Gebruikersavatar
sam
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 sep 2015 14:20
Locatie: Antwerpen

Re: Ben jij bang voor de dood?

koen0069 schreef:Hoi Sam,

Ik snap 'm niet. Het allemaal te veel figuurlijk en dat gaat er bij mij niet in.
sam schreef:Als je hem eenmaal in de ogen hebt gekeken is dat wel even schrikken.
Duidelijk. Snap ik. Maar ik heb nog nooit de dood in de ogen gekeken. Moet ik met de "dood" een wezen voorstellen? Of een bepaalde entiteit? Dus wat is volgens jou de dood? Is het een tunnel?
Ik praat met opzet in beeldspraak omdat ik liever niet te veel in details wil treden, maar als men vraagt te speciferen, heb ik geen andere keuze dan je te negeren of te elaboreren. Ik kies voor dat laatste; Met die zin bedoel ik, wannneer iemand een pistool op je richt en je het gaatje ziet is dat even schrikken, zelfs voor mensen die stellen dat ze de dood niet vrezen. Je moet zulke dingen hebben ervaren om het te weten. Het is inderdaad zo dat het althans voor mij bijzonder snel went.
koen0069 schreef:
Eens je een goede route hebt uitgezet, de angst voorbij.
Niet duidelijk. Welke route, waar? Te veel onduidelijkheid.
Mensen die nadenken over de optie de wereld te verlaten, willen niet dood, ze willen niet lijden. Sterven zien zij als een optie. Hoe ze hun dood tewerkstellen en plannen is de route die ze willen inslaan. In dit stadium, wanneer ze dood als uitweg zien, zijn ze dus hun angst voor de dood voorbij. Ze zullen meer risico's gaan nemen, hun gevoel vertrouwen en het lot uitdagen, misschien wel fietsen op een nationale weg, in tegengestelde richting en hun ogen sluiten.
koen0069 schreef:
Leven is mooi maar toch blijken we beperkt in onze ervaringen.
Zo ziet de één spoken waar een ander niets ziet.
't Zal na de dood niet anders zijn.
Welke ervaringen dan?
Onze ziel is gevangen in het fysieke lichaam. We worden dus beperkt door wat we wel en niet ervaren. We kunnen kijken en toch niet alles zien. Zo ziet de één haarscherp en is de ander blind. Net zo geld dit voor al onze zintuigen en mentale vermogens. We zijn allemaal gelijk en toch net even anders, het zijn deze kleine verschillen onderling die onze beperking soms pijnlijk duidelijk maken. De blinde wil zien, de dove horen, de stomme spreken en de dwaas slim zijn, de paranormale wil twijfel wegnemen en de ongelovige het paranormale ontkennen.

De beste manier om de toekomst te voorspellen is naar het verleden te kijken. Als we in dit leven al zo van elkaar verschillen, zie ik geen enkele reden waarom het na de dood anders zou zijn.
Mozilla is one of the most trusted companies when it comes to user privacy. Their partnership with Tor aimed at providing more privacy to Firefox browser, and increased Tor network support.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ben jij bang voor de dood?

sam schreef:Als we in dit leven al zo van elkaar verschillen, zie ik geen enkele reden waarom het na de dood anders zou zijn.
In de dood zijn we allemaal gelijk, hoor. [027] Hiërarchie of diversiteit speelt na de dood geen enkele rol meer. Als er één ding is wat volledig egalitair is, dan is het wel de dood.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Ben jij bang voor de dood?

Sam schreef:
De blinde wil zien, de dove horen, de stomme spreken en de dwaas slim zijn, de paranormale wil twijfel wegnemen en de ongelovige het paranormale ontkennen.
Ik vind het heel jammer dat je in deze zin eigenlijk iedereen op één hoop gooit. In deze zin ga je ervanuit datb iedereen zo inelkaar zit. Dat is natuurlijk niet waar.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Ben jij bang voor de dood?

volhoudertje schreef:
sam schreef:Als we in dit leven al zo van elkaar verschillen, zie ik geen enkele reden waarom het na de dood anders zou zijn.
In de dood zijn we allemaal gelijk, hoor. [027] Hiërarchie of diversiteit speelt na de dood geen enkele rol meer. Als er één ding is wat volledig egalitair is, dan is het wel de dood.
Waarom denk je dat, Vh? Waar baseer je het op?
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ben jij bang voor de dood?

koen0069 schreef:Waarom denk je dat, Vh? Waar baseer je het op?
Of je nou rijk of arm bent, koning of pauper, in de dood is iedereen gelijk. Dat is niet voor niets een oud gezegde. Ik zie geen enkele reden om het tegendeel te beweren. En laten we nou wel wezen, het zou toch ontzettend zuur zijn als een dode koning ook na zijn dood 'meer' waard, of belangrijker zou zijn dan de armoedzaaier? Dood is dood, dat is een toestand die voor iedereen gelijk is. Of denk je van niet, koen?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Ben jij bang voor de dood?

volhoudertje schreef:
koen0069 schreef:Waarom denk je dat, Vh? Waar baseer je het op?
Of je nou rijk of arm bent, koning of pauper, in de dood is iedereen gelijk. Dat is niet voor niets een oud gezegde. Ik zie geen enkele reden om het tegendeel te beweren. En laten we nou wel wezen, het zou toch ontzettend zuur zijn als een dode koning ook na zijn dood 'meer' waard, of belangrijker zou zijn dan de armoedzaaier? Dood is dood, dat is een toestand die voor iedereen gelijk is. Of denk je van niet, koen?
Ik vroeg het mij gewoon af. Ik vond het een rare uitspraak dus vandaar dat ik er even op door vroeg. We weten niets van de dood af, dus hoe kan je nu met zekerheid weten dat in de dood iedereen gelijk is. Je hoopt het en je schrijft het alsof het zo is.

Ik denk niet dat er gelijkheid is. Wat ik mijn idee is van na de dood is een ander verhaal.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ben jij bang voor de dood?

koen0069 schreef:We weten niets van de dood af, dus hoe kan je nu met zekerheid weten dat in de dood iedereen gelijk is. Je hoopt het en je schrijft het alsof het zo is. Ik denk niet dat er gelijkheid is.
We weten genoeg van de dood af, we zien het toch dagelijks om ons heen? Het is een algemene wijsheid in alle wereldtalen dat een ieder in de dood gelijk is. Het staat je uiteraard vrij om het met die algemene wijsheid oneens te zijn. Maar als er volgens jou geen gelijkheid in de dood is, waar bestaat die 'ongelijkheid' dan uit? Leg eens uit hoe je tot die slotsom bent gekomen?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Ben jij bang voor de dood?

volhoudertje schreef:
koen0069 schreef:We weten niets van de dood af, dus hoe kan je nu met zekerheid weten dat in de dood iedereen gelijk is. Je hoopt het en je schrijft het alsof het zo is. Ik denk niet dat er gelijkheid is.
We weten genoeg van de dood af, we zien het toch dagelijks om ons heen? Het is een algemene wijsheid in alle wereldtalen dat een ieder in de dood gelijk is. Het staat je uiteraard vrij om het met die algemene wijsheid oneens te zijn. Maar als er volgens jou geen gelijkheid in de dood is, waar bestaat die 'ongelijkheid' dan uit? Leg eens uit hoe je tot die slotsom bent gekomen?
Niet. Ik ga geen argumenten verzinnen. Daar heb ik geen zin in. Ik ben het gewoon niet met je eens. [na]
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ben jij bang voor de dood?

koen0069 schreef:Ik ga geen argumenten verzinnen. Daar heb ik geen zin in. Ik ben het gewoon niet met je eens. [na]
Geen zin kan ik begrijpen. [027] Maar als je argumenten moet gaan 'verzinnen' dan sta je al behoorlijk zwak. 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
sam
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 sep 2015 14:20
Locatie: Antwerpen

Re: Ben jij bang voor de dood?

volgens mij praten jullie langs elkaar heen, volgens mij doelt volhoudertje op het fysieke lichaam dat rot zoals elk ander en doelt koen op het ongrijpbare, een bestaan na de dood. 023
Mozilla is one of the most trusted companies when it comes to user privacy. Their partnership with Tor aimed at providing more privacy to Firefox browser, and increased Tor network support.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Ben jij bang voor de dood?

sam schreef:volgens mij praten jullie langs elkaar heen, volgens mij doelt volhoudertje op het fysieke lichaam dat rot zoals elk ander en doelt koen op het ongrijpbare, een bestaan na de dood. 023
Natuurlijk heb ik het over het laatste. Fijn dat iemand het begrijpt.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ben jij bang voor de dood?

Dus na de dood is er volgens jou nog steeds ongelijkheid, koen? Nou, dat lijkt me bepaald geen aanlokkelijk vooruitzicht, of wel?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Ben jij bang voor de dood?

volhoudertje schreef:Dus na de dood is er volgens jou nog steeds ongelijkheid, koen? Nou, dat lijkt me bepaald geen aanlokkelijk vooruitzicht, of wel?
Het lijkt mij dat ik hier geen antwoord op hoef te geven.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ben jij bang voor de dood?

koen0069 schreef:Het lijkt mij dat ik hier geen antwoord op hoef te geven.
Hm, interessant. Is er een teer punt geraakt, koen?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Ben jij bang voor de dood?

volhoudertje schreef:
koen0069 schreef:Het lijkt mij dat ik hier geen antwoord op hoef te geven.
Hm, interessant. Is er een teer punt geraakt, koen?
Nee. Het is de manier waarop jij de vraag stelde. Dat was een retorische vraag. Dus hoef ik daar geen antwoord op te geven.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ben jij bang voor de dood?

Tja, het is redeneren binnen een veronderstelling, dat vind ik in de eerste plaats al geen zinvolle wijze van argumenteren. Maar goed, ik vind het op zich best interessant waarom iemand van bepaalde veronderstellingen wenst uit te gaan. Met betrekking tot het leven na de dood, ga ik er gevoeglijk van uit dat er enige troost te halen valt uit de gedachte dat er na de dood geen ongelijkheid zou bestaan. Waarom zou iemand willen geloven in iets dat uiteindelijk misschien ten nadele van hemzelf zou kunnen uitpakken, niet waar? Dat lijkt me niet logisch. Waar zit de winst om de gedachte te koesteren dat mensen na de dood 'niet gelijk' zouden zijn?

Interessant trouwens dat een vraag over ‘angst voor de dood’ uiteindelijk verzandt in een gedachtewisseling over een eventueel ‘leven na de dood’.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Ben jij bang voor de dood?

Interessant trouwens dat een vraag over ‘angst voor de dood’ uiteindelijk verzandt in een gedachtewisseling over een eventueel ‘leven na de dood’.
Dát is in ieder geval wel interessant inderdaad. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Ben jij bang voor de dood?

Het was ook niet mijn intentie om een discussie op gang te brengen. Ik ben gewoonweg benieuwd naar waarom vh de dingen zegt alsof het zo is. Zeker met zo'n grensgeval als de dood. Dus ik wil geen discussie maar ik wil weten waar jij de dingen vandaan haalt. Welke bronnen? Zo dat we wat kunnen verdiepen in plaats van een spelletje vol met beweringen. Dat spelletje ken ik nu wel en daar pas ik voor.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Ben jij bang voor de dood?

Omdat ik dat spelletje niet leuk vind. En ik ben dan altijd de gebeten hond. Ik wordt er kwaad om. En bedankt vh dat ik niet meer kan slapen.

Ik probeer in de luchtigheid te reageren. Je moet niet de dingen om gaan draaien. Jij beweerd iets, vertel maar waarom je het beweert en geef een voorbeeld waar ik iets kan vinden. Maak het niet zo vaag.... Dat irriteert mij.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ben jij bang voor de dood?

koen0069 schreef:Ik ben gewoonweg benieuwd naar waarom vh de dingen zegt alsof het zo is. Zeker met zo'n grensgeval als de dood.
Hoezo is de dood een grensgeval? In fysieke zin is het in ieder geval geen grensgeval maar een realiteit en zekerheid. De medische kennis omtrent de dood is ook voldoende gedocumenteerd. En wat het gezegde "In de dood is iedereen gelijk" betreft, dat is, zoals ik eerder al betoogde, een algemene wijsheid die in veel culturen gehuldigd wordt. Google het maar eens in een paar andere talen. "In death everyone is equal". "Im Tod sind alle gleich". Tja, wat valt daar tegen in te brengen?
Niets, lijkt me. Wat heeft het voor zin om een spreekwoord of gezegde te bekritiseren? Tenzij je het over het leven ná de dood hebt. Maar daar ging het hier niet om.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Laothe
Berichten: 2349
Lid geworden op: 07 okt 2010 18:14

Re: Ben jij bang voor de dood?

Sinds een tijd ben ik heel bang voor de dood. Het houd me iedere dag bezig.
It seems like nothing has changed, but everything is different now.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ben jij bang voor de dood?

Laothe schreef:Sinds een tijd ben ik heel bang voor de dood. Het houd me iedere dag bezig.
Angst hebben voor de dood is begrijpelijk. Maar je kunt die angst ook bezweren en omzetten in iets positiefs. Laat de angst voor de dood je er niet van weerhouden te leven. Grijp de kans om te leven
daarom met beide armen aan. :knuffel:
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Pams
Berichten: 1276
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:26

Re: Ben jij bang voor de dood?

Laothe schreef: 29 aug 2013 21:59 Op het moment niet.
Waarom kan ik me niet meer herinneren hoe het voelde om niet bang te zijn voor de dood? Ik zou er zoveel voor over hebben om dat gevoel voor een dag terug te krijgen zodat ik wist wat ik voortaan tegen mezelf moet zeggen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ben jij bang voor de dood?

Pams schreef: 24 apr 2019 01:25 Ik zou er zoveel voor over hebben om dat gevoel voor een dag terug te krijgen zodat ik wist wat ik voortaan tegen mezelf moet zeggen.
Waarom zou je bang zijn voor de dood als je jong en gezond bent en nog een heel leven voor je hebt?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Ben jij bang voor de dood?

volhoudertje schreef: 24 apr 2019 11:51
Pams schreef: 24 apr 2019 01:25 Ik zou er zoveel voor over hebben om dat gevoel voor een dag terug te krijgen zodat ik wist wat ik voortaan tegen mezelf moet zeggen.
Waarom zou je bang zijn voor de dood als je jong en gezond bent en nog een heel leven voor je hebt?
Gezond is een twijfelbegrip. Misschien voelt ze zich veel minder gezond als dat ze zou willen zijn.
Dat weet ik niet, dat kan alleen Pams beantwoorden. Maar het staat er eigenlijk los van. De dood kan onbekend zijn, daardoor eng, omdat je niet weet wat de dood precies is, omdat je er geen goed beeld bij hebt.

Dat is voor sommigen een voordeel. Anderen worden er juist angstig van.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Vraag van de week”