#TULIP

let me introduce u..: #TULIP!

Hoihoii.
Ik ben een meisje van 16 jaar, en ik wil liever anoniem blijven. Daar begin ik maar meteen mee. Mijn hobbies zijn; spelen in musicals, acteren, zingen, dansen, tekenen, schilderen, knutselen en ik speel piano en gitaar. Ik heb net gescheiden ouders en dat heeft veel problemen veroorzaakt. Ik heb niet echt een band met mijn ouders. Ook heb ik heel erge faalangst waardoor ik bijna niet naar school durf. Hoewel ik toch erg "populair" ben (zo noem ik het maar even). Ik heb genoeg vrienden, en niemand doet onaardig, maar toch blijf ik bang. Ik kan niet ontbijten omdat ik s ochtends vaak overgeef van angst.

Ik heb de laatste 5 jaar veel meegemaakt. Het heeft allemaal te maken met een lerares. Ik ben denk ik echt geobsedeerd door haar, en ik schaam me er echt heel erg voor. Ik moet heel vaak overgeven van ellende er om en het is gewoon zo rot allemaal. Het verhaal is ontzettend lang en hoort niet echt thuis in een voorstel topic dus daar laat ik het dan maar even bij. Het komt er op neer dat ik waarschijnlijk niet verliefd op haar ben, maar dat ze echt mijn moeder voor me is. Alleen wil ze me ongeveer niet meer zien omdat ze het moest afkappen van school. Hierdoor ben ik mezelf gaan snijden, heb ik vaker mijn eten uitgekotst omdat ik mezelf dik en lelijk vond en heb ik vaak last van depressieve ideeën.
Dit klinkt allemaal ontzettend dramatisch maar eigenlijk ben ik een redelijk opgewekt meisje normaal.

Nou. Nu weten jullie al heel veel over me, en ik ben blij dat ik het kwijt kan. Maar daarom wil ik liever anoniem blijven :oops:.
Bedankt voor als je dit verhaal hebt gelezen :oops:
xx Tulip
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: let me introduce u..: #TULIP!

Hoi meisje,

Ik zou zeggen wees welkom op de site psychologe.net :)
Het is inderdaad een heel verhaal wat ik hier lees.
Als je band tussen je ouders sowieso niet ok is,
en je ouders besluiten om te scheiden, wat ik herken die scheiding,
dan doet dat erg veel pijn en weet je sommige keuzes niet te maken.

Je hebt toen een zorgzame lerares gevonden die je wilde helpen en de wet / school heeft haar uiteindelijk tegengehouden. Wat een domper voor jou meis, want jij zocht naar begrip en liefde. Iets wat ieder nodig heeft...

Ik hoop dat je je hier snel thuis voelt. Je hebt iniedergeval leuke hobbies, heel creatief. ;)

Liefs
Memories
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Jo-Anne

Re: let me introduce u..: #TULIP!

Goedemorgen Meisje,

Welkom van een andere nieuwkomer!!

Er is nogal wat gebeurd de laatste tijd he....Heel lastig en zwaar.

Som werkt het zo; als je in een zware tijd iemand tegenkomt die wel luistert en begrip heeft, dat er gevoelens van veiligheid en misschien liefde komen voor die persoon. Een liefde die je graag voor je ouders zou willen hebben, wellicht, maar wat er niet blijkt te zijn, zoals je schrijft.
Dus de lerares wordt de persoon waar je je hart wel kwijtkunt. Dit gebeurt ook wel bij cliënten en hun hulpverleners. Heel begrijpelijk, hoor, don't worry!!

Van school moest de lerares het afkappen, wel rigoreus lijkt me, zoals dit is gegaan. Ik kan me voorstellen dat je hier verdriet van hebt.

Ik hoop dat je goede hulp vindt en wie weet is dat hier.....En wie weet wordt de lerares "vervangen" door anderen bij wie je wel op een gelijkwaardige manier je hart kunt luchten.

Ik weet niet hoe de lerares er mee om is gegaan. Misschien wilde zij je helpen en is daarin te dichtbij gekomen, waardoor en ruimte was voor deze gevoelens. Jij ben immers de jongere en zij de volwassene. het is soms ook heel lastig.

In elk geval wel fijn dat zij zich om je bekommerde. In elk geval zijn er hier ook mensen die dat willen en kunnen.

Liefs,

Jo-Anne
D-Elon

Re: let me introduce u..: #TULIP!

Hay Meisje,
welkom hier, leuk dat je creatief bezig bent, ik heb er zelfs mijn beroep van gemaakt...
Succes hier op het forum en hoop dat je hier de rust vind die je nodig hebt.

Nieuwkomertje D
#TULIP

Re: let me introduce u..: #TULIP!

Bedankt voor het welkom :). Ik voel me nu al thuis.
Voor het hele verhaal over die lerares (en het liefst voor reacties waar ik iets aan heb) moet je maar kijken op het jongeren forum hier op de site en dan bij school.

Nogmaals bedankt =D.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: let me introduce u..: #TULIP!

Welkom Tulip :)

Dat wat jij met je lerares ervaarde noemen ze in de psychologie "overdracht". Die overdracht bestaat er uit dat jij je behoefte aan veiligheid, troost, begrip en geborgenheid (die je mogelijk niet thuis voldoende krijgt) elders zoekt. In dit geval bij een lerares. Jij projecteert daar dan een soort moederrol op. En dat overdragen van de moederrol en die verlangens die je daarbij hebt zijn dus de dingen die je eigenlijk bij je eigen moeder had willen ervaren of tekort komt. De lerares kan daarna doordat jij zo op haar reageert ook reageren vanuit een tegenoverdracht zoals ze dat noemen. En dan jou als speciaal persoon of misschien in een dochterrol ervaren. En dat zullen niet alle scholen waarderen als een lerares zo'n speciale band met een leerling krijgt omdat er sprake is van een afhankelijkheidsrelatie (onevenredige machtsverdeling waarbij kans op of schijn van misbruik op de loer ligt). Ik denk dat het daarom is afgekapt. Wat ik op zich wat onproffesioneel vind. Dat had ook anders gekund lijkt me.

Zoiets dient eigenlijk uitgewerkt te worden via psychologische hulpverlening. Want je zult die overdrachten dan meer gaan ervaren bij anderen die ook voor je gevoel boven je staan, autoriteit uitstralen of een dergelijke rol ten opzichte van jou zouden kunnen krijgen (b.v. als hulpverlener).

Specifiek gezegd naar deze situatie toe was er eerst sprake van positieve overdracht (jullie ervaarde het als positief) maar die is nu omgeslagen naar negatieve overdracht (jullie ervaren het nu als negatief). Met name gevoelens van afwijzing worden dan heel sterk en je ervaart die nu naar haar toe zoals je die als kind waarschijnlijk ook ervaren hebt vanuit je moeder.

Er is ook een topic onder in het forum Ervaringen met hulpverlening.
http://psycholoog.net/forum/viewtopic.php?f=10&t=11586
Inzicht als Uitweg..
#TULIP

Re: let me introduce u..: #TULIP!

ja. haha. ik snap het verhaal redelijk :oops:

heel veel docenten zeggen ook dat zij mij als dochter zag.
tja.
het is gewoon verschrikkelijk rot verlopen.
en zij wil er niet over praten.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: let me introduce u..: #TULIP!

Je zou haar kunnen schrijven met wat je nu van hier weet. Dat je ongeveer weet wat er speelt en zo (het overdrachtsverhaal) en waar het dus door komt. Ik vind het jammer dat je lerares er nu niets meer mee doet (misschien snapt zij ook niet wat er nou speelt en wordt het zo ook voor haar duidelijk) en dat jij er nu verder niet mee geholpen wordt en dat de relatie zodanig verstoord is dat het nu negatief is.
Inzicht als Uitweg..
#TULIP

Re: let me introduce u..: #TULIP!

Ik reageer hier verder op in mijn eigen topic hierover.. anders wordt het ook zo verwarrend..
super bedankt verder :]

Terug naar “Voorstellen (2007-2011)”