Het is nu 21 mei 2013 09:26

Text size
Inloggen

Ben ik geobsedeerd

Hier plaats je vragen of oplossingen voor dwangmatige of obsessieve gedachten en gedrag (OCD).

Ongelezen berichtdoor darkpino » 04 feb 2009 15:36

Hoi

Ik zal mezelf even kort voorstellen, ik ben een jongen/man uit Noord Holland.
Ben 20 jaar oud en heb nu sinds een half jaar een ontzettend lieve vriendin.

Toch zit ik met een probleem, ik heb geen idee hoe het komt maar op een of andere manier voel ik me nooit zeker.
Ik heb wel enigsinds een geschiedenis achter de rug, ik ben door mijn stief moeder het huis uit gezet toen ik net een maand 17 was.
Woon dus ook al sindsdien op mezelf, had toendertijd ook een vriendin (We noemen haar in dit geval even M ;)) daar had ik toen ongeveer een jaartje mee...
Deze bleek echter soms ook wel eens van een ander te genieten zeg maar, en na 2 jaar ging het dan ook uit om vervolgens de volgende dag met een ander te nemen...
Dat heeft me best wel pijn gedaan en op de een of andere manier heb ik heel erg het idee dat het me nu belemmerd.
Ik heb nu een nieuwe vriendin (ben ongeveer 2 jaar vrijgezel geweest) en heb het onwijs naar me zin.
Door omstandigheden zijn we vrij snel gaan samen wonen en we hebben het heel leuk samen alleen als ze bijvoorbeeld is een keertje sms't ofzo of ze mailt niet binnen een uur terug dan ben ik meteen bang dat ze me miss niet leuk meer vind, of dat ze een ander heeft of iets dergelijks...

Op een of andere manier ben ik veelste onzeker (of heb ik een soort van verlatings angst?)
Ik ben bang dat dit mijn relatie zal slopen dus ik moet er echt wat aan gaan doen maar ik heb geen idee wat.
Ik heb ADHD en liep daarom vanaf m'n 8e tot aan m'n 18e bij het Riagg en Jeugdzorg dus dat wil ik gewoon niet meer want ben blij dat ik daar eindelijk uit ben.

Ik hoop dat jullie tips voor me hebben om wat zekerder van mezelf te worden ofzo, het is niet zo dat ik een boggel heb of iets dergelijks...

Dankjewel alvast!
darkpino

Ongelezen berichtdoor Minerva » 06 feb 2009 23:13

Je onzekerheid speelt je inderdaad behoorlijk parten maar dat is ook niet zo verwonderlijk als je twee vervelende en behoorlijk heftige gebeurtenissen hebt meegemaakt waarbij je telkens bent "afgedankt". Dat je daar wat minder zeker van wordt is eigenlijk heel normaal te noemen.

Toch moet je proberen niet telkens het verleden te projecteren op je heden. Realiseer je dat elke situatie anders is en elk mens uniek, dus ook een relatie is altijd weer anders. Ga niet lopen forceren om je onzekerheid over jezelf te sussen want je loopt het risico dat je het daardoor juist erger maakt.

Je kan het beste eens langs de huisarts of GGZ gaan om te kijken of er niet een cursus of training bestaat die werkt aan een beter zelfbeeld en zelfvertrouwen.
Your life is your own.
No apologies or excuses, no one to lean on, to rely on or to blame.
The gift is yours, it's a amazing journey and you alone are responsible for the quality of it.
Minerva

Ongelezen berichtdoor l-i-e-n-n-e » 02 maart 2009 19:13

Heey,
Ik denk dat onzekerheid het grootste probleem is. Want dat komt telkens terug. Waarschijnlijk komt dat omdat je verlaten bent door je ex-vriendin en het huis uitgezet bent door je stiefmoeder. Dit is natuurlijk niet niets.
Soms kan onzekerheid een relatie verpesten, gelukkig heb jij het door dat je onzeker bent en wil je er wat aan doen.
Ik denk dat je iemand een vriend/ huisarts in vertrouwen moet nemen. Probeer het ook tegen je vriendin te zeggen zodat zij ook weet wat in je omgaat en dat jullie samen er aan kunnen werken.
Ik denk niet dat je geobsedeerd bent. Je houd gewoon veel van haar en wilt haar niet kwijt raken.
Veel succes en sterkte!
Groetjes Eline
l-i-e-n-n-e

Ongelezen berichtdoor Fidge » 16 aug 2010 02:43

Onzekerheid is zo erg, het is gewoon een valkuil....

Wees hier in gewoon eerlijk over, zeg tegen je nieuwe vriendin dat je onzeker bent. Ga samen na in welke situaties dat is. Misschien als ze alleen weg gaat dat je dan onzeker wordt. De daar kan ze rekening mee houden door te zeggen waar ze heen gaat en misschien een keer te bellen.

Jullie moeten veel samen praten, samen aan dat vertrouwen werken. Wees vooral eerlijk in je gevoel. Als zij niet weet hoe onzeker je bent kan ze er ook geen rekening mee houden.

Als ze dan een keertje weg is kun je er mee omgaan. Of ook een enge situatie zou kunnen zijn als ze met een andere man praat. Dan moet jij snappen dat dat normaal is en dat je daar niet onzeker van hoeft te worden.

Een training kan er goed bij helpen.....

Sterkte joh
Fidge

Keer terug naar Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag