kleintje

Bijna van mijn depresie af

Bij deze wil ik jullie graag mijn verhaal vertellen.
Omdat het van mijn hart af moet, maar ook omdat ik heel erg hoop dat anderen er iets aan hebben.
Het hebben van een depressie is namelijk erg zwaar, zoals ik al zeker 8 jaar ervaar.
Maar nu, voor het eerst echt, heb ik hoop dat ik er vanaf kan komen.

Ik ben een vrouw van 32 jaar. En ik kamp al zeker 8 jaar met depressie.
Als kind was ik altijd al gevoelig. Dingen konden mij snel raken.
Maar daarnaast ben ik ook altijd een doorzetter geweest en uiteindelijk leken gebeurtenissen mij altijd sterker te maken.
Ik kan mij ook herinneren dat ik vrolijk was toen ik klein was, al zijn er depressieve perioden geweest op latere leeftijd waarin ik dat gevoel bijna niet meer terug kon halen.

Mijn verhaal is te lang om helemaal uit te schrijven maar ik zal proberen puntsgewijs te beschrijven wat mij naar mijn idee ziek gemaakt heeft, welke behandelingen ik heb gehad die niet hielpen, en natuurlijk ook de zaken die mij wel hielpen.

zoals ik al eerder beschreef, ik was altijd al gevoelig, vond het altijd erg belangrijk wat anderen van mij vonden en wilde graag voldoen aan het toekomstbeeld wat mijn ouders voor mij hoopten.
Rond mijn 18e kreeg ik last van winterdepressies. Deze werden met het jaar zwaarder.. Ik begon op te zien tegen de winters. Ik werd er zelfs bang voor.
In de loop van de tijd werden de depressies steeds zwaarder en langer en waren ze helaas niet alleen meer aanwezig in de winter.

De volgende dingen hebben mij, naar mijn idee ziek gemaakt. ( De bovenste als belangrijkste)
- aanleg (mijn familie is hier helaas pas erg laat open over geweest naar mij. Ik heb me lang afgevraagd waar het toch vandaan kwam)
- De pil (Ik slik al vanaf mijn 14e de pil ivm ernstige acne. Nu 1 maand gestopt en het is werkelijk een wereld van verschil)
- Het moeten voldoen aan verwachtingen van omgeving (maatschappij, famillie enz)
- Roofbouw in studententijd (weinig slaap, slecht eten enz)
- onverwerkte gebeurtenissen uit het verleden die slechte gewoonten in stand hielden (dingen die eens voor jezelf gewerkt hebben, worden later juist de dingen die je tegenwerken.
- stressvol werk (hulpverlening)

Toen mijn depressies zwaarder werden en eigenlijk niet meer te houden waren, heb ik hulp gezocht binnen de reguliere GGZ.
Verschillende vormen van antidepressieva en wat algemeen ondersteunende gesprekken resulteerden in zelfmoordgedachten, niet meer uit bed kunnen komen, het leven niet meer zien zitten, achterdochtig worden, en een beschadiging van mij spieren als een ernstige bijwerking op de voorgeschreven middelen.
Mijn lichaam schreeuwde: stop met die troep. Ik heb dit bij elkaar 1 jaar volgehouden en was zieker dan ooit.
(Ik wil hiermee totaal niet zeggen dat het voor anderen niet kan werken, wel dat je goed naar jouw eigen lichaam moet luisteren)

Ik heb daarna psychotherapie gehad.
Hierin heb ik geleerd mijn gedachten om te buigen naar positieve gedachten.
Dit heeft mij in zekere mate echt wel geholpen. En ik doe braaf elke dag mijn oefeningen nog.
Want ik heb zelf gevoeld dat hoe vaker je dit oefend, des te meer je van nature op een positieve in plaats van een negatieve gedachte uitkomt.
Ik was echter niet minder depressief.
- sochtends aan mijn dag durven beginnen bleef een struggle
- een gezond dag en nachtritme bleef een struggle
- gebeurtenissen bleven mij erg raken
- ik had vaak lichamelijke klachtjes oa onscherp zien (goede ogen volgens oogarts)
- vaak geen zin of energie voor sociaal contact
- ik zag de zin van het leven niet
- ik ervaarde het leven als zwaar, ondanks leuke vrienden, fijne famillie, geen financiele problemen, vaste baan, koopaappertementje enz

Ik ben toen zelf gaan googelen.
Volgens artsen is dat niet ok, maar google is mij redding geweest kan ik jullie vertellen.
Dingen die ik in mijn leven geintergreerd heb zijn: (soms ging dat beter dan andere keren, kenmerkend voor depressie)
- magnesiumsupplementatie: onrust weghalen
- elke dag een half uur wandelen : beweging is erg goed
- extra vitamine c : ik ben ook een stevige roker en roken haalt veel vitamine c uit je lichaam)
- visolie voor goedwerkende hersenen
- Rhodiola voor de dagen dat ik echt tot niks kom (ligt naast mijn bed)
- mezelf trainen op goed dag en nachtritme (ik geloof dat ik in het begin wel 5 wekkers door mijn hele huis had staan
- veel bleekselderij eten (hier zit een stofje in dat erg goed helpt tegen depressies)
- elke dag een theelepel kurkuma gemengd met olijfolie omdat het zo beter opgenomen wordt
- vitamine d
- vitamine b
- 1x per week Dru-yoga
- elke dag een meditatie gericht op depressie
-positief denken oefeningen

Deze dingen hielpen en maakten een significant verschil.
Echter wanneer ik deze dingen 3 dagen liet varen, dan was ik weer terug bij af.
Deze dingen volhouden was vcor mij dan ook bijna een tweede baan

Dus ik bleef zoeken naar oplossingen.
Ik kwam uit op EFT (emotional freedom technmiques.)
Ik heb hier veel aan gehad.
Veel oude, niet meer voor mij werkende denkbeelden en visies ben ik hierdoor kwijt geraakt en dat was voor mij een nieuwe impuls om aan mezelf te blijven werken en de moed niet op te geven.
Depressief was ik helaas nog wel.

Nu anderhalf jaar later las ik op een forum dat veel vrouwen last hebben van depressie door de pil.
Dat vond ik vreemd. Dan zouden al die artsen die mij gezien hebben, mij dat toch al lang verteld hebben.
Toch maar geprobeerd.
Ik ben nu 1 maand gestopt. En ja hoor
Ik voel mezelf opknappen. En niet zo.n beetje ook.
Het leven is weer draagbaar, ik heb deze maand nog geen 1 x gedacht dat ik maar beter dood kon zijn, ik krijg zin om nieuwe dingen te leren, begin weer zin in sex te krijgen, ik voel mij niet meer zo moe.

Ben ik 100% van mijn depressie af?
Nee dat niet.
Maar dat lijkt mij ook lastig in 1 maand na zeker 8 jaar depressief geweest te zijn.
Maar ik heb wel sterk het gevoel dat alles wat ik nu ga doen om mezelf te helpen niet meer zal voelen als dweilen met de kraan open. Ook mijn aanleg zal blijven. Maar het is nu aan mijzelf om gewoon extra goed voor mijzelf te gaan zorgen.

Mijn tips aan jullie (hoop dat jullie er wat aan hebben)
- luister goed naar je lichaam, jij kent jezelf het beste
- ga eerst eens kijken welke zaken je weg kunt laten, dingen die jou ziek maken, voordat je aan zaken begint die jou beter kunnen maken ( denk aan de pil, medicijnen voor andere kwalen, allergieën, mensen die niet goed voor je zijn, omstandigheden die niet goed voor je zijn enz)
- Deel het met je omgeving en maak duidelijk wat je van ze nodig hebt. (In mijn geval was dat eigenlijk alleen dat ik soms even hysterisch bij iemand uit kon huilen omdat de somberheid zo slecht te dragen was. Goedbedoelde adviezen vond ik weer niet prettig)
- Als het echt heel zwaar begint te worden en zelfs uit bed komen is lastig maak een tantra: just do it, just do it, just do it ( met dank aan nike)
- sta je dan vervolgens onder de douche, overwinning nummer 2:-) Benoem hard op aan jezelf waar je dankbaar voor bent. Ook al voelt het in het begin nog niet zo vrolijk. Na een half uur onder een warme douche deze dingen hardop benoemen begin je er vanzelf een beetje in te geloven. En net dat hele kleine beetje heb je soms nodig om de volgende stap te kunnen zetten (ik ben dankbaar dat ik uit mijn bed heb kunnen komen, ik ben dankbaar dat deze douchen zo lekker warm is, ik ben dankbaar dat mijn shampoo zo lekker ruikt, ik ben dankbaar dat mijn moeder gisteren belde ook al is ze irritant bemoeierig, ik ben dankbaar dat ik yoghurt in de koelkast heb staan die ik zo ga eten enz enz
- Doe elke dag een oefening in positief denken. Er is onderzocht dat de hersenen er opgebouwd zijn om nieuwe dingen aan te leren, ook positief denken. dus stel jezelf elke dag de volgende 3 vragen: wat is er vandaag gebeurd waar ik dankbaar voor ben? Op wat ben ik vandaag trots van mezelf, welke leuke activiteit kijk ik naar uit?
- elke beweging telt. Elk moment dat je het op kunt brengen te bewegen: doe het! Van de trap pakken in plaats van de lift, tot aan je familie en vrienden waarschuwen dat ze je mee moeten sleuren voor een wandeling wanneer je met ze bent.
- overweeg dru-yoga
- overweeg mediteren
- Rhodiola: lijkt net dat kleine beetje extra lichamelijke en positieve energie te geven om aan je dag te kunnen beginnen. Wanneer je het te veel neemt, neemt de effectiviteit af (althans bij mij) Dus bewaar het echt alleen voor de dagen dat je geen andere opties hebt)
- visolie
- vitamine c
- vitamine D (zon)
- kurkuma
- bleekselderij
- EFT om oude nare gebeurtenissen te verweken en jezelf nieuwe overtuigingen aan te leren
- en wees heeeeel erg goed voor jezelf! Als dat lastig is, stel je dan voor dat het een klein kindje is dat jouw gevoelens heeft, en wat jij dan voor dat kleine kindje zou doen. Doe dat dan voor jezelf! Je zou dat kind namelijk heerlijk warm in bad doen, zn pyama aantrekken, lekker gezond eten geven, knuffelen en verwennen, lieve verhaaltjes aan vertellen en lekker op tijd in bed stoppen!

Ik hoop heel erg dat jullie hier iets aan hebben
Ik weet namelijk hoe het voelt. Nog steeds een beetje

Liefs van een lotgenoot
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Bijna van mijn depresie af

Welkom op ’t forum, kleintje.
Ik vind het heel mooi dat je zo veel tips hebt om te delen.
* Liebe Macht Frei *
kleintje

Re: Bijna van mijn depresie af

Dankjewel:-)
Een depressie oplossen is een hele zoektocht en als ik die zoektocht van anderen wat kan verkorten dan doe ik dat graag.
Mocht iemand anders ook nog tips hebben. Dan hoor ik ze erg graag! Want ik heb nu de fut om aan mezelf te werken.
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Bijna van mijn depresie af

Ik heb met veel interesse jouw topic gelezen Kleintje [045]

Zelf ben ik ook iemand die slecht reageerde op AD (kreeg er 2x cervicale dystonie van en werd pas na maanden verholpen toen ik naar een homeopaat stapte, terwijl de gewone geneeskunde er niets kon aan doen) en moet er dus afblijven.
Buiten tranquilizers ben ik dus noodgedwongen ook op zoek gegaan via google naar wat me zou kunnen helpen.
Alles wat depressie, stress, slaapstoornissen en spanning op de spieren vermindert is interessant voor mij.

De pil hoef ik gelukkig niet te nemen daar ik lesbisch ben, maar mijn vriendin moest ze een tijd nemen voor een cyste en merkte dat ze er ook depressiever van werd.
Ondanks er nog verschillende mensen zijn die dit ervaren vind ik het tot op de dag van vandaag nog steeds onbegrijpelijk wanneer mensen met een depressie te kampen krijgen die de pil nemen, er geen arts naar kraait.

Magnesium neem ik in citraatvorm : 1000 mg van Debapharma. Het is niet zo dat ik nooit meer met gespannen spieren zit, maar krijg geen krampen meer in m'n voeten en ook mijn vriendin voelt minder spanning in haar nek wanneer ze 's avonds naar tv kijkt sinds ze het ook neemt.
Welke vorm van magnesium neem jij? Indien je verschillende soorten uittestte vind ik het steeds interessant om te vernemen bij welke je het meest baat hebt.

Magnesium probeer ik verder ook uit mijn voeding te halen door o.a. dagelijks een koffielepel rauwe cacao in mijn muësli toe te voegen.
Buiten het hoge magnesiumgehalte bevat cacao ook serotonine en tryptofaan ;)
Enkel rauwe cacao gebruik ik omdat er door de bewerking van cacao naar chocolade veel verloren gaat door verhitting, suikers en andere producten aan toegevoegd worden.
Je mag er enkel niet mee overdrijven :
Te veel is nimmer goed, ook niet wat betreft chocolade. Looizuur en oxaalzuur in cacao kunnen namelijk ijzer, calcium en eiwitten roven. Daarnaast is chocolade belastend voor reuma- en leverpatiënten. Een overschot aan theobromine kan bovendien indirect je DNA beschadigen. Tot slot werkt cacao licht verslavend.
Verder voeg ik verschillende zaden toe zoals hennepzaad (omega3, magnesium & vele andere vitaminen en mineralen), pompoenpitten (magnesium), lijnzaad (omega3) en een kleine eetlepel honing (veel vitamine B) van bij de imker.

Alsook vitamine D, sowieso moet ik 1 à 2x/jaar mijn bloed laten onderzoeken voor mijn schildklier en zo kan ik nachecken of ik toch niet hoger ga dan 70 in mijn bloedwaarden.

Kurkuma heb ik ook staan, maar komt er spijtig genoeg zelden van om te gebruiken daar het niet mag opgewarmd worden.
Buiten het feit dat je dit het best inneemt met een vet (olie zoals jij doet), is het ook interessant om zwarte peper toe te voegen : die verhoogt de opname van curcumine in het lichaam.

Visolie zou ik persoonlijk nooit innemen : ik las erover dat het snel ranzig wordt (dan wordt het toxisch), om te voorkomen dat dit opvalt zouden er vaak kleur- en geurstoffen aan toegevoegd worden :(
Wekelijks staat er wel eens vis op het menu, maar ik koop steeds een pakje sprotjes die ik invries en 1x/week eet ik er 2 van.
Vroeger deed ik dit maar sporadisch tot me opviel dat ik me precies iets beter voelde de week dat ik sprotjes at (toen wel een paar dagen na mekaar).
Toeval of niet, ik heb er dus een gewoonte van gemaakt :D

Sinds een paar weken eet ik ook om de 2 dagen een fruitpapje met banaan en peren.
Omdat in bananen ook veel tryptofaan zit en serotonine.
Peren, gewoon omdat ik de Doyennes lekker en sappig vind om ermee te combineren.

Wanneer ik met magnesium stop krijg ik al snel terug krampen in mijn voeten (die had ik al vaak als kind), dus deze stof lijkt me onontbeerlijk in mijn geval. Vooral aangezien ik genezen ben van mijn cervicale dystonie, maar er nog steeds sprake is van myoclone dystonie.
Qua gemoedstoestand heb ik vooral een verschil gemerkt sinds ik cacao gebruik.
Niet dat ik plots de eeuwige optimist ben, maar ik had een langere tijd dan voordien een héél goede periode + als ik terugval lijkt het korter te duren.

Bedankt voor jouw tips (ik ga ze nog even doornemen), en misschien kan je ook iets halen uit de mijne ;)

Groetjes Blackrose :)
Tessie-depressie

Re: Bijna van mijn depresie af

hallo kleintje,

Het is fijn te horen dat het zo veel beter met je gaat. Ook de goeie tips zijn voor mij iets om naar te kijken. Ik ben zelf ook een gevoelig persoon (alhoewel ik dat tot zo'n 2jr geleden niet van mezelf gezegd zou hebben) en dat is iets waar ik nog mee bezig ben. Als de verschillende vitamines ed kunnen helpen de zwarte sluier op te tillen is dat zeker de moeite waard. En dat je van de pil depressief wordt hoor ik nu voor het eerst :? Ik slik dit al sinds mijn, tja hoe oud ben je dan.., 13/14e. Vanwege de onregelmatigheid en pijn zou ik hier dan ook liever niet mee stoppen, maar ik ga dit toch eens even navragen. Misschien is er wel een andere optie.

Zal je topic nog wel een paar keer nalezen, veel info om op te nemen, dus we doen 1 tipje tegelijk :-)

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”