Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich dat?

Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich dat?


Het werd weer eens tijd voor een nieuwe vraag van de week en dit is 'm dan! ;)


Hopelijk kan er in dit topic door mensen fijn met elkaar gesproken worden over de vraag. Persoonlijk weet ik nog niet of ik de vraag ga beantwoorden, maar ik vond dat er weer eens iets nieuws moest komen en kwam op deze vraag. Ik kijk wel even of ik uiteindelijk (ook een beetje) ergens op inhaak.

Veel (gespreks/discussie)plezier!!
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

Ik ben niet religieus opgevoed. Dus ik snap soms ook niet wat men er aan vind om in een god te geloven.

Ik verbaas mij nog wel eens om de dingen om mij heen. Zoals hoe van één klein zaadje een enorme plant kan groeien zoals een courgette (en die wordt groot!). Ik snap best dat men in vroegere tijden een oplossing zocht in de vorm van "een" god die dit allemaal mogelijk maakte. Het geloof in een hiernamaals of in religie is best oud. Er zijn graven ontdekt van Neanderthalers, waar resten van bloemen zijn teruggevonden.

Mythologie en religie geven in mijn optiek een verklaring voor de vragen des levens, naar waar de mensen zich allemaal om kunnen verbazen. Sommige dingen zijn achterhaald door wetenschappelijk onderzoek en op sommige punten hebben we nog geen antwoord op, maar dat komt nog wel.. of niet.

Maar om even antwoord te geven op de stellingsvraag:
- hoe zie jij god? Ik zie hem niet? Zie jij hem :-P
- hoe ga jij er mee om? Niet.
- Hoe uit zich dat? Niet.

Nou ja ik loop soms wel eens een kerk binnen en vind dan de architectuur mooi of de kunst erin. En het is mooi dat ze er zijn. En er zijn mooie liedjes geschreven uit naam van de goden. Echt helemaal verdwijnen hoeft het niet.

Maar ik snap niet wat men "eraan" vind van deze indoctrinatie zoals deze wordt beleefd in het Midden-oosten.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

koen0069 schreef:Maar ik snap niet wat men "eraan" vind van deze indoctrinatie zoals deze wordt beleefd in het Midden-oosten.
Religieuze indoctrinatie vindt niet alleen plaats in het Midden-oosten, maar ook elders in de wereld.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

volhoudertje schreef:
koen0069 schreef:Maar ik snap niet wat men "eraan" vind van deze indoctrinatie zoals deze wordt beleefd in het Midden-oosten.
Religieuze indoctrinatie vindt niet alleen plaats in het Midden-oosten, maar ook elders in de wereld.
Klopt. Maar daar is men - in mijn ogen - nog wel het felst. Het lijkt net alsof daar religie is uitgevonden. Men houdt er zo fel aan vast dan ben ik blij dat ik hier in Nederland leef. Of denk jij er anders over?
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

koen0069 schreef:Het lijkt net alsof daar religie is uitgevonden. Men houdt er zo fel aan vast dan ben ik blij dat ik hier in Nederland leef. Of denk jij er anders over?
Voor wat de drie grote monotheïstische godsdiensten betreft klopt dat natuurlijk wel een beetje. Ze hebben namelijk alle drie dezelfde heilige stad: Jeruzalem.

Ik denk dat er een vertekend beeld heerst over de felheid waarmee mensen in het Midden-oosten aan het geloof vast zouden houden. Dat negatieve beeld wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door extremisten die het nieuws halen. Het merendeel van de inwoners van de landen in het Midden-oosten zijn vredelievend en moeten van extreme geloofsopvattingen net zo weinig hebben als wij in Nederland.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Sigma²
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 nov 2014 01:26

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

Er is waarschijnlijk geen god, hoewel ik dat niet 100% uitsluit natuurlijk.
Dus zien in god zit er voor mij niet in.
Ik geloof echter nog minder in de geloofsovertuiging, de bijbel, maria de heilige maagd, die toch zwanger werd van jezus... zo heilig was zij dus niet ;) . De schepping van de aarde in 7 dagen, wat ook onmogelijk is. Mocht er een god zijn heeft hij totaal geen invloed op de natuur.
Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen er veel steun aan overhouden, in moeilijke tijden, zelf kan ik daar niet over meespreken alleen van afstand waarnemen.

Er is echter nog wel twijfel of er na de dood niets is...
Het helal is ontstaan met de des betreffende "oerknal" volgens wetenschappers, golven van die explosie zijn in beeld gebracht, er is licht ontstaan en dit zou dat uiterste licht zijn, wat nog steeds verder de ruimte in reist.
Dus er is een explosie ontstaan, en wij als mens zijn daar nog steeds een product van. Dit kan de toevalligheid der dingen zijn, of niet. Who knows. Echter vind een explosie maar op één manier plaats, dat betekent dat alles wat wij doen maar op 1 manier zal gebeuren, denk ik dan. Of hebben we er toch nog invloed op, zowel zal die invloed niet materialistisch zijn, dus wie weet is er niet niets, en wellicht een god.
Of toch helemaal niets :P

Einde
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich dat?

Hoe zie ik God
Ik zie het godsbegrip als een verschijnsel dat kenmerkend is voor de moderne mens. In de loop van vele eeuwen zijn mensen uit verschillende culturen, volkomen onafhankelijk van elkaar en op grote geografische afstand van elkaar verwijderd, tot de definitie van het godsbegrip gekomen. Daardoor is de conclusie gerechtvaardigd dat godsbesef kenmerkend voor de mens is. Het is een menselijke eigenschap. In zekere zin zou ik zeggen dat het onvermijdelijk en noodzakelijk was dat de mens God heeft 'ontdekt'.

Hoe ga je daarmee om
Om religieuze mensen niet voor het hoofd te stoten zeg ik dat de mens God herkend heeft als iets wat in hem zelf aanwezig was. Het liefste benader ik het geloof van de ander met respect. Hoewel ik de opvatting dat God als Opperwezen buiten de mens zou bestaan niet bewezen acht. Toch valt het bestaan van God valt begripsmatig gezien niet te ontkennen. De mens heeft het godsbegrip immers zelf gedefinieerd en heeft er ook zelf een naam aan gegeven. Het godsbesef is een menselijk concept die is ontsproten aan het menselijk brein.
John Lennon heeft in zijn song 'God' een van de meest treffende omschrijvingen van het godsbesef gegeven: "God is a concept by which we measure our pain." Dat is in essentie waar het om gaat: God als instrument om onze pijn mee te meten, om onze pijn aan te spiegelen, of aan kwijt te kunnen raken. Als geloof die basisfunctie heeft kan ik daar weinig bezwaar tegen hebben.

Hoe uit zich dat?
In discussies over God en aanverwante zaken wordt al heel snel gesproken over de gruwelen die uit naam van God bedreven zijn. Op het geïnstitutionaliseerd geloof en de grote monotheïstische godsdiensten valt uiteraard veel aan te merken. Maar we moeten niet vergeten dat de gruwelen altijd door de mens zijn bedreven en nooit door God.
Ik ben zelf geen gelovig mens, maar het geloof is een interessant fenomeen. Ik heb geen hekel aan religie en ook geen bezwaar tegen een gesprek waarin de positieve kanten van religie belicht wordt. Gesprekken waarin alleen de negatieve aspecten van religie aan bod komen vind ik dodelijk vermoeiend. Ik heb daar meestal ook helemaal geen zin in. Atheïsten vind ik vaak heel grappig, maar ook irritant. Ze maken zich namelijk heel druk om iets waar ze niet in geloven en putten zich ook graag uit in oeverloze en volkomen zinloze discussies om de tegenpartij van hun gelijk te overtuigen.
Tja, ze doen maar, mijn zegen hebben ze als dat hun hobby is en hun tijd daar aan willen verspillen. 001_tongue

Het leven na de dood is een heel andere discussie. Ik kan me niet permitteren er in te geloven omdat ik voor me zelf geen leven na de dood wens. Tja, je moet consequent blijven, niet waar? [027] De hemel is op aarde, de dood en eeuwige rust is de beloning voor het leven dat je gehad hebt.

En als er toch een leven na de dood is, dan heeft God me toch verschrikkelijk genaaid! De vuile rotzak! 011
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

En als er toch een leven na de dood is, dan heeft God me toch verschrikkelijk genaaid! De vuile rotzak! 011
Ik moest hierom lachen. Maar ik begrijp deze eindzin niet helemaal. Want het Hiernamaals/Het leven na de dood/Reincarnatie/Karma het zijn begrippen die toch regelmatig terugkomen bij (ik zet even bepaalde tussen haakjes want het ligt er aan welke term je gebruikt en welke religie je naar verwijst) rondom religie.
(En/of andere termen rondom overtuigingen/takken/"geestelijke"onderwerpen.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

Memories schreef:
En als er toch een leven na de dood is, dan heeft God me toch verschrikkelijk genaaid! De vuile rotzak! 011
Ik moest hierom lachen. Maar ik begrijp deze eind zin niet helemaal ..)
Die zin is ook bedoeld om te lachen. ;-) Ik wens zelf geen leven na de dood, daar heb ik helemaal geen zin in. Dat lijkt me echt afschuwelijk. Ik geloof daarom ook niet in reïncarnatie, er is een zuiver rekenkundig argument dat reïncarnatie uitsluit: op een bepaald ogenblik zijn er namelijk meer mensen op aarde aanwezig dan er beschikbare zielen kunnen zijn. Maar daar gaat het niet om, dat is immers een westerse manier van redeneren.

Het lijkt tegenstrijdig, maar ik ben Aziaat genoeg om te geloven dat de ziel een reis door verschillende levens moet maken voordat alle levenslessen en wijsheden tot je doorgedrongen zijn. Ik ben er ook absoluut van overtuigd dat de Dalai Lama de reïncarnatie van zijn voorganger is, dat trek ik niet eens in twijfel. Maar ik geloof niet dat tante Sjaan van driehoog achter in een vroegere leven een prinses is geweest. Een prinses op de erwt misschien, maar meer ook niet. 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

Het lijkt tegenstrijdig, maar ik ben Aziaat genoeg om te geloven dat de ziel een reis door verschillende levens moet maken voordat alle levenslessen en wijsheden tot je doorgedrongen zijn. Ik ben er ook absoluut van overtuigd dat de Dalai Lama de reïncarnatie van zijn voorganger is, dat trek ik niet eens in twijfel. Maar ik geloof niet dat tante Sjaan van driehoog achter in een vroegere leven een prinses is geweest. Een prinses op de erwt misschien, maar meer ook niet. 001_tongue
:-P ;-)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

Memories schreef:
Het lijkt tegenstrijdig, maar ik ben Aziaat genoeg om te geloven dat de ziel een reis door verschillende levens moet maken voordat alle levenslessen en wijsheden tot je doorgedrongen zijn. Ik ben er ook absoluut van overtuigd dat de Dalai Lama de reïncarnatie van zijn voorganger is, dat trek ik niet eens in twijfel. Maar ik geloof niet dat tante Sjaan van driehoog achter in een vroegere leven een prinses is geweest. Een prinses op de erwt misschien, maar meer ook niet. 001_tongue
:-P ;-)
Dat heb je wel vaker gezegd. Maar dat volg ik niet of snap ik evenmin. Maar misschien hoef ik dat ook niet te snappen.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

koen0069 schreef:
Memories schreef:
Het lijkt tegenstrijdig, maar ik ben Aziaat genoeg om te geloven dat de ziel een reis door verschillende levens moet maken voordat alle levenslessen en wijsheden tot je doorgedrongen zijn. Ik ben er ook absoluut van overtuigd dat de Dalai Lama de reïncarnatie van zijn voorganger is, dat trek ik niet eens in twijfel. Maar ik geloof niet dat tante Sjaan van driehoog achter in een vroegere leven een prinses is geweest. Een prinses op de erwt misschien, maar meer ook niet. 001_tongue
:-P ;-)
Dat heb je wel vaker gezegd. Maar dat volg ik niet of snap ik evenmin. Maar misschien hoef ik dat ook niet te snappen.
Wellicht is dat ook een ander discussiepunt, maar misschien kan Volhoudertje zijn eigen kijk daarop vertellen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

koen0069 schreef:Dat heb je wel vaker gezegd. Maar dat volg ik niet of snap ik evenmin. Maar misschien hoef ik dat ook niet te snappen.


Wat snap je daar niet aan? Geredeneerd volgens westerse logica is reïncarnatie onmogelijk. Maar in de Aziatische wereld geldt een heel andere manier van redeneren. Het domste wat je als westerling kunt doen is vraagtekens plaatsen bij het feit dat de Dalai Lama een reïncarnatie van al zijn voorgangers is. Als je daar aan twijfelt laat je de ander niet in zijn waarde.

En tante Sjaan, ach laat dat vrouwtje maar als ze gelooft in een vroeger leven een bekoorlijke prinses te zijn geweest. Wat niet weg neemt dat het best gênant is als westerlingen zich met reïncarnatie gaan bezig houden. [027]
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

God, zoals ik hem zie is de grote roze smurf die alles vermag. Hij is er altijd al geweest, niemand weet waar hij vandaan kwam, en hijzelf kan zich dat ook niet herinneren. Onbelangrijk verder. Hij verveelde zich een keer en toen greep hij naar zijn toverstokje en hoepla, daar verscheen het universum. Hoe nu verder, dacht hij. Het was een krankzinnig grote ruimte vol met ontelbare rondwervelende bolletjes, maar eentje trok zijn aandacht. Daar zoemde hij op in, hij zag een groep wezentjes in de woestijn. Eentje liep voorop, dat was de volksmenner, dat kon je zo wel zien. De smurf voelde zich aangedaan door dat groepje en zeide tot de kuddeleider: jullie zijn mijn uitverkoren schepselen en dit is jullie land, maar hou je dan wel hieraan: nooit de lamp aansteken op zaterdag en o ja, alle andere stammen en clans in jullie omgeving moet je doodmaken. Het ga je goed. Even verderop zag hij de Atheners die zulke mooie gebouwen aan het maken waren: ik ben de schildpad die jullie aarde torst sprak hij tot hen. Toen zag hij weer in de buurt van die woestijn waar hij eerder had gekeken een andere volksmenner die hem ook wel aansprak, omdat hij een erg mooie baard had die hem heel goed stond. Moet je horen, zei de smurf, jij bent een Jood, maar niet als de andere Joden, de Farizeeers. Vertel iedereen maar dat dat een stelletje schijnheiligen zijn. En tenslotte ALWEER in diezelfde buurt ontwaarde de smurf een opperhoofd van weer een andere groep wezentjes die hij ook weer de opdracht gaf alle andere clans in de buurt een kopje kleiner te maken wanneer zijn leven hem lief was. Want alleen dan zou hij later bij hem, de grote smurf, thuis, in de hemel kunnen komen, en daar zou het leven pas echt heel goed zijn.
Er zijn zoveel mythes, zoveel sagen, zoveel sprookjes, we kennen ze in alle culturen, uit alle tijden, DUS die mythen en sprookjes die MOETEN wel een bestaansgrond hebben, en anders...er moet toch 'iets' zijn waar die sprookjes, mythen, fabeltjes uit voortkomen allemaal, ja...er is toch zeker 'iets'....
Dat is toch logisch?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

Wat niet weg neemt dat het best gênant is als westerlingen zich met reïncarnatie gaan bezig houden. [027]
Dat vind ik niet genant eerlijk gezegd.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

ja...er is toch zeker 'iets'....
Wat zou jij raar opkijken als er weldegelijk iets is, Max. ;-) Ik zou niet weten waarom er niet iets zou zijn.
(De discussie word nu veel breder getrokken, maar het maakt niet uit.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

Memories schreef:
Wat niet weg neemt dat het best gênant is als westerlingen zich met reïncarnatie gaan bezig houden. [027]
Dat vind ik niet genant eerlijk gezegd.
Ach, het is wel schattig hoor, maar mij bekruipt toch een gevoel van plaatsvervangende schaamte als iemand verwijst naar zaken die absoluut geen onderdeel van zijn of haar cultuur zijn. Net zoiets als van die zweverige miepen die uit een boekje hebben geleerd hoe ze Chakra's en Aura's kunnen lezen. [027] Daar kan ik eigenlijk alleen maar om lachen.
Max schreef: ja...er is toch zeker 'iets' .... Dat is toch logisch?
Het grappige is dat niemand het overtuigende wetenschappelijke bewijs kan leveren voor het bestaan van God, maar dat het eveneens onmogelijk is om op overtuigende wijze aan te tonen dat God niet bestaat. Het draait altijd uit op een zinloze welles-nietes strijd.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

Ach, het is wel schattig hoor, maar mij bekruipt toch een gevoel van plaatsvervangende schaamte als iemand verwijst naar zaken die absoluut geen onderdeel van zijn of haar cultuur zijn.
Ik begrijp niet wat daar schattig aan is. Of waarom jij je daarvoor zou moeten schamen. Overigens verwijs ik toch ook naar bepaalde zaken Volhoudertje?
(En ik ben lang niet de enige.) Vind je dat dan ook schattig en schaamtevol?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

koen0069 schreef:
Memories schreef:
Het lijkt tegenstrijdig, maar ik ben Aziaat genoeg om te geloven dat de ziel een reis door verschillende levens moet maken voordat alle levenslessen en wijsheden tot je doorgedrongen zijn. Ik ben er ook absoluut van overtuigd dat de Dalai Lama de reïncarnatie van zijn voorganger is, dat trek ik niet eens in twijfel. Maar ik geloof niet dat tante Sjaan van driehoog achter in een vroegere leven een prinses is geweest. Een prinses op de erwt misschien, maar meer ook niet. 001_tongue
:-P ;-)
Dat heb je wel vaker gezegd. Maar dat volg ik niet of snap ik evenmin. Maar misschien hoef ik dat ook niet te snappen.
En jij.
Wat snap je daar niet aan? Geredeneerd volgens westerse logica is reïncarnatie onmogelijk. Maar in de Aziatische wereld geldt een heel andere manier van redeneren. Het domste wat je als westerling kunt doen is vraagtekens plaatsen bij het feit dat de Dalai Lama een reïncarnatie van al zijn voorgangers is. Als je daar aan twijfelt laat je de ander niet in zijn waarde.

En tante Sjaan, ach laat dat vrouwtje maar als ze gelooft in een vroeger leven een bekoorlijke prinses te zijn geweest. Wat niet weg neemt dat het best gênant is als westerlingen zich met reïncarnatie gaan bezig houden. [027]
Ik vind het prima dat men/jij geloofd dat de Dalai Lama een reïncarnatie zou zijn van de vorige. Dat mensen dat geloven, geweldig, vooral doen. Maar ik vind dat ik daaraan mag twijfelen. Dat dit dom/beledigend zou zijn ach.. 001_rolleyes dat zal dan wel. Ik twijfel wel aan meer dingen zoals of Jezus Christus heeft bestaan. Krijg ik nu de hele Christenen over mij heen? Zulke dingen mag je denken. Het is hoe je dit uitspreekt en/of je dit zult moeten uitspreken.

Maar wat ik niet snap (daar komt het) jouw ongeloof dat tante Sjaan van driehoog bij jou achter in haar vroegere leven een prinses is geweest. Leg mij dat dan eens uit. En leg mij ook maar eens uit waarom het genant of best grappig is als een westerling zich met reïncarnatie gaat bezig houden? Mag dat soms niet? 001_tongue
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

En jij.
Naar wie of wat verwijs je nu hier precies?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

Memories schreef:
En jij.
Naar wie of wat verwijs je nu hier precies?
Vhtje, dat er ook wel uit gemogen.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

Memories schreef:
Ach, het is wel schattig hoor, maar mij bekruipt toch een gevoel van plaatsvervangende schaamte als iemand verwijst naar zaken die absoluut geen onderdeel van zijn of haar cultuur zijn.
Ik begrijp niet wat daar schattig aan is. Of waarom jij je daarvoor zou moeten schamen. Overigens verwijs ik toch ook naar bepaalde zaken Volhoudertje?
(En ik ben lang niet de enige.) Vind je dat dan ook schattig en schaamtevol?
Ik heb het over plaatsvervangende schaamte, dat is heel iets anders.
Het idee dat reïncarnatie zou kunnen bestaan is redelijk populair in het westen. Dat geeft niet, er schuilt geen kwaad in als mensen van de veronderstelling uitgaan dat het leven niet ophoudt na de dood, of dat er misschien toch een vorm van post-mortem rechtvaardigheid of beloning bestaat. Ik vind het vrij logisch dat mensen die hoop koesteren.

Het wordt pas gênant als mensen binnen een veronderstelling beginnen te redeneren en zelf bedachte argumenten gaan gebruiken om die veronderstelling overeind te houden. Die argumenten zijn vaak verbluffend kinderlijk. Het sterkste argument tegen reïncarnatie is rekenkundig van aard. Als we namelijk naar de aanwas van de wereldbevolking kijken leert een eenvoudige rekensom dat er gewoonweg onvoldoende zielen zijn om te kunnen reïncarneren.
Mensen die rotsvast in reïncarnatie geloven komen dan vaak met de volgende, wat knullige tegenargumenten op de proppen: "maar er kunnen in de tussentijd toch ook weer nieuwe zielen bijkomen?" Of: "misschien zijn het wel wezens uit een ander zonnestelsel die nieuwsgierig zijn naar het leven op aarde." Kijk, dat vind ik dus ontzettend schattig. [027] Schattig en vreselijk naïef.
koen0069 schreef:Ik vind het prima dat men/jij geloofd dat de Dalai Lama een reïncarnatie zou zijn van de vorige. Dat mensen dat geloven, geweldig, vooral doen. Maar ik vind dat ik daaraan mag twijfelen. Dat dit dom/beledigend zou zijn ach.. 001_rolleyes dat zal dan wel.
Ik zeg toch helemaal niet dat je dat niet in twijfel mag trekken? Het is gewoon dolkomisch als een westerling met al zijn westerse arrogantie en botheid gaat beweren dat de Dalai Lama nooit de reïncarnatie van zijn voorganger kan zijn. Dat vind ik echt humor van de bovenste plank. [027]

Ik zeg overigens niet dat ik letterlijk geloof dat de Dalai Lama een reïncarnatie van zijn voorganger is. Maar de Dalai Lama is de spirituele leider van het Tibetaanse volk. En een fantastische charismatische persoon bovendien. Ik ga geen vraagtekens plaatsen bij de wijze waarop hij dat spirituele leiderschap verkregen heeft, of welke regels daar aan ten grondslag liggen. Als je werkelijk waardevrij wilt omgaan met de cultuur van een ander moet je dat feit gewoon niet in twijfel trekken, maar het durven accepteren.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

Dank voor je onderbouwing. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
tantejan
Berichten: 819
Lid geworden op: 28 nov 2014 17:28

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

Overal ter wereld aanbidden mensen hun God of Goden.
Voor mij betekent dit dat iedere godsdienst in wezen op hetzelfde gericht is.
Namelijk het zoeken naar verbinding met de Goddelijke wereld.

Voor mij betekent Christus heel veel, en ook reïncarnatie en Karma, maar ik weet dat er veel mensen zijn die op een andere manier hun religie beleven.

Ik denk dat fundamentalisme niet goed is. Bijna iedere godsdienst heeft wel een fundamentalistische stroming. Hoe kan een mens ooit zo veel inzicht hebben in de Goddelijke wereld dat hij precies kan weten welk geloof het "ware" is.

Het allerbelangrijkste is waarschijnlijk dat je God in de medemens kunt vinden en dan maakt het wat mij betreft niet uit wat voor geloof die ander aanhangt. Het maakt zelfs niet uit of die ander gelovig is of niet. Om het maar eens op een ouderwetse protestantse manier te zeggen: "Waar liefde woont gebiedt de Heer zijn zegen".
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe zie jij "God" en hoe ga je daarmee om? Hoe uit zich

Het allerbelangrijkste is waarschijnlijk dat je God in de medemens kunt vinden en dan maakt het wat mij betreft niet uit wat voor geloof die ander aanhangt. Het maakt zelfs niet uit of die ander gelovig is of niet. Om het maar eens op een ouderwetse protestantse manier te zeggen: "Waar liefde woont gebiedt de Heer zijn zegen".
Prachtig geschreven, Tante Jan! Wat komen er toch mooie dingen uit.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Vraag van de week”