m1n0men

Autisme en bedrijfsarts??

Hallo, voordat ik mijn vraag stel zal ik me eerst voorstellen. Ik ben een man van 40 en ben sinds dat ik me kan herinneren moe. De laatste 8 jaar heb ik hulp gezocht. Allereerst kwam ik bij een maatschappelijk werkster, er is lichamelijk gezicht naar een onderzoek en ik werd doorverwezen naar een psycholoog en nu zit ik bij een psychiater. Er werd gedacht aan ADD doordat ik altijd druk ben in mijn hoofd, maar de medicatie sloeg niet aan. Nu is de diagnose autisme spectrum stoornis (ASS). Mogelijk dat ik nog in een verwerkingsproces zit, maar mijn gevoel zegt me dat dit niet zo is. Ik ben niet echt een sociaal dier en in drukke omgevingen voel ik me niet op mijn gemak, maar met vrienden en op werk kan ik mijn "ding" doen. Ergens op afstappen is geen probleem, maar het alleen zijn vind ik af en toe heerlijk. Wel voel ik me altijd wat onhandig in vreemde gezelschappen, maar dit verklaar ik voor mezelf dat ik als kind bijna geheel binnen ben gehouden, waardoor ik de sociale vaardigheden minder heb ontwikkeld.

Nu zegt de psychiater dat ik ASS heb en met de bedrijfsarts in gesprek moet om me deels te laten afkeuren. Mijn werkgever is onlangs overgenomen door een ander bedrijf waardoor er een nieuwe wind gaat waaien. Ik werk nu 36 uur per week. Financieel zou ik terug kunnen naar 32 uur, maar de psych denkt dat dit nog teveel is en ik mezelf uitput. Het gaat om de kwaliteit van leven en dat ben ik wel met hem eens, maar het traject met UWV, bedrijfsarts en werkgever zie ik niet zitten. Kun je je zo maar laten afkeuren? Ik kan me zo maar voorstellen dat een werkgever geen vervangend werk kan bieden. In deze tijd liggen de banen niet voor het oprapen en ik wil niet nu al afgeschreven worden voor de arbeidsmarkt.

Zijn er mensen met ervaring met het traject met het UWV en wat zijn de valkuilen? Ik hoor dat alleen de diagnose van de psych niet voldoende is waardoor het UWV een diagnose van het centrum voor autisme wil hebben. Zit ik nu in een verwerkingsproces/ontkenningsfase of laat ik me gek maken? Ik raak verward door de therapie dus graag jullie adviezen. Mogelijk adhv de kenmerken dat jullie dezelfde diagnose toekennen, maar ik hoor graag ervaringsverhalen.

Groet

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”