Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Mijn GGZ ervaring

Hoi Fransje,
ik was idd boos - en ik zal uitleggen waar ik boos over was.
IK ben, voor alle duidelijkheid, niet "tegen" de GGZ of zo.

Punt 1: Elsje, als ik je verkeerd las: mijn excuses!
Maar wat ik las/ meende te lezen, was dat jij je afvroeg 'of er wel een therapie voor was'.
(Gesteld dat je wel een diagnose krijgt, maar je blijft in onzekerheid over de behandelmogelijkheden, terwijl die er dus wel degelijk zijn - dat vind ik onbehoorlijk. Het gedoe zelf geeft al bakken stress, de diagnose geeft vaak ook allerlei emoties - laten ze dan zo helder mogelijk zijn, zodat je niet hoeft te tobben over iets wat ze gewoon horen te zeggen.)

Punt 2: de DSM. OP zich is dat een handig ding, maar het is een turflijst. Bij voldoende turfjes kan een behandelaas met een goed fatsoen zeggen, dat je in aanmerking komt voor etiket 'zus' of 'zo'. (Niets meer, maar ok niets minder.)
ALS dat de regels van het spel zijn, dan vind ik het prima, als het spel zo gespeeld wordt.
Maar helaas gaat het vaak anders: de turflijst wordt verheven tot "DE" diagnose. En de diagnose wordt versmald tot een serie kreten. "We hebben kenmerken van borderline en ontwijkende persoonlijkheidsstoornis gevonden" - volgens mij kun je beter zeggen waar het op staat. (Bijv.: we vinden je ontwijkende en/of sterk wisselende gedrag zorgelijk, daar willen we ons op gaan richten in de therapie). Daar heeft iemand iets aan.


Terwijl in mijn beleving een diagnose een verhaal met kop en staart hoort te zijn. Als gezegd: meteen verhaal over je verleden - een verhaal over de "punten van zorg" nu (daar kun je alle 5 de assen van e DSM in kwijt) en een idee over hoe het in therapie aangepakt gaat worden.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: depressieve persoonlijkheidstoornis...

Bloos, bloos -
sorry, *Franje, ook voor jou!

Mijn eigen ervaringen bij de GGZ: eerst had ink een uiterst kundige therapeute - en tja, die werd ziek (nu ja: overspannen).
Daarna kreeg ik een onbenul.

De kundige mevrouw was Rogeriaan en had me uitgelegd: "Ik moet sommige dingen opschrijven in termen van de DSM, maar ik zie dat zelf 'anders', etc."
(Dat was ik schreef: "Ik vind het niet erg, als in mijn dossier staat, dat ik al heel erg vroeg qua gedrag niet assertief meer was" - want dat is de nuchtere waarheid.)
Het onbenul keek enkel en alleen naar "geen assertief gedrag" - hoepla: ik moest maar een cursus volgen. Tja, de kundige mevrouw heeft mogelijk wel opgeschreven, dat ik meer dan eens begon aan zo'n cursus (ik heb zelfs cursussen afgemaakt, ...wauw!), maar dat ik het spaans benauwd kreeg: "Ik zeg wat hebben wil - ik geef mezelf verschrikkelijk bloot - dit gaat dadelijk mis...!" en dat ik graag hulp wilde bij de trauma's die DAAR mee te maken hadden. Feit is, dat het onbenul dit soort nuances nooit tot zich heeft laten doordringen.

Als het aan de orde is, ik dat nodig heb en ik een kundig iemand voor mijn neus krijg, heb ik "graag" met de GGZ te maken. (Nu ja, daar is geen barst aan, maar een goede therapie die je als mens op een moment nodig hebt: graag.)
Maar wie een onbenul tegenkomt - ojojoj wat zit je DAN in de puree...
Faker

Re: depressieve persoonlijkheidstoornis...

We schrijven eigenlijk in Esje haar topic dat is niet handig eigenlijk.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Mijn GGZ ervaring

Inmiddels is er een eigen topic - dat is prima.
Met een wat onhandige naam. Mijn GGZ ervaringen zijn ruimer dan wat hier als eerste posting staat - ach, er zijn ergere dingen.

Waar het mij om gaat: soms struikelt de GGZ over haar eigen voeten - en het heeft zin als je dat als client weet (dat het kan)
in de smiezen hebt als het gebeurt en
dat je dan afstand kunt nemen - en niet meehobbelt in een "therapie" of wat dan ook die nergens op slaat. Omdat je bijv. denkt "Zij zullen het wel weten, zij zullen wel gelijk hebben."

Uiteraaard: dat is geen makkelijke klus: niet iedereen is vanzelf mondig en zelfs de mondigste types zijn dat in tijden van crisis vaal ook niet.
Maar dat is voor mij ook de functie van dit soort fora.

Terug naar “Overige problemen”