Gebruikersavatar
jordi
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mei 2015 14:09

Het verleden missen

Hey allemaal, ik wist niet precies waar ik dit neer moest zetten, dus ik heb het maar bij algemene somberheid geplaatst.

Ik voel me de laatste tijd steeds somberder worden. En vooral als ik herinnerd word aan vroeger, omdat het net voelt alsof ik toen een vorig leven had. Een mooi leven waarin ik gelukkig was. Zo anders dan nu. Als ik op televisie beelden zie van Walibi World bijvoorbeeld, denk ik meteen terug aan hoe ik vroeger daar met mijn ouders en zusje was. Zo van, goede ouwe tijd. Toen was alles nog mooi. Maar dat heb ik ook met een korte termijn-vorm, laat maar zeggen. Bijvoorbeeld als ik met mijn zusje boodschappen ga doen, en de dag erop ga ik alleen, dan kijk ik echt in die winkel en denk ik 'hier was ik gisteren nog gezellig met mijn zusje'.

Ik doe er nu ook al drie jaar alles aan om mijn ex terug te krijgen. Waar anderen daar al lang overheen zijn, kan ik dat maar niet accepteren. Ik ging gisteren eens goed nadenken over waarom ik dat nou eigenlijk wil, en ik kwam tot de conclusie dat ik dat misschien niet eens 'om hem' wil, maar gewoon omdat het een onderdeel is van 'vroeger'. Bijvoorbeeld ook met de middelbare school. Hoe rot ik het daar ook vond, ik mis het wel.

Ik heb geen hele rare dingen meegemaakt waardoor ik trauma's ofzo heb kunnen krijgen. Niet mishandeld of andere dingen die je vaak leest waardoor mensen iets psychisch kunnen krijgen. Ik denk dat het komt doordat ik nu gewoon totaal niet gelukkig ben. Ik heb geen vrienden, zit de hele dag thuis niks te doen (werk heel weinig, ga vanaf september wel weer een opleiding volgen, na 2 jaar niks te hebben gedaan), ik ben erg onzeker, maar dat is het wel. Geen hele extreme dingen.

Is er iemand die hier ooit van gehoord heeft? Want het wordt steeds erger en ik zou niets liever willen dan dat het ophoudt. Om maar het voorbeeld van mijn ex te nemen: Ik doe er al drie jaar alles aan om hem terug te krijgen, maar als ik moest kiezen tussen hem terug krijgen of hem niet terugkrijgen & ook niet meer missen, zou ik voor dat tweede gaan.

Hopelijk herkent iemand het of heeft iemand er ooit van gehoord. Geen idee of er een naam voor is, ik heb niks kunnen vinden op het internet...

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Het verleden missen

Warm welkom Jordi. :)
Ik voel me de laatste tijd steeds somberder worden. En vooral als ik herinnerd word aan vroeger, omdat het net voelt alsof ik toen een vorig leven had. Een mooi leven waarin ik gelukkig was. Zo anders dan nu. Als ik op televisie beelden zie van Walibi World bijvoorbeeld, denk ik meteen terug aan hoe ik vroeger daar met mijn ouders en zusje was. Zo van, goede ouwe tijd. Toen was alles nog mooi. Maar dat heb ik ook met een korte termijn-vorm, laat maar zeggen. Bijvoorbeeld als ik met mijn zusje boodschappen ga doen, en de dag erop ga ik alleen, dan kijk ik echt in die winkel en denk ik 'hier was ik gisteren nog gezellig met mijn zusje'.
Gevoelens van heimwee naar bepaalde gebeurtenissen hebben is niet vreemd. Nog genoeg momenten herinneren jou aan een tijd waarin je het fijn had en een tijd waarin je veel plezier beleefde. Fijne gebeurtenissen, die je hebt opgeslagen in je hart. Die gebeurtenissen mag je behouden. Sterker nog, er zullen nog genoeg momenten komen waarbij je gevoelens krijgt naar eerder in je leven. Maar de vraag is misschien waarom jij je de laatste tijd steeds slechter voelt en hoe je dat zou kunnen verbeteren. Want in de toekomst en in het nu komen er ook mooie momenten voorbij. De goeie ouwe tijd zoals jij het noemt, dat kan en zo mag je het natuurlijk benoemen, want het zijn herinneringen, maar in het heden en in de tijd die nog komt zullen er heus genoeg momenten komen die je ook fijn vind. Het is alleen van belang dat je een manier vind om het positieve ervan te zien en hoe jij dat gaat invullen.
Ik doe er nu ook al drie jaar alles aan om mijn ex terug te krijgen. Waar anderen daar al lang overheen zijn, kan ik dat maar niet accepteren. Ik ging gisteren eens goed nadenken over waarom ik dat nou eigenlijk wil, en ik kwam tot de conclusie dat ik dat misschien niet eens 'om hem' wil, maar gewoon omdat het een onderdeel is van 'vroeger'. Bijvoorbeeld ook met de middelbare school. Hoe rot ik het daar ook vond, ik mis het wel.
Wat je daar beschrijft zou heel goed kunnen. Immers is je ex een deel van je leven. Net zoals je middelbare school. Met ook de rottige momenten erbij, naast de positieve.

Hoe zou je weer stappen kunnen zetten naar je gelukkig voelen? Wat zou jij willen? Wat heb jij daarvoor nodig?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
tantejan
Berichten: 819
Lid geworden op: 28 nov 2014 17:28

Re: Het verleden missen

Hallo Jordi, Allereerst: welkom op het forum.

De gevoelens die je beschrijft herken ik. Vooral toen ik jong was (nu ben ik 60 :D )had ik hier veel last van, het begon ongeveer op mijn twaalfde. Toen ik 25- 30 was werd het nog erger en nu ben ik er gelukkig wel overheen. Nu zeg ik vaak dat ik wel weer jong zou willen zijn maar dan alleen als ik net zo veel weet als nu ;) .

Ik moet bij deze gevoelens, die ik ook wel hoor benoemen door mijn kinderen, altijd denken aan Peter Pan, de jongen die niet wilde groeien.

Uit wat je verder schrijft maak ik op dat je vrij lusteloos bent en somber.
Je schrijft ook dat je onzeker bent. Misschien voelt "vroeger" veilig omdat je het al kent.
Mijn problemen zijn ontstaan omdat ik als kind toch niet genoeg veiligheid heb ervaren ook al dacht ik zelf dat mijn jeugd gewoon gelukkig was.

Maar ja, hoe het bij jou is ontstaan is niet bekend, misschien lukt het je ooit om er achter te komen.

Als je, je steeds somberder gaat voelen is het wel verstandig om eens met je huisarts te gaan praten.
Oude tantejan ;) weet alleen maar dat ze het zelfde heeft gehad en daar heb je niet genoeg aan denk ik.

Kortom: Ja, ik herken je probleem, nee, niks op internet helaas en ja, ik hoor het vaker van jonge mensen.

Heel veel sterkte, wie weet wat er nog in het verschiet ligt! :)
Gebruikersavatar
jordi
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mei 2015 14:09

Re: Het verleden missen

Bedankt allebei voor de reacties! :)

@memories: Dat is inderdaad een goede vraag, waarom ik me slechter voel. Misschien omdat ik geen vrienden heb, dus daar met niemand over kan praten. Maar aan de andere kant, echt missen qua vroeger doe ik dat ook niet, want vrienden heb ik nooit gehad. Teminste, niet echt hele goede vrienden waar ik echt lang contact mee had of veel dingen mee deed. Maar dan snap ik niet waarom ik vroeger wél mis, want op het gebied van vrienden ofzo is dat dus niet zo. Het is nu wel zo dat ik dus de hele dag thuis zit, dat zorgt er wel voor dat ik de hele dag overal over ga nadenken. Ik denk echt over alles na, veel te veel. Dan zit ik alleen maar te piekeren. In weken dat ik meer werk, of toen ik nog op de middelbare school zat, was ik minder somber omdat ik toen nog dingen ondernam. Maar nu zit ik dus de hele dag binnen vier muren. Het enige wat me nog een beetje opvrolijkt is fietsen met muziek aan. Maarja daar zou ik ook niet afhankelijk van moeten zijn. Toen ik met mijn ex had, dat waren echt de mooiste maanden van mijn leven. Dat was dan toch misschien een goede vriend, en een 'vriend-vriend' in één. Die ben ik toen tegelijkertijd verloren. Maar dat is ook niet heel lang geleden. Toen was ik 15-16 jaar, en nu 19.

@tantejan: Wat jij zegt zou goed kunnen kloppen inderdaad, dat het vroeger vooral veiliger was. Als ik aan mezelf denk en dan vroeger, bijvoorbeeld weer toen ik met mijn ex was, dan zie ik gezelligheid en liefde voor me, en gewoon een warme omgeving. Nu zie ik mezelf als zwaar eenzaam, ijskoud en totaal doelloos in het leven staand. En ook minder veilig misschien. Niet letterlijk, maar gewoon dat ik nu meer verantwoordelijkheden heb enzo. Dat ik nu wat van mijn leven moet gaan maken, maar dat gaat em voorlopig nog niet worden denk ik. En vroeger was het allemaal goed wat je deed.
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Het verleden missen

Ik heb geen vrienden, zit de hele dag thuis niks te doen (werk heel weinig, ga vanaf september wel weer een opleiding volgen, na 2 jaar niks te hebben gedaan), ik ben erg onzeker
Niets doen kan geweldig veel stress geven, kan je een enorm minderwaardigheidsgevoel geven (onzeker maken dus) en ... is het gek dat wanneer je zo alleen bent en je je zo eenzaam en ongelukkig voelt dat je dan terugverlangt naar eerdere situaties die hoewel niet optimaal toch periodes bestreken waarin je WEL je vertier, je sociale contacten had en je ook nuttig, met een doel, bezig was, zoals op school.
Maar, in september ga je een opleiding beginnen, dat is geweldig, dat zal heel je leven weer anders maken, door structuur, contacten, een nieuw doel...super toch?
Intussen zou je op een andere manier alvast een betere situatie voor jezelf kunnen creeren misschien, door er meer op uit te gaan, misschien je bij een sportclub aan te melden, of een sportschool te gaan bezoeken, 's avonds eens een kroeg in te duiken, naar een concert te gaan, en oud vriendin van school op te bellen om te vragen of ze zin heeft samen uit te gaan ... He, het leven moet gevierd worden, toch? :)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Het verleden missen

@memories: Dat is inderdaad een goede vraag, waarom ik me slechter voel. Misschien omdat ik geen vrienden heb, dus daar met niemand over kan praten. Maar aan de andere kant, echt missen qua vroeger doe ik dat ook niet, want vrienden heb ik nooit gehad. Teminste, niet echt hele goede vrienden waar ik echt lang contact mee had of veel dingen mee deed. Maar dan snap ik niet waarom ik vroeger wél mis, want op het gebied van vrienden ofzo is dat dus niet zo. Het is nu wel zo dat ik dus de hele dag thuis zit, dat zorgt er wel voor dat ik de hele dag overal over ga nadenken. Ik denk echt over alles na, veel te veel. Dan zit ik alleen maar te piekeren. In weken dat ik meer werk, of toen ik nog op de middelbare school zat, was ik minder somber omdat ik toen nog dingen ondernam. Maar nu zit ik dus de hele dag binnen vier muren. Het enige wat me nog een beetje opvrolijkt is fietsen met muziek aan. Maarja daar zou ik ook niet afhankelijk van moeten zijn. Toen ik met mijn ex had, dat waren echt de mooiste maanden van mijn leven. Dat was dan toch misschien een goede vriend, en een 'vriend-vriend' in één. Die ben ik toen tegelijkertijd verloren. Maar dat is ook niet heel lang geleden. Toen was ik 15-16 jaar, en nu 19.
Wat ik vooral in je stukje lees is dat je verg veel piekert en nadenkt. Constant lijkt je hoofd op volle toeren te draaien. Er lijkt weinig rust in te zitten.
Mag ik vragen waar jij zo over piekert en zoveel over nadenkt? Wat maakt je zo onrustig?

Verder lees ik dat je erg veel last hebt van het "niet veel doen". Je hebt de tijd en de ruimte om je gedachten overuren te laten draaien en voor jou pakt dat niet zo goed uit.
Misschien is het een idee om te kijken hoe jij je dag op een positieve en productieve manier kan vullen? Met ook tijd voor rust en ontspanning ernaast?
Je gaat dit jaar ook weer aan een opleiding beginnen, misschien helpt dat je ook weer wat meer ritme te krijgen en te ordenen, maar het kan geen kwaad om er ook nu over na te denken.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
jordi
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mei 2015 14:09

Re: Het verleden missen

@Max
Klopt, het is zeker mooi dat ik weer naar school ga. Ben benieuwd of ik me dan beter ga voelen, zal in elk geval wel meer duidelijkheid geven. Maarja nu al die dingen gaan doen, eropuit gaan enzo, ik weet niet, maar dat is toch niet mijn ding. Qua 'sport' ga ik iedere dag fietsen, gewoon voor de ontspanning. Een kroegenmens ben ik sowieso niet, en sowieso contact maken met anderen vind ik heel moeilijk. Dat zou ik opzich wel willen, dingen ondernemen met vrienden, maar dat kan ik niet. Misschien wel met mensen die net zo zijn zoals ik, maar de gemiddelde persoon van mijn leeftijd zou denk ik niet snel iets met mij gaan doen. Gewoon dat ik heel stil ben enzo. Te saai voor hun.

@Memories
Mijn hoofd maakt inderdaad overuren. Ik denk vooral na over (moet er weer op terugkomen, kan er ook niks aan doen haha) over mijn ex. Bijvoorbeeld als ik ga fietsen ter ontspanning denk ik sowieso alleen maar daaraan. Als ik langs het station fiets kijk ik altijd naar de plek waar hij altijd aan kwam met de trein. Als ik in bed lig denk ik weer aan hoe alleen ik ben. Mijn ex en ik aten standaard altijd elke avond noodles/cupasoup/pizza, dus altijd als ik nu iets van die drie dingen eet denk ik weer aan hem. Ik bekijk elke dag zijn twitter pagina. Ik schrijf liedjes voor hem. En als ik daar niet aan denk dan zijn het wel andere dingen van vroeger. Ben er echt door geobsedeerd ofzo. En het zou best kunnen dat als ik mijn ex terug zou krijgen, waar ik al 3 jaar zo me best voor doe, dat ik dan qua gevoel nog geen meter ermee opschiet omdat dat het probleem misschien helemaal niet is.

En ik denk inderdaad ook veel na over hoe ik mijn dag productief kan maken, maar ik zou echt niet weten hoe. Ben al wel begonnen met een website maken, maar dat zorgt er alleen maar voor dat ik me nog meer afzonder van de rest van de wereld.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Het verleden missen

De keuze rondom activiteiten die je doet liggen over het algemeen dus bij soloactiviteiten. Zou je ook activiteiten kunnen ondernemen waarbij je met meer mensen bent, denk je?

Je lijkt inderdaad nog hartstikke gek op je ex te zijn. Voorderest weet ik niet of je een meisje of een jongen bent. Dat maakt ook niet uit. Maar je ex neemt nog steeds een enorm deel van de tijd in beslag. Is het overigens logisch om te denken dat jij hem weer terug kan krijgen, denk je? Is daar een werkelijke en duidelijke kans toe? Ook vanuit de kant van je ex?
Want hoe rot en moeilijk dat ook zal zijn, als er geen kans meer is, als het uitzicht daarover troebel is, dan is het ook wel zonde van je tijd om nog met iets bezig te zijn dat als liefdesrelatie waarschijnlijk niet meer gaat werken. En natuurlijk zijn er periodes van verdriet en missen, lijkt het soms net alsof er niets anders is dan je ex, toch, als je leert wat meer los te komen, zal je zien dat er meer is. Dat er uiteindelijk weer meer tijd is voor iets anders. Ook tijd voor jezelf. Tij die je kan besteden voor jezelf. Ook mét anderen samen.

Je lijkt inderdaad helemaal op te gaan in je ex. Het doet ook pijn als een relatie uit gaat. Natuurlijk slaat dat een gat. Daar mag je ook om treuren. Dat hoort er helemaal bij.
Maar volgens mij verdien je ook meer dan dat. Ik ben ervan overtuigt dat je veel waard bent en meer verdient dan enkel het verdriet en de pijn over je ex. Misschien is het zo dat jij je ook zo afsluit juist omdat je nog zo met je ex bezig bent. Alsof je een beetje in een bubbel leeft. Veilig, bekend, maar het kan je ook erg belemmeren. In de toekomst, maar volgens mij nu ook al wel. Het kan er ook voor zorgen dat je in een isolement raakt. Een bubbel kan versterken, maar ook een bubbel die eerst versterkt, kan uiteindelijk knappen. Als de bubbel knapt zul je merken dat je van alles gemist hebt. En hoe erg het gemis ook is, dat zou toch heel jammer zijn. Want alles gaat door, alleen jij staat stil. (Ondanks de opleiding van later dit jaar.)

Probeer jezelf weer beetje bij beetje in beweging tye krijgen. Dat kan ook als je je ex nog mist. Dat kan ook als je nog weleens over hem spreekt.
Je bent volledig en alleen maar met hem bezig. Je ex lijkt beslag te nemen van lichaam en geest. Natuurlijk door gemis, doordat je veel tijd door bracht met hem. Maar het zorgt er ook voor dat je de rest allemaal laat of in ieder geval weinig oog voor hebt. (Zelfs als je het heel graag zou willen om er oog voor te hebben. Ik geloof zeker dat je veel waard bent!! En dat zeg ik, iemand van het forum, en niet je ex, juist omdat je ook veel waard bent zonder hem. :knuffel:)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Het verleden missen

sowieso contact maken met anderen vind ik heel moeilijk. Dat zou ik opzich wel willen, dingen ondernemen met vrienden, maar dat kan ik niet. Misschien wel met mensen die net zo zijn zoals ik, maar de gemiddelde persoon van mijn leeftijd zou denk ik niet snel iets met mij gaan doen. Gewoon dat ik heel stil ben enzo. Te saai voor hun.
Jordi, dat is niet pluis dat je zo over jezelf denkt. En dat je in deze situatie verkeert evenmin: wel het op zich willen, dingen ondernemen met vrienden, maar dat blokkeren omdat je jezelf als te saai beoordeelt. Heb je dat wel eens mensen horen zeggen die jou goed kennen: goh wat ben jij een saai mens?
Misschien ben je niet uitgesproken extravert, of dolkomisch om mee om te gaan. Maar lang niet iedereen is daarop gesteld. Jouw natuur, jouw temperament en jouw gedachten,- en gevoelswereld zal zeker menigeen enorm bekoren. Zelfs al zou iemand je ooit als 'saai' beoordeeld hebben, er zijn weer andere mensen die daar juist dol op zullen zijn, iemand die niet zo druk is, lekker rustig is, iemand om lange wandelingen mee door de natuur te maken, de stilte samen juist op te zoeken...
Die negatieve gevoelens over jezelf, hoe lang heb je die al?
Gebruikersavatar
jordi
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mei 2015 14:09

Re: Het verleden missen

De keuze rondom activiteiten die je doet liggen over het algemeen dus bij soloactiviteiten. Zou je ook activiteiten kunnen ondernemen waarbij je met meer mensen bent, denk je?
Ik zou het wel kunnen haha, maar ik zou niet weten wat, en met wie. Want ik heb gewoon hele andere interesses als de meeste andere jongens, ik hou niet van uitgaan enzo, ik zit liever thuis een film te kijken ofzo. Wat ook heel gezellig kan zijn met andere mensen, maar de meeste mensen doen ook andere dingen daarna of daarvoor.
Je lijkt inderdaad nog hartstikke gek op je ex te zijn. Voorderest weet ik niet of je een meisje of een jongen bent. Dat maakt ook niet uit. Maar je ex neemt nog steeds een enorm deel van de tijd in beslag. Is het overigens logisch om te denken dat jij hem weer terug kan krijgen, denk je? Is daar een werkelijke en duidelijke kans toe? Ook vanuit de kant van je ex?
Ik ben een jongen, maarja weetje het is in september 2012 uitgegaan. In december dat jaar kreeg ik spijt en sindsdien doe ik er alles aan om hem terug te krijgen. Hij zei in december dat die met iemand anders bezig was en hield het op 'misschien later'. Inmiddels is dat voorbij, maar steeds als ik vraag of die wil afspreken draait die er omheen. Ook niet als ik zeg dat het ook vriendschappelijk kan. En ik ken hem wel, dat is denk ik omdat hij bang is dat hij weer verliefd word. Hij heeft een kleine vorm van ontbindingsangst en wil niet weer meemaken wat hij toen mee moest maken denk ik. Ik denk wel dat er nog een kleine kans is, want we hebben nog steeds contact, maar de kans is dus wel klein. Maar hij is er. Als ik vraag om af te spreken zegt die ook ja kan wel een keer enzo, maarja een datum komt er nooit.

Maar bedankt voor de lieve woorden haha! :D
Heb je dat wel eens mensen horen zeggen die jou goed kennen: goh wat ben jij een saai mens?
Dat niet letterlijk, maar ik weet wel dat dat zo is. Want ik heb gewoon totaal andere hobbies dan andere jongens. In de klas ben ik bijvoorbeeld heel stil, omdat ik bang ben dat ik iets raars zeg ofzo. Of dat ik rood aanloop. Sluit mezelf steeds buiten. Maar ik ben bang dat als ik me ga gedragen zoals de rest (dus de hele dag praten en beetje de leukste van de klas uithangen) dan ben ik bang dat ze gaan verwachten dat ik ook mee uitga enzo. En dat zoek ik totaal niet.
Die negatieve gevoelens over jezelf, hoe lang heb je die al?
Ik denk sinds dat ik van de basisschool af ben gegaan, dus toen ik naar de middelbare ging. Rond me 12e dus.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Het verleden missen

Excuses Jordi, dat ik mij afvroeg of je een jongen of een meid bent. Het had namelijk twee richtingen uit kunnen gaan. Of je had ervoor gekozen om de naam van je ex te gebruiken (of een variant van de naam van je ex door naamdeeltjes aan elkaar te plakken) of je bent een jongen die op jongens valt, het had beide gekund, en nu is het even wat meer verduidelijkt. Je gebruikt hem als je over je ex praat, dus wilde ik dat even duidelijk hebben. :)

Ik kies er even voor om te kijken wat andere leden van de situatie vinden en schrijven. Misschien hebben andere leden ook nog wat punten waar je iets aan zou kunnen hebben.
Misschien dat ik later weer inspring.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Het verleden missen

jordi schreef:
Heb je dat wel eens mensen horen zeggen die jou goed kennen: goh wat ben jij een saai mens?
Dat niet letterlijk, maar ik weet wel dat dat zo is. Want ik heb gewoon totaal andere hobbies dan andere jongens. In de klas ben ik bijvoorbeeld heel stil, omdat ik bang ben dat ik iets raars zeg ofzo. Of dat ik rood aanloop. Sluit mezelf steeds buiten. Maar ik ben bang dat als ik me ga gedragen zoals de rest (dus de hele dag praten en beetje de leukste van de klas uithangen) dan ben ik bang dat ze gaan verwachten dat ik ook mee uitga enzo. En dat zoek ik totaal niet.
Dat je niet dezelfde interesses hebt als anderen betekent dat niet dat die anderen je vanzelfsprekend saai vinden. Evengoed kunnen ze je zien als mysterieus en onafhankelijk. Als je meer contact met ze wil dan kan dat gewoon en als jij geen zin hebt om uit te gaan dan hebben ze dat te respecteren. Je hoeft niet de leukste van de klas te zijn en als je buiten het uitgaansleven gewaardeerd wordt zullen mensen je echt niet laten vallen omdat je niet met ze mee gaat naar het feest. Er zijn geen redenen om altijd alleen te zijn. Sterkte en succes!
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
jordi
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mei 2015 14:09

Re: Het verleden missen

Excuses Jordi, dat ik mij afvroeg of je een jongen of een meid bent. Het had namelijk twee richtingen uit kunnen gaan. Of je had ervoor gekozen om de naam van je ex te gebruiken (of een variant van de naam van je ex door naamdeeltjes aan elkaar te plakken) of je bent een jongen die op jongens valt, het had beide gekund, en nu is het even wat meer verduidelijkt. Je gebruikt hem als je over je ex praat, dus wilde ik dat even duidelijk hebben. :)

Ik kies er even voor om te kijken wat andere leden van de situatie vinden en schrijven. Misschien hebben andere leden ook nog wat punten waar je iets aan zou kunnen hebben.
Misschien dat ik later weer inspring.

Oooh dat geeft niks hoor haha, had inderdaad ook goed gekunt dat ik een 'schuilnaam' gebruikte. Ik snap de verwarring.
Is goed haha! Ik ben benieuwd. Maar in ieder geval bedankt voor de opbeurende & meedenkende teksten! :)
Dat je niet dezelfde interesses hebt als anderen betekent dat niet dat die anderen je vanzelfsprekend saai vinden. Evengoed kunnen ze je zien als mysterieus en onafhankelijk. Als je meer contact met ze wil dan kan dat gewoon en als jij geen zin hebt om uit te gaan dan hebben ze dat te respecteren. Je hoeft niet de leukste van de klas te zijn en als je buiten het uitgaansleven gewaardeerd wordt zullen mensen je echt niet laten vallen omdat je niet met ze mee gaat naar het feest. Er zijn geen redenen om altijd alleen te zijn. Sterkte en succes!
Jaa dat is waar, maarja mensen zoeken toch meestal andere mensen die een beetje van dezelfde dingen houden. Qua hobbies is dat al niet zo, qua 'meepraten' in de klas kan dat opzich wel, maar dat zou toch betekenen dat ik niet helemaal mezelf zou zijn. Ik ben meer van het luisteren dan het praten. En dan denken andere mensen misschien ook van, wat moet je daar nou mee. Thanks!
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Het verleden missen

Maar zijn die hobbies van jou zo exclusief Jordi, dat je daardoor geen contact met anderen denkt te kunnen leggen? Ik kan me geen enkele hobbie voorstellen die met helemaal niemand te delen zou zijn, of waarmee je anderen af zou kunnen stoten.
Dat rood worden in de klas....oooh man, praat me er niet over, daar had ik vroeger ook zo'n last van, en dat kan een enorme handicap worden, zoals jij dat zelf ook al zegt: je stopt met praten, met meedoen aan dingen in de klas. Maar dat betekent ook dat je jezelf stopt in je ontwikkeling. Als ik mijn leven over kon doen, dan zou ik niet veel dingen anders doen, maar dan ging ik wel met dat rood-worden, dat blozen aan de slag, omdat dat echt fnuikend is geweest voor mijn ontwikkeling. Verder wou ik je op het hart drukken, dat je waarschijnlijk juist DOORDAT je een heel erg gevoelige natuur bent, en DOORDAT je liever luistert dan praat, niet de leukste probeert te zijn, maar nuchter en beschouwelijk in het leven staat, hoogst waarschijnlijk een heel erg belangrijke waardevolle kameraad zal kunnen zijn voor heel veel mensen.
Gebruikersavatar
jordi
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mei 2015 14:09

Re: Het verleden missen

Max schreef:Maar zijn die hobbies van jou zo exclusief Jordi, dat je daardoor geen contact met anderen denkt te kunnen leggen? Ik kan me geen enkele hobbie voorstellen die met helemaal niemand te delen zou zijn, of waarmee je anderen af zou kunnen stoten.
Dat rood worden in de klas....oooh man, praat me er niet over, daar had ik vroeger ook zo'n last van, en dat kan een enorme handicap worden, zoals jij dat zelf ook al zegt: je stopt met praten, met meedoen aan dingen in de klas. Maar dat betekent ook dat je jezelf stopt in je ontwikkeling. Als ik mijn leven over kon doen, dan zou ik niet veel dingen anders doen, maar dan ging ik wel met dat rood-worden, dat blozen aan de slag, omdat dat echt fnuikend is geweest voor mijn ontwikkeling. Verder wou ik je op het hart drukken, dat je waarschijnlijk juist DOORDAT je een heel erg gevoelige natuur bent, en DOORDAT je liever luistert dan praat, niet de leukste probeert te zijn, maar nuchter en beschouwelijk in het leven staat, hoogst waarschijnlijk een heel erg belangrijke waardevolle kameraad zal kunnen zijn voor heel veel mensen.
Nouja hobbies die ik heb zijn ook wel hobbies die anderen hebben. Maar dan voor even en niet voor de hele dag. (Bijvoorbeeld: voetbal kijken, film kijken, gewoon laptoppen enz). Voor even vinden meeste mensen dat wel leuk maar ik doe dat de hele dag.
Klopt, maarja ik zou niet weten hoe ik aan de slag moet met rood worden. Hoe ik dat kan voorkomen.. Als ik dat probeer te onderdrukken wordt het alleen maar erger. Ik kan wel relaxed reageren ofzo maar dan nog word ik rood. En klopt, ik ben inderdaad wel iemand die altijd rustig blijft, nooit boos wordt en altijd te vertrouwen is, maarja mensen komen niet naar mij toe omdat ze niks met me hebben, laat maar zeggen.
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Het verleden missen

Waarom wil je je ex per se terug? Als je ex je na drie jaar proberen nog steeds niet wil, dan wil je ex het niet. Het is gewoon niet nodig om daar moeite voor te doen als iemand je niet terug wil.
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Het verleden missen

Klopt, maarja ik zou niet weten hoe ik aan de slag moet met rood worden. Hoe ik dat kan voorkomen.. Als ik dat probeer te onderdrukken wordt het alleen maar erger. Ik kan wel relaxed reageren ofzo maar dan nog word ik rood.
Misschien zijn er mensen op het forum die hier tips voor kunnen geven. Ik snap precies wat je doormaakt dan, maar een remedie heb ik niet. Het is bij mij langzaam weggesleten, veel te langzaam. Wat doe je tegen blozen. Wanneer je vele malen ondervonden hebt dat je een rooie kop krijgt wanneer je het woord neemt, dan durf je dat op een gegeven moment helemaal niet meer (indien je daarbij de angst ervaart dat je een object van spot en lachlust bent vanwege dat roodkleuren,- en soms BEGINNEN mensen dan ook te lachen of extra op je te letten). Daarna begint die angst al op te komen, nog voordat je bloost, nog voordat je iets gezegd hebt. Je kunt al gaan blozen op het moment dat je in een situatie komt waarin je misschien een vraag gesteld zou kunnen worden. Zo wordt dit probleem al groter en ga je misschien al meer situaties en al meer contacten vermijden.
Jordi, we gooien het in de groep:

Wat kun je doen tegen het fenomeen blozen, en de angst om te zullen blozen.

(ps, je hebt leuke hobbies zou ik denken, als je van film houdt, van laptoppen, van voetbal kijken, nou daar liggen toch veel mogelijkheden om via die interesses JUIST contact met anderen te vinden..maar het is waar, wanneer je een stil teruggetrokken iemand bent, dan komen de mensen niet snel naar je toe. Maar niet omdat je SAAI zou zijn, maar doordat ze mogelijk denken dat je helemaal niet gesteld bent op contact met hen)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Het verleden missen

Max schreef:Jordi, we gooien het in de groep:
Wat kun je doen tegen het fenomeen blozen, en de angst om te zullen blozen.
Blozen is een heel gewone en gezonde lichamelijke reactie, waar weinig tegen te doen valt. Het heeft, zoals Max al aangeeft, voor een deel met spanning te maken. Hoe meer jij je er op richt om niet te blozen, hoe meer het een probleem wordt. Vaak wordt blozen trouwens als charmant gezien, het is ontwapenend en je kunt het eigenlijk vaker in je voordeel gebruiken dan dat het in je nadeel werkt. Die negatieve interpretatie ligt in hoofdzaak bij je zelf.

Verder is er natuurlijk het paradoxale van verlegen, angstige en bescheiden mensen dat ze zich zelf, vooral in sociale situaties, een centrale rol toedichten in het bestaan van anderen. Dat is een illusie. Mensen zijn helemaal niet met je bezig, ze letten niet op je, praten niet over je, of houden je in de gaten. Mensen zijn met héél andere dingen bezig dan met jou.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Dromer
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mei 2014 14:28

Re: Het verleden missen

Hoi Jordi,

Ik herken dit wel, worstel er zelf ook mee.
Ben nu 30 en verlang erg terug naar de tijd dat ik rond de 20 was, bij mijn familie woonde op een fijne plek, nog vrienden had.
Onlangs kwam een familielid te overlijden, wat het nog erger maakte.

Ik ga vaak naar die plaatsen terug waar ik vroeger gelukkig was en leuke dingen beleefde, gewoon weer een klein beetje van het gevoel van toen te ervaren.
Dit helpt natuurlijk niet echt en maakt het misschien wel erger, omdat op die plekken nu niets meer is.

Je zegt dat je geen vrienden hebt, dat kan er wel mee te maken hebben denk ik, ook ik heb geen vrienden meer.
Omdat een mens een groepsdier is denk ik dat je andere mensen nodig hebt om te kunnen genieten van het leven.
Dingen worden gewoon leuker als je ze kan delen met anderen.

Ik kan je dus niet echt tips geven aangezien ik er zelf ook nog niet uit ben, wat ik alleen zou willen zeggen is ga nog niet bij de pakken neer zitten want 19 jaar is nog erg jong.
Gebruikersavatar
jordi
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mei 2015 14:09

Re: Het verleden missen

Blozen is een heel gewone en gezonde lichamelijke reactie, waar weinig tegen te doen valt. Het heeft, zoals Max al aangeeft, voor een deel met spanning te maken. Hoe meer jij je er op richt om niet te blozen, hoe meer het een probleem wordt. Vaak wordt blozen trouwens als charmant gezien, het is ontwapenend en je kunt het eigenlijk vaker in je voordeel gebruiken dan dat het in je nadeel werkt. Die negatieve interpretatie ligt in hoofdzaak bij je zelf.

Verder is er natuurlijk het paradoxale van verlegen, angstige en bescheiden mensen dat ze zich zelf, vooral in sociale situaties, een centrale rol toedichten in het bestaan van anderen. Dat is een illusie. Mensen zijn helemaal niet met je bezig, ze letten niet op je, praten niet over je, of houden je in de gaten. Mensen zijn met héél andere dingen bezig dan met jou.
Ja nouja het is ook zo dat ik soms een beetje ga stotteren als ik zenuwachtig wordt. Niet heel erg, in het normale leven, thuis enzo, stotter ik amper. Maar als ik erop ga letten, of zenuwachtig wordt, of juist overtuigend over wil komen, ga ik juist soms een beetje stotteren. (Maar dan niet echt laten horen, maar veel uuh's enzo gebruiken, verborgen stotteren). Dus daar ben ik dan ook nog bang voor als ik in de klas wat moet zeggen. Dat plus het blozen zet me al meteen op een achterstand in de groep, ben ik bang. Ik ga dus vanaf september weer naar school, ik kreeg gisteren een mail met het programma van de kennismakingsdag van aankomende woensdag. Echt weer iets waar ik al heel lang tegenop zie. Zeker nu ik zie dat we workshops krijgen, iedereen zich moest voorstellen en we nu al via een soort doorschuifsysteem kennismakingsgesprekken met elkaar gaan voeren. Het liefst ga ik er niet heen. Maarja, dan zet ik mezelf natuurlijk ook op een achterstand, dus ik ga wel. Maar wel met lood in mijn schoenen. Blij als het erop zit.
Hoi Jordi,

Ik herken dit wel, worstel er zelf ook mee.
Ben nu 30 en verlang erg terug naar de tijd dat ik rond de 20 was, bij mijn familie woonde op een fijne plek, nog vrienden had.
Onlangs kwam een familielid te overlijden, wat het nog erger maakte.

Ik ga vaak naar die plaatsen terug waar ik vroeger gelukkig was en leuke dingen beleefde, gewoon weer een klein beetje van het gevoel van toen te ervaren.
Dit helpt natuurlijk niet echt en maakt het misschien wel erger, omdat op die plekken nu niets meer is.

Je zegt dat je geen vrienden hebt, dat kan er wel mee te maken hebben denk ik, ook ik heb geen vrienden meer.
Omdat een mens een groepsdier is denk ik dat je andere mensen nodig hebt om te kunnen genieten van het leven.
Dingen worden gewoon leuker als je ze kan delen met anderen.

Ik kan je dus niet echt tips geven aangezien ik er zelf ook nog niet uit ben, wat ik alleen zou willen zeggen is ga nog niet bij de pakken neer zitten want 19 jaar is nog erg jong.
Hey! Ja die dingen die jij nu noemt herken ik me ook in. Ik ga ook weleens naar plekken waar ik toen met mijn ex was, of vroeger met mijn familie was en waar ik nu niet meer kom. Aan de ene kant voelt dat heel goed, omdat je dat gevoel van vroeger dan weer krijg. Maar aan de andere kant maakt dat je alleen maar nog verdrietiger omdat je dan weer beseft wat je 'kwijt' bent.
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Het verleden missen

Zeker nu ik zie dat we workshops krijgen, iedereen zich moest voorstellen en we nu al via een soort doorschuifsysteem kennismakingsgesprekken met elkaar gaan voeren. Het liefst ga ik er niet heen. Maarja, dan zet ik mezelf natuurlijk ook op een achterstand, dus ik ga wel. Maar wel met lood in mijn schoenen. Blij als het erop zit.
Misschien helpt het wanneer je jezelf inpepert: en MOCHT ik rood beginnen te worden, het ZIJ zo, niks aan de hand, het is geen misdaad rood te kleuren. En al ZOU er iemand beginnen te lachen (wat me sowieso uitgesloten lijkt, maar goed for the sake of the argument:) dan reageer ik fier en rechtop: wat is er zo grappig, ik ben wat nerveus en dan wil ik wel eens wat rood worden, ik weet het wel hoor, maar is dat zo gek? KLAAR :) Je wint alleen maar ieders sympathie met zo'n opstelling ;)

Accepteer het, wanneer je wat rood mocht worden of een beetje zou beginnen te stotteren, anderen accepteren het zeker en gewis, zou het gebeuren, schaam je er niet voor
Hoe heet die Nederlandse zangeres ook weer die vaak veel last van stotteren heeft...Vinden we haar daarom minder sympathiek, vinden we haar lachwekkend? Nou ik niet, ik heb alleen maar extra veel bewondering voor die meid dat ze laat zien zich door die handicap (een veel te zwaar woord eigenlijk) nergens van te laten weerhouden

Succes man
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Het verleden missen

Max schreef:Hoe heet die Nederlandse zangeres ook weer die vaak veel last van stotteren heeft ... man
Ik neem aan dat je Miss Montreal bedoelt.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Het verleden missen

volhoudertje schreef:
Max schreef:Hoe heet die Nederlandse zangeres ook weer die vaak veel last van stotteren heeft ... man
Ik neem aan dat je Miss Montreal bedoelt.
Oftewel Sanne Hans
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”