angel12

auraveld ?

Hallo,

Gisteren zijn wij naar een opvoering gaan kijken.

Het zijn allemaal tafeltjes met theelichtjes op een wat stoelen rond de tafel.
Mensen zetten hun stoelen wel hoe ze willen maar er is een zekere orde.

Nu was er een dame naast mij komen zitten - daar waar geen stoel stond. Ze had hem van elders genomen en zat haast op mijn schoot.
Ze zat er nog geen seconde of ik voelde me werkelijk fysiek onpasselijk worden.

Is dit omdat ze dan binnen mijn auraveld komt en wat wil dit dan zeggen ?

Groetjes,

Angel
Gebruikersavatar
Reinaart
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 mar 2013 04:40

Re: auraveld ?

Auraveld is niet een woord wat ik zelf zou gebruiken. Maar iedereen heeft een persoonlijke ruimte om zich. De meeste mensen voelen zich er niet comfortabel bij als een vreemde ze te dicht benaderd. De afstand en de gevoelens die het oproept zullen per persoon verschillen (bijvoorbeeld stadsmensen zullen meestal meer tolerant zijn door gewenning). En er zit ook verschil in tussen hoe dicht mensen bereid zijn anderen te benaderen, sommige mensen houden er helemaal geen rekening mee.

Omdat jullie in die situatie naar een voorstelling gingen kijken vond ze het misschien gepast om zo dicht op je te zitten, omdat jullie toch nauwelijks oogcontact zouden maken. Mensen zullen ook niet zo snel alleen gaan zitten.

Het is net als bij dieren, die kan je ook maar tot een bepaalde afstand benaderen voordat ze reageren (bijvoorbeeld door weg te vluchten).
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: auraveld ?

Fysiek onpasselijk worden van iemand die naast je komt zitten kan verschillende oorzaken hebben.
Als Gretta Duisenberg of Rita Verdonk naast me zouden komen zitten zou ik ook onpasselijk worden,
maar dat heeft er héél weinig mee te maken dat ze in mijn auraveld komen. 011

… of als Joanna, het anti- monarchie trutje naast me zou staan, dan zou ik ook behoorlijk onpasselijk worden.
Dan zou ik zelfs bijna de neiging hebben de politie er bij te roepen! 011 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: auraveld ?

Ik sluit me aan bij Reinaart. Als iemand zo abrupt in jouw persoonlijke ruimte komt zitten zonder uitnodiging of toestemming dan kan dat bij jou een heftige negatieve reactie psychisch oproepen. Het is doorgaans ongepast als iemand dat doet en bij sommige mensen kan een bepaalde geur of bepaald gedrag een stressreactie oproepen zoals misselijkheid of hoofdpijn.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”