Laurap

Rare gewoonten

Hallo,

Mijn vorige account is verdwenen, Dus heb ik een nieuwe aangemaakt..

Ik heb iets raars. Als ik depressief ben/rot voel nare gedachtes heb. Dan stel ik mezelf altijd gerust om te zeggen dat als ik thuis ben een vreetbui mag hebben. Op de een of andere manier stelt me dat erg gerust. Maar nadat ik mezelf heb volgegeten met troep, voel ik me nog slechter over mezelf. Dit herhaald zich bijna elke dag. En vaak compenseer ik dit eetgedrag weer, omdat ik heel veel angst heb om aan te komen. Weet iemand hoe je dit kan doorbreken? Ik voel me zo machteloos en schaam me er heel erg voor. Als ik denk dat iemand het zou weten uit mijn omgeving zou ik me echt heel erg schamen. En dat maakt me weer verdrietig.

Groetjes
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Rare gewoonten

Laurap schreef:Hallo,

Mijn vorige account is verdwenen, Dus heb ik een nieuwe aangemaakt..

Ik heb iets raars. Als ik depressief ben/rot voel nare gedachtes heb. Dan stel ik mezelf altijd gerust om te zeggen dat als ik thuis ben een vreetbui mag hebben. Op de een of andere manier stelt me dat erg gerust. Maar nadat ik mezelf heb volgegeten met troep, voel ik me nog slechter over mezelf. Dit herhaald zich bijna elke dag. En vaak compenseer ik dit eetgedrag weer, omdat ik heel veel angst heb om aan te komen. Weet iemand hoe je dit kan doorbreken? Ik voel me zo machteloos en schaam me er heel erg voor. Als ik denk dat iemand het zou weten uit mijn omgeving zou ik me echt heel erg schamen. En dat maakt me weer verdrietig.

Groetjes
Het klinkt alsof je in een negatieve cirkel ronddraait: als je depressief en rot voelt, krijg je vreetbuien, als je je volgegeten hebt, voel je je slecht over jezelf en daardoor voel je je weer depressief en rot etc.

Het doorbreken vraagt meer dan enkel inzicht krijgen in het destructief patroon dat je volgt. Ik raad je aan om hiervoor hulp te zoeken zodat je naar de dieperliggende oorzaken gaat kijken en heelt wat er er stuk is gegaan. Dan zal deze depressieve eet gestoorde cirkel ook vanzelf stoppen. Het is namelijk een symptoom.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Rare gewoonten

......het letterlijke antwoord op je vraag is zo moeilijk niet.
Je voelt je rot en eten troost.

Dat werkt bij iedereen zo. (Niet iedereen heeft even hard behoefte aan die troost en niet iedereen zoekt die gericht, maar een boel etenswaren geven een milde euforie.)

Dus ik kan de gang van zaken niet echt raar of vreemd vinden.

Het feit dat je die nare gedachten hebt, is uiteraard heel rot!!!

Ooit had Opzij eet thema nummer "vrouwen, eet je problemen niet op!" sierde de cover.
...want ik zal niet zeggen dat er iets mis is met jezelf troosten -
maar als jij door iemand, wie ook, akelig wordt behandeld is DAT het grote probleem.

En ik zat ooit bij een peut die mij allerlei technieken aanleerde om mezelf te troosten.
Een van haar punten was: gebruik al je 5 zintuigen.
Welke thee vind je lekker? (De smaak van kaneel kan troosten, al dan niet in combinatie met sinaasappel of oregano.)
Welke geur in je prettig?
Qua muziek kan een cd met harp mij helpen.
Ik heb een zachtgele, soepel vallende omslagdoek die ik "als een mantel" om mij heen kan slaan.
Schommelen kan helpen, in de speeltuin, maar je kunt ook gewoon een stoel kopen. Het
(En zo voorts - zoek naar wat bij jou goed werkt! !)
.....en dan plannen maken om het echte probleem aan te pakken! Eventueel in je eentje, maar samen met bondgenoten, hulp en noem maar op werkt vaak beter.
Laurap

Re: Rare gewoonten

Bedankt voor de tips. Ik kan wel genieten van de natuur. Ergens snap ik ook wel dat het een symptoom is, maar zo voelt het niet.

Als ik bijvoorbeeld eten aan het koken ben, dan voel ik al een beetje spanning. En vervolgens eet ik nog geen eens een kwart. Ook heb ik het gevoel dat ik me enorm aanstel, omdat ook dagen er tussen heb zitten dat ik normaal kan eten zonder nare angsten. Dus denk niet dat het een eetstoornis is. En je kan ook niet aan mij zien dat ik er soms moeite mee heb. Ik ontwijk ook niks ofzo. Kan bijvoorbeeld gewoon uit eten gaan, maar vaak gaat er gewoon veel in me om als ik aan het eten ben. Of ik meer of minder moet eten. En ik vergelijk mezelf met andere of die wat laten liggen of alles op eten. Gisteren heb ik wat snoep gegeten en ik voelde me heel naar daarna. Ik snap mezelf niet helemaal. Aan ene kant denk ik doe niet zo moeilijk !! Andere kant wil ik gewoon graag dun zijn.

Groetjes
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Rare gewoonten

Andere kant wil ik gewoon graag dun zijn.
Dat is een opvallende uitspraak. Een uitspraak die in het oog springt.

Het ligt eraan wat jij onder "dun zijn" verstaat. Te dun zijn is nooit goed. Wat vind jij dun Laura? Wanneer ben jij tevreden? (En kan je dan ook heel duidelijk zeggen, dat je daarmee tevreden zal blijven? Of ga je dan toch steeds verder in het "dun willen zijn" ?) Dat laatste kan het gevaarlijk maken. Dan zit er namelijk geen rem op en blijf je er maar mee bezig. Dan is er geen stop.

Als ik eerlijk ben over je stukje, dan vind ik het zorgelijk dat je zo met voedsel bezig bent en dat je telkens discussies erover in je hoofd voert.
Dat iemand wat eten laat liggen, hoeft niets met jou te maken te hebben. Het kan zijn dat iemand meer dan genoeg gegeten heeft, genoten heeft, het gezellig heeft gehad na een goed diner. Dat iemand ervoor kiest dan te stoppen. Even uit te buiken, na te genieten (en dan nog kan kiezen voor een lekker dessert en koffie.)
Het kan aan zoveel dingen liggen. Waarschijnlijk zijn de mensen die uiteten zijn, geheel niet met jou bezig. Maar gewoon lekker gezellig met medemensen om hen heen, bekenden, waarmee ze een gezellig, lekker moment hebben.

Je geeft aan dat je er niet altijd last van hebt. Maar dat het toch terugkomt. Wat zorgt er precies voor dat je op bepaalde momenten er moeite mee hebt?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Laurap

Re: Rare gewoonten

Bedankt voor je reactie. Wanneer ik er meer moeite mee heb is als ik mensen zie die dunner dan mij zijn, ook in de bladen. Beroemdheden enz. Of als ik verdrietig ben of stress heb.

Ik hoef niet heel dun te zijn. Ik vind anorexia dun absoluut niet mooi. Gewoon paar kilo eraf. Want mijn echte vijand is de weegschaal, als die een getal aangeeft waar ik niet blij mee ben, voel ik me echt rot.
Laurap

Re: Rare gewoonten

En ik bedoelde ook niet dat ik denk dat iedereen me in de gaten houd ofzo als ze stoppen met eten, maar ik wil dan gewoon kijken of ze veel op hebben of weinig. Dus of ik normaal ben ofzo met mezelf vergelijken
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Rare gewoonten

Of als ik verdrietig ben of stress heb.
Waar heb je (vaak) verdriet over, waar heb je (vaak) stress van?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Laurap

Re: Rare gewoonten

Dat wil ik liever niet allemaal weer naar boven halen. Denk dat dat ook niet goed zou zijn. Te pijnlijk
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Rare gewoonten

Laurap schreef:Dat wil ik liever niet allemaal weer naar boven halen. Denk dat dat ook niet goed zou zijn. Te pijnlijk
Regelmatig hebben problemen met het lichaam/problemen met eetgedrag te maken met iets psychisch. Gebeurtenissen die je hebt meegemaakt. (En zit daar ook een stukje controle bij, soms omdat je de controle wel kan hebben/bezig kan zijn met het lichaam, maar niet de controle kan hebben over het emotionele stuk.)
En als je daar niet mee aan de slag gaat, heb je kans dat het allemaal in stand blijft. (Het psychische gebeuren). Maar ook het lichamelijke gebeuren kan daar dus mee in stand blijven omdat je het psychische wilt onderdrukken. Er liever niet mee bezig wilt gaan.

Natuurlijk is het begrijpelijk dat je het idee hebt dat het heel pijnlijk is als je ermee aan de slag gaat. (Waarschijnlijk gaat het niet gemakkelijk worden, of heeft het tijd nodig om te herstellen. Maar daarna kan het wel verbeteren/weer de goede kant op gaan.)

Wat eigenlijk nog veel meer zonde zou zijn is dat je nog jaren lang last blijft houden van deze problematieken. Lichamelijk en geestelijk. Meestal blijf je dat niet volhouden.
Blijven wegdrukken, blijven doorgaan en er geen aandacht aan besteden ( maar er dus wel last van hebben, dat merk ik aan de "te pijnlijk" wat jij schrijft) gaat je opbreken.
Dat is toch niet wat ik je gun. En ik zou het mezelf ook niet gunnen als ik jou was, om nog jaren met zoveel verdriet en pijn in je binnenste rond te blijven lopen. Naar mijn mening ben je veel meer waard dan alleen maar te leven met pijn en verdriet en er zijn goede mogelijkheden, om je leven weer op de rit te krijgen en je beter te voelen. (Ook al voelt dat misschien nu eng.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Rare gewoonten

Hoi Laura,
Je hebt groot gelijk dat je dat niet allemaal nu "even" boven gaat halen, dat is echt nergens goed voor!
Het eerste wat van belang is, is dat je *hier en nu* (zoals dat dan zo mooi heet) beter in je vel komt te zitten.
Hartstikke goed, dat de natuur je rust kan geven!
(En okee, mijn peut "dramde liefdevol" dat ik een heel scala aan mogelijkheden ter beschikking zou hebben - en ik ben dus geneigd ;) om tegen jou hetzelfde te zeggen.

Want het is wel #### als je staat te koken en dan al de zenuwen krijgt.
Als je dat kunt "afbouwen" is er veel gewonnen!
Als je jezelf goed kunt voeden en troosten/ laten troosten, ervaar je als mens al veel minder stress.

En als de weegschaal de vijand is: ding gewoon verkopen.
Je valt het beste af door jezelf goed te voeden. Veel plantaardig eiwit, fruit, groenten, noten. Nuchter bewegen om je alvleesklier te trainen, zodat je lichaam niet meer constant vraagt om zoetigheid. (Van beweging word je niet alleen sterker, maar ook vrolijker en minder gestressed.)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Rare gewoonten

Je hebt groot gelijk dat je dat niet allemaal nu "even" boven gaat halen, dat is echt nergens goed voor!
Dat is logisch, maar het lijkt mij op een termijn, wel van zeker belang. (Maar dat is denk ik, wat jij ook begrijpt.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Rare gewoonten

Memories schreef:
Je hebt groot gelijk dat je dat niet allemaal nu "even" boven gaat halen, dat is echt nergens goed voor!
Dat is logisch, maar het lijkt mij op een termijn, wel van zeker belang. (Maar dat is denk ik, wat jij ook begrijpt.)
En om even te verduidelijken: dat hoeft niet met een rampspoed, dat kan inderdaad ook, op giga, giga veel manieren, ook thuis.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Protector88
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 dec 2014 16:00

Re: Rare gewoonten

Eetbuien zijn inderdaad meestal een teken van onderliggende problemen. Misschien dat je het durft te delen in het vertrouwelijke berichten topic? Je moet het wel zelf willen.

Er zijn mannen die vallen op stevige vrouwen, vergeet dat niet. Er is niks mis met overgewicht behalve als je er zelf last van hebt.

Beauty is in the eye of the beholder.
Sta altijd open voor een goed gesprek. Ik discrimineer niet.

Terug naar “Eetproblemen”