Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Hoe ervaar jij liefde en hoe ga je daarmee om?

Hoe ervaar jij liefde, hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich dat?


In navolging van de vraag van afgelopen week waarin God centraal stond, deze keer een vraag over dat andere menselijke fenomeen, waar schrijvers, filmmakers en zangers nog altijd door geïnspireerd raken: de liefde. Van God kunnen mensen beweren dat Hij niet bestaat, maar wie zou kunnen beweren dat de liefde niet bestaat?

In menige popsong wordt de liefde bezongen, dan heet het: love will set you free. Vrij vertaald in het Nederlands betekent dat 'liefde maakt je vrij'. Maar oh wee als je dat in het Duits vertaald, want dan zijn bij sommige mensen de rapen gaar. Toch is het net zo goed in de Duitse taal waar: Liebe macht frei.

Iedereen heeft liefde nodig, of het nou een pasgeboren baby is, tante Sjaan van drie hoog achter, of een misdadiger die zijn straf uit zit.

Maar wat is liefde, hoe ervaar je liefde, hoe ga je daarmee om en hoe uit zich dat?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Hoe ervaar jij liefde en hoe ga je daarmee om?

Liefde kun je het beste asocieren met een hekwerk van een vernietigingskamp waarin miljoenen mensen omgebracht werden op grond van afkomst
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hoe ervaar jij liefde en hoe ga je daarmee om?

Max schreef:Liefde kun je het beste associëren met een hekwerk van een vernietigingskamp waarin miljoenen mensen omgebracht werden op grond van afkomst
Dat zou kunnen, Max. Maar in de regel zal die associatie eerder bij de tekst liggen die op het hekwerk is aangebracht dan op het hekwerk zelf. En waarschijnlijk bedoel je niet de letterlijke tekst die de Nazi's aangebracht hebben, maar een bekende variatie daar op. Tja Max, ieder het zijne, of zoals de Duitsers zouden zeggen: "Jedem das Seine".
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Hoe ervaar jij liefde en hoe ga je daarmee om?

Ik vind dat als je kijkt overal wel een stukje liefde in terugvind.

Sommige mensen, dieren, natuur, gebouwen , muziek , zelfs het lekkere gebak van de warme bakker steekt een stuk liefde voor zijn ambacht in.

Je moet wel kijken en geloven dat het er is. En als je het voelt , die klik met sommige mensen/zaken is het een voorrecht.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
tantejan
Berichten: 819
Lid geworden op: 28 nov 2014 17:28

Re: Hoe ervaar jij liefde en hoe ga je daarmee om?

Momo heeft het helemaal bij het rechte eind wat mij betreft. [027]

Ik heb als ik één van de dingen die Momo noemt meemaak een warm gevoel van binnen en soms ga ik dan ook nog (bijna) huilen.
Het kan van alles zijn: Mensen die muziek maken, kinderen die van een ijsje genieten en ga zo maar door. Dat is liefde! love3
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hoe ervaar jij liefde en hoe ga je daarmee om?

Maar wat is liefde, hoe ervaar je liefde, hoe ga je daarmee om en hoe uit zich dat?

Wat is liefde? Tja, wat is liefde? Liefde heeft zo veel verschillende verschijningsvormen dat het ondoenlijk wordt om ze allemaal te benoemen. De liefde die je voelt voor een vriend is een andere liefde dan de liefde die je voelt voor je partner. De liefde voor je moeder is een andere dan de liefde voor je vader. En ga zo maar door. Hebben we eigenlijk wel over het zelfde verschijnsel als je van ieder persoon op een andere manier kunt houden?

Wat ik altijd een beetje sneu vind is dat ik niet altijd evenveel van iemand kan houden als de ander van mij. Helaas heb ik wat dat betreft mensen ook wel eens moeten teleurstellen. Maar ja, je kunt het in de liefde niet iedereen evenzeer naar de zin maken en strikt genomen mag je dat ook van niemand verwachten.
Er schuilt veel waarheid in de populaire uitspraak "If you love someone, you must be prepared to set them free." Het belangrijkste is niet om iemand te claimen, maar om iemand vrij te laten.

Liefde heeft alles te maken met vrijheid. Liebe macht frei, love will set you free, liefde maakt je vrij. Het maakt niet uit in welke taal je dat zegt, het is een universele wijsheid. En hoe maakt liefde je vrij? Door je niets aan te trekken van het oordeel van een ander. Je mag immers houden van wie je wil en op de manier die het beste bij je past. Daar hoeft niemand zich voor te verantwoorden, misschien alleen tegenover God, maar aangezien God liefde is, komt de goedkeuring uit dezelfde bron: je hart en je ziel.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Hoe ervaar jij liefde en hoe ga je daarmee om?

Wat ik altijd een beetje sneu vind is dat ik niet altijd evenveel van iemand kan houden als de ander van mij. Helaas heb ik wat dat betreft mensen ook wel eens moeten teleurstellen. Maar ja, je kunt het in de liefde niet iedereen evenzeer naar de zin maken en strikt genomen mag je dat ook van niemand verwachten.
Geef je al die mensen die je helaas niet net zo kunt liefhebben als zij jou liefhebben evengoed nog een beetje nazorg Volhoudertje? Of ben je genoodzaakt een aantal van je aanbidders aan hun eenzame sneue lot over te laten omdat je eenvoudig niet de tijd voor kunt vrijmaken al die groupies de aandacht te geven die ze van jou verlangen?
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Hoe ervaar jij liefde en hoe ga je daarmee om?

Ik ervaar liefde veelal in de vorm van kippenvel, gevoelens van extase, verrukking, volledige onbedwingbare overgave alswel toewijding, absorptie, inspiratie
Elke dag opnieuw ten aanzien van allerlei in mijn leven
een ander mens, mijn vrouw
en soms iets dat zich openbaart in muziek, literatuur, of wat je waarneemt wanneer je op een bankje zit in de zon
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hoe ervaar jij liefde en hoe ga je daarmee om?

Max schreef:Geef je al die mensen die je helaas niet net zo kunt liefhebben als zij jou liefhebben evengoed nog een beetje nazorg Volhoudertje? Of ben je genoodzaakt een aantal van je aanbidders aan hun eenzame sneue lot over te laten omdat je eenvoudig niet de tijd voor kunt vrijmaken al die groupies de aandacht te geven die ze van jou verlangen?
Nee Max, daar kan ik toch niet aan beginnen? [027] Als ik dat zou doen had ik zelfs geen tijd meer over om overbodige berichten die geen enkele bijdrage leveren aan een topic te modereren. En dat is een situatie waar we toch voor moeten waken, of niet Max? 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe ervaar jij liefde en hoe ga je daarmee om?

Er schuilt veel waarheid in de populaire uitspraak "If you love someone, you must be prepared to set them free." Het belangrijkste is niet om iemand te claimen, maar om iemand vrij te laten.

Liefde heeft alles te maken met vrijheid. Liebe macht frei, love will set you free, liefde maakt je vrij. Het maakt niet uit in welke taal je dat zegt, het is een universele wijsheid. En hoe maakt liefde je vrij? Door je niets aan te trekken van het oordeel van een ander. Je mag immers houden van wie je wil en op de manier die het beste bij je past. Daar hoeft niemand zich voor te verantwoorden, misschien alleen tegenover God, maar aangezien God liefde is, komt de goedkeuring uit dezelfde bron: je hart en je ziel.
Mooi geschreven! :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Dwarrel_66
Berichten: 689
Lid geworden op: 04 dec 2014 21:12

Re: Hoe ervaar jij liefde en hoe ga je daarmee om?

Hoe ervaar ik liefde. Ik zou het eigenlijk niet weten. Ik heb het nooit zoveel ervaren, of het komt gewoon niet bij mij binnen en kan ik geen liefde ontvangen. Maar als het daadwerkelijk genoemd wordt, dan vind ik het moeilijk ermee om te gaan en word ik emotioneel. Ik kan (of wil) niet geloven dat er daadwerkelijk mensen zijn die echt van mij houden.
Ik verblijf zo graag in de natuur, omdat deze geen mening over mij heeft
Melanoisia
Berichten: 2002
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: Hoe ervaar jij liefde en hoe ga je daarmee om?

Liefde is voor mij het (h)erkennen, bevestigen, op waarde schatten, accepteren, stimuleren en benutten van de potentie van je complete wezen, eventueel met/via anderen. Uiteindelijk draait alles hierom en is dat het enige waar ik mezelf later op af denk te rekenen, dus kan ik maar beter leren er goed in te zijn. Streven naar liefde is gelukkig ook al liefde want dat streven zit blijkbaar in me; ik moet het dan alleen nog wel erkennen en dat is soms lastig. Maar ook erkennen en accepteren dat ik soms niet lief ben is dus al liefde.

Het is moeilijk en veel om te bedenken wanneer ik allemaal liefde ervaar. Op dit moment ervaar ik liefde door te bedenken dat het ok is dat ik van mezelf vind dat ik mijn liefde niet genoeg met anderen deel, en door te denken aan wat ik met die liefde zou willen doen. Ik verlang ernaar om me met volle overgave toe te wijden aan een persoon. Ik mis dat, maar dat geeft niet omdat ik weet dat ik het in me heb. Dat vind ik echt mooi van mezelf en dat geeft een vrolijk, optimistisch, warm, tevreden gevoel.

Terug naar “Vraag van de week”