Onzekereman

Zeer erge stress/angst door nieuwe situatie

Hallo,
Ik ben pas begonnen aan een HBO opleiding die ik zeer interessant vind.
Maar de nieuwe omgeving en vooral het lange reizen met de trein geven mij stress/angst.
Ik voel me in de trein zeker niet om mijn gemak, ik voel me gestresst en angstig door de vele mensen. Ik heb telkens het gevoel dat die mensen mij beoordelen en dat ik mijn best moet doen om mij te bewijzen voor die mensen (terwijl dit eigenlijk niet nodig is).

Dit is jammer genoeg niet het enige waar ik last van heb. Ik heb pdd-nos en ik heb eigenlijk nooit echt goede sociale contacten gehad tot ik de mensen van mijn studie ontmoette. Ik ga nu vaak leuke dingen doen en ik heb goede contacten met iedereen, het is zelfs zover gekomen dat ik ook dingen ging organiseren wat een totale verandering is, want vroeger was ik maar een beetje een meeloper.

Helaas heeft deze positieve situatie een negatief effect op mij, omdat ik het nu naar mijn zin heb probeer ik er ook voor te zorgen dat het zo blijft. Ik probeer nu 100 procent te zijn voor iedereen, iedereen moet mij leuk en aardig vinden. Het lukt mij aardig, maar ik ga er zelf kapot aan. Telkens als ik nu met iemand praat krijg ik erge angst, er gaan duizenden gedachten door mijn hoofd die mij allemaal vertellen wat voor een mislukkeling ik weer ben als het gesprek niet helemaal volgens mijn eigen planning gaat. Langzamerhand begin ik ook erge angst te krijgen als mensen mij bijvoorbeeld bellen of voor familie.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik zit nu al een paar weken met constante stress/angst in mijn lichaam en kan ook niet meer ontspannen. Ik kan dit echt niet nog een paar weken volhouden en vooral niet als het nog erger wordt.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Zeer erge stress/angst door nieuwe situatie

Hoi Onzekerman,
Zoals jij het beschrijft voel ik de stress en de onzekerheid. Ik heb mijzelf ook zo vaak gevoeld.

Allereerst ervoor zorgen dat iedereen je aardig vind dat lijkt mij geen goed idee. Daar gaat te veel energie inzitten die je beter voor andere dingen kunt besteden. Wat nu als iemand jou niet aardig vind? Dan maar niet. Er zijn genoeg mensen in de wereld. Het sluit niet echt bij jou belevingswereld aan, maar je kan niet de hele dag zitten met angst . wat als. Koester de mensen die werkelijk wat voor jou betekenen en laat de rest met rust.

Wat mij altijd hielp was rustige plekjes creëren. Dus een park opzoeken na een heftig incident. Of je zelf belonen met lekker eten of genieten van stilte.

Succes ermee.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Zeer erge stress/angst door nieuwe situatie

Welkom Onzekere man,

Je beschrijft een situatie en vervolgens zet je erachter dat het eigenlijk niet nodig is om jezelf te bewijzen. Wat aangeeft dat je het ergens ook weet. Telkens jezelf maar bewijzen naar anderen toe geeft enkel nog meer stress en dwang. Dat kan ervoor zorgen dat de prestaties minder zullen zijn terwijl je dat nodig hebt. Je vind de studie die je doet erg interessant. Volgens mij is dat het eerste punt wat positief uitvalt en wat je nodig hebt om het af te ronden. Namelijk de motivatie om ervoor te gaan en te bereiken dat je straks het hebt afgerond. Dat het reizen en de drukte je tegen kan staan kan ik mij voorstellen. Probeer als je reist je te richtten op punten waar je voor jezelf rust vandaan kan halen. Leer voor jezelf om je al dan niet deels af te sluiten voor de anderen. Of eigenlijk voor het geroezemoes en het lawaai wat anderen maken. Het idee dat anderen je beoordelen om wie jij bent, maakt dat je onrustig en angstig word. Het idee krijgt vorm, terwijl het niet nodig is om dat te denken. Zullen die mensen echt zo met je bezig zijn? Of zullen die mensen ook bezig zijn met studie of het werk? Bedenk voor jezelf dat de passagiers die op dat moment samen met je daar zijn, ook voor een bepaald doel daar zijn. Ze zijn er niet speciaal voor jou of speciaal om je maar te beoordelen. Ze zijn er, omdat ook zij aan hun dan beginnen en ergens naartoe moeten, of omdat ook voor hen de dag weer eindigt. En inderdaad, niet ieder hoeft je aardig te vinden. Dat kan immers eigenlijk ook niet. Ik denk dat het goed is om jezelf te blijven.

Het is goed dat je nu leuke contacten hebt. Juist het vele proberen (wat meestal voor een deel zelfs dan onnodig blijkt te zijn) maakt het ingewikkeld voor jezelf. Leer jezelf aan dat je ook mag en kan genieten van dat wat er nu is en dat dat positief is. Het is iets wat nu voor jou gebeurt, wat er nu gaande is en waar je ook volgens mij blij om bent. De contacten zijn positief. Als je het in je hoofd gaat analyseren, allemaal dingen gaat bedenken en enkel bezig blijft met dat het echt zo moet blijven, ben je een beetje onder dwang bezig. Het is nu fijn, dat hoeft niet te betekenen dat iets fijns altijd mis gaat. Je hebvt geen zekerheden, maar voor nu is het goed en de kans dat het zo blijft is ook echt wel aanwezig. Probeer je daar bewust van te worden. Het is nu zo. Dat is oke. Bekijk het van een zonnigfe kant, want anders heb je kans dat je door het vele denken dingen mist. Terwijl die dingen juist leuk en positief kunnen zijn.

Succes met de opleiding en sterkte met deze situatie, ik hoop dat je iets eraan hebt.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Onzekereman

Re: Zeer erge stress/angst door nieuwe situatie

Bedank voor jullie reacties.
Ik heb het even goed op me in laten werken en jullie tips over het reizen met de trein hebben mij geholpen. Ik heb nu wel wat minder angst in de trein, maar het is niet zomaar helemaal weg te krijgen. Het is mij wel opgevallen dat de angst in de trein verschilt per persoon die ik zie. Het klinkt een beetje vreemd maar ik heb meer angst als er een buitenlander vlakbij me zit dan bijvoorbeeld een nette nederlandse jongen of een oude mevrouw, dit zou misschien komen omdat ik vroeger vaak werd gepest door marokkanen en antilianen.

De stress bij sociale contacten is een stuk moeilijker om los te laten. Kort samengevat zijn het de positieve ervaringen die juist negatieve gedachten oproepen, zou deze positieve ervaring wel positief blijven of wordt die in de toekomst negatief?
Ik heb nu gelijk hulp gezocht, want ik wil zo graag deze studie afronden en ik wil daarbij niet angst, stress en negatieve gedachten die mij daarin belemmeren.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Zeer erge stress/angst door nieuwe situatie

Goed dat je hulp hebt gezocht. [045]

Bedenk erbij dat niet elke buitenlander hetzelfde is. Dat zou betekenen dat je ze over één kam scheert. Autochtonen kunnen net zo goed dingen doen die niet door de beugel kunnen.
Het is begrijpelijk dat je iets meer moeite hebt met buitenlandse mensen, maar probeer het wel af te wegen en dit in je achterhoofd te houden. Hopelijk gaat het beeld nog veranderen. Maar ik geloof dat je op de goede weg bent ermee.
Ik vind het knap dat je op dit moment al zover bent gekomen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”