Drake

Ervaring met zelfmoord pogingen?

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met zelfmoord pogingen of kent iemand mensen met die ervaringen?
Zijn er mensen die t overleefd hebben en die er spijt van hebben dat ze t geprobeerd hebben en mensen die iemand kennen die t gedaan heeft, hoe ga je ermee om enzo.
Ik vraag me wel eens af hoe iemand die stap kan nemen, hoe iemand dan over de drempel heen komt en wat mensen er toe zet om t op t laatste moment niet te doen.
Mickey~

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

hoi Drake

ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee, maar ik heb toen ik nog in de gezondheidszorg werkte wel eens van iemand gehoord dat er een site is waar mensen de verhalen waar jij het over hebt delen. Ik heb er zelf ook wel eens op gekeken, maar weet niet meer hoe de site heette. Ik zal wel eens zoeken. Misschien kun je zelf ook alvast een beetje googelen.

maar, je bent ineens wel heel erg met de dood bezig hoor, gaat het wel goed?
denk je er zelf over om zelfmoord te plegen? En zoja, wat maakt dat je dat denkt?
Je kunt hier met mensen praten hoor! :knuffel:
Vlinder*

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Ik heb ooit een heel plan gemaakt, vanalles opgezocht en uitgestippeld, en ik weet zeker dat dat gewerkt zou hebben als ze me niet tegen hadden gehouden :oops: Toen vond ik dat heel rot, maar nu ben ik er wel blij mee.
nordin

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Drake schreef: Ik vraag me wel eens af hoe iemand die stap kan nemen, hoe iemand dan over de drempel heen komt en wat mensen er toe zet om t op t laatste moment niet te doen.
Heel vaak lukt het niet, en dan is de ellende niet te overzien. De reacties variëren van: ach dat is alleen maar aandacht vragen tot met die malle wil ik niets meer te maken hebben. Ook in het ziekenhuis kan men bijzonder stug reageren. Je bezorgt de maatschappij een hoop overlast op niks af, vindt men.
Dit is niet wat ik heb meegemaakt, maar wel van nabij heb kunnen zien.
Jezelf afvragen hoe iemand die stap kan nemen, is zinloos. Je moet dat zelf voelen, ooit gevoeld hebben. Dat gevoel dat ken ik weer wel, maar een serieuze poging heb ik nooit gedaan.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Drake, mij slaat de angst soms om het hart als ik dit soort dingen van je lees,
serieus ik had liever dat je er niet zo mee bezig was. Ik heb je een keer ontmoet
en je bent een toffe vent, maar alsjeblieft kerel, zet eens een andere plaat op.

Ik heb mensen gekend die besloten hebben uit het leven te stappen.
Van twee mensen bewaar ik de bidprentjes in een van mijn gitaarkoffers.
Dat zegt genoeg. De eerste keer dat je te horen krijgt dat iemand die je goed kende een einde aan het leven heeft gemaakt is verschrikkelijk. Ik was er dagenlang beroerd van. De keer daarna heb je al wat meer eelt op je ziel, maar het went nooit.

"Keep passing the open windows", is een zinnetje dat heel vaak voorkomt in een
boek van John Irving, Hotel Newhampshire. Geen denderend boek, maar dat zinnetje
is me altijd bijgebleven.
* Liebe Macht Frei *
Drake

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

"ik ga er van uit" dat ik zoiets ook nooit zal doen, wees gerust, al heb ik nog wel tevaak van dat soort gedachtes..
Soms denk ik bij mezelf van wanneer lacht het geluk me nu eens toe?
Het mag nu wel eens n keer dacht ik zo.
Niet dat ik wil zwelgen in zelfmedelijden of zo, maar ik doe zoveel moeite om alles in orde te krijgen, maar ik weet niet of alles wel goed komt; ik mis dingen in mn leven waarvan ik vrees dat ik ze nooit zou kunnen krijgen.
Met name de laatste weken ga ik vroeg naar bed omdat als ik savonds thuis kom van mn werk mentaal "gesloopt" ben.
Dan denk ik alleen nog maar aan rust en slapen, en dan heb ik nergens geen interesse meer in.
Wees gerust, ik heb in t verleden diepere dipjes en depressies gehad, ik probeer altijd positief te blijven al is t niet altijd makkelijk.
Student23

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Ik moet zeggen dat ik in deze tijd steeds beter begin te begrijpen dat mensen over gaan tot een dergelijke daad. Het gevoel van angst en uitzichtloosheid vind ik echt verschrikkelijk. Het idee dat ik zoveel lieve mensen pijn doe zal me er altijd van blijven weerhouden.
Neem nou die Duitse voetballer die op dit moment in het nieuws is. Na 6 jaar(!) van depressies heeft hij zich voor de trein geworpen. Ik geloof dat als je er mentaal echt helemaal doorheen zit je ervoor kan kiezen om het pijnlijke leven te beeindigen. Het is denk ik toch die overlevingsdrang die velen op de been houdt. Er voor blijven knokken, hoop blijven houden, ook al is het soms zo zwaar.

Ik heb laatst een programma gekeken dat zich toespitste op zelfmoord onder jongeren. Hieronder heb ik de link naar het programma geplaatst.

http://www.uitzendinggemist.nl/index.ph ... =zelfmoord
Mickey~

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Student23 schreef:Ik moet zeggen dat ik in deze tijd steeds beter begin te begrijpen dat mensen over gaan tot een dergelijke daad. Het gevoel van angst en uitzichtloosheid vind ik echt verschrikkelijk. Het idee dat ik zoveel lieve mensen pijn doe zal me er altijd van blijven weerhouden.
Neem nou die Duitse voetballer die op dit moment in het nieuws is. Na 6 jaar(!) van depressies heeft hij zich voor de trein geworpen. Ik geloof dat als je er mentaal echt helemaal doorheen zit je ervoor kan kiezen om het pijnlijke leven te beeindigen. Het is denk ik toch die overlevingsdrang die velen op de been houdt. Er voor blijven knokken, hoop blijven houden, ook al is het soms zo zwaar.

Ik heb laatst een programma gekeken dat zich toespitste op zelfmoord onder jongeren. Hieronder heb ik de link naar het programma geplaatst.

http://www.uitzendinggemist.nl/index.ph ... =zelfmoord
met je eens. ik ben als tiener wel eens zo wanhopig geweest dat ik dacht dat zelfmoord de enige oplossing was. maar dat durfde en wilde ik toch helemaal niet! ik was juist heel verdrietig dat ik geen andere oplossing meer zag! ik denk zolang je dat ook nog hebt dat je het dan niet doet....!
Pokemonk

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Schrik net als Volhoudertje ook van dit topic van je Drake .. .
Gezien het feit van de niet al te vrolijke berichten van je de laatste tijd .

Maargoed , geen ervaring er mee gelukkig :)
Drake

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Mijn oprechte excuses voor het feit dat ik mensen heb laten schrikken, dat was niet mn bedoeling, ik wilde alleen wat informatie en ben idd niet bepaald vrolijk de laatste tijd.. :(
Pebbeltje

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Lieve lieve Drake,

Ik weet dat je het moeilijk hebt lieve schat en ik wou dat ik iets meer voor je kon doen, vind het moeilijk te zien dat je je zo klote voelt.
Je weet dat de zus van een heel goede vriendin van ons zelfmoord gepleegd heeft, nog steeds is dat heel moeilijk, vooral voor diegenen die achterblijven.
Ik hoop toch dat je je gedachten wat kunt gaan verzetten naar wat positievere dingen.
Geniet van de dingen die je wel hebt, van de dingen die je kunt doen, de mensen die je elke dag leert kennen, de vrienden die je de laatste tijd steeds meer erbij krijgt.
Leer te genieten lieverd, genieten van alles wat je hebt en datgene wat er misschien in de toekomst nog voor je op het pad komt.
Niemand weet hoe het leven loopt, sommige dingen heb je nu eenmaal niet in de hand maar dat wil niet zeggen dat je zonder die dingen niet gelukkig kan zijn, kijk eens naar de dingen die je WEL bereikt hebt.
- je staat nu ingeschreven
- je maakt veel uitstapjes
- je fotografie
- je vrienden
- je pa en je ma die van je houden
- die ellendige jeugd die je toch maar mooi overleefd hebt
- je grappige maffe humor waarmee je vaak anderen aan de lach kunt krijgen (das een gave hoor)

Dit zijn een paar positieve dingen in je leven en er zijn er vast nog meer, KOP OP Draakje, probeer uit die dip te klimmen.
Nog 2 maandjes en dan gaan we lekker oud en nieuw hier vieren, gaat leuk worden !!!!!!

Hou van je poepie, hele dikke knuffels van ons,
Je monsterlijke vriendjes ;)
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Lieve Drake,

De vriend van mijn jongste zus heeft zelfmoord gepleegd en daar hebben we erg veel verdriet van gehad. Hij is voor een trein gesprongen en heeft dat natuurlijk niet overleefd. Dat is voor mij de enige keer geweest dat ik ermee geconfronteerd werd. Die vriend was als een broer voor mij, dus je kunt je voorstellen dat ik hem nog steeds erg mis.

Verder heb ik, toen ik heel erg depressief was, ook die gedachten gehad en ben zelfs zover gegaan dat ik mezelf heb gesneden in mijn polsen. Ik heb er littekens aan overgehouden, maar gelukkig was het nooit TE diep!
Achteraf schrik ik van mijn acties (als ik mijn topic nu lees) en snap niet dat ik zover ben gegaan. Uiteindelijk had ik hier wel een kleine meid rondlopen!

Ik schrijf dit omdat ik dit heb meegemaakt, niet om jou op ideeen te brengen, en ik hoop ook dat je geen gekke dingen gaat doen, maar hulp zoekt om jouw problemen op te lossen!!

Heel veel sterkte en dikke :knuffel: :knuffel:

love3

Liefs,
patsas
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Mickey~

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Drake,

kijk hier eens:

http://www.geenzelfmoord.nl/

daar staan verhalen van mensen die plannen hadden maar het niet hebben gedaan.
En ook hoe blij ze daar uiteindelijk om zijn, dat ze het niet gedaan hebben!

Weet niet of dit die site was die ik destijds ook heb gezien, maar het is er in ieder geval één met de verhalen die jij zoekt!

:knuffel:
catgirl

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Als iemand zelfmoord wil plegen, dus dood wil... dan laat diegene zich niet tegenhouden door niemand... en dan laat diegene dat ook niet merken.

Er zijn wel eens mensen die roepen: ik heb 10 keer zelfmoord geprobeerd te plegen maar het mislukte steeds...
dan wil je niet ECHT dood. Want het is namelijk helemaal niet zo moeilijk om zelfmoord te plegen. voor de trein springen, een kogel door je hoofd schieten, jezelf vergassen in de garage of in de keuken, een zak om je hoofd binden, polsen doorsnijden, een overdosis pillen nemen... allemaal heel effectief. Of, zoals mijn allerbeste vriendin deed, de zee inlopen en jezelf verdrinken midden in de nacht. Dan wil je het echt. als je dat kan. Dat is een zelfmoordpoging. Je hoofd onder water en diep inademen. Niet met een mesje krassen in je pols maken en dan zeggen dat je er niet doorheen kwam, of 5 slaappillen nemen met wat whiskey en dan 20 uur later wakker worden en zeggen dat het een wonder is dat je nog leeft.... Terwijl je er 30 in een potje had dus ze alle 30 had moeten nemen.

Mensen die echt zelfmoord plegen merk je niet eens veel aan. Die kun je dus ook niet tegenhouden. Andere mensen, die dus wel veel er over praten, of steeds pogingen doen maar niet doorzetten, dat zie ik meer als een soort hulpkreet: mensen, ik trek het niet, vang me op, help me, het gaat niet goed, doe iets. Ik heb zelf ook wel eens op het perron gestaan en gedacht nu ga ik springen, maar trein op trein raasde voorbij en ik stond daar in de kou in mn eentje een beetje apatisch naar die treinen te kijken en later ben ik luid brullend naar huis gelopen, mezelf de huid volgescholden dat ik zelfs te zwak was om er een eind aan te maken. Als ik echt dood had gewild, had het geraas van de trein als muziek in mn oren geklonken en de snelheid waarmee hij op me afkwam had aantrekkelijk geleken. Maar dat was neit het geval: ik vond het eng, dacht alleen maar aan mijn ouders, mijn vrienden, dacht aan de rommel die er op het spoor zou komen te liggen en aan de arme bestuurder van de trein.... En ja ik dacht veel aan de dood, maar als je ECHT suïcidaal bent, dan denk je daar helemaal niet aan en spring je zonder na te denken ervoor.

Er is echt een heel groot verschil met dood willen, geobsedeerd zijn door de dood, verlangen naar de dood, dan het leven (even) zat zijn.

:knuffel:
Regenboog

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Ervaring ,nee...
Ik ben het niet helemaal met Catgirl eens. Mijn methode staat ook in haar lijstje en ik ben er van overtuigd dat het succesvol zal verlopen.
Er is echter nog 1 ding wat me tot de dag vandaag nog heeft tegengehouden; Vroeg of laat komt het moment dat iemand mij vinden zal. Het lijkt me aannemelijk dat iemand hierdoor ook een enorm trauma kan krijgen. Ik denk dat dit evenzo schokkend kan zijn als voor een treinmachinist om maar iets te noemen.
Ik vind dat ik iemand geen trauma mag bezorgen. Dit maakt het juist zo enorm moeilijk. Misschien komt de dag dat ik hier ook schijt aan krijg zoals alle mensen schijt aan mij hebben en doe ik mijn ding.

Voor Drake; Ik hoop dat het goed met je komt. Je bent een aardige gozer en hebt mensen om je heen die van je houden.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Regenboog schreef:Er is echter nog 1 ding wat me tot de dag vandaag nog heeft tegengehouden: Vroeg of laat komt het moment dat iemand mij vinden zal. Het lijkt me aannemelijk dat iemand hierdoor ook een enorm trauma kan krijgen.
Geloof me maar Regenboog, dat je het nooit van je leven zult vergeten als je iemand aan een touwtje ziet hangen,
het gezicht blauw aangelopen en de broek vol pies en poep.
Dat blijft beeld blijft je voor de rest van je leven bij.
* Liebe Macht Frei *
catgirl

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

ja dat bedoel ik... je bent er niet klaar voor en je wil het niet graag genoeg. Maar als het je zo hoog zit, dat je alleen nog maar dood wilt dan denk je daar dus niet aan.

Maarre... zoals ik ook al zei: het is heel wat anders dan naar de dood verlangen, een obsessie hebben voor de dood, dan het leven zat zijn. Er kan morgen zomaar iets gebeuren waardoor je leven prachtig word. denk aan bijvoorbeeld smoorverliefd worden , een prachtig kind krijgen, een groot geldbedrag winnen, de baan van je dromen krijgen, noem maar op. Dan is het leven ineens zwaar de moeite waard.

Daarom ben ik ook zo blij dat ik het nooit gedaan heb. Want ook al had ik een hoop leed misgelopen, dan had ik ook een hoop vreugde misgelopen.

en af en toe heb ik ook gewoon helemaal geen zin hoor en dan denk ik pffff moet dit echt en waarom ben ik niet dood... en de volgende dag kan ik denken aan de dag ervoor en mezelf een standje geven dat ik zo respectloos heb nagedacht over mijn leven.

Daarom wil ik alsnog (misschien mosterd na de maaltijd, maar toch) iedereen meegeven die denkt aan zelfmoord: ga eens objectief nadenken en kijk eens zonder je donkere bril op naar de situatie, en schrijf eens op wat je dwars zit, wat de oplossing zou kunnen zijn en wat je er aan moet doen om daar te komen.

Dan is de gedachte van zelfmoord vaak vrij absurd, aangezien er voor de meeste problemen wel oplossingen zijn.

Als je echt suicidaal bent heb je niet de tegenwoordigheid van geest om deze dingen uberhaupt te doen, of deze dingen te beseffen. Zolang je er nog over nadenkt, zoals regenboog, en ikzelf, en tal van anderen die met dit soort gedachten rondlopen, en er over praten, geloof ik niet dat je in staat bent om een dergelijke stap te zetten.

Pillen nemen is de enige manier waarop ik denk dat je zelfmoord kunt plegen zonder dat je er klaar voor bent. Je zult niet de eerste zijn die in een vlaag een pot pillen inslikt en dan na een uur als jejezelf weg voelt lijden, pas beseft wat je gedaan hebt. Alarmcentrales krijgen dan een telefoontje: ik heb pillen genomen, kom hierheen... en dan als ze ter plaatse komen is het al te laat. Verder zijn de manieren gewoon zo rigoreus dat je dat alleen kunt doen als je er echt echt echt echt echt helemaal klaar mee bent, en naar de dood verlangt. Het druist tegen onze instincten in om van hoge gebouwen af te springen, of voor een trein, of je aders doorsnijden. Op het moment dat je dat kunt, dan ben je ook niet meer in die fase dat je nog aan degene denkt die jou gaat vinden is mijn mening.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Hoi,

Ik zelf heb een periode gehad, dat ik absoluut niet meer verder wildw leven. Alles was zwart en ik voelde me, voor mezelf een onbekende. Ik kan snappen dat mensen die er volledig buitenstaan, zoiets hebben van waarom?? Maar als je zo in de put zit, dan weet je niet meer wat je doet, en wil je alleen maar weg. Om even verder te gaan op het feit of ik ook nog naast mij, mensen heb gekend, ja. Die heb ik gekend, die ken ik nog steeds. Gelukkig leven ze allebei nog. Een enorme inpact geeft het, ondanks dat je zelf met die dingen rond hebt gelopen, soms nog weleens loopt. Als het bekenden zijn, geeft het zo ontzettend veel verdriet omdat je denkt dat het aan jou ligt, omdat j niets hebt kunnen doen, of dat je het niet hebt gemerkt.

Ik heb ook mensen geholpen via msn, die het leven niet meer zagen zitten. Die leven niet meer, en tot vaak nog mijn verdriet, mis ik die ook. Het waren er behoorlijk veel. Te veel, en niemand heeft uiteindelijk wat kunnen doen. Opzich weet ik niet waar dat aan heeft gelegen. Maar zoiets vergeet je nooit, en ook van jezelf, blijft het je achtervolgen...
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
noekiej2

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Lieve drake,
Het is geen pretje als je het probeert als het mislukt dan zit je dat erg dwars. Je kunt dan een aantal dingen denken: je bent erg geschrokken en je doet het nooit meer. Of je wilt het blijven proberen dat het wel lukt.

Het laatste is geen goed idee, roep dan echt hulp.
Drake

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Wees gerust allemaal, ik "ga er van uit" dat ik óf het lef niet heb, óf gewoon te eigenwijs ben om dergelijke "pogingen" te ondernemen.
Ik probeer me altijd vast te houden aan mijn dierbaren, hobbies, aan dingen om voor te leven.
Soms wordt het me allemaal gewoon teveel en trek ik het niet meer. :(
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Drake schreef:Wees gerust allemaal, ik "ga er van uit" dat ik óf het lef niet heb, óf gewoon te eigenwijs ben om dergelijke "pogingen" te ondernemen.
Life is a game, Drake.
Je hoeft allen nog naar het volgende level:
ik "weet absoluut zeker" dat ik óf het lef niet heb, óf gewoon te eigenwijs ben om dergelijke "pogingen" te ondernemen. ;)
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Realiseer je dat mensen die zelfmoord overwegen doorgaans niet dood willen om dood te gaan maar dood willen omdat hun leven ze niet bevalt. Ze hebben problemen in hun leven, problemen waar ze vaak al langer mee rond lopen en die ze op een of andere manier maar niet opgelost krijgen.

Je leven is niet leuk... als je dood wilt. Dan kan je beter het basisprobleem aanpakken, lijkt me. Dood ga je op den duur toch wel. Dan kan je de tijd er tussen beter wat leuker proberen te maken en dingen te doen die je leven meer kleur geven.

Ik hoop dat het je lukt Drake. :knuffel:
Inzicht als Uitweg..
bobomelo

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

de vrouw van mijn vroegere paardrijinstructeur heeft zich opgehangen
de ex van mijn zus heeft zichzelf door het hoofd geschoten
mijn oud-oom(Waar ik veel contact mee had) heeft zichzelf opgehangen
een indirecte-collega van mijn werk(een arts!) is voor de trein gesprongen..

en directe collega van mij zegt dat ie 3 keer een poging heeft gedaan...(hij is een man en wil vrouw worden...)
van de bovenste 4 kan ik verder niks vertellen, hunis het gelukt zeg maar!
maar van de directe collega, die is nu wel blij dat ie nog leeft! hij is nu na jaren "toegelaten"om zich om te laten bouwen als ik het zo mag zeggen!hij(zij) leeft nu als vrouw en wordt over anderhalf jaar geopereerd!

kom op drake, geen gekke dingen!
al heb ik het zelf ook vaak genoeg, van die momenten dat je je zoooo k*t voelt....dat je denkt van...maar ja, je weet ook dat je er na 15 minuten al weer heel anders over denkt!
dus geen gekke dingen hoor! al geef je zelf gelukkig ook wel aan dat je het niet zover laat komen!

En idd, wat Mystica hierboven ook schrijft!(goh heb ik zelf ook wel wat aan...zucht....)

liefs marian
Drake

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Geloof me, ik doe mn best er iets van te maken, ik plan zoveel mogelijk "uitjes" , weekendjes weg met vrienden, ga regelmatig naar buiten, eet gezond (ok af en toe n snackje en vreetbui maargoed ik beweeg en verbrand genoeg) en ga normale tijd naar bed.
Ik probeer me dan ook volledig vast te houden aan mn dierbaren (familie, vrienden) en mn hobbies, interesses en dagelijkse bezigheden.
Nogmaals mn excuses voor als ik mensen heb laten schrikken of bezorgd heb gemaakt, ik trek het alleen soms niet meer. :(
Ik doe mn uiterste best er weer uit te komen, handvatten aanpakken die mij aangereikt worden, alleen duurt het de ene keer langer en is het vermoeiender dan de andere keren...
Meer kan ik niet doen toch?
bobomelo

Re: Ervaring met zelfmoord pogingen?

Als ik het zo lees, komt het ook vast wel weer goed met je!
je kan teminste nog wel genieten van de uitjes en weekendjes weg en je familie!

mag ik vragen of je nog thuiswoont? of uit huis bent? of je ook relatie hebt?(brutale vraag)

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”