Nikotje

verkeerde diagnose + medicatie gevolgen

Stel.

Je arts schrijft je antidepressiva voor terwijl je eigenlijk geen depressie hebt .
Toch slik je deze medicijnen .
Wat zijn de gevolgen hiervan , is dit gevaarlijk ?
Kan onnodig gebruik van antidepressiva juist een depressie ontwikkelen of achteraf sneller ontwikkelen ?
Is dit ook het geval bij antipsychotica ?

Probleem bij mij is dat ik twijfel of ik wel een depressie heb maar mijn symptomen eerder lijken op een psychose .

Of misschien is het net van de antidepressiva dat er bijwerkingen zijn die lijken op een psychose .

Huisarts heeft mij sertraline voorgeschreven terwijl psychiater na eerste contact al Invega ( 6 mg ) voorschrijft .

Ik ben iemand die wel erg kritisch is ten opzichte van het voorschrijfgedrag van bepaalde geneesheren.
Tineke

Re: verkeerde diagnose + medicatie gevolgen

De psychiater weet wel wanneer iemand een depressie heeft of een psychose.
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: verkeerde diagnose + medicatie gevolgen

Nikotje schreef: Ik ben iemand die wel erg kritisch is ten opzichte van het voorschrijfgedrag van bepaalde geneesheren.
Terecht!

Bovendien geloven veel mensen nog te graag dat depressies verdwijnen als sneeuw voor de zon door het nemen van ANTI-depressiva + dat psychoses altijd verdwijnen door het gebruik van ANTI-psychotica.
Gewoonweg omdat de naam het zegt...

Ook wordt antipsychotica tegenwoordig al snel voorgeschreven bij slaapstoornissen, ik denk o.a. aan Seroquel, zonder dat er sprake is van psychoses.

De verkoopcijfers van beide middelen zou je binnen een half jaar gehalveerd zien, indien alle ervaringen van gebruikers bijgehouden en gepubliceerd werd.
Maar zelfs psychiaters weten niet eens beter...laat staan dat ze met zekerheid een verschil kunnen maken tussen depressief/niet depressief & psychotisch/niet psychotisch.

Volgens mijn medisch dossier was ik ooit suïcidaal in een periode dat ik me niet eens depressief voelde, en niet depressief toen ik met zwarte gedachten zat.

Overigens worden psychoses soms verergerd door antipsychotica.
Zelf werd ik jaren geleden nog depressiever door het nemen van antidepressiva, Trazolan.
Prozac deed het beter tot ik na een aantal maanden in die mate last kreeg van neurologische problemen dat ik letterlijk mijn hoofd niet meer rechtop kon houden.
"Bullshit" schreeuwden de dokters toen, "mogelijk" fluisteren ze nu.
Als ze het zelf niet hoeven in te nemen is het maar bijzaak voor hen :evil:
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: verkeerde diagnose + medicatie gevolgen

Niet iedere psychiater is hetzelfde Black Rose of maakt verkeerde diagnoses of vind het maar bijzaak als ze het zelf niet hoeven te slikken.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: verkeerde diagnose + medicatie gevolgen

Memories schreef:Niet iedere psychiater is hetzelfde Black Rose of maakt verkeerde diagnoses of vind het maar bijzaak als ze het zelf niet hoeven te slikken.
Hey Memories, bedankt voor de schitterende toelichting [applaus]

Dat niet elke psychiater zo is of verkeerde diagnoses stelt verandert niets aan het feit dat deze soort medicatie maar al te snel voorgeschreven wordt en de bijwerkingen vaak als bijzaak beschouwd worden.
Het zijn geen wierookstokjes die vluchtige aroma's verspreiden en via de luchtwegen opgenomen worden, de werking ervan ligt iets ingewikkelder dan dat.

Ik denk wel genoeg zelf ervaren te hebben op dat gebied...zowel persoonlijk, familiaal als in dagtherapie.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: verkeerde diagnose + medicatie gevolgen

Hey Memories, bedankt voor de schitterende toelichting [applaus]
Het zijn geen wierookstokjes die vluchtige aroma's verspreiden en via de luchtwegen opgenomen worden, de werking ervan ligt iets ingewikkelder dan dat.
Geachte Black Rose,

Wat jij daar schrijft snap ik. Dat het voorkomt dat het te snel voorgeschreven word snap ik ook.
Maar de toon waarop je dit neerzet en dit opschrijft bevalt mij niet. Als je zo blijft reageren met een ondertoon in je berichtjes zoals deze zinnen hierboven, verwijs ik je liever naar de optie om te zorgen dat je mijn berichtjes niet leest. Dan heb ik liever dat je ze blokkeert. Ik ben daar niet van gediend. Ik vind het behoorlijk kinderachtig dat je dit soort voorbeelden moet gebruiken en begint met schitterende bijdrage. Dan neem ik de reactie niet meer serieus. Dat is namelijk gewoon niet nodig en kinderachtig. Vooral na de smily. Of je reageert op een andere niet denigerende manier naar mij toe, of ik raadt je aan als je hier toch mee door wilt gaan mij dan maar te blokkeren. Blokkeren zal ik bij jou niet doen, ik ben niet denigerend.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Tineke

Re: verkeerde diagnose + medicatie gevolgen

Mijn psychiater schrijft niet zo snel medicijnen voor hoor alleen als hij het echt nodig vind.
Ik slik seroquel maar voor psychoses en voor slaapproblemen zou hij het niet uitschrijven. Mijn depressie zal altijd op de achtergrond aanwezig blijven al slik ik AD.
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: verkeerde diagnose + medicatie gevolgen

@ Memories : Het lijkt me niet leuk voor de TS dat je hier je beklag komt doen. Daar bestaan andere mogelijkheden voor zoals PB... Heb er trouwens niets aan toe te voegen, verder ook niet.

Terug naar “Medicatie & psychofarmaca”