ivannougewoonzo

zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist niet.

Hoi Iedereen. Ik ben nu bezig met Byron Katie,s vier vragen die je leven veranderen. Ik stoor me erg aan de pretentieuze toon van Katie maar de opzet staat me wel aan. Ze bied een soort r.e.t. schema dat je op veel deprimerende gedachten kunt toepassen. Echt een stukje gereedschap voor in de kist zullen we maar zeggen. Ik weet alleen nog niet helemaal zeker of het ook voor mij werkt. Daar probeer ik nu achter te komen. Op stapel bovenaan ligt ook Waynes Dyer,s "niet morgen maar nu". Daar hoor ik ook een hoop goeds over. Ik denk dat het een hele troost kan zijn te weten dat je niet helemaal machteloos staat maar dat je zelf naar oplossingen kunt zoeken. Bijvoorbeeld door de juiste boeken te lezen.


Welke ervaringen hebben jullie met zelfhulp boeken ? Welke vinden jullie goed en welke niet :question:
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

ivannougewoonzo schreef:Ik ben nu bezig met Byron Katie's vier vragen die je leven veranderen. Ik stoor me erg aan de pretentieuze toon van Katie maar de opzet staat me wel aan.
Nou, dat ben ik helemaal met je eens! [027] Ik kan Byron Katie niet luchten, ik vind het een verschrikkelijk mens.
Sterker nog, ik vind haar methode op sommige punten weerzinwekkend.
Ooit dat filmpje gezien waarbij ze een kankerpatiënt vraagt of hij niet liever heeft dat
zijn gezwellen blijven groeien? Tenenkrommend en laag bij de gronds, maar goed.
Ik zal de fans van Katie niet voor het hoofd stoten.

Maar ach, als je baat denkt te hebben bij haar methode, wat boeit het dan?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Ik geef vaak als advies eens het boek Het geheim van gelukkig zijn van Andrew Matthews te lezen.

Voor de rest is Eenvoudig gelukkig van Karin Bosveld een hele goeie aanvulling.
Karin Bosveld heeft overigens een hele serie.

Eenvoudig ontspannen van Cindy Lammers is ook een goeie.

Voor de rest ben ik tevreden over een aantal boeken die ik heb gelezen van de (grote) Voor Dummies reeks.

Ik kan er nog veel meer op gaan noemen, maar ligt er ook maar net aan welke richting je op wilt en waar je interesses liggen. Dat is voor iedereen anders.
Wat voor de één werkt, hoeft voor de ander niet te werken en andersom.
Er zijn zoveel zelfhulpboeken en ook in verschillende categoriën dat je inderdaad mag vragen welke je goed is bevallen of voor sommigen welke helemaal niet, maar eigen ervaring is toch meer waard. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
ivannougewoonzo

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Nee dat klopt dan boeit de toon niet. De waarheid is dat ik zou willen dat ik wat meer energie had om na het werk er goed in verder te gaan. Ik ben precies zover dat ik weet wat het idee is, maar ze geeft een hele boel voorbeelden die je een idee moeten geven hoe haar methode werkt. Misschien dat dan ook duidelijker wordt hoe het voor mij zou kunnen werken. Het idee is dat alle gevoelens van stress terug te voeren zijn op een gedachte, een gedachte waar je dan vervolgens een soort van r.e.t. model op loslaat bestaande uit vier vragen die je jezelf stelt over de gedachte. Om zodoende de verlammende werking ervan teniet te doen. Ik vraag me alleen wel af of je ook gedeprimeerd of gestrest kunt raken van gevoelens die voorkomen uit een automatisme en of het dan werkt om uit te zoeken wat ooit eens de gedachte was die dat automatisme heeft gevormd. Hoe weet je dan dat je de achterliggende gedachte op de juiste manier heb verwoord. Lijkt me dat het nogal onzuiver zou kunnen worden. Maar goed ik moet al die voorbeelden uit het boek nog doorwerken misschien wordt het dan duidelijker of besluit ik alsnog het boek te laten voor wat het is. Ik ben echter al voor de derde keer begonnen voornamelijk omdat het boek nogal investering vraag in de vorm van schrijfwerk. en de meeste voorbeelden handelen over sociale situaties en ik ben nu eenmaal niet erg sociaal meer (helaas) mijn neerslachtigheid komt niet voort uit verkeerd met relaties omgaan maar eerder door een ontbreken daarvan in de eerste instantie. Maar goed we proberen het maar weer. En door die Messias toon van der kijken wel heen.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

ivannougewoonzo schreef:tanx memories
Graag gedaan. Je mag mij altijd een privéberichtje sturen, om te vertellen of één van de tips werkt.
Het is lastig om bepaalde adviezen te geven over zelfhulpboeken.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
ivannougewoonzo

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Memories schreef:
ivannougewoonzo schreef:tanx memories
Graag gedaan. Je mag mij altijd een privéberichtje sturen, om te vertellen of één van de tips werkt.
Het is lastig om bepaalde adviezen te geven over zelfhulpboeken.

Ik ken je boeken niet maar ga de boeken en de auteurs zeker even opzoeken bij mijn volgende bieb bezoek.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Over het algemeen zou ik zeggen: mijd zo veel mogelijk de gladde Amerikaanse
feel food guru’s met miljoenen op de bank, zoals Katie Byron, Tony Robins, Wayne Dyer en dergelijke.
Alles wat grof geld verdiend aan de ellende van anderen is gewoon slecht volk.
* Liebe Macht Frei *
ivannougewoonzo

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Wayne dyer heeft idd vreselijke pulp op zijn naam staan maar is tevens de ateur van Niet morgen maar nu. Wat vrij redelijk geacepteerd is door de reguliere hulpverlening. Ook de vier vragen van Katie byron kunnen volgens mij wel degelijk nuttig zijn. Mits je het niet gaat overdrijven. Zou je niet gewoon alles moeten onderzoeken, de pulp vergeten en het goede behouden. Daarbij mogen ze van mij trouwens rijk worden zolang ze iets nuttigs te melden hebben.

Maar iig bedankt voor je antwoord. [045]

O ja en mijn persoonlijke ervaring is dat valse hoop soms beter is dan geen hoop. Enig idee hoeveel reguliere hulpverleners die de toets der kritiek niet kunnen doorstaan geld verdienen aan andermans ellende ?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

ivannougewoonzo schreef:Ook de vier vragen van Katie Byron kunnen volgens mij wel degelijk nuttig zijn. Mits je het niet gaat overdrijven.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Het kan geen kwaad om het waarheidsgehalte van je gedachten en overtuigingen te toetsen aan de hand van een paar gerichte vragen.
De uitkomst kan heel verhelderend zijn. Maar de methode is niet van toepassing op elke situatie. Zoals ik al eerder zei, het heeft geen pas om een kankerpatiënt te vragen of hij niet liever heeft dat zijn kankergezwellen blijven groeien. Dat is stuitend. Katie Byron gaat daar bij een grens te ver, wat ik haar zeer kwalijk neem.

Maar Amerikanen zijn rare mensen, die vinden dat helemaal te gek en pinken er een traantje bij weg.
* Liebe Macht Frei *
ivannougewoonzo

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

En daar heb jij weer gelijk in. Ik denk i.d.d. niet dat er een context zou zijn waarin ik die vraag acceptabel zou vinden. Neemt niet weg dat ik wel de context zou willen weten waarin dit gezegd is. Een van de kerngedachten van Katie is dat veel van onze pijn veelal eerder het gevolg is van ons verzet tegen datgeen wat nu eenmaal feitelijk is dan het feit zelf. In die zin en vanuit een soort ,spiritueel verondersteld, groei proces zou zelfs een afschuwelijke ziekte je iets kunnen leren. Dat neemt niet weg dat uiteindelijk die ziekte uiteraard buitengewoon onwenselijk is en iets anders suggereren immoreel. Vraag ik me wel af waarom de "goede en/of integere" zelfhulp goeroes zoveel meer moeite lijken te hebben het grote publiek te bereiken. Waarom kunnen zij geen aantrekkelijke oplossingen bieden. Zijn die er dan niet ?
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

"How To Practice: The Way to a Meaningful Life" door Tenzin Gyatso.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
ivannougewoonzo

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

fijn Radius weer een tip. Nemen we mee. [027]
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

ivannougewoonzo schreef:fijn Radius weer een tip. Nemen we mee. [027]
Gezellig kan het hier zijn, he? :tongue:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
ivannougewoonzo

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Ach een beetje discussie zou moeten kunnen. ;) Moet wel de verleiding weerstaan off topic te gaan merk ik. Maar ik ben blij dat men de moeite neemt te reageren. Per slot van rekening ben ik volslagen newbie. :)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

ivannougewoonzo schreef:Ach een beetje discussie zou moeten kunnen. ;) Moet wel de verleiding weerstaan off topic te gaan merk ik. Maar ik ben blij dat men de moeite neemt te reageren. Per slot van rekening ben ik volslagen newbie. :)
Ja natuurlijk moet dat kunnen! :) Daarom, gezellig he? Bevalt je geloof ik goed.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

ivannougewoonzo schreef:Vraag ik me wel af waarom de "goede en/ of integere" zelfhulp goeroes zoveel meer moeite lijken te hebben het grote publiek te bereiken. Waarom kunnen zij geen aantrekkelijke oplossingen bieden. Zijn die er dan niet?


Waarom zouden die eigenlijk het grote publiek moeten bereiken? Wat Byron Katie met haar vragencyclus tracht te bewerkstelligen verschilt in principe niet zo heel veel van wat een therapeut tijdens een sessie probeert te doen.
"The Work" van Byron Katie is veel meer gericht op korte termijn resultaten. Dat is immers wat veel mensen willen: snel en eventueel met een wondermiddeltje van je zorgen en kwalen verlost worden. Ergens langdurig moeite voor moeten doen en investeren in jezelf wordt in een snelle (lees Amerikaanse) maatschappij niet als een aantrekkelijke benaderingswijze gezien.
Die kant moet het aan de overkant van de oceaan toch echt niet opgaan, lijkt me.
* Liebe Macht Frei *
ivannougewoonzo

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Dus het werk van veel therapeuten zou ook gericht zijn op korte termijn resultaten. Waarom is het corrigeren van een gewoonte om toe te geven aan denkfouten een korte termijn oplossing ? En waarom zou het verkeerd zijn meerdere korte termijn oplossingen achter elkaar te zetten ? Natuurlijk kun je verder en dieper denken over je psyche om daar te proberen duurzame verbeteringen aan brengen. Je vergeet echter dat niet iedereen de middelen heeft om zich in ingewikkeldere theorieen te verdiepen en dat sommigen mensen wel degelijk geholpen kunnen zijn met "simpelere en snellere" oplossingen zolang deze maar goed zijn en, iig een tijdje, houvast en hoop bieden. Ik neem aan dat je op de hoogte bent van de huidige kaalslag in de geestelijke gezondheidszorg. Mijn ervaring is dat je goed moet zoeken voor je een therapeut vindt die zowiezo nog de middelen heeft om echte therapie te geven. Tenzij je je toevlucht neemt tot de huidige therapie fabrieken waar er een soort "one size fits all" therapie gegeven wordt. (om het maar even aan deze kant van de oceaan te houden). Maar goed ik ga na dit bericht wel even proberen het on topic te houden. We hadden dus vastgesteld dat Katie,s vragenmethode nuttig kan zijn mits hij niet te ver doorgevoerd word. Heb jij nog andere boeken die je of heel nuttig of juist niet nuttig heb gevonden ?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

ivannougewoonzo schreef:Dus het werk van veel therapeuten zou ook gericht zijn op korte termijn resultaten.
Nee, dat is niet wat ik wilde zeggen. Ik heb het wat onzorgvuldig geformuleerd. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat Byron Katie c.s. in tegenstelling tot reguliere therapeuten,
gericht zijn op korte termijn resultaten.
Maar ik denk dat het inderdaad beter is om het on topic te houden, want al die aandacht verdient mevrouw Katie nou ook weer niet. [027]

Voor boekentips moet je bij de andere forumleden zijn, er zijn al heel wat goede suggesties geweest.
* Liebe Macht Frei *
TheEmperor85

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Ik heb geen tips. Ik vraag me altijd af wat een mens legitimeert om een boek te schrijven dat pretendeert het beter te weten dan een ander.

Therapeut heeft wel wat boeken meegegeven, maar als zo'n boek dan eindelijk tot het onderwerp komt, dan heb ik na 3 minuten al zoiets van "Goh, thank you captain Obvious..dit had ik nou echt niet zelf kunnen bedenken maar-nie-heus."..Het zijn 1 en al open deuren, die iedereen zichzelf ook wel kan bedenken. Nja..mijn mening.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

ivannougewoonzo schreef:Maar ik ben blij dat men de moeite neemt te reageren. Per slot van rekening ben ik volslagen newbie. :)
Geen reden om je te negeren. Daarbij kunnen nieuwelingen een welkome frisse wind betekenen.
TheEmperor85 schreef:Het zijn 1 en al open deuren, die iedereen zichzelf ook wel kan bedenken.
Het zou je verbazen hoeveel mensen het nodig hebben dat ze zo nu en dan de deur gewezen wordt.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Leeuwtjuh

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Ben Tiggelaar, John Gray, René Diekstra, Roos Vonk, H.J.L. Vonhoff en Speyer hebben wel goede boeken.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Voordat ik naar de psycholoog toe ging, werd mij een boek aanbevolen door een collega. Ontploeteren van jp van doorn. Daar stonden wel wat aardigheden in.

Boeken die mij niet nuttig lijken te zijn begin ik niet aan. :lol:
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

Radius schreef:Het zou je verbazen hoeveel mensen het nodig hebben dat ze zo nu en dan de deur gewezen wordt.
Wat een merkwaardige zin ... [027]
* Liebe Macht Frei *
Roady

Re: zelfhulpboeken welke vond je nuttig en welke beslist nie

ivannougewoonzo schreef:Hoi Iedereen. Ik ben nu bezig met Byron Katie,s vier vragen die je leven veranderen. Ik stoor me erg aan de pretentieuze toon van Katie maar de opzet staat me wel aan. Ze bied een soort r.e.t. schema dat je op veel deprimerende gedachten kunt toepassen. Echt een stukje gereedschap voor in de kist zullen we maar zeggen. Ik weet alleen nog niet helemaal zeker of het ook voor mij werkt. Daar probeer ik nu achter te komen. Op stapel bovenaan ligt ook Waynes Dyer,s "niet morgen maar nu".
het werk van Katie is feitelijk heel simpel samen te vatten:
"Elk oordeel wat ik over jou heb, vertelt iets over mezelf". Veroordeel je buren en draai het daarna om.

Het zijn - zoals je zegt - aardige stukjes gereedschap om je te helpen zelfonderzoek te doen.
Maar of het zelfhulp-middelen zijn, betwijfel ik.

Dyer had ik vrij hoog staan. Totdat ik begon te ontdekken dat hij zichzelf tegensprak in de diverse boeken. Ook vertelt hij een soort van halve waarheden die lekker in de mond liggen, maar feitelijk weinig grond hebben. Op een goed ogenblik heb ik die hele meuk in de vuilbak gestort. Tegenwoordig is mijn favoriete "zelfhulpboek" de ouderwetse bijbel.

Het is moeilijk te zeggen wat voor jou "het beste boek" is. Ga er gewoon op uit, en kijk wat je aanspreekt. Onderzoek de dingen en behoud de goede elementen ervan.

Terug naar “Overige problemen en vragen”