Missliss1988

Anti-depressiva

Misschien dat iemand heeft ervaring heeft met het afbouwen van anti-depressiva?

Mijn verhaal: en vragen ;)

Hallo allemaal,

Ik heb ruim 3,5 jaar paroxetine geslikt. Ik ben er op mijn 21e mee begonnen om angsten, met name faalangst, te 'dempen'. Ook met behulp van een psycholoog is dit helaas niet gelukt. Ik ben in die tijd wél ruim 25 kilo aangekomen en een kleine twee maanden geleden had ik er schoon genoeg van. Ik was de dag van te voren vergeten me paroxetine van 20 mg (heb ook op 30 gezeten ongeveer twee jaar) in te nemen en heb toen besloten het helemaal niet meer te gaan slikken.

Ik zit nu in de 8e week waarin ik helemaal geen anti-depressiva meer gebruik. Het gaat met ups en downs. De eerste twee weken had ik vooral last van lichamelijke klachten, de 2/3 weken daarop van neerslachtigheid en depressiviteit, maar nu overheersen de lichamelijke klachten weer. Ik heb vooral last van een grieperig gevoel. Warm/koud, hoofdpijn, misselijk, overgeven, diarree, last van mijn buik/darmen en mijn benen doen ook heel erg zeer. Het lijkt af en toe op een soort van kramp/groeipijn.

Ik vroeg me eigenlijk af hoelang het kan gaan duren voordat dit afneemt/verdwijnt? Ik heb al een beetje meegekregen na het lezen van verschillende forums dat velen jaren later nog last hebben van enkele ontwenningssymptomen, ik vroeg me ook af welke ontwenningssymptomen? Ik ben echt een beetje bang aan het worden namelijk. Ik heb het idee dat ik de lichamelijke klachten die ik nu heb al niet heel lang meer ga trekken, stel je voor dat ik hier jarenlang mee te kampen ga krijgen...

Alvast bedankt,
Melissa
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Anti-depressiva

Hoi Melissa,
Hier is wetenschappelijke literatuur over, je hoeft dus niet te 'blijven zwemmen'!
Ten eerste: vitamine B complex helpt bij/tegen de "echte" afkickverschijnselen.
Verder heeft het bij diarree altijd zin om je darmflora aan te vullen. (En te weinig darmflora door diarree maakt dat je nog lager in je B vitaminen komt te zitten - dat is dus een vicieuze cirkel! )
In de supermarkt liggen flesjes ya*cult enzo die als nadeel hebben dat ze mierzoet zijn.
De drogist heeft betere darmflora preparaten, als poeder of capsules. (De beste optie is naar een natuurgeneeskundige.)

En om te maken dat je lichaam zichzelf weer netjes van serotonine kan voorzien heb je het nodig dat er weinig stress is (veel ged*onder is "meer stress dan serotonine" - en ook dat wordt een vicieuze cirkel: alle grondstoffen die je lichaam nodig heeft voor serotonine worden gebruikt om stresshormonen van te maken).
Verder heb je nodig: een stabiele bloedsuikerspiegel (tip: ga nuchter bewegen. Dat helpt je alvleesklier enorm.)
Magnesium (heeft samen met zink ook een rol in vetverbranding, nooit weg als je door een pil 25 kilo bent aangekomen).
Ijzer en..... zuurstof. ('sZomers buiten - daar wordt een mens vrolijk van! )
BCAA: de drogist of anders de Tui*nen heeft het: het maakt dat de serotonine daadwerkelijk uit je bloed de hersenen in gaat.
Omega 3 vetten ipv omega 6 vetten (graag veel noten en dingen als olijfolie, een beetje roomboter of dingen als zure room - verder allerlei zaken als margarine en lightproducten in het schap laten. )
Succes!
Gebruikersavatar
Laothe
Berichten: 2349
Lid geworden op: 07 okt 2010 18:14

Re: Anti-depressiva

Volgens mij mag je helemaal niet in één keer stoppen met AD. Ik heb veel uitgeprobeerd qua AD, en ik zit nu 2 jaar aan dezelfde. Ik ben nu aan het afbouwen, maar dat moet héél langzaam. Dat mag niet in één keer..
It seems like nothing has changed, but everything is different now.
Missliss1988

Re: Anti-depressiva

Laothe schreef:Volgens mij mag je helemaal niet in één keer stoppen met AD. Ik heb veel uitgeprobeerd qua AD, en ik zit nu 2 jaar aan dezelfde. Ik ben nu aan het afbouwen, maar dat moet héél langzaam. Dat mag niet in één keer..
Blijft toch echt altijd je eigen keuze. Ik heb het overigens in overleg gedaan met mijn psychiater, dagbehandelaren én huisarts.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Anti-depressiva

Missliss1988 schreef:
Laothe schreef:Volgens mij mag je helemaal niet in één keer stoppen met AD. Ik heb veel uitgeprobeerd qua AD, en ik zit nu 2 jaar aan dezelfde. Ik ben nu aan het afbouwen, maar dat moet héél langzaam. Dat mag niet in één keer..
Blijft toch echt altijd je eigen keuze. Ik heb het overigens in overleg gedaan met mijn psychiater, dagbehandelaren én huisarts.
Wat wel zo is, is dat ze behoorlijk waarschuwen, het wordt niet aangeraden om AD (zeker niet na langer gebruik) zomaar opeens patsboem helemaal niet meer te nemen zonder afbouwen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Laothe
Berichten: 2349
Lid geworden op: 07 okt 2010 18:14

Re: Anti-depressiva

Memories schreef:Wat wel zo is, is dat ze behoorlijk waarschuwen, het word niet aangeraden om met AD (zeker niet na langer gebruik) zomaar opeens patsboem helemaal niet meer te nemen zonder afbouwen.
Precies dit.
Missliss1988 schreef:Blijft toch echt altijd je eigen keuze. Ik heb het overigens in overleg gedaan met mijn psychiater, dagbehandelaren én huisarts.
Natuurlijk, het is je eigen keuze maar de gevolgen zijn logisch als je er in één keer mee stopt. Al helemaal omdat je het zo lang hebt gebruikt. Ik gebruikte de laatste AD 'maar' 2 jaar, en ook ik moet heel erg langzaam afbouwen. Ik ben nog lang niet klaar met afbouwen, maar het gaat zo langzaam dat ik er geen klachten van ondervind. Jij bent in één keer gestopt, dus (onbewust) mis je nu iets. Logisch dat je lichaam en je geest daar zo heftig op reageren.
It seems like nothing has changed, but everything is different now.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Anti-depressiva

Missliss1988 schreef:
Laothe schreef:Volgens mij mag je helemaal niet in één keer stoppen met AD. Ik heb veel uitgeprobeerd qua AD, en ik zit nu 2 jaar aan dezelfde. Ik ben nu aan het afbouwen, maar dat moet héél langzaam. Dat mag niet in één keer..
Blijft toch echt altijd je eigen keuze. Ik heb het overigens in overleg gedaan met mijn psychiater, dagbehandelaren én huisarts.
.....en de "behoorden" laten je daarna gezellig zwemmen terwijl er wel degelijk wetenschappelijke kennis over is.
Missliss1988

Re: Anti-depressiva

Memories schreef:
Missliss1988 schreef:
Laothe schreef:Volgens mij mag je helemaal niet in één keer stoppen met AD. Ik heb veel uitgeprobeerd qua AD, en ik zit nu 2 jaar aan dezelfde. Ik ben nu aan het afbouwen, maar dat moet héél langzaam. Dat mag niet in één keer..
Blijft toch echt altijd je eigen keuze. Ik heb het overigens in overleg gedaan met mijn psychiater, dagbehandelaren én huisarts.
Wat wel zo is, is dat ze behoorlijk waarschuwen, het word niet aangeraden om met AD (zeker niet na langer gebruik) zomaar opeens patsboem helemaal niet meer te nemen zonder afbouwen.
Het is iets waar je volledig achter moet staan anders ga je het zeker niet redden. Gelukkig geniet ik de voltallige steun van professionals, familie en vrienden.
Missliss1988

Re: Anti-depressiva

Janneke schreef:
Missliss1988 schreef:
Laothe schreef:Volgens mij mag je helemaal niet in één keer stoppen met AD. Ik heb veel uitgeprobeerd qua AD, en ik zit nu 2 jaar aan dezelfde. Ik ben nu aan het afbouwen, maar dat moet héél langzaam. Dat mag niet in één keer..
Blijft toch echt altijd je eigen keuze. Ik heb het overigens in overleg gedaan met mijn psychiater, dagbehandelaren én huisarts.
.....en de "behoorden" laten je daarna gezellig zwemmen terwijl er wel degelijk wetenschappelijke kennis over is.
Klopt Janneke. Daarom ben ik ook heel blij met de tips, dankjewel! Daar kan ik wat mee!
Missliss1988

Re: Anti-depressiva

Laothe schreef:
Memories schreef:Wat wel zo is, is dat ze behoorlijk waarschuwen, het word niet aangeraden om met AD (zeker niet na langer gebruik) zomaar opeens patsboem helemaal niet meer te nemen zonder afbouwen.
Precies dit.
Missliss1988 schreef:Blijft toch echt altijd je eigen keuze. Ik heb het overigens in overleg gedaan met mijn psychiater, dagbehandelaren én huisarts.
Natuurlijk, het is je eigen keuze maar de gevolgen zijn logisch als je er in één keer mee stopt. Al helemaal omdat je het zo lang hebt gebruikt. Ik gebruikte de laatste AD 'maar' 2 jaar, en ook ik moet heel erg langzaam afbouwen. Ik ben nog lang niet klaar met afbouwen, maar het gaat zo langzaam dat ik er geen klachten van ondervind. Jij bent in één keer gestopt, dus (onbewust) mis je nu iets. Logisch dat je lichaam en je geest daar zo heftig op reageren.
Die informatie heb ik van te voren allemaal verkregen en op basis daarvan en gevoel heb ik mijn keuze gemaakt. Mijn vraag gaat overigens niet zozeer hierover. Aangezien ik in mijn omgeving meerdere mensen ken die acuut gestopt zijn met anti-depressivium is mijn vraag ook niet of het mogelijk is. Dat is het. Maar of meerdere mensen (ook met een afbouwschema) eendezelfde klachten ervaren en hoelang?
Gebruikersavatar
Laothe
Berichten: 2349
Lid geworden op: 07 okt 2010 18:14

Re: Anti-depressiva

Missliss1988 schreef:Die informatie heb ik van te voren allemaal verkregen en op basis daarvan en gevoel heb ik mijn keuze gemaakt. Mijn vraag gaat overigens niet zozeer hierover. Aangezien ik in mijn omgeving meerdere mensen ken die acuut gestopt zijn met anti-depressivium is mijn vraag ook niet of het mogelijk is. Dat is het. Maar of meerdere mensen (ook met een afbouwschema) eendezelfde klachten ervaren en hoelang?
Oké, dan mijn antwoord. Ik heb geen last van die klachten omdat ik heel rustig aan het afbouwen ben. ;-) Ik bedoel het overigens goed, hoor. Toen ik een keer twee dagen mijn AD niet had ingenomen, kreeg ik namelijk de wind van voren. Ik kreeg te horen wat er kon gebeuren, en ben daar erg van geschrokken. Het liefst had ik het ook meteen aan de kant gegooid, maar ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Ik ga dat ook niet doen met de dosis die ik nu nog slik. Het moment dat ik volledig van deze AD af ben, en ik een betere er voor in de plaats krijg, komt vanzelf.
It seems like nothing has changed, but everything is different now.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Anti-depressiva

Dat is natuurlijk heel fijn, dat gun ik je ook van harte, maar het is voor een groot deel ook het systeem in je lichaam (en je hersenen) die erdoor in de war raakt, die je opnieuw depressieve, neerslachtige gevoelens geeft, die je lichamelijke klachten geeft. Dat is vaak toch ietsje meer dan steun van familie, vrienden en ergens achterstaan.

Maar wat ik overigens wel heel apart vind is dat de huisarts, dagbehandelaren en je psychiater niet hetpunt behandelen van het heel langzaam afbouwen, juist om terugkeer ( of meer heftige gevoelens, en dat kan ver gaan, te voorkomen.) Persoonlijk zet ik daar vraagtekens bij. Maar goed, ik ga de discussie niet aan of het juist is of niet. Je huisarts, dagbehandelaren en je psychiater hebben een verantwoordelijkheid, maar die heb je natuurlijk ook voor jezelf en de gevolgen van een beslissing.

Ik wilde er even op inhaken, omdat de meeste AD gebruikers het niet zo aanpakken en dus meestal niet met de klachten kampen (door het heel langzaam afbouwen) waar jij mee kampt omdat het uit voorzorg enb zorgvuldigheid anders is aangepakt.

Ik wil je wel graag succes wensen met deze insteek. (Overigens is dit ook goed bedoeld en deel ik hier mijn visie/kijk op de situatie.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Missliss1988

Re: Anti-depressiva

Laothe schreef:
Missliss1988 schreef:Die informatie heb ik van te voren allemaal verkregen en op basis daarvan en gevoel heb ik mijn keuze gemaakt. Mijn vraag gaat overigens niet zozeer hierover. Aangezien ik in mijn omgeving meerdere mensen ken die acuut gestopt zijn met anti-depressivium is mijn vraag ook niet of het mogelijk is. Dat is het. Maar of meerdere mensen (ook met een afbouwschema) eendezelfde klachten ervaren en hoelang?
Oké, dan mijn antwoord. Ik heb geen last van die klachten omdat ik heel rustig aan het afbouwen ben. ;-) Ik bedoel het overigens goed, hoor. Toen ik een keer twee dagen mijn AD niet had ingenomen, kreeg ik namelijk de wind van voren. Ik kreeg te horen wat er kon gebeuren, en ben daar erg van geschrokken. Het liefst had ik het ook meteen aan de kant gegooid, maar ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Ik ga dat ook niet doen met de dosis die ik nu nog slik. Het moment dat ik volledig van deze AD af ben, en ik een betere er voor in de plaats krijg, komt vanzelf.
Ik kan je wel zeggen dat je je dan gelukkig mag prijzen. Het is natuurlijk bij iedereen verschillend en ik weet niet hoeveel mg je steeds afbouwt maar zelfs toen ik van 30 naar 25 ging en van 25 naar 20 had ik er last van. Alleen een stuk minder erg en minder lang. (Ongeveer 3 weken) Bij mij speelt overigens ook mee dat mijn anti-depressiva totaal geen effect heeft gehad. Ik voel me dan nu mentaal dan ook niet veel slechter, op de paniekaanvallen na dan. Het is vooral lichamelijk.
Missliss1988

Re: Anti-depressiva

Memories schreef:Dat is natuurlijk heel fijn, dat gun ik je ook van harte, maar het is voor een groot deel ook het systeem in je lichaam (en je hersenen) die erdoor in de war raakt, die je opnieuw depressieve, neerslachtige gevoelens geeft, die je lichamelijke klachten geeft. Dat is vaak toch ietsje meer dan steun van familie, vrienden en ergens achterstaan.

Maar wat ik overigens wel heel apart vind is dat de huisarts, dagbehandelaren en je psychiater niet hetpunt behandelen van het heel langzaam afbouwen, juist om terugkeer ( of meer heftige gevoelens, en dat kan ver gaan, te voorkomen.) Persoonlijk zet ik daar vraagtekens bij. Maar goed, ik ga de discussie niet aan of het juist is of niet. Je huisarts, dagbehandelaren en je psychiater hebben een verantwoordelijkheid, maar die heb je natuurlijk ook voor jezelf en de gevolgen van een beslissing.

Ik wilde er even op inhaken, omdat de meeste AD gebruikers het niet zo aanpakken en dus meestal niet met de klachten kampen (door het heel langzaam afbouwen) waar jij mee kampt omdat het uit voorzorg enb zorgvuldigheid anders is aangepakt.

Ik wil je wel graag succes wensen met deze insteek. (Overigens is dit ook goed bedoeld en deel ik hier mijn visie/kijk op de situatie.)
Ik moet wel zeggen dat de anti-depressiva voor mijn angsten het minimale gedaan heeft. Ik ben voordat ik begon nooit depressief geweest, maar werd dit juist wel na ongeveer na twee jaar gebruik van paroxetine. Dat is langzaam vanzelf en door gesprekken met psychologen minder geworden. De neerslachtigheid en depressitiviteit die nu de afgelopen weken heb gevoeld lijkt meer op paniek. Het schijnt (is onderzoek naar gedaan) dat als men klachtenvrij aan paroxetine begint en daarna afbouwt zelfs ook te maken krijgt met depressiviteit.

Het blijft iets waar ik doorheen moet. De professionals waar ik mee te maken heb hebben jn net begin dat ik acuut ben gestopt ook wel verschillend gereageerd. Van mijn dagbehandelaren kreeg ik begrip, van mijn huisarts steun maar mijn psychiater wilde mij Prozac voorschrijven. Iets wat ik zelfs ook nog 4 dagen heb geprobeerd maar ik werd hier zo ziek van dat het voor mij de spreekwoordelijke druppel was.

Ontwenningsverschijnselen komen normaal gesproken wel bij veel gebruikers die proberen te stoppen voor. Ook met een afbouwschema. Alleen heb je er dan als het goed is minder lang last van en ook geen hele waslijst aan klachten. Bij mij is het natuurlijk vrij extreem.
Missliss1988

Re: Anti-depressiva

Memories. Het is trouwens nog steeds zo dat ik er volledig achtersta en er ook geen haar op mijn hoofd nog aandenkt ooit een anti-depressivum te gaan gebruiken. Je moet er sterk in je schoenen staan daar ben ik me wel van bewust, maar ik denk dat ik het aan kan. Voor mij is het de beste keuze die ik in jaren heb gemaakt. Ondanks alle lichamelijk en af en toe ook mentale klachten voel ik mij wel weer mezelf. Er zit nogal wat haken en ogen aan, maar geloof het of niet het brengt me ook al een hoop goeds. ;)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Anti-depressiva

Memories. Het is trouwens nog steeds zo dat ik er volledig achtersta en er ook geen haar op mijn hoofd nog aandenkt ooit een anti-depressivum te gaan gebruiken. Je moet er sterk in je schoenen staan daar ben ik me wel van bewust, maar ik denk dat ik het aan kan. Voor mij is het de beste keuze die ik in jaren heb gemaakt. Ondanks alle lichamelijk en af en toe ook mentale klachten voel ik mij wel weer mezelf. Er zit nogal wat haken en ogen aan, maar geloof het of niet het brengt me ook al een hoop goeds. ;)
Het is niet mijn bedoeling je ergens vanaf te praten op dit moment. Een mens heeft ook een eigen verantwoordelijkheid. Als dit goed voelt en het zo aankan, op deze manier verder wilt, dan is dat een keuze die je maakt. ;)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Missliss1988

Re: Anti-depressiva

Memories schreef:
Memories. Het is trouwens nog steeds zo dat ik er volledig achtersta en er ook geen haar op mijn hoofd nog aandenkt ooit een anti-depressivum te gaan gebruiken. Je moet er sterk in je schoenen staan daar ben ik me wel van bewust, maar ik denk dat ik het aan kan. Voor mij is het de beste keuze die ik in jaren heb gemaakt. Ondanks alle lichamelijk en af en toe ook mentale klachten voel ik mij wel weer mezelf. Er zit nogal wat haken en ogen aan, maar geloof het of niet het brengt me ook al een hoop goeds. ;)
Het is niet mijn bedoeling je ergens vanaf te praten op dit moment. Een mens heeft ook een eigen verantwoordelijkheid. Als dit goed voelt en het zo aankan, op deze manier verder wilt, dan is dat een keuze die je maakt. ;)

Dat weet ik ook dat dat je bedoeling niet is. ;) Ik wilde er alleen even mee aangeven dat het niet alleen maar negatief is wat het stoppen met zich mee brengt. Daar begon het namelijk een beetje op te lijken nu. Feit blijft wel dat de lichamelijk klachten en paniekaanvallen het ontzettend zwaar maakt. Wat ik anderen die overwegen te stoppen mee zou willen geven is ook dat nog steeds het meest verstandig is om af te bouwen en niet meteen te stoppen. Alleen als je vastberaden bent en er echt van af wil zou je het kunnen overwegen.
Gebruikersavatar
Laothe
Berichten: 2349
Lid geworden op: 07 okt 2010 18:14

Re: Anti-depressiva

Missliss1988 schreef:Wat ik anderen die overwegen te stoppen mee zou willen geven is ook dat nog steeds het meest verstandig is om af te bouwen en niet meteen te stoppen. Alleen als je vastberaden bent en er echt van af wil zou je het kunnen overwegen.
Nee, juist niet. Als je er heel zeker van bent dat je het zonder AD aan kunt, moet je juist niet in één keer stoppen. Ik heb gehoord dat het kan zorgen voor psychoses, paniekaanvallen en al die andere ellende. En geloof me, dan ben je niet meer zeker van je zaak. Dan zou je willen dat je het toch rustig had afgebouwd.
It seems like nothing has changed, but everything is different now.
Missliss1988

Re: Anti-depressiva

Laothe schreef:
Missliss1988 schreef:Wat ik anderen die overwegen te stoppen mee zou willen geven is ook dat nog steeds het meest verstandig is om af te bouwen en niet meteen te stoppen. Alleen als je vastberaden bent en er echt van af wil zou je het kunnen overwegen.
Nee, juist niet. Als je er heel zeker van bent dat je het zonder AD aan kunt, moet je juist niet in één keer stoppen. Ik heb gehoord dat het kan zorgen voor psychoses, paniekaanvallen en al die andere ellende. En geloof me, dan ben je niet meer zeker van je zaak. Dan zou je willen dat je het toch rustig had afgebouwd.
Daar ben ik het niet mee eens. Wat mij lukt het ook en meer vastberaden dan ik kun je op dit gebied niet zijn. Je moet sterk zijn en vol kunnen houden dan kun je alles aan, ook dit.
Gebruikersavatar
Laothe
Berichten: 2349
Lid geworden op: 07 okt 2010 18:14

Re: Anti-depressiva

Missliss1988 schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Wat mij lukt het ook en meer vastberaden dan ik kun je op dit gebied niet zijn. Je moet sterk zijn en vol kunnen houden dan kun je alles aan, ook dit.
Sommige dingen kun je niet tegenhouden, en dan kun je nog zo sterk zijn maar dan breek je. Maar goed, ik hoop dat jij sterk bent dan en dat je dit volhoud. :roll:
It seems like nothing has changed, but everything is different now.
Missliss1988

Re: Anti-depressiva

Laothe schreef:
Missliss1988 schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Wat mij lukt het ook en meer vastberaden dan ik kun je op dit gebied niet zijn. Je moet sterk zijn en vol kunnen houden dan kun je alles aan, ook dit.
Sommige dingen kun je niet tegenhouden, en dan kun je nog zo sterk zijn maar dan breek je. Maar goed, ik hoop dat jij sterk bent dan en dat je dit volhoud. :roll:

Vertrouwen is wat mij betreft de sleutel voor alles. Overigens zijn twee vriendinnen en een vriend van mij ook cold turkey gestopt en er al jaren vanaf. Wilskracht tonen en alles is haalbaar meid!
Gebruikersavatar
Laothe
Berichten: 2349
Lid geworden op: 07 okt 2010 18:14

Re: Anti-depressiva

Missliss1988 schreef:Wilskracht tonen en alles is haalbaar meid!
Zo, en wat wil je hier mee zeggen?
It seems like nothing has changed, but everything is different now.
Missliss1988

Re: Anti-depressiva

Laothe schreef:
Missliss1988 schreef:Wilskracht tonen en alles is haalbaar meid!
Zo, en wat wil je hier mee zeggen?


Dat als je echt iets wilt bereiken dat altijd haalbaar is.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Anti-depressiva

Wat mij lukt het ook en meer vastberaden dan ik kun je op dit gebied niet zijn.
Sorry, maar je hebt een behoorlijk hoge pet van jezelf op. Dat kan ook een gigantische valkuil zijn. Ik vind dat je behoorlijk egostrelend naar jezelf toe bent. Dat is geen zelfvertrouwen omhoog laten gaan, maar op mij komt het over als jezelf op een giga voetstuk plaatsen. Daar houd ik absoluut niet van. Je mag veel zelfvertrouwen hebben, je mag heel trots op jezelf zijn, je mag jezelf prijzen, maar dit komt over als jezelf boven de rest zetten en daar heb ik een gigahekel aan. Dit is het laatste wat ik erover zeg.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: Anti-depressiva

wat jammer dat dit topic deze weg opgaat.
want aanvankelijk begint het met een stuk onzekerheid en angst naar de toekomst toe en het eindigt bijna in een welles-nietes spelletje.
ik ben in een ver verleden (nou ja) ook van de ene op de andere dag gestopt met AD. na een week of twee serieuze afkickverschijnselen ging het beter en beter , met hulp van psychiater , acupunctuur , huisarts en omgeving. was ik `sterk` of heb ik geluk gehad???? weet ik niet. nu besef ik maar al te goed dat het ook helemaal fout had kunnen gaan met toestanden waarover Laothe vertelt.
en hoewel het bij mij goed ging , zou ik het nooit iemand aanraden om in een keer te stoppen met AD.
maar goed , ook met jou gaat het de goede kant op , hoewel in je openingsbericht ook veel angst ligt. en ik hoop dan ook dat je hiervoor ook oplossingen zal vinden. veel sterkte in de toekomst.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”