Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

De sleutel ligt niet in tal van zelfhulpboeken, in het beste geval een hoop puzzelstukjes waar je iets mee bent;

Ieder mens is uniek, wat jou helpt werkt niet voor mij of andersom. Dus is de uiteindelijke oplossing ook uniek in die logica. Op maat gemaakt ahw :nod:
Je moet eerst weten wat de afbeelding wordt anders is het hopeloos puzzelen .

Mijn beste raad : alles proberen, niks geloven. Er bestaat geen standaaroplossing

Met de tijd en ervaring kan iedereen zijn eigen beste zelfhulpboek schijven [045]
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
ivannougewoonzo

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

aha de bijbel, tja ook een zelfhulpboektip. Fijn voor jou dat je er wat aan hebt. Mare spreekt zichzelf hier en daar ook wel een beetje tegen hoor. Enfin ik heb het lang geleden al geprobeerd, werkte voor mij niet. Nogmaals fijn dat het dat voor jou wel doet.
ivannougewoonzo

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

@momo

je hoeft niet perse het wiel zelf uit te vinden. In feite is ieder boek dat handelt over de menselijke geest en waar je iets van leert een zelfhulpboek. Bijvoorbeeld ret is voor een hoop mensen een prima hulpmiddel gebleken en dat kun je ook prima uit een boek leren.
Ibiza Cupra

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Weet iemand nog boeken zoals "uw brein als medicijn" van David Servan-Schreiber aub?
Ik vond dit wel een interessant boek. Ik wil vooral lezen over de werking van je lichaam en hoe je er op kunt inwerken. (Stress, dwangedachten, etc.)

Bedankt alvast! cheerqd5
Leeuwtjuh

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Ik deed op de vorige pagina een aantal goede suggesties, maar ik geloof dat de lezers van dit topic denken dat ik onzichtbaar ben?
ivannougewoonzo

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

het spijt me Leeuwtjuh maar als je zo,n topic opent is het nogal wat om zelf persoonlijk op alle berichten te reageren. Maar je bijdrage wordt gewaardeerd. Ik heb nog niets van deze schrijvers gelezen maar ga ze meenemen op mijn volgende biebbezoek.
Leeuwtjuh

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

ivannougewoonzo schreef:het spijt me Leeuwtjuh maar als je zo,n topic opent is het nogal wat om zelf persoonlijk op alle berichten te reageren.
Hoe dat zo? Ik reageer toch ook persoonlijk op jou? Niet aanvallend bedoelt hoor, maar wanneer er iemand iets tegen jou zegt op een verjaardag of ergens waar een grote groep mensen zitten, dan negeer je die persoon toch ook niet ??? Het is misschien een verschil van normen en waarden, maar bij mij is het gebruikelijk in de fatsoensnorm dat je mensen te woord staat en ze niet het gevoel geeft onzichtbaar te zijn. Dat is overigens niet alleen voor jou, maar voor nog wel meer mensen die dit bericht lezen en zich aangesproken zouden kunnen voelen. Het gebeurt veel te vaak dat mensen langs elkaar heen praten; daarmee isoleer je jezelf én anderen.

Staat trouwens niet in een zelfhulpboek; maar dat zou wel zo moeten.
ivannougewoonzo

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Oke haha nou dan zal ik je nu het volgende mededelen. Ik vat dit wel aanvallend op zeker omdat je ook over normen en waarden begint. Het was zoals ik al zei niet mijn bedoeling om je te kwetsen. En mijn post voornamelijk bedoelt als verontschuldiging. Een topic wordt gestart door iemand met de bedoeling ook voor anderen interessant te zijn. En dus is het op elkaar reageren een gedeelde verantwoordelijkheid. Dat je tijdens dit proces wel eens iets over het hoofd ziet is vervelend maar we mogen er, denk ik, van uit gaan dat de gemiddelde deelnemer een ego heeft dat niet zo breekbaar is als het jouwe klaarblijkelijk. Iig laat ik me niet door mensen voor mijn plezier op zo,n toon toespreken. En als jou dat niet aanstaat heb ik ook een aantal leuke tips voor jou. 1. zak door de grond en 2. geef mij vooral een permanente ban.
Leeuwtjuh

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Wanneer iemand andere normen/waarden heeft, is dat niet aanvallend; hooguit een constatering.
Ik geloof niet dat het hier nou om mijn ego gaat... [045] Doe ermee wat je wilt. Het zegt meer over jou dan over mij.
Leeuwtjuh

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Nog een laatste tip voor je in de categorie zelfhulpboek:

http://www.bol.com/nl/p/moeilijke-mense ... 66869282-7

Succes verzekerd.
ivannougewoonzo

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Ik was ook op zoek naar een toepasselijk boek alleen zijn er nog geen boeken geschreven over hoe je een fatsoenlijk moderator wordt, welke regels daarvoor gelden, over welke manieren en sociale vaardigheden je dan dient te beschikken.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

ivannougewoonzo schreef:Ik was ook op zoek naar een toepasselijk boek alleen zijn er nog geen boeken geschreven over hoe je een fatsoenlijk moderator wordt, welke regels daarvoor gelden, over welke manieren en sociale vaardigheden je dan dient te beschikken.
Dat heeft ze ook niet nodig. Ze zit mijnsinziends helemaal niet verkeerd met wat ze schrijft. Trouwens er hoeft geen specifiek boek over moderatorschap te zijn om een goede modorator te zijn.

Wat jij nodig hebt in dit geval is een boek dat gericht is op het ontvangen vasn feedback en daar iets mee kunnen doen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Roady

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

ivannougewoonzo schreef:aha de bijbel, tja ook een zelfhulpboektip. Fijn voor jou dat je er wat aan hebt. Mare spreekt zichzelf hier en daar ook wel een beetje tegen hoor. Enfin ik heb het lang geleden al geprobeerd, werkte voor mij niet. Nogmaals fijn dat het dat voor jou wel doet.
Dank je wel. Tegenspreken? Dat heb ik dan nog niet ontdekt denk ik.
En of iets werkt, hangt er denk ik vanaf of je iets vertrouwt en gelooft.
Ik hoop voor jou dat je iets vindt dat voor jou zal werken. Er wordt genoeg aangeboden :)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Roady schreef:Tegenwoordig is mijn favoriete "zelfhulpboek" de ouderwetse Bijbel.
Ja hoor, daar heb je Roady weer, 'Roady The Preacherman'. [027]
Toch knap hoor, om telkens een gaatje te vinden om een statement achter te laten.
* Liebe Macht Frei *
Roady

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

volhoudertje schreef:
Roady schreef:Tegenwoordig is mijn favoriete "zelfhulpboek" de ouderwetse Bijbel.
Ja hoor, daar heb je Roady weer, 'Roady The Preacherman'. [027]
Toch knap hoor, om telkens een gaatje te vinden om een statement achter te laten.
Och waar het hart van vol is, stroomt de mond van over.

Hoezo gaatje? Ik geef gewoon eerlijk antwoord op de vraag die hier gesteld wordt.
Na een hoop zelfhulpboeken ben ik bij de bijbel uitgekomen. Dat is mijn favoriete inspiratiebron geworden.
Niks mis mee toch?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Roady schreef:Ik geef gewoon eerlijk antwoord op de vraag die hier gesteld wordt.
Na een hoop zelfhulpboeken ben ik bij de Bijbel uitgekomen. Dat is mijn favoriete inspiratiebron geworden. Niks mis mee toch?
Nee hoor, daar is helemaal niks mis mee. Iedereen heeft zo zijn eigen idiosyncrasie.
* Liebe Macht Frei *
Ibiza Cupra

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Bedankt van de tips!
Ik zal eens kijken of er relevante boeken (voor mij) tussen staan.
occasion14
Roady

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

volhoudertje schreef: Nee hoor, daar is helemaal niks mis mee. Iedereen heeft zo zijn eigen idiosyncrasie.
Volgens Byron Katie zegt deze opmerking iets over u. 011
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Roady schreef:Volgens Byron Katie zegt deze opmerking iets over u. 011
Oh, je hebt haar recentelijk nog gesproken?
Wat fijn, doe haar de groeten van mij. 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Roady

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

volhoudertje schreef: Oh, je hebt haar recentelijk nog gesproken?
Wat fijn, doe haar de groeten van mij. 001_tongue
Dat lijkt me niet nodig. De eerste reactie over haar in dit topic kwam van u.
U kent haar zelf dus ook. En aangezien u haar niet kan luchten, waarom zou u haar uw groeten willen laten overbrengen? 8)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Roady schreef:En aangezien u haar niet kan luchten, waarom zou u haar uw groeten willen laten overbrengen? 8)
Geachte Roady, in uw hoedanigheid als 'vrijwillig forum predikant' bent u toch wel bekend met Lucas 6:27-28? 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Roady schreef:Tegenwoordig is mijn favoriete "zelfhulpboek" de ouderwetse Bijbel.
Dag Roady weder, ;) Aan de ene kant geloof ik in de helende kracht van parabels. Aan de andere kant wanneer Jezus een surrogaat word voor welke therapie ook, of nog erger weigering van medische behandeling wanneer dat noodzakelijk is, dan heb ik er wel grote vraagtekens bij.

Zo hebben wij met onze psychische ziektes een therapeut of arts nodig die ons professioneel behandelt.

Jezus is geen surrogaat voor een therapie, wanneer die op grond van het ziektebeeld noodzakelijk is. (Dat geld tussen haakjes ook voor zelfhulpboeken, hoe kwalitatief sommige zelfhulpboeken ook mogen zijn.)

De rede dat ik hier telkens de nadruk op leg is dat ik voor mijn eigen ogen zie gebeuren dat een evangelische familie ten gronde gaat, waarbij men onvoldoende van professionele hulp gebruik maakt (veel nadruk op: alleen-geloof), één dochter is zwaar depressief, de andere dochter schizofreen, de ouders sliepen in aparte kamers, de zoon (23 jaar) is pasgeleden gestorven, hij leed aan anorexia. De andere dochter die nog een beetje gezond is, en als een verpleegster voor de familie zorgt maakte pasgeleden een crisis door, omdat ze van haar man was gescheiden is …

Allemaal dezelfde evangelische familie. Daar kan ik echt niet mee lachen.

Deze familie hebben dus ook een alleen-bijbel geloof, en de preekzuchtig pastor van de club komt zelf regelmatig langs… Zie hier nog een reden waarom ik nog minder dan niks in een sola-geloof-bijbel benadering geloof. Meestal is de gulden benadering een En-En benadering.

Of gebruik solo enkel in de onderstaande light versie om er je biefstuk in te bakken, doet men er tenminste niet zoveel kwaad mee. (tenzij misschien je aders door verhoging van cholesterolgehalte in je bloed bij een onmatig gebruik.)

http://www.solo.be/nl/ingredienten/solo-wikkel-light/

Groet,

Kyron
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Goed punt, Kyron. Dit demonstreert weer eens de macht van "te". In dit geval te gelovig. Te is bijna nooit goed behalve in "tevreden" en "tequila" \o/ 011
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

De Bijbel bevat zeker elementen van een zelfhulpboek. Er zijn passages gewijd aan wat te doen bij verzoeking, verdriet, wanhoop en andere zaken die ons plagen. Het is erg moeilijk om deze boekenverzameling objectief te lezen, omdat de vele associaties ermee grotendeels al in onze jeugd gemaakt zijn. Er zijn vele misstanden geweest in de kerk die voor mensen redenen zijn niets met de Bijbel te maken willen hebben. Ook wordt vaak meteen gedacht aan enkele populaire Bijbelse verhalen, maar er is meer dan dat. Om tot een oordeel te komen dient de Bijbel eerst gelezen te worden, en moet het kaf van het koren gescheiden. Want eerlijk is eerlijk, de literaire kwaliteit van de boekenreeks is niet erg constant. Dat er veel waardevols in te vinden is, is duidelijk. Door dit te ontkennen zou men veel mensen tekort doen.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
ivannougewoonzo

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Er is een klein probleempje met de bijbel als zelfhulpboek en dat is dat je moet geloven in de god die verondersteld wordt het ding geschreven te hebben. En dat is nou niet bepaald gemakkelijk als je m.n. het oude testament leest. Ik denk bijvoorbeeld niet dat het erg heilzaam was voor de geest van Abraham dat god hem vroeg zijn zoon te slachten. Jij zegt dat de bijbel zichzelf niet tegenspreekt ? Dat kan alleen als je bepaalde passages over het hoofd ziet of niet serieus neemt. Geloof je dat de hele bijbel van a tot z goddelijk geinspireerd is. In dat geval is het een verdraaid verwarrend boek dat alleen maar tot vertwijfeling kan leiden geschreven door een verdraaid onredelijke god. Ik zou kunnen beginnen aan aan een lijst van inqonsequenties maar dan zou ik hier over een jaar nog zitten tiepen. Liefde versus veroordeling van homosexualiteit. Jezus zegt dat je niet moet oordelen en in het oude testament worden hele volkeren uitgemoord. etc etc. Ik ga niet op mijn knieen voor een god die niet op redelijkheid gebaseerd is want in het wereldnieuws wordt iedere dag weer duidelijk wat het gevolg is als teveel mensen dat doen. Ik kan me niet voorstellen dat deze mensen zichzelf aan het helpen zijn.

Terug naar “Overige problemen en vragen”