Eveline

Ervaringen met Sint-Janskruid

Hallo,

Wie heeft er ervaring met het slikken van Sint-Janskruid? En wat waren de effecten, werkt(e) het?

Groetjes,

Eveline
Ben

Hoi Evelien,


Kijk eens hier:

http://www.psycholoog.net/news.php?p1=v ... rticle=770

St Janskruid werkt, maar artsen vertellen je er niet over omdat ze er niet aan verdienen. Het werkt voor milde tot matige depressie.

meer info over natuurlijke ondersteuning (ipv ADs) zoals visolie, st jans en magnesium, die allemaal werken als ondersteuning.
http://www.realisatietrainingen.nl/pb/a ... uning.html


Groeten
Eveline

Hoi Ben,

Dank je voor je reactie.

Wat ik eigenlijk zoek, zijn ervaringen van mensen die het ook geslikt hebben, zodat ik ongeveer een beeld kan krijgen van de werking.

De anti-depressiva die ik 2 jaar geleden heb geslikt, bevielen me zeer goed en hebben zeker geholpen totdat ik door omstandigheden weer enigszins teruggevallen ben.
Maar omdat je daarbij een op- en afbouwperiode nodig hebt en ze toch zwaarder zijn, wilde ik Sint-Janskruid proberen. Ik heb er ook veel over gelezen.

Heeft iemand er ervaring mee?

Groetjes,

Eveline
Ben

Hoi Evelien,

Ik heb zelf geen ervaring met slikken van St janskruid.

Onlangs van een client gehoord dat hij had gelezen dat het effect ook pas na een paar weken duidelijk merkbaar wordt, en dat staat ook in de bijsluiter, maar geen van de bekende bijwerkingen van ADs.

Hij was nu al tevreden, na 1.5 week. Werd er ontspanner van.
NIet homeopathische dosering, maar flink doseren.

En het werkt minder sterk dan ADs.

Maar het werkt wel, schijnbaar.
Eveline

Nu slik ik het al meer dan een week en ik weet niet of het door positieve gebeurtenissen komt, maar ik voel me een stuk beter, vrolijker, energieker en ik tel veel minder ( een van de belangrijkste redenen dat ik het ging slikken)

Ik slik 3 keer per dag een pil.
Ben, wat bedoel je met flink doseren? Welke hoeveelheid had je daarbij in gedachten?

Zelf denk ik ook wel dat het werkt.

Groetjes
Ben

Hoi Evelien,

Ik zal het hem vrijdag vragen, maar... check maar eens op de verpakking.

Ik meen dat het zo'n 600 mg per dag was van gedroogde St Janskruid.


Bij een natuurproduct is het moeilijker om de dosering te weten. Er bestaat zoiets als een gestandaardiseerd extract, dus dat ze zeker weten wat de dosering is van hypericine, 1 van de bestandsdelen.

Daarnaast zie je als je onderstaande leest, dat de aanbevolen dosering wisselt per aanbieder en product.

Trouwens, ik vind hier een serie ervaringen van mensen die het slikken.
http://www.burnin.nl/dcforum/DCForumID2/1425.html

nog wat ervaringen
http://www.stichtingpandora.nl/cgi-bin/ ... 0&Session=

Op die pagina staat ook duidelijk dat er veel verschil is tussen de merken ed. verijst naar een onderzoek van de consumentenbond.

en hier een paar.

http://www.loesje.info/medisch/st_janskruid.htm


meer info over St Janskruid.
Ik zie net: http://www.vita-send.nl/stjanskruid.htm

http://advies.vanderpigge.nl/advies/sho ... Number=209


Groeten

ben
Eveline

Hey

Wat een informatie, dank je wel!
Hier kan ik wel wat mee.

Groetjes
cadie

Sint janskruid mag je niet samen met anti-depressiva slikken hoor!, ook niet in opbouw of afbouw fase. Heeft verkeerde invloed op elkaar.Dit heb ik van de apotheker vernomen.
Succes ermee
Carla

PS. St. Janskruid had bij mij geen effect (heb angststoornis)
Ben

He Eveline,

Heb je het nu geprobeerd?


zo ja,

Wat is het effect?

Groeten
Eveline

Hoi Ben

Ja, ik slik het nu al een maand en volgens mij werkt het wel. Het kan natuurlijk ook tussen mn oren zitten, maar ik heb meer energie, en langere goede periodes.

Ik heb anderhalve week geleden ook opeens een jongen aangesproken (die ik leuk vind), terwijl ik dat daarvoor nooit zou hebben gedaan en ik kan me nog steeds moeilijk voorstellen dat ik het gedaan heb :wink:

Dus ik ben ook wat impulsiever en durf wat meer op moeilijke situaties af te gaan.

Met andere woorden, ik ben erg tevreden over het Sint-Janskruid( als het ook inderdaad daardoor komt).

Groetjes,

Eveline
Juul

Hoi Eveline,

Ik las opeens deze topic. Een weekje geleden ben ik ook met st. jans kruid begonnen en herken precies wat je zegt! Ik had ook zoiets van... zit het niet gewoon tussen m'n oren.. ben energieker, vrolijker etc. en durf ook meer, niet meer zo bang in bepaalde situaties. Voor mij is het nu echt even een uitkomst, helemaal met de feestdagen etc!!

Liefs Juul
Eveline

Hoi Juul,

Het is goed om te horen dat het ook bij jou werkt. Hoeveel slik je per dag?

Intussen ben ik al weer aan het afbouwen met het Sint - Janskruid. Niet perse omdat het beter gaat ( al gaat het wel elke keer een beetje beter met me), maar omdat ik zo iemand ben die het op een gegeven moment zelf wil proberen.

Ik raad je wel aan het met regelmaat te slikken en niet zomaar te stoppen ( als je ermee gaat stoppen) . Zelf merkte ik dat ik toen ik voor het eerst een stap deed in het afbouwen dat ik meer ging tellen ( ik heb soms last van dwanghandelingen, Sint - Janskruid verminderde dat) en vermoeider was en daarom heb ik een paar weken gewacht voor ik de volgende stap deed.

Ook is het niet zo dat Sint - Janskruid omdat het homeopatisch is, niet veel invloed heeft, dat heeft het wel degelijk, dus spring er voorzichtig mee om!

Sterkte!

Groetjes,

Eveline
Ben

Hoi Eveline,

Leuk dat je even verteld hoe het effect van St Janskruid bij jou is.

Kan je beter aangeven de dosering en merk, zodat anderen kunnen vergelijken?

Je hebt sterk gelijk in het afbouwen, dat moet je net als bij ADs zeer voorzichtig doen.

Ik lees dat je telt. Ik wilde je even een linkje laten zien van iemand die TTM had. (hoewel TTM en OCD niet helemaal hetzelfde zijn, zijn ze sterk verwant)

http://realisatietrainingen.nl/pb/voorb ... manie.html

Groeten

Ben
Eveline

Hoi Ben,

Dank je wel voor die link, bij mij is het zeker het geval dat ik gevoelens niet kan of wil uiten, bang voor de uitwerking ervan en ik weet dus ook hoe ik aan onder andere dat tellen kom.

Het merk van Sint -Janskruid dat ik slik is van Kruidvat. In een potje zitten 60 tabletten van 30 gram. Ik begon met 3 tabletten per dag ( bij de maaltijden) en bij het afbouwen een tablet minder, en daar zijn weer ongeveer twee maanden overheen gegaan en nu slik ik er één per dag.

Groetjes,

Eveline
Juul

Hoi Eveline,

Ik slik capsules van de Hema en 300mg per dag (150mg per capsule). Mijn psycholoog heeft me aangeraden hiermee te beginnen en het werkt erg goed. Ben een stuk rustiger. Ik zit redelijk in de knoop met mezelf, k weet niet of ik het echt depressief mag en kan noemen, maar ik ben al ontzettend lang gewoon echt ongelukkig en voel me down en huilde ongeveer iedere dag. En als ik me echt rot voelde had ik zoveel pijn in me lijf wat er niet uit kon dat ik gewoon mezelf aan het gek maken was. (klinkt een beetje raar allemaal, maar kan het niet zo goed onder woorden brengen).
Door sint-jans kruid ben ik gewoon een aanzienlijk stuk rustiger en heb totaal geen rot gevoel meer...
Heb 1 keer geprobeerd 1 capsule te nemen, maar dat was niet zo'n goed idee. het gevoel kwam gelijk weer terug.
Heb nog geen idee hoe en wanneer ik het moet gaan af bouwen, maar dit zal ik nog met mn psycholoog bespreken, slik het nu ongeveer 2 a 3 weken.

Liefs Juul
Denied

Er zijn aanwijzingen dat St. Janskruid bij een deel van de mensen met depressieve klachten zeer goed werkt. Echter is het heel erg van belang (zo niet van levensbelang!) om dit bij je dokter, psychiater of apotheker aan te geven! Bepaalde, op het oog ongevaarlijke pillen of zelfs drankjes/drinken, kunnen gevaarlijke metabolieten (als het kruid wordt opgenomen in je lichaam ontstaan er bepaalde nieuwe combinaties van stoffen en reststoffen) ontstaan die soms tot de dood kunnen leiden.

Dit klinkt allemaal heel erg gevaarlijk, maar hoeft het niet te zijn. Zolang je maar overlegt met de arts/psychiater/apotheker als je ook andere medicatie inneemt.

Op internet zijn er genoeg berichten hierover te vinden.

Remember: better safe than sorry
soundlesslois

efexor 75 & st janskruid

hallo iedereen

ik ben drie dagen geleden gestart met st janskruid sibrine genaamd.
ik ben ermee gestart omdat ik wil afbouwen met efexor .
ik neem nu dagelijks 1 sibrine van 450 mg en een efexor.
zou het kunnen dat ik nu nerveuzer word en hoofdpijn krijg van de combinatie of van het st janskruid .heeft iemand hier enige ervaring mee
laat het me dan weten

groeten soundlesslois
Maarten de Wit

Gebruik het nu 4 dagen, en mijn ervaring ermee is nu al positief.
Voel me nu meer opgewekt en energieker. Wanneer je dus geen andere medicatie gebruikt, is het zeker het proberen waard.

Vraag mij trouwens wel af of sintjanskruid icm alcohol schadelijk kan zijn.
the_unknown

na dit topic gelezen te hebben heb ik het ook geprobeerd,
de zelfde dag nog bij gebruik al was ik aan het einde van mijn werkdag nog vol energie terwijl ik normaal gesproken geestelijk al helemaal kapot ben , en dat bij 1 capsule

ik merk dat ik ook veel extraverter ben opeens (gevoelens kunnen uiten plots), apart (goed) spul moet ik zeggen, wordt wel iets minder heb ik het idee de laatste dagen maar ik gebruik er dan ook nog steeds 1 en soms wel en soms niet, ik ga t opvoeren naar 2 denk ik (dat was eigenlijk de aanbevolen hoeveelheid op het potje)

=D> voor st jan
Ben

Hoi Soundlesslois,

Het mixen van AD en St Janskruid word meestal afgeraden, zie bijsluiters.

Ik zou, als je het perse wilt combineren, pas doen als je iets verder bent met het afbouwen.

Groeten

Ben
bren

ik heb dit een tijd geleden ook geslikt maar ben er naar twee weken ook weer mee gestopt. In het begin merkte ik er helemaal niks van maar na een week het geslikt te hebben werd ik heel raar, heel hyper, last van me buik/darmen. Ik dacht dat het van die tabletten kwam en ben er mee gestopt.
Maarten de Wit

Het middeltje bevat toch bepaalde stoffen, die vast op iedereen anders kunnen uitwerken. Las ook ergens dat dit en valeriaan een van de weinige homepatische middelen zijn om te gebruiken wanneer je paniekaanvallen hebt. Maar volgens mij werkt het voor dat laatste niet zo heel goed.
B.Nikolik

Erg interessant allemaal!
Wil iemand posten over ervaringen met Sint Jans Kruid in combinatie met alcohol.
B.Nikolik

Ik heb met Evelien gechat en zij is nu van mening dat het vooral placebo is. Toch is het aangetoond dat St jans kruid als MAO inhibitor werkt, dus bepaalde AD krachten heeft, en er zijn veel mensen die overtuigt zijn van zijn werking. Werkingsmechanisme is moeilijk te vatten omdat de kruid meerdere ingredienten heeft die allemaal meeleveren aan de werking. Raar spul dus. Jammer dat het niet beter is onderzocht door de farmaceutische bedrijven omdat er weinig geld mee valt te verdienen.
Graag meer reacties!
creaturanoctis

Hee meneer Nikolik 8) (of hoe moet ik je noemen ;) )

Mijn ervaring met st. Janskruid i.c.m. alcohol is dat ik beter tegen alcohol kan ineens :lol: . Normaal gesproken voel ik een glas wijn al naar mn kop trekken, maar ik heb daar nu ik het kruid slik geen last van. Met uitgaan kon ik ook duidelijk meer drinken dan anders....

St. Janskruid heeft toch een bepaald positief effect op de lever? Zou het de alcohol sneller helpen afbreken?

xx Creatura

Terug naar “[ARCHIEF]”