Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Fobie voor onweer (astrapofobie)

Wat moet ik doen aan mijn angst of fobie voor onweer? Ik begrijp het niet. Ik ben niet bang voor onweer als ik erover nadenk, maar als ik het hoor ben ik heel bang, zelfs als ik veilig binnen ben. Ik vind het raar, want ik ben nergens bang voor. Niet voor enge films ofzo. Is er iemand die meer weet over angst voor onweer en wat ik eraan kan doen? Morgen zou ik naar de verjaardag van vriendin gaan, maar dat heb ik afgezegd omdat ik zag dat er onweer zou komen in het weekend. Het is een uur fietsen naar haar
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Fobie voor onweer (astrapofobie)

Beste Gabriel, je geeft zelf al aan dat je angst voor onweer volledig ongegrond is. Het percentage mensen in Nederland dat ten gevolge van onweer lichamelijk letsel op loopt is te verwaarlozen. Je maakt zelfs een grotere kans om met je fiets brokken te maken. Waar is nou die jongen gebleven die van zich zelf beweert dat hij zo’n sterke persoonlijkheid heeft? De beste manier om angst te bestrijden is om de confrontatie aan te gaan.
Wees een stoere jongen Gabriel, neem morgen voor de zekerheid gewoon wat regenkleding mee en ga lekker naar dat verjaardagsfeestje.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Fobie voor onweer (astrapofobie)

Gabriel16 schreef:Wat moet ik doen aan mijn angst of fobie voor onweer? Ik begrijp het niet. Ik ben niet bang voor onweer als ik erover nadenk, maar als ik het hoor ben ik heel bang, zelfs als ik veilig binnen ben. Ik vind het raar, want ik ben nergens bang voor. Niet voor enge films ofzo. Is er iemand die meer weet over angst voor onweer en wat ik eraan kan doen? Morgen zou ik naar de verjaardag van vriendin gaan, maar dat heb ik afgezegd omdat ik zag dat er onweer zou komen in het weekend. Het is een uur fietsen naar haar
*....even terug naar de oertijd, trouwens tot de 18e eeuw....*
Als je als reiziger in het open veld door onweer werd verrast, WAS je daadwerkelijk in gevaar.
Tegenwoordig hebben we de buienradar. Ik forens per e-bike, met erg veel plezier - maar als het onweert: geen haar op mijn hoofd die erover denkt om door de polder te fietsen met naderend onweer. "Ik wil nog langer mee".

Er zijn begin 20ste eeuw erg onethische experimenten op kleine kinderen/ babies gedaan, die opleverden, dat angst vooor lichtflitsen en harde knallen tot de oerangsten van de mens gerekend kunnen worden.

Grappig, of hoe zeg je dat, dat je niet bang bent, als je er over nadenkt. Dat is idd de eerste (en bekendste) helft van de wisselwerking tussen je bewuste denken van je logische verstand (dat hoort te zeggen dat onweer gevaarlijk is, maar dat je binnen veilig bent) en je instinct, je autonooom zenuwstelsel of hoe je je alarmsysteem maar precies wilt noemen. Op het moment dat je lichaam waarneemt dat het onweert, doet je lichaam wat-ie moet doen: overleven. Groot gelijk.

...en als je vind, dat je alarmsysteem wat te gevoelig staat afgesteld (binnenshuis zitten beven als een riet, "dat is niets gedaan") zijn er wel technieken die je alarmsysteem wat tot rust kunnen brengen.

(Als gezegd: soms kun je je alarmsysteem kalmeren met je logische verstand, maar wees niet verbaasd, als dat niet altijd werkt. Overleven doe je nu eenmaal op instinct, logisch nadenken is te langzaam, aldus moeder natuur.)
En als het onweert, doe als ik ;) bindt je fiets aan de eerste de beste boom en neem de bus.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Fobie voor onweer (astrapofobie)

ps: wat schreef Julius Caesar ook al weer?
De belgen waren de dappersten aĺler galliers - en hun enige angst was onweer "dat de hemel op hun hoofd zou vallen".

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”