precies bedoeld met loslaten, het loslaten van gedachten zodat je kan slapen, of loslaten in het algemeen?
In dit geval bedoelde ik even met die zin loslaten in het algemeen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Bagger
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2020 03:04

Re: Half wakker, half aan het slapen

Wauw, dit is precies waar ik naar op zoek was. Ik persoonlijk kan ook mijn ogen open doen, realiseren dat het gewoon klets is wat er in m’n hoofd zit. Echter gaat het bij het sluiten van mijn ogen gewoon weer door. Ben echt benieuwd of hier een goede verklaring voor is.

Ik kon me heel erg vinden in het stukje over de wiskunde kwestie of de betekenis van een woord. Zo heb ik laatst mijn laatste tentamen gehad om mijn diploma te behalen, waar er gesproken wordt over versnelling, snelheid en afstand. Niet dat deze stof voor iedereen iets zegt maar ik ben gedurende de dagen daarvoor héél véél mee bezig geweest. Vandaar dat ik dit meld.

In mijn “droom” zag ik mensen over de brug bij mij voor de deur lopen en moest ik door middel van hun versnelling de afgelegde afstand bepalen van de voetgangers of iets dergelijks. Wat een onmogelijk vraagstuk is als er geen waarden gegeven zijn. Hoewel ik me er heel bewust van was dat dit niet gaat, wilde mijn gedachte dat ik deze kwestie op zou lossen. Ik had het gevoel dat ik pas in slaap zou vallen als deze kwestie opgelost was.

Hoewel ik van deze situatie de oorsprong nog kan achterhalen, komt het ook wel eens voor dat de oorsprong niet of haast niet te achterhalen is.

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”