Adiorthwtos

Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

Beste leden,

Het forumbeheer heeft een nieuwe regel in de forumvoorwaarden opgenomen en wij willen dit aan jullie kenbaar maken zodat jullie hiervan op de hoogte zijn.
Forumvoorwaarden schreef:Het is niet toegestaan om op het forum of de chatbox te dreigen met zelfmoord. Tevens is het ook niet toegestaan om voornemens omtrent zelfmoord kenbaar te maken, methodieken hoe zelfmoord te plegen te bespreken, het mededelen dat men zelfmoord gaat plegen of aankondigingen hieromtrent te plaatsen. Bij dergelijke problematieken verwijzen we graag door naar https://www.113online.nl/

Het forumbeheer/moderators zijn niet aansprakelijk te stellen noch zijn zij verantwoordelijk voor personen die zelfmoord wensen te plegen of dit doen naar aanleiding van dingen die via het forum of de chatbox zijn besproken. Men heeft hierin een eigen verantwoordelijkheid en dient zich hier te gedragen zoals een goede gast zich zou gedragen indien hij/zij bij anderen te gast is.

Indien men toch een van bovenstaande mededelingen op het forum of de chatbox doet, zal er een time-out worden opgelegd in de vorm van een weekban.
Deze regel hebben wij opgenomen omdat het steeds vaker voorkomt dat forumleden het leven niet meer zien zitten, en in een opwelling vermelden dat zij zich van het leven gaan beroven. Hierbij ontstaat onrust bij andere forumleden die eventueel getriggerd kunnen worden of bezorgd zijn om het welzijn van het forumlid in kwestie. Dit is een niet-wenselijke situatie en wij hebben daarom deze regels toegevoegd.

Toelichting:

Het wil niet zeggen dat je niet meer jezelf kunt of mag uiten. Het gaat om de manier waarop je het verwoord. Je mag met een gerust hart zeggen dat je het leven niet meer ziet zitten, dat is allemaal prima (afgezien van het feit dat het gevoel op zich niet prima is, laat dat duidelijk zijn!) Wij zijn ons ervan bewust dat een forum zoals deze, waarbij mensen hun psychische problematiek bespreken, heftige topics kan bevatten. Toch zijn wij genoodzaakt hier grenzen in te stellen. De dreiging tot en/of verheerlijking van zelfmoord dient daarom achterwege te blijven, daar is het forum niet voor bedoeld.

Iedereen heeft recht om gevoelens te kunnen uiten, over dat het niet meer gaat of zelfs suicidale gedachten te benoemen. Een half forum over de rooie helpen met expliciete uitroepen is daarin een keerzijde die niet wenselijk of acceptabel is.

Maatregelen:

Zoals jullie hebben kunnen lezen staat er in de forumvoorwaarden een 'time-out' vermeld, deze time out is anders dan een weekban. Wij zijn ons ervan bewust dat de persoon in kwestie zich dermate rot voelt en dat het ook als een versterking van een suicidaal gevoel of als straf kan voelen. Deze time out is bedoeld om de gemoederen aan beide kanten tot bedaren te brengen en op te heffen zodat er rustig kan worden gecommuniceerd. Het gooit dus niet definitief de deur dicht wat betreft de communicatie. Wel zullen wij je adviseren om contact op te nemen met de juiste hulpverleningsinstanties.

Postings wat betreft aankondigingen zelfmoord, methodieken hoe zelfmoord te plegen te bespreken, het mededelen dat men zelfmoord gaat plegen etc. worden door het forumbeheer verwijderd en in ernstige gevallen kan men zelfs overgaan tot het tijdelijk verplaatsen van het gehele topic.

Hopende jullie voldoende te hebben geinformeerd,
Het beheer van psycholoog.net.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

Lijkt me geheel duidelijk en helder. Goed dat er nu een regeling voor getroffen is. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Isaia

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

Helder en duidelijk. Ik vind het een goede regel.
Gebruikersavatar
survivor
Berichten: 635
Lid geworden op: 18 sep 2010 20:06

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

Ik dacht eigenlijk dat deze regel er allang was. Ik vind het vanzelfsprekend iig
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

Eigenlijk wel een goede regel, eerst dacht ik dat mensen echt zelfmoord wilde plegen maar gezien het aantal herhalingen zie ik alleen steeds een schreeuw om aandacht. De vraag is of dit forum hier de juiste plek voor is, gezien de stress en werkdruk die anderen hieraan hebben. Ik denk van niet. Aan de andere kant komt het gelukkig bij zeer weinig leden voor sinds ik hier vertoef.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

Het komt regelmatig voor helaas. Misschien niet altijd zo openlijk op het forum maar we hebben het hier vaker. We hebben deze regel niet bedacht op basis van incidenten maar omdat het met regelmaat gebeurt. Het raakt anderen soms zodanig dat ze er echt van ondersteboven zijn, angst hebben of zich ernstig zorgen maken om de betreffende persoon en zich machteloos of boos voelen. Het werkt soms ook aanstekelijk. Het geeft een domino effect. Dat is niet wenselijk.

Daarbij worden al deze schreeuwen om aandacht vaak op het bordje van de moderators gelegd in de trant van: met die en die gaat het helemaal niet goed, kun je er alsjeblieft iets aan doen. Nou zijn wij best handig met topics maar we zijn geen psycholoog of hulpverlener en zijn ook niet altijd in staat om iedereen op te vangen en op te peppen (soms tot diep in de nacht). Hoogstens kunnen wij de juiste instanties waarschuwen indien nodig en wij voldoende gegevens hebben van iemand. Daar houdt het dan verder wel mee op. Echter mensen verwachten vaak meer van ons of van medeleden en wij voelen ons soms ook te verantwoordelijk voor de personen op dit forum. Dat is een te zware verantwoording voor mensen die hier lid zijn of moderator zijn.

Je kan iemand die zelfmoord wilt plegen namelijk niet tegenhouden. Het is een keuze van iemand om zijn of haar leven actief te beëindigen. Je kan er hoogstens met iemand over praten voor zover je er zelf op een goede manier mee om kan gaan. Dat vergt van jezelf best wel een stabiel karakter, een dosis zelfvertrouwen en een behoorlijk stevig relativeringsvermogen. Een beetje eelt op je ziel is onontbeerlijk als mensen dreigen met zelfmoord en je probeert daar op in te gaan zonder zelf meegesleept te worden in de emotie of het gevoel.

Het is voor veel mensen moeilijk om mee om te gaan, pijnlijk, het kan angst, paniek, machteloosheid, boosheid, triggers/herinneringen of andere heftige emoties/gevoelens oproepen. Zie als mens daar maar eens goed mee om te gaan als er iemand tegen je aan zit te praten/schreeuwen met dat hij/zij zelfmoord gaat plegen omdat hij/zij het niet meer ziet zitten. Dat is voor veel mensen te belastend en de persoon die er mee dreigt is er vaak ook niet mee geholpen als er allerlei verschillende reacties komen vanuit de eigen beleving, herinneringen, pijn of angst van de reageerders. Vandaar de nieuwe forumregel.
Inzicht als Uitweg..
Melis

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

Ik vind het een goede regel. :) Beschermt iedereen op het forum, de mods, de leden die het normaal lezen, maar ook degenen die zoiets schrijven puur uit gevoel.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

Mickey~ schreef:ik voel me schuldig.... :(
Het is een algemene regel, dus niet per definitie om jou gestart. ;)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Sander1986

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

Hoewel dat wel de aanleiding lijkt te zijn. Niet dat dat een reden is om je schuldig te voelen.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

Er is je al in de chat uitgelegd door Leeuw dat je niet de aanleiding bent mickey, je was enkel de druppel.Schuldgevoel is niet nodig.

Zoals leden weten die al langer op dit forum zijn komt dit helaas meermaals voor .En er is steeds de begrijpelijke commotie waar niemand beter van wordt, vandaar nu de aanpassing.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
irislangkous

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

Dacht ook dat het al een regel wasXD
in ieder geval wel goed dat het nu is ingesteld.
Mickey~

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

momo schreef:Er is je al in de chat uitgelegd door Leeuw dat je niet de aanleiding bent mickey, je was enkel de druppel.Schuldgevoel is niet nodig.

Zoals leden weten die al langer op dit forum zijn komt dit helaas meermaals voor .En er is steeds de begrijpelijke commotie waar niemand beter van wordt, vandaar nu de aanpassing.

Ja, ik snap inderdaad dat het de druppel was en niet de aanleiding, maar toch voel ik me schuldig. Schuldig omdat iedereen er zoveel last van heeft gehad. Dat is nooit de bedoeling geweest, toen ik het postte dacht ik gewoon nergens meer over na. Dus sorry
Liezel

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

misschien moet je eens niet alles zo op jezelf betrekken, zeker niet als je ergens al een uitleg over hebt gehad. Dan hoeft het niet altijd over jou te gaan... ;)
Sander1986

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

momo schreef:Er is je al in de chat uitgelegd door Leeuw dat je niet de aanleiding bent mickey, je was enkel de druppel.Schuldgevoel is niet nodig.
Dat is hetzelfde.
Gebruikersavatar
Bep
Berichten: 64
Lid geworden op: 31 okt 2007 20:43

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

Ik had me juist om die reden jaren geleden aangemeld, niet dat ik het noemde maar om het uit mijn hoofd te krijgen. Het kan dus wel zonder. Maar ik kan me voorstellen als iemand erg diep in de problemen zit hier niet over nadenkt en het toch zomaar post. Je zou deze persoon dan op de site kunnen wijzen waar hij/zij terecht kan want niet iedereen leest eerst alle topics om dit topic tegen te komen als er alleen maar dit idee in het hoofd zit.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

Wat zouden wij forummers moeten doen als we vermoeden dat iemand anders op dit forum zelfmoord wil plegen, maar diegene dit niet expliciet gezegd heeft?
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Adiorthwtos

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

Contact met die persoon proberen op te nemen als je ze goed kent. Een mod pben en vragen of die persoon bekend is bij ons... Vaak weten moderators meer over de identiteit. Dit geldt vooral voor zeer vaste gebruikers en in-crowd. En voor de rest kun je verder weinig doen.
Thundersheep*

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

Mag jij als mede-lid aangeven dat iemand speelt met deze gedachten?
Ik maak me namelijk zorgen om een lid..
Adiorthwtos

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

Lees even vanaf hier: http://psycholoog.net/forum/viewtopic.p ... 66#p361666

Je mag je zorgen uiten, natuurlijk :) Of we er iets aan kunnen verhelpen, moeten we dan nog even bekijken. Dat is uiteraard afhankelijk van het forumlid.
loek0000

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

Hmmm denk dat ik me hier ook schuldig heb gemaakt,en wil bij deze even sorry zeggen hier voor.

Het is wel een goede regel,en vindt persoonlijk dat je er niemand mee moet belasten.
Gebruikersavatar
survivor
Berichten: 635
Lid geworden op: 18 sep 2010 20:06

Re: Nieuwe forumregels wbt zelfdoding

@ Loek: ik denk persoonlijk wel dat je er mensen mee moet belasten. Als je met dat soort gedachtes loopt kun je er het beste met mensen over praten zodat je steun en hulp kunt ontvangen. Alleen moet je goed bekijken welke mensen je ermee belast. Mensen op een forum zijn niet handig. Die kennen je niet persoonlijk en weten dus niet goed hoe ze het op moeten vatten en hoe ze kunnen ingrijpen. Dat geeft een enorm machteloos gevoel. Je kunt beter mensen die dicht bij je staan of je huisarts inlichten.

Terug naar “Feedback en algemene informatie”