Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Waarom ben ik koudbloedig?

Ik ben nu 18 jaar en ik heb een sterke persoonlijkheid/karakter, zegt mijn moeder ook vaker tegenwoordig. Het valt me op dat ik nogal gevoelloos, dus ''koudbloedig'' ben... Ik bedoel dat ik het in grote mate heb. Ik doe soms met opzet alsof ik ergens mee zit of dat ik ergens verdrietig om word, om nog een beetje normaal over te komen. Een paar maanden geleden hadden mijn opa en oma een auto-ongeluk en zijn nu pas net hersteld, maar eerlijk gezegd had ik helemaal geen gevoelens toen ik dat hoorde. Ik kan me wel voorstellen dat het erg is voor mijn opa en oma en de rest van mijn familie, maar ik ben zelf soms verbaasd dat ik zo gevoelloos ben. Dit is één voorbeeld, maar ik heb dit met heel veel dingen. Ik heb wel mijn opa en oma regelmatig bezocht in het ziekenhuis, maar puur voor hen. Veel dingen kunnen me ook gewoon 0% schelen, zoals dat we veel familieproblemen hebben binnen onze familie. Meisjes vinden mij wel knap, maar vaak wordt het niks met mij en een meisje, omdat ik gewoonweg haar gevoelens niet kan begrijpen en omdat ik zelf vaak harteloos ben... Ook dit kan me niet veel schelen, want ik denk dan: ''Ik heb hier geen tijd voor.'' Ik hoop dat ik me goed geformuleerd heb en dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik hoop dat iemand me tips kan geven...
Gebruikersavatar
Laothe
Berichten: 2349
Lid geworden op: 07 okt 2010 18:14

Re: Waarom ben ik koudbloedig?

Hoi Gabriel,

Kan het misschien ook zo zijn dat je bepaalde medicatie gebruikt? Ik heb heel lang een hoge dosering medicatie gebruikt, en mijn gevoelens werden ook behoorlijk afgezwakt. Veel erge dingen voelde ik niet meer, het leek wel alsof ik geen geweten meer had. Nu ik aan het afbouwen ben, krijg ik steeds meer gevoel (ook niet altijd leuk). Gebruik je iets?
It seems like nothing has changed, but everything is different now.
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Waarom ben ik koudbloedig?

Laothe schreef:Hoi Gabriel,

Kan het misschien ook zo zijn dat je bepaalde medicatie gebruikt? Ik heb heel lang een hoge dosering medicatie gebruikt, en mijn gevoelens werden ook behoorlijk afgezwakt. Veel erge dingen voelde ik niet meer, het leek wel alsof ik geen geweten meer had. Nu ik aan het afbouwen ben, krijg ik steeds meer gevoel (ook niet altijd leuk). Gebruik je iets?
Ik gebruik Concerta 36mg voor ADHD.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Waarom ben ik koudbloedig?

Gabriel16 schreef:Veel dingen kunnen me ook gewoon 0% schelen, zoals dat we veel familieproblemen hebben binnen onze familie. Meisjes vinden mij wel knap, maar vaak wordt het niks met mij en een meisje, omdat ik gewoonweg haar gevoelens niet kan begrijpen en omdat ik zelf vaak harteloos ben... Ook dit kan me niet veel schelen, want ik denk dan: ''Ik heb hier geen tijd voor.'' Ik hoop dat ik me goed geformuleerd heb en dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik hoop dat iemand me tips kan geven...
Hoi Gabriel,
ten eerste: als je echt harteloos was, zou je dit bericht niet hebben geschreven! ;)
Ten 2e: nou is het zo, dat er mensne zijn die over mij roepen "bij Janneke draait altijd maar alles om trauma!" - dus hoed je voor ijn vooroordelen!! (Maar ik ben wel van mening, dat eventueel aanwezig trauma heel erg veel probleen kan veroorzaken of verergeren...)

Waar mijn ;) oog dus op bleef hangen, was dat jullie in de familie veel probleen hebben gehad. Nou kan dat uiteraard nog van alles en nog wat zijn.
Maar ik kan me voorstellen, dat jij als "overlevingsmechanisme" een soort pantser om je gevoel heen hebt gezet.
Dat pantser (...ik zie nu een middeleeuwse ridder voor mijn geestesoog...) beschermt je tegen emotionele pijn van de moeilijkheden die er om je heen zijn.
Het pantser kan bestaan uit half bewuste zinnetjes als "ik voel gewoon niets" "het is niet erg, als iemand tegen me zegt dat ik stom ben, onbelangrijk of niet deug" etc.
En het effect van zo'n pantser kan zijn, dat je idd weinig voelt als je opa en oma een ongeluk krijgen, je meisje ergens verdrietig ofzo over is, etc.

De oplossing voor jouw vraag "waarom ben ik koudbloedig?" zou heel kort en heel logisch gesproken kunnen luiden: 'trek dat harnas uit'. aar let op: dat kan tot gevolg hebben, dat je allerlei pijn alsnog gaat voelen. Nou hoeft dat ook weer niet onoverkomelijk te zijn, daar niet van - maar als dit van toepassing is, dan heeft dat pantser een functie!
Alleen maar "harnas uit" en verder helemaal niets om anders om te gaan met de pijn van de moeilijkheden die er waren/ nog steeds zijn, "dat werkt niet".
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Waarom ben ik koudbloedig?

Janneke schreef: Hoi Gabriel,
ten eerste: als je echt harteloos was, zou je dit bericht niet hebben geschreven! ;)
Eerlijk gezegd begon ik het laatste jaar te veranderen naar een lief persoon, net als de mensen om mij heen, maar toen het me echt opviel wilde ik niet verder veranderen qua lieve jongen. Het viel me op omdat vrienden van me dat zeiden en het klopt. Ik ben ook niet met álles en áltijd harteloos, maar ik ben wel vaak gevoelloos (ook dit heb ik van meerdere mensen gehoord als bevestiging). Ik luister niet naar mensen die niks over mij horen te zeggen, maar soms klopt het en dat weet ik dan ook. Ik begon ik te denken: is dit gewoon mijn persoonlijkheid/karakter? Ik heb namelijk een sterke persoonlijkheid. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik boven anderen sta, integendeel, maar ik bedoel dat mijn persoonlijkheid niet beïnvloed word door anderen, maar alleen door mijzelf!

Sorry, ik heb mezelf nu al antwoord gegeven... Ik wilde niet jullie tijd verspillen. Ik ben ook zo koppig...
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Waarom ben ik koudbloedig?

Maak je geen zorgen. Koelbloedig ben je pas als je anderen wreed behandelt zonder er zelf last van te hebben, koudbloedig als je je laat transformeren in een krokodil. Gekheid terzijde, dat je je opa en oma bezoekt puur om hen een plezier te doen toont aan dat je niet harteloos bent. Dat jij niks voelt is een mechanisme van zelfbescherming. Emoties kunnen er namelijk voor zorgen dat je gezondheidproblemen krijgt, roekeloos gedrag gaat vertonen of beide. Het feit dat je lief wil zijn zonder lief of kwetsbaar over te komen sluit hier naadloos op aan. Wellicht heeft je medicatie invloed op je gevoelens, daar zou je eens met de betreffende arts over kunnen praten. Je moet niet bang te zijn dat je andermans tijd verspilt, want de keus is aan ieder om je verhaal al dan niet te lezen en te reageren. Veel sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Waarom ben ik koudbloedig?

Radius schreef:Maak je geen zorgen. Koelbloedig ben je pas als je anderen wreed behandelt zonder er zelf last van te hebben
Gekheid terzijde, dat je je opa en oma bezoekt puur om hen een plezier te doen toont aan dat je niet harteloos bent.
Eerlijk gezegd was mijn neef iedere keer degene die zei: ''Gabriel, kom je mee naar oma en opa?''
Ik ben geen één keer uit mezelf gegaan... :\

Ik behandel anderen ook best wreed... Als iemand lief tegen me probeert te doen ofzo, dan reageer ik erg wreed krijg ik vaak te horen en ik heb er geen problemen mee..... Heel vaak moet ik niks hebben van de meesten. Ik weet dat dit ook niet altijd goed is, want zo schrik ik de meesten af.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Waarom ben ik koudbloedig?

Gabriel16 schreef:Ik behandel anderen ook best wreed... Als iemand lief tegen me probeert te doen of zo, dan reageer ik erg wreed, krijg ik vaak te horen en ik heb er geen problemen mee .....
Kun je daar een voorbeeld van geven?
Ik geloof trouwens niet dat je er geen problemen mee hebt, anders zou je er immers geen melding van maken.

Door je 'wreed' of 'hard' op te stellen zul je inderdaad bepaalde mensen afstoten of op afstand
houden. Maar is dat ook wat je werkelijk wilt? Het lijkt of je bang bent om aardig gevonden te worden.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Waarom ben ik koudbloedig?

volhoudertje schreef:
Gabriel16 schreef:Ik behandel anderen ook best wreed... Als iemand lief tegen me probeert te doen of zo, dan reageer ik erg wreed, krijg ik vaak te horen en ik heb er geen problemen mee .....
Kun je daar een voorbeeld van geven?
Ik geloof trouwens niet dat je er geen problemen mee hebt, anders zou je er immers geen melding van maken.

Door je 'wreed' of 'hard' op te stellen zul je inderdaad bepaalde mensen afstoten of op afstand
houden. Maar is dat ook wat je werkelijk wilt? Het lijkt of je bang bent om aardig gevonden te worden.
Voorbeeld: een meisje begon tegen mij te praten laatst en ze zei: ''Je ziet er leuk uit!'' Ik hoefde hier niks van te hebben en liet dit merken door dingen te zeggen als: ''Ik hoef niet te weten wat iemand zoals jij van mij vindt.'', ''Ik heb hier geen tijd voor.'', ''Ik ga je niet het genoegen geven om met mij te praten.''

Sinds vorig jaar begon ik echt te veranderen naar een te lief persoon en ik begon het nog leuk te vinden ook. Ik heb mezelf heel positief ontwikkeld, maar ik wil alleen mijn koudbloedigheid toch graag behouden... Dan kan je zeggen dat ik wel bang ben om aardig gevonden te worden...

Ik vind het leuk om vrienden te hebben, maar ik ben een persoon die zonder vrienden kan en zonder vriendinnetjes. Ik wil mensen niet van me afstoten, maar ik begrijp niet waarom ik ze afstoot. Worden ze bang?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Waarom ben ik koudbloedig?

Gabriel16 schreef:Voorbeeld: een meisje begon tegen mij te praten laatst en ze zei: "Je ziet er leuk uit!" Ik hoefde hier niks van te hebben en liet dit merken door dingen te zeggen als: "Ik hoef niet te weten wat iemand zoals jij van mij vindt. Ik heb hier geen tijd voor. Ik ga je niet het genoegen geven om met mij te praten."
Noem jij dat een voorbeeld van 'wreed' gedrag? Ik vind het eerder zielig.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Waarom ben ik koudbloedig?

volhoudertje schreef:
Gabriel16 schreef:Voorbeeld: een meisje begon tegen mij te praten laatst en ze zei: "Je ziet er leuk uit!" Ik hoefde hier niks van te hebben en liet dit merken door dingen te zeggen als: "Ik hoef niet te weten wat iemand zoals jij van mij vindt. Ik heb hier geen tijd voor. Ik ga je niet het genoegen geven om met mij te praten."
Noem jij dat een voorbeeld van 'wreed' gedrag? Ik vind het eerder zielig.
Ik heb het woord ''wreed'' net precies opgezocht om het zeker te weten. Wreed betekent hard en zonder medelijden. Mijn voorbeeld is dat gewoon. Tja zielig, u mag vinden wat u wilt, maar ik vind dat niet eens 0.001% zielig.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Waarom ben ik koudbloedig?

Gabriel16 schreef:Ik heb het woord "wreed" net precies opgezocht om het zeker te weten. Wreed betekent hard en zonder medelijden. Mijn voorbeeld is dat gewoon. Tja zielig, u mag vinden wat u wilt, maar ik vind dat niet eens 0.001% zielig.
Als ik een meisje was en je zou zo tekeer gaan tegen mij, dan zou ik mijn schouders ophalen, je zielig vinden en medelijden met je hebben. Volgens mij bereik je dus precies het tegenovergestelde van wat je zo graag wilt bereiken. [027] Ik vind het 0.001% wreed.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Waarom ben ik koudbloedig?

volhoudertje schreef:
Gabriel16 schreef:Ik heb het woord "wreed" net precies opgezocht om het zeker te weten. Wreed betekent hard en zonder medelijden. Mijn voorbeeld is dat gewoon. Tja zielig, u mag vinden wat u wilt, maar ik vind dat niet eens 0.001% zielig.
Als ik een meisje was en je zou zo tekeer gaan tegen mij, dan zou ik mijn schouders ophalen, je zielig vinden en medelijden met je hebben. Volgens mij bereik je dus precies het tegenovergestelde van wat je zo graag wilt bereiken. [027] Ik vind het 0.001% wreed.
Waar heeft u het over? Ik ga niet eens tekeer en ben ook niet agressief, maar dat is gewoon mijn persoonlijkheid en ik wil niet eens iets ermee bereiken. Ik weet dat ik niet altijd koppig moet zijn en dat ik meer open moet staan voor mensen, zoals in dit geval. Er is veel meer aan de hand als ik zo doe tegen iemand. Ik had geen behoefte in dit meisje toevallig. Ze ging me opeens lelijk noemen toen ik haar een beetje negeerde (de rug toekeren ja), terwijl ze me daarvoor knap vond (zei ze). Ja, ik begrijp dat ik meer open kan staan voor anderen en dat ik niet altijd zo koppig moet zijn.

Terug naar “Overige problemen en vragen”