RobertLD

Angst

Hallo,

Ik ben Robert, en heb een groot probleem. Ik heb sinds een jaar of 5 pas echt goede vrienden, waarvan 1 er nu echt belangrijk voor me is( we hebben geen liefdesrelatie maar gewoon goede vriendschap) Sinds een paar weken ben ik erg bang, het gaat niet zo goed met mij, ben best wel somber, heb nergens echt meer zin in. Ik heb nu 2 keer met haar gepraat over mij, hoe het gaat enzo. (wat ik al heeel erg moeilijk vind) die 2 keer had ik niet de intentie om met haar te praten het kwam er zo van. Maar nu heb ik (ook beetje op haar aanraden) Psychische hulp gevraagd, en binnen nu en een aantal weken zal ik te horen krijgen wie ik krijg en wat voor specifieke hulp ik moet krijgen. Ik wil dit nu eigenlijk aan haar vertellen dat ik hulp heb gezocht, maar ik ben zo bang dat, als ik met haar nu (alweer...) ga praten dat zij boos wordt, of dat ze denkt, daar komt hij weer. Ik wordt er gek van, en heb best nare gedachtes de laatste tijd over mezelf en mijn leven :( [crying] Ik wil haar niet weer mee lastig vallen. Moet ik het doen? (misschien stel ik wel domme vraag, mijn verstand weet t antwoord en mijn gevoel zegt t tegenovergestelde en die is vele malen sterker dan mijn verstand)

Bedankt voor t lezen:):)
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Angst

Het is goed dat je hulp hebt gezocht. In mijn ervaring is het verstandig om wat je dwarszit te delen met je hulpverlener en er niet meteen uit jezelf over te beginnen tegen je vrienden. Het gevaar is namelijk dat de nadruk in je vriendschap komt te liggen op het delen van verdriet, en dat kan als last ervaren worden.

Als vrienden kan je natuurlijk alles met elkaar delen. Vrienden dragen elkaars lasten met zich mee. Ondanks dat echte vrienden altijd voor elkaar klaar staan, is hun draagkracht niet oneindig. Probeer daarom zuinig op ze te zijn en belast ze niet teveel met je problemen. Daar zijn hulpverleners voor. Als je vrienden merken dat je neerslachtig bent en er naar vragen, dan kan je er rustig wat over vertellen, maar maak het niet te lang.

Vriendschap is positief en zou zo moeten blijven. Verdriet en problemen mogen niet de boventoon gaan voeren. Ondanks dat je vrienden er voor je zullen zijn, gaat jouw verdriet ten koste van hun geluksgevoel. Dat is niet iets wat je wil en daarom is het wijs om er met je hulpverlener over te spreken. Ook jij kan een bron van positieve energie zijn, voor zowel jezelf als voor anderen. Veel sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Eline
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 sep 2013 11:34

Re: Angst

Af en toe je problemen delen met iemand is goed en als het een echte vriend(in) is, is dat ook helemaal geen probleem. Zo iemand zal het juist positief vinden om iets te kunnen betekenen.
Maar, zoals je zelf ook al aangeeft, als je dat (te) vaak doet, kan het belastend worden voor zo iemand.
Het is geen hulpverlener, maar ook maar gewoon "een mens".
Het lijkt me ook niet goed om te veel te "leunen" op iemand.

Misschien kun je wel even kort aan haar vertellen dat je hulp hebt gezocht, maar erbij zeggen dat je er geen lang verhaal van zult maken.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”