engelita

bepaalde vormen en herhaalde patronen

Soms zijn er op tv reclames voor bv. Sanex.
Hierin word er ingezoomd op een mensenarm. dan staat daar een hele groep mensen met de handen in de lucht met hun vingers te wiebelen. hiervan word ik helemaal raar. Misselijk, kriebel over mijn hele lichaam.
Ook heb ik dat bij een auto reclame die net op tv verschenen is en waarvan ik de naam niet onthouden heb.
Hier word de omgeving uitelkaar gehaald in een soort balkjes... precies weet ik het niet want ik heb het maar een seconde of drie kunnen zien. het lijkt wel een beetje op het huis in "monsterhouse" (tekenfilm).
Zelfs de in x-men voorkomende Mystique. die bezorgt me de rillingen als ik er aan denk...
Vissenschubben vind ik ook vreselijk.

Ik heb het op internet opgezocht en kom niet verder dan Trypophobia. maar dit is een fobie voor gaten.en het zijn niet alleen gaten die ik vreselijk vind. het zijn meer herhaalde vormen...

herkent iemand dit?
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: bepaalde vormen en herhaalde patronen

Fobieën en angsten komen vaak voor in meervoud. Mensen met één angst, afkeer of fobie hebben er vaak meer. De dingen die je beschrijft zijn denk ik niet onder een enkele term samen te vatten, het zal een combinatie zijn. Als je er in het dagelijks leven veel last van hebt kan therapie steun bieden. Het volledig uitbannen van het probleem is moeilijk, omdat angst en fobie geworteld zijn in ons instinct. Het kan wel veel draaglijker voor je worden. Als beschaafde mens hebben we een aantal van onze instinctieve driften al aardig leren beheersen (hoewel dit niet voor iedereen en in dezelfde mate geldt). Ook prikkels van angst of afkeer kunnen gecontroleerd worden. Wees niet bevreesd want er is hoop. Veel sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
quodpersortem

Re: bepaalde vormen en herhaalde patronen

Hm, ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar er zijn veel rare fobieën. En met veel, bedoel ik heel veel. Ga maar eens naar DEZE LINK. Er zullen waarschijnlijk dingen bij staan waarvan je gaat gniffelen, maar ze bestaan dus allemaal echt.
engelita

Re: bepaalde vormen en herhaalde patronen

bedankt voor jullie reactie.

Er zijn idd heel veel fobieen waarvan ik het bestaan niet kon.
Af en toe moest ik wel even gniffelen.
Maar dat zullen anderen ook doen om mijn fobietjes.

Gelukkig beheerst het mijn leven helemaal niet. Ik kan namelijk gewoon de andere kant opkijken. En meestal waarschuwt mijn man mij als er iets voor de tv is waarvan hij weet dat ik er misselijk van word.

Over andere fobieen gesproken.... toen ik nog een jong meisje was had ik idd nog een andere.
Heel cliché : spinnen.
De eerste keer dat ik een spin dood maakte was ik een jaar of 14. en er was niemand thuis. ik stond werkelijk te kokhalzen.


Sinds de geboorte van mijn kinderen is de angst er nog wel maar ik raak niet meer in paniek. Net of
een oerinstinct wakker is geworden :) Kinderen beschermen.

Even terugkomend op mijn "nieuwe" angst...
Mijn man kwam met het idee dat het misschien vrij nieuw is omdat ze dus op tv steeds snellere en vreemdere beelden kunnen uitzenden en misschien kunnen de hersenen het niet verwerken en zenden ze de verkeerde signalen uit.

Engelita
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: bepaalde vormen en herhaalde patronen

engelita schreef: Over andere fobieen gesproken.... toen ik nog een jong meisje was had ik idd nog een andere.
Heel cliché : spinnen.
De eerste keer dat ik een spin dood maakte was ik een jaar of 14. en er was niemand thuis. ik stond werkelijk te kokhalzen.
Wie maakt er danook een spin dood...?
Het zijn nuttige beesten. (Al zijn het net mijn favoriete dieren.)
Gewoon een jampotje oid. er overheen, kartnnetje er onder en ergens buiten ofzo neerzetten.
(Dat werkt zelfs bij vogelspinnen: die zijn pas gevaarlijk, als je ze pijn doet, pak je ze op deze manier op: niets aan de hand.)

engelita schreef:Sinds de geboorte van mijn kinderen is de angst er nog wel maar ik raak niet meer in paniek. Net of
een oerinstinct wakker is geworden :) Kinderen beschermen.
Ja, dat geloof ik grif.
engelita schreef:Even terugkomend op mijn "nieuwe" angst...
Mijn man kwam met het idee dat het misschien vrij nieuw is omdat ze dus op tv steeds snellere en vreemdere beelden kunnen uitzenden en misschien kunnen de hersenen het niet verwerken en zenden ze de verkeerde signalen uit.
Nou - erbestaan nu idd visuele effecten, die tot nu to ein de hele evolutie niet voor kwamen. Dus "daar moet je even aan wennen". Dat denk ik ook altijd bij mensen die op de kermis vrijwillig in de reuzenzwaai gaan, of zich 30 meter hoog in een soort pingpongbal op laten gooien. (Ik heb Ehlers - Danlos: zou ik dit doen, dan arriveer ik beneden als een soort zak met botten, waarin niets meer op zijn plaats zit. Dat heb ik toch niet over voor een minuutje lol op de kermis.)
Je hersens zijn er niet direct op gebouwd, dus je staat even compleet stupefait - en sommigen vinden dat dus leuk. (En anderen niet.)

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”