Gebruikersavatar
Mark80
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 aug 2014 14:13

Krachteloos in droom

Hallo,

Ik loop met een vraag rond en ik hoop dat iemand er iets over kan vertellen.
Ik heb namelijk al jaren lang incidenteel een droom waarbij mijn broer iets doet wat ik niet wil en de enigste manier om hem te stoppen is hem dan te slaan (hij houdt mij dan niet vast ofzo). Maar als ik hem dan probeer te slaan dan heb ik totaal geen kracht. Hij voelt het zelfs amper.

Nou is het zo dat hij in mijn jeugd erg agressief was en ik bang voor hem was. Maar dat is 20 jaar geleden...
Ik neem aan dat het me in mijn onbewuste nog steeds bezighoudt.. maar het zou fijn zijn als ik me eens niet zo machteloos zou voelen in die droom en hem eens flink te grazen zou kunnnen nemen of gewoon voor mezelf op te kunnen komen. Maar ik ben dan zo machteloos... ik haat dat!

Ik weet niet zo goed was precies mijn vraag is. Wel zou ik graag dit willen door breken al weet ik niet hoe. Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
Sigma²
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 nov 2014 01:26

Re: Krachteloos in droom

Hallo,

Als dit alleen tijdens het dromen is, is het niet zo'n groot probleem lijkt me. Is dit elke nacht zo of eens in de zoveel tijd? En heb je er in het dagelijks leven ook last van? aan je bericht te zien waarschijnlijk niet

Je zou kunnen proberen er wat nadenk tijd in te stoppen, dus ook bewust, zodat je het een soort van verwerken kan, onbewust.
Maar je hebt ook lucide dromen, dan kan je in je slaap bewust worden dat je slaapt. En zo weer de controle terug krijgen, kost wel veel tijd om dat te leren, dien je ook alles bij te houden op papier waarover je droomt.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Krachteloos in droom

Hoi Mark,
het fysieke deel van dromen is, dat je geest wel actief is, maar je spieren min of meer uitgeschakeld. Wat veel mensen dus tot hun frustratie voelen in een droom: je wilt slaan, of weghollen of hoe het maar uitkomt - en dat lukt niet, of "stelt niets voor".

En idd, wat Sigma ook schreef: je kunt overdag het "script" van je dromen herschrijven, met de prettige 'bijkomstigheid' ;) dat in dromen alles kan.
Overdag stel je je dus een of twee keer, elke dag voor " Oh, ja, en er was iets naars met mijn broer, en dan sla ik hem - en stel je echt voor, dat je uithaalt en hij neergaat." (...en als dat aan de orde is: geniet daarvan! Hij was niet lief en hij heeft geen last van die fantasie.) Als je dat leuk vind, verander je daarna in superman, en vlieg je door de lucht in een overwinningsroes. (Al dan niet met je slachtoffer aan zijn haren meegesleurd.)
... of wat voor "script" jou maar plezier geeft!

Als alles goed is, verandert je droom op gegeven moment mee met deze fantasieën.

(En misschien heb je krek deze dromen, als je 'in waking life' iets hebt meegemaakt, wat op een of andere manier jou doet denken aan vroeger toen (iemand) agressief tegen je was, jij je zo te lezen niet goed kon verweren en je - als gevolg hiervan: terecht! - bang was.
In dat geval kun je de droom zien als een reminder, dat je nog oude troep hebt liggen om op te ruimen, en dat je hetzij fysiek op karate zou kunnen gaan, hetzij psychologisch aan je weerbaarheid kunt werken.)
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Krachteloos in droom

Ik heb namelijk al jaren lang incidenteel een droom waarbij mijn broer iets doet wat ik niet wil en de enigste manier om hem te stoppen is hem dan te slaan (hij houdt mij dan niet vast ofzo). Maar als ik hem dan probeer te slaan dan heb ik totaal geen kracht. Hij voelt het zelfs amper.
Misschien kun je hem een volgende keer eens flink uitkafferen ipv proberen hem te slaan. Zou je hem verbaal niet nog veel beter op zijn nummer kunnen zetten dan je dat in je droom fysiek had gewild?
Ik heb geregeld dromen overigens waarin ik behoorlijk hard aan het rennen ben, of aan het zwoegen ben, met name met huis-schilderwerk of een ander soort van geklus. Doodop ben ik dan wel eens bij het wakker worden. Maar ook dromen waarin ik kon zweven, daarbij hoefde ik maar heel rustig kalm met de armen wijd op en neer te gaan en langzaam steeg ik dan op...Onbetaalbaar.
Sorry dat ik off-topic ging Mark.
Veel succes met je volgende droom over je tirannieke broer. Geef hem er flink van langs, maar nu verbaal
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Krachteloos in droom

Je broer kan symbool staan voor je "underdog" positie, of voor "machteloosheid" in je dromen. Je zou eens kunnen kijken naar wat er speelt in je leven op zo'n moment dat je zo'n droom hebt. Waar je je dan machteloos of krachteloos over voelt. Het klinkt een beetje alsof je moeite hebt met assertief zijn en voor jezelf opkomen.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Overige problemen en vragen”