Gebruikersavatar
brax
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2015 15:51

Energie tussen handen voelen

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een logische (liefst wetenschappelijke verklaring) voor het navolgende. Ik heb nooit geloofd in alternatieve geneeskunde, door omstandigheden heb ik onlangs echter kennis gemaakt met Reiki. Een van de dingen die via Reiki zou kunnen worden aangeleerd is het voelen van je eigen energie.

Tot mijn enorme verbazing voel ik daadwerkelijk een onzichtbare druk tussen mijn handen wanneer ik deze naast elkaar hou en mijn handen in een bal vorm positioneer. Ik kan het inmiddels zelfs kleiner en groter maken, ook als ik mijn handen en armen draai blijf de druk aanwezig tot mijn handen tever uit elkaar zijn waarna de druk weg is. Het gaat mij op dit moment nog te ver om te geloven dat het echt energie is wat ik tussen mijn handen voel. Ik kan echter nergens een logisch antwoord vinden wat het is.

Op forums waar andere Reiki beoefenaar zitten is uiteraard de overtuiging dat het echt energie is en op wetenschapforums kom ik niet verder dan dat het onzin is zonder enige verdere onderbouwing waarom het onzin is. Dus ik dacht / hoop dat er op dit psycholoog forum neutrale mensen zijn die wellicht een logische verklaring hiervoor hebben?

Daar Reiki met spiritualiteit heeft te maken heb ik dit bericht in dit subforum geplaatst.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Energie tussen handen voelen

Volgende vraag: wat is voor jou wetenschap?
Of: wat is voor jou acceptabel....?

Ik snap wel, dat je geen zin hebt om dingen te moeten geloven - maar wetenschap zoals ik het ken is gebasseerd op waarneming.
En dingen waarnemen die buiten je begrippenkader vallen, dat is soms slikken, wat je er precies mee moet is een vraag, maar de waarneming blijft een feit. (Vergelijk met het verhaal, dat toen Columbus bij de eerste eilandjes van het Grote Schildpadeiland (...tegenwoordig bekend als de Ameria's...) belandde, de plaatselijke shamanen de enigen waren, die de schepen zagen. Geen idee, of dit werkelijk zo is gegaan, maar het verhaal gaat er wel over, dat 'dingen zien etc die je niet gewend bent te zien' moeilijk is.)

Dat je 'een deel van mijn energie zit kennelijk buiten mijn lichaam' onlogisch, wennen, vreemd etc vindt, vind ik volstrekt begrijpelijk.
Aan de andere kant: voor iedereen in de 21ste eeuw zijn dingen die je niet kunt zien zoals electriciteit, radiogolven en nog zo het een en ander volstrekt normaal. En sommige dieren zien utraviolet licht, sommige (jonge) mensen horen 9000 herz, etc etc.
...en dat is dan allemaal gewoon fysiek.

Uiteraard kun je wellicht ook spirituele zaken zoals liefde, kalmte, hartelijkheid, etc etc. voelen in de vorm van energie, dat zou ook nog wel kunnen (waarom tenslotte ook niet? ).
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Energie tussen handen voelen

brax schreef:Daar Reiki met spiritualiteit heeft te maken heb ik dit bericht in dit subforum geplaatst.
Dat Reiki, zoals dat in het Westen wordt toegepast, ook maar iets met spiritualiteit te maken zou hebben, vind ik zeer aanvechtbaar. Met de handen wapperen en beweren dat je genezende energie kunt uitstralen naar een patiënt zou ik in ieder geval niet als een reeks 'spirituele' handelingen willen kenschetsen.
Reiki behoort niet voor niets tot het schimmige gebied van de alternatieve geneeswijzen. Net als bij andere alternatieve geneeswijzen als homeopathie en acupunctuur is de effectiviteit van deze behandelmethodes hoofdzakelijk gebaseerd op het placebo effect. De bewering dat Reiki, net als homeopathie en acupunctuur niets anders zijn als moderne vormen van kwakzalverij is in veel opzichten verdedigbaar.

Desondanks heb je de ervaring gehad dat je energie kunt kneden met je handen. Maar dit kan ook een illusie zijn, of iets waar je heel graag in wilt geloven. Voor dit soort zaken is geen bewijs te vinden, dat mensen energie kunnen uitstralen en op een helende manier kunnen toepassen valt eenvoudigweg niet te meten.

Objectief gezien zou ik durven zeggen dat je zintuigen je parten spelen en iets ervaart wat gewoon weg niet reël kan zijn.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
brax
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2015 15:51

Re: Energie tussen handen voelen

Ik weet dus niet wat het is, daarom stel ik deze vraag :-) ik zoek een logische goede verklaring (liefst wetenschappelijk) met onderbouwing. Tot nu toe kom ik nergens verder dan samengevat positief 'het is waar het is je energie' of samengevat negatief 'het is onzin want het zit tussen je oren'. Als het bepaalde dingen in je hersenen zijn die je dat gevoel doen laten geloven dan moet daar toch iets over terug te lezen zijn welke verbindingen in de hersens daarvoor zorgen lijkt me.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Energie tussen handen voelen

brax schreef:Als het bepaalde dingen in je hersenen zijn die je dat gevoel doen laten geloven dan moet daar toch iets over terug te lezen zijn welke verbindingen in de hersens daarvoor zorgen lijkt me.
Misschien biedt de zoekterm 'hallucinatie' verdere aanknopingspunten, in het bijzonder de somatische- en tactiele hallucinaties. Wat je beschrijft is immers een zintuiglijke beleving die niet overeenkomt met wat er in werkelijkheid gebeurt.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Energie tussen handen voelen

Er is geen logische verklaring omdat het niet logisch is.

Het kan zijn dat je wat voelt maar geen feiten of theorie om dat gevoel te staven
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Energie tussen handen voelen


Desondanks heb je de ervaring gehad dat je energie kunt kneden met je handen. Maar dit kan ook een illusie zijn, of iets waar je heel graag in wilt geloven. Voor dit soort zaken is geen bewijs te vinden, dat mensen energie kunnen uitstralen en op een helende manier kunnen toepassen valt eenvoudigweg niet te meten.

Objectief gezien zou ik durven zeggen dat je zintuigen je parten spelen en iets ervaart wat gewoon weg niet reël kan zijn.
...en er is ook het schimmige gebied van de pseudo wetenschap. ;)
Uiteraard: illusies, hallucinaties en geloof/ inbeelding bestaan. Dat is uitgebreid bewezen en valt in een aantal gevallen ook fysiek te staven.

Dat mensen energie uitstralen is een tamelijk simpel feit. Accoord, doorgaans gaat dat over zaken zoals warmte en statische electriciteit, maar toch: dat is energie. Weliswaar van een andere categorie dan rust of liefde, maar het gaat me hier efkes over het simpele feit dat energie uitstraling normaal is.

Uiteraard kan het zijn, "dat je zintuigen je parten spelen", dat doen die dingen om allerlei uiteenlopende redenen - maar die (op zich reëele) optie is geen enkel bewijs voor de bewering "dat het niet reëel kan zijn". Tenzij we van te voren hebben afgesproken wat reëel is en wat niet (maar daarmee is de zoektocht naar "wat gebeurt hier nu precies" bij voorbaat al geen echte zoektocht meer).
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Energie tussen handen voelen

brax schreef:Ik weet dus niet wat het is, daarom stel ik deze vraag :-) ik zoek een logische goede verklaring (liefst wetenschappelijk) met onderbouwing. Tot nu toe kom ik nergens verder dan samengevat positief 'het is waar het is je energie' of samengevat negatief 'het is onzin want het zit tussen je oren'. Als het bepaalde dingen in je hersenen zijn die je dat gevoel doen laten geloven dan moet daar toch iets over terug te lezen zijn welke verbindingen in de hersens daarvoor zorgen lijkt me.
Ja, ik herinner me nog mijn docent fysiologie, die kon zich hier altijd heerlijk over opwinden [027] .
Er schijnt een deel van het temporale brein te zijn, dat verantwoordelijk schijnt te zijn voor godservaringen. Prompt had iemand geconcludeerd: "zie je wel, god bestaat niet *het zit allemaal tussen de oren*". Nou zal een boeddhist dit erg vrolijk onderschrijven, maar het is uiteraard wel een over-simplificatie. "We hebben de suiker receptor in het brein gevonden - suiker bestaat niet, dat zit alleen maar tussen de oren"...

Aan de andere kant: met alle respect voor je vragen "ik wil het weten" of "het is pas waar, als ik het in de stof kan aanwijzen" - die vragen kunnen ook een valkuil worden.
Hoe zou een spiritueel begrip als rechtvaardigheid er in de stof uitzien? (...een wetboek, zou je kunnen zeggen, maar daarna beginnen de moeilijkheden. )
Daarmee wil ik nadrukkelijk niet zeggen dat spiritualiteit altijd maar een kwestie zou zijn van je logische verstand uitzetten.
Dat is nou juist een tweedeling die ik uitermate on-spiriteel vind.

Je zou ook, bijvoorbeeld, je ervaring als uitgangspunt kunnen nemen.
Je voelt energie waar je geen laars van snapt. - Dat kan.
Wat doet dit met je? Zowel het voelen van de energie, als het feit dat je deze ervaring niet goed kunt plaatsen...? Voor de een een leuk avontuur, voor de ander duidelijk buiten de comfort zone.
En gesteld dat je bij reiki liefdevolle energie krijgt, maakt dat dan, dat jij daadwerkelijk anders, liefdevoller in het dagelijks leven staat. - of dat je muist weer andere dingen opvallen?
(Ofwel: laat die reiki zich maar bewijzen ;) ;) ;) in jouw dagelijks leven!)(En een ander soort vraag dan 'misschien ontdekken we over een x aantal jaren het verband tussen heissenberg deeltjes en liefde'.)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Energie tussen handen voelen

Janneke schreef:Uiteraard kan het zijn, "dat je zintuigen je parten spelen", dat doen die dingen om allerlei uiteenlopende redenen - maar die (op zich reëele) optie is geen enkel bewijs voor de bewering "dat het niet reëel kan zijn". Tenzij we van te voren hebben afgesproken wat reëel is en wat niet (maar daarmee is de zoektocht naar "wat gebeurt hier nu precies" bij voorbaat al geen echte zoektocht meer).
Tja, als je hierover wilt muggenziften en de weg wilt openhouden voor de mogelijkheid dat de topic starter inderdaad energie zou kunnen sturen met zijn handen, dan moet je dat vooral niet laten.
Als iemand zich daar mee bezig houdt, dan begeeft die persoon zich op het schimmige gebied van de pseudo wetenschappelijke apekool. Die pseudo wetenschappelijke apekool verheugt zich overigens in een merkwaardige populariteit, vooral onder de wat zweveriger types. Ach ja, ieder z'n hobby.

Reiki is natuurlijk de grootste flauwekul en kwakzalverij die er bestaat. Iedereen met een beetje nuchter verstand weet heus wel dat je mensen niet kunt genezen door met de handen vlak bij het lichaam van een patiënt te gaan wapperen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Energie tussen handen voelen

volhoudertje schreef:Reiki is natuurlijk de grootste flauwekul en kwakzalverij die er bestaat. Iedereen met een beetje nuchter verstand weet heus wel dat je mensen niet kunt genezen door met de handen vlak bij het lichaam van een patiënt te gaan wapperen.
Uiteraard: gewoon een cirkel redenering.

Geloof ik in reiki: nee. Geloof ik puur van te voren, dat het allemaal grote kolder is, "omdat ik nuchter verstand heb", nee hoor, daar doe ik niet aan.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Energie tussen handen voelen

Janneke schreef:Geloof ik puur van te voren, dat het allemaal grote kolder is, "omdat ik nuchter verstand heb", nee hoor, daar doe ik niet aan.


Ik vind het altijd grappig dat mensen een slag om de arm willen houden als het om het ogenschijnlijk onbewijsbare zaken gaat. Het lijkt alsof ze niet durven vertrouwen op hun ratio en kennis.

Maar om terug te keren naar de ervaringen van de topicstarter brax, want daar gaat het hier in feite om, zou ik de suggestie willen doen dat we hier te maken hebben met een soort zinsbegoocheling die gevoed wordt door het onbewuste verlangen in Reiki en aanverwante zaken te geloven.
brax schrijft immers het volgende:
Ik heb nooit geloofd in alternatieve geneeskunde, door omstandigheden heb ik onlangs echter kennis gemaakt met Reiki. Een van de dingen die via Reiki zou kunnen worden aangeleerd is het voelen van je eigen energie.
Tot mijn enorme verbazing voel ik daadwerkelijk een onzichtbare druk tussen mijn handen wanneer ik deze naast elkaar hou en mijn handen in een bal vorm positioneer.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Energie tussen handen voelen

... ;) Ik vind het leuk, als jij het grappig vindt, maar nog los daarvan: ik vind dat de ratio ten allen tijde een slag om haar arm moet houden.
(Tenzij iemand gaat beweren, dat hij of zij echchies alles zeker weet.)

En puur feitelijk zou je heus gelijk kunnen hebben, hoor, met zinsbegoocheling, gevoed door onbewust verlangen, maar ik vind dat nogal ver gaan, eerlijk gezegd. (Met weinig slagen om de arm, volledig vertrouwend op etc etc...????)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Energie tussen handen voelen

Janneke schreef:En puur feitelijk zou je heus gelijk kunnen hebben, hoor, met zinsbegoocheling, gevoed door onbewust verlangen, maar ik vind dat nogal ver gaan, eerlijk gezegd. (Met weinig slagen om de arm, volledig vertrouwend op etc etc...????)
Dat vind jij ver gaan? Maar wat wil jij dan? Wil je brax bevestigen in zijn waan dat hij een bal energie met zijn handen kan vormen? Dat lijkt me toch de minst verstandige en wenselijke benadering.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Energie tussen handen voelen

volhoudertje schreef:
Janneke schreef:En puur feitelijk zou je heus gelijk kunnen hebben, hoor, met zinsbegoocheling, gevoed door onbewust verlangen, maar ik vind dat nogal ver gaan, eerlijk gezegd. (Met weinig slagen om de arm, volledig vertrouwend op etc etc...????)
Dat vind jij ver gaan? Maar wat wil jij dan? Wil je brax bevestigen in zijn waan dat hij een bal energie met zijn handen kan vormen? Dat lijkt me toch de minst verstandige en wenselijke benadering.
Volgens mij wil Janneke niets bevestigen. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Spiritualiteit”