vlinder75

hypochonder klachten door misbruik

Hallo allen,

Ik ben een vrouw van 37 en ik loop al een tijdje bij de psycholoog voor angst voor ziektes en moeite om met gevoelens om te gaan. Nou ben ik van mezelf geen grote prater dus er gaan nogal wat sessies overheen. Ik heb vroeger wat meegemaakt wat ik nog nooit heb verteld aan iemand en ik twijfel enorm of ik dit nou moet vertellen en of het iets te maken kan hebben met mijn angsten. Het heeft met missbruik te maken, niet jarenlang maar eenmalig. Ik schaamde me er enorm voor en was ook heel bang voor reacties van mijn ouders daarom heb ik nooit verteld, ook was ik bang dat ik het zelf uitgelokt had.
Zouden jullie dit vertellen, ik twijfel dan zo of zo iemand dat niet raar vind enzo.

groet vlinder
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: hypochonder klachten door misbruik

vlinder75 schreef:Zouden jullie dit vertellen, ik twijfel dan zo of zo iemand dat niet raar vind enzo.
Ja, ik zou dit vertellen.
Een psycholoog is er om je te helpen, die zal je verhaal niet raar vinden.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: hypochonder klachten door misbruik

Hoi Vlinder warm welkom op het forum. :knuffel:

Het is natuurlijk heel erg wat je hebt moeten meemaken. [AAI] Het is ook lastig om zoiets te vertellen.

Als je iets in het verleden hebt meegemaakt, kan dat doorwerken tot in het nu. Je kan er psychische en lichamelijke klachten door krijgen.
Gebeurtenissen waar je niet of met moeite over praat, die je niet uit, terwijl dat eigenlijk wel nodig is (of dat nu tegen een psycholoog, vriend, vriendin, collega of wie dan ook is) kunnen zorgen voor lichamelijke ongemakken en erg stijve spieren, pijnlijke delen van het lichaam. Omdat spanning en stress zich kan opstapelen en niet alleen op geestelijk vlak problemen kan geven. Een psycholoog is er om je te begeleiden, om samen met je aan de slag te gaan en ook aan de slag te gaan, met onderliggende problemen.
Een psycholoog is dus ook wel wat gewend. Als je de behoefte hebt, maar je vind het alsnog eng, kan je ook aangeven dat je angst hebt om iets te vertellen wat eigenlijk wel belangrijk is.
Stap voor stap naar de kern, met goede begeleiding zorgt voor meer rust en ontspanning, een sfeer waarbij je het misschien wel aandurft.

Succes en sterkte!! (En je kan hier altijd je verhaal schrijven!)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
vlinder75

Re: hypochonder klachten door misbruik

Hoi memories,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb (dacht ik) nooit zo,n last gehad van wat er toen gebeurd is. Ik heb eigenlijk ook nog nooit mijn hypochondrie daar aan gekoppeld.
Daarom ben ik ook angstig om dit te vertellen, misschien heeft het er niks mee te maken, ben ik aan het zoeken naar oorzaken.
Alleen al de gedachte om bij het volgende bezoek dit te vertellen,maakt al dat ik weer veel klachten heb, maagpijn misselijk enz enz.

Oh en bedankt voor het warme welkom :)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: hypochonder klachten door misbruik

Hoi Vlinder,
welkom op de site...! En heel vervelend, dat als je ook maar denkt aan dit soort dingen vertellen aan je psycholoog, je je acuut ook fysiek zo beroerd gaat voelen...!
:knuffel:

Hebben jullie op therapie het er over gehad, dat "de zenuwen hebben" ook fysiek doorwerkt...?
Als je schrikt oid, gebeuren er grofweg 4 dingen in je lichaam: je lichaam maakt zich klaar om te vechten of te vluchten:
- er gaat veel bloed weg uit je spijsverteringsorganen ("die maaltijd verteren, dat komt later wel, nu eerst de tijger overleven") - dat zijn de vlinders in je buik, die knijpende koude hand, die draaiende maag en/of de misselijkheid
- er gaat bloed weg uit die hersengedeelten, waar je koel, logisch en rationeel denkt. Overleven doe je op instinct. (En helaas: bange mensen zijn in dit opzicht per definitie weinig weerbaar, goed nadenken is lastig. Ik heb jaren geroepen "ik kan niet denken, mijn hersens staan stil".)
- dat bloed gaat naar je spieren inclusief je hart, dat alvast stevig gaat bonken en rondpompen, doorgaan trek je ook je schouders wat op (en daar kun je stijve spieren, spierpijn etc. van krijgen en sommige mensen schrikken erg van dat gebonk)
- je zintuigen "gaan wagenwijd open" (logica: dan kun je optimaal zien, horen, ruiken waar die tijger zich zou bevinden - nuttig. ...maar wat inhoudt, dat je dus in je angst (..wanboffes, die wakker schrikken na een achtmerrie...) meer en andere dingen hoort en ziet en ruitk dan anders (...zodat mensn ehelaas soms denken "dat er een inbreker is", terwijl ze een volstrekt normaal geluid horen "van 100 meter verder dan anders").


Dus ik ben bereid aan te nemen, dat als je misselijk enzo wordt van het idee, om je psycholoog over het misbruik te vertellen
:knuffel:
dat dat inhoudt, dat je het gewoon een heel griezelig idee vind.
Iets, wat ik me als incestvrouw levendig kan voorstellen!
:knuffel:

En zelfs als het geen moer te maken zou hebben met de klacht waarvoor je kwam, hypochondrie - dan nog kan het belangrijk zijn, om dit onderwerp ter sprake te brengen.


Enne: rationeel zoeken naar oorzaken voor dingen die met angst van doen hebben: doe het idd niet te lang. Angst is alarmsignaal. Dat signaal komt uit een deeltje van je hersenen, de amygdala, dat je niet zelf kunt sturen. (Het is dus ook niet zo, dat je bang zou zijn, omdat je verkeerd denkt, bijvoorbeeld. Denkfouten vermijden kan zin hebben, maar is niet de kern van de zaak. je ebtn ook niet bang, "om een logische reden".) Er zijn wel psychologische technieken, zoals emdr, die "een te gevoelig afgestelde amygdala", die dus te snel alarm slaat, ook als er in werkelijkheid niets aan de hand is, kan kalmeren.
vlinder75

Re: hypochonder klachten door misbruik

Wauw...wat een verhaal. We hebben het wel gehad over hoe je inderdaad lichamelijk je niet goed kunt voelen door zenuwen en stress. Waardoor he tallemaal weer erger wordt natuurlijk want dan maak je je daar weer zorgen over.

in dit geval ben ik gewoon echt bang en nerveus om dit verhaal te vertellen. En ook hoe je dat dan gaat vertellen, hoe begin je met zo iets en waar begin je.

Nog 5 dagen dan weten we het (want ik ben ook nog wel zo dat ik op het laatste moment het dan maar toch niet doe)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: hypochonder klachten door misbruik

vlinder75 schreef:Wauw...wat een verhaal. We hebben het wel gehad over hoe je inderdaad lichamelijk je niet goed kunt voelen door zenuwen en stress. Waardoor he tallemaal weer erger wordt natuurlijk want dan maak je je daar weer zorgen over.
Nou, idd: het kan een vicieuze cirkel zijn.
Eerst maak je je ergens zorgen over, ben je bezorg of bang - en dat zijn stuk voor stuk dinggen, die je niet met je rationele verstand beslist, en waarvan je soms maar half (of wie zal het zeggen) weet, hoe erg je iets vindt.
Ofwel: je lichaam "voelt dat het in gevaar is".
En dan voel je op gegeven moment hoofdpijn, buikpijn, noem maar op.
Om dan de combinatie te maken "Oh, het gevaar dat ik voel heeft kenneijk betrekking op mijn hoofd, mijn buik, etc." is beslist niet onlogisch. Rationeel en feitelijk kan het fout zijn (bij hypochonders is het ''per definitie fout'') maar ook die combinatie maak je niet met je logische verstand.
vlinder75 schreef:in dit geval ben ik gewoon echt bang en nerveus om dit verhaal te vertellen. En ook hoe je dat dan gaat vertellen, hoe begin je met zo iets en waar begin je.

Nog 5 dagen dan weten we het (want ik ben ook nog wel zo dat ik op het laatste moment het dan maar toch niet doe)
Dat je het griezelig vind, kan ik me goed voorstellen, ik vond dat destijds ook.
Voor mij was destijds het grootste punt: 'zal ik geloofd worden....?' (Mijn ervaring: psychologen zijn daarin veel ruimhartiger dan moeders!)
Het kan zin hebben, voor jezelf te bedenken, wat jij het moeilijkste en het heftigste vind, wat jou angst en nervositeit zou kunnen verminderen.

En je hoeft het niet per se te vertellen, dwz.: een mail sturen of een brief schrijven/ sturen kan ook. Of de brief meenemen en ter plekke vragen, of hij/zij het wil lezen.

Hoe je begint: ik zou kiezen voor het begin van het gesprek, en duidelijk maken, dat het heftig is, dat je het daarom graag wilt vertellen en dat het wellicht niet met hypochondrie te maken heeft.
Dan weet iemand, "hoe" hij of zij 'moet' luisteren - en wat jij wilt. (Als verteller je luisteraar nadrukkelijk niet op het verkerde been zetten, maar goed inleiden is vaak het halve werk.)

En idd: waar begin je, dat is een hele zinnige vraag.
In zijn algemeenheid: waar je als 'verteller' een 'verhaal' laat beginnen, tekent al vaak de sfeer, ook daarmee kun je de luisteraar "meenemen" in jouw verhaal. (Nou kan 'een verhaal' nog van alles zijn - jij hebt nare, rauwe feiten te vertellen met heftige emoties er om heen. Maar op het niveau van "hoe krijg ik dit verteld" heft het zin, om idd na te denken over "hoe werkt een verhaal".)
vlinder75

Re: hypochonder klachten door misbruik

Dat opschrijven kreeg ik ook als tip mee, dat heb ik al gedaan, ik hoop dat we van daaruit gaan werken. Ik had deze site eerder moeten zien, thnx voor de support
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: hypochonder klachten door misbruik

Aha - dat maakt het helemaal makkelijk...!

Dan is het niet "de psycholoog kijkt naar hypochondrie - en dan ben ik degene die een andere weg in gaat slaan".
Dit is, dat je psycholoog jou een opdracht gaf - en dan kom je keurig met je "huiswerk". En dat dat huiswerk iets heftigs bevat, daar hoort een psycholoog tegen te kunnen ;) .

Nu "alleen nog maar" goed voor jezelf zorgen, want voor jou is het veel heftiger dan voor je peut!! :knuffel:
vlinder75

Re: hypochonder klachten door misbruik

Vandaag gesprek gehad met de psycholoog. Wauw wat een opluchting, maar wel zwaar. Ti's eruit. En het heeft zeker met mijn klachten te maken. Geweldige feedback gehad.
En thnx voor jullie steun.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: hypochonder klachten door misbruik

Goed nieuws! Klasse! Het vergt veel moed. :knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
vlinder75

Re: hypochonder klachten door misbruik

Dank je. Ik ben benieuwd hoe nu verder. Ik ben nu een dag later wel jankerig.
Ik ben zo opgelucht wel van de reactie van mijn psy.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: hypochonder klachten door misbruik

Dat je je wat verdrietig voelt is best begrijpelijk. Maar zoals je zelf al hebt beschreven is dat ook de opluchting. Knap gedaan!
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
vlinder75

Re: hypochonder klachten door misbruik

Ik heb wel veel moeite nu met slapen en veel hoofdpijn. Duurt nu nog 3 weken voor ik weer moet /mag. Dat is best lang,omdat het nu helemaal in mijn kop weer zit. Ik hoop dat het wat beter gaat komende dagen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: hypochonder klachten door misbruik

vlinder75 schreef:Ik heb wel veel moeite nu met slapen en veel hoofdpijn. Duurt nu nog 3 weken voor ik weer moet /mag. Dat is best lang,omdat het nu helemaal in mijn kop weer zit. Ik hoop dat het wat beter gaat komende dagen.
Fijn, dat je je moed bijeen hebt geraapt en dat het er uit is - en dat het ook daadwereklijk opluchtte!!
En fijn, dat je goede feedback hebt gekregen...!

Maar dit 'gat' van 3 weken, dat zou niet moeten.

Slecht slapen en hoofdpijn kunnen alle 2 van stress zijn. Zijn er ontspanningsoefeningen die je kunt doen...? Zijn er mensen, bij wie je je geborgen weet...? Kun je jezelf een beetje verwennen of laten verwennen..? (Van extra naar de kapper tot lekker naar het zwembad tot jezelf laten masseren tot....)

En misschienhelpt het, om nare gedachten etc. op te schrijven, dat is dan meteen een voorbereiding op het volgende gesprek (dat hopelijk veel sneller kan dan pas over 3 weken!).
vlinder75

Re: hypochonder klachten door misbruik

Vandaag kon ik weer terecht gelukkig. Alleen te horen gekregen dat ik voor dit trauma weer naar iemand anders moet/mag. Blijf wel bij deze psy voor mijn huidige klachten. Dus word niet helemaal aan de kant geschoven haha. Emdr wordt mij geadviseerd. Ik weet niet zo goed of ik dat wel wil, of dat ik het maar moet laten.
Twijfel,twijfel, voel me wel wat beter dat scheelt.
Thnx voor al jullie goede adviezen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: hypochonder klachten door misbruik

Hoi Vlinder,
gelukkig, dat je niet 3 weken hoeft te overbruggen...! En: op zich fijn, dat je wel bij deze psych kunt blijven, maar dat je trauma ook serieus wordt genomen.
Emdr is een uitstekende therapie bij trauma, ik wilde wel, dat ik het jaaaren eerder had gehad.
Maar let svp. wel op. Hier op de site stond ooit het verhaal, van hoe fout een bepaalde instelling met emdr omging.
Hoe het wel hoort, is dit: trauma verwerken doe je in fases. Uiteraard, zo staat het in de boekjes en in real life zin dingen soms niet glashelder.
Maar: de eerste fase van traumaverwerking gaat over leren en over (de officiele term, tegenwoordig) stabiliseren. Dat je allerlei technieken en manieren en noem maar op leert, om jezelf te troosten, te bemoedigen, goed voor jezelf te zorgen, stress af te bouwen etc. Daarnaast "leer" je over dingen zoals macht en probeer je, om je leven in het hier en nu zo aangenaam mogelijk te maken.

Emdr past typisch in fase 2: met steun van je therapeut het verhaal delen en 'doorwerken'. Fase 3 is, alle schade die dit gedaan heeft mbt. je ontwikkeling alsnog inhalen.

Let dus op, dat je echt zelf het gevoel hebt, dat je jezelf kunt "stabiliseren", pas daarna komt emdr om een hoekje kijken.

Verder: emdr is een client centered therapie - waarin dus ten eerste jouw gevoelens en gedachten belangrijk zijn - maar waarin het vertoruwen tussen jou en je emdr therapeut ook van wezenlijk belang is. (Itt. het akelige verhaal waar ik op doelde: als jouw onbewuste het nog niet vertrouwt, "werkt emdr niet". En zo hoort dat! De enige fatsoenlijke reactie van een beetje therapeut is dan: werken aan het vertrouwen.
En als jij, om wat voor reden dan ook, dingen iet ziet zitten, geef je gewoon het tevoren afgesproken stopsignaal en dan wordt er gewoon gestopt, jij hebt wat dat soort dingen betreft de regie...

En wat ook heel goed werkt: je kunt ook met emdr werken aan 'hulpbronnen'. Bijv.: een 'foto' van een hele mooie plek in gedachten nemen (zo mooi, dat je helemaal rustig wordt, of blij, of vrolijk, of ....) en "het links rechts links werk" gebruikt, om dat gevoel van rust nog een beetje dieper (indien mogelijk) te maken.

Als je dat doet, voor je je eerste "rotfoto de nek gaat omdraaien", kun je die rust van di eplek gebruiken als "vluchthaven", voor als je tijdens het harde werk even een pauze nodig hebt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eye_moveme ... processing
vlinder75

Re: hypochonder klachten door misbruik

Dat is precies waar de schoen wringt,ik moet nu dus weer een band gaan opbouwen met weer iemand anders. Het duurt bij mij vrij lang voor ik iemand vertrouw,laat staan dat ik iemand zoveel vertrouw om weer deze gebeurtenis te vertellen. Bij degene waar ik nu zit heb ik dat,ik denk dat ik heel beteuterd zat te kijken toen ze vertelde dat zij mij hier niet genoeg mee kan helpen.
Eerlijk gezegd zegt mijn gevoel nu nog,niet doen, maar twijfel wel.
Vraag me ook af of ik me genoeg kan focussen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: hypochonder klachten door misbruik

vlinder75 schreef:Dat is precies waar de schoen wringt,ik moet nu dus weer een band gaan opbouwen met weer iemand anders. Het duurt bij mij vrij lang voor ik iemand vertrouw,laat staan dat ik iemand zoveel vertrouw om weer deze gebeurtenis te vertellen. Bij degene waar ik nu zit heb ik dat,ik denk dat ik heel beteuterd zat te kijken toen ze vertelde dat zij mij hier niet genoeg mee kan helpen.
Eerlijk gezegd zegt mijn gevoel nu nog,niet doen, maar twijfel wel.
...het grote punt is: stap niet in de valkuil van "Oh, dan ga ik "eventjes" bij deze nieuwe mevrouw of meneer wel emdr doen". Gun jezelf daar nadrukkelijk alle tijd voor.
Alleen slechte therapeuten (maar die bestaan helaas) zullen roepen:"De eerste keer uitleg, de 2e keer gaan we van start!"
...en dan ogenblikkelijk benen maken, en zelf iemand zoeken die emdr kan doen!
vlinder75 schreef:Vraag me ook af of ik me genoeg kan focussen.
Eh, hoe bedoel je dit...? Mbt. emdr, of in het algemeen...?
vlinder75

Re: hypochonder klachten door misbruik

Dat focussen bedoel ik mbt tot emdr. Ik heb ook best moeite mret ontspanningsoefeningen om mijn gedachten dan helemaal te sluiten zeg maar. Om me met emdr constant te focussen op 1 beeld lijkt me best moeilijk.
Ik denk dat ze bij deze praktijk dat wel goed doen,maar ik zie daar dus juist enorm tegenop weer met iemand anders.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: hypochonder klachten door misbruik

Hoi Vlinder
Bedenk, emdr is geen meditatie. Bij meditatie kan het gebeuren dat je met je concentratie als het ware door je emoties heen moet - bij emdr gaat het nu juist om die emoties.
Bij emdr werk je gericht aan telkens een enkele situatie, maar je mag met je gedachten alle kanten op gaan (in jargon: laat gebeuren wat er allemaal gebeurt). Dus als je met regelmaat aan andere dingen denkt, is dat in emdr helemaal niet erg.


En uiteraard: doe het op een moment, dat je er zelf ook echt achter staat en pas als je voldoende vertrouwen voelt in de therapeut in kwestie!
vlinder75

Re: hypochonder klachten door misbruik

Ik heb nu in overleg besloten dat ik er voorlopig nog niet aan begin. Ik heb op het moment heel veel dingen die samenkomen en dan lijkt me gewoon handiger om het allemaal 1 vvor 1 te doen. Mijn hoofd loopt nu ook echt over van alle emoties .

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”