marga13

dit gaat wel erg snel!!

hallo,

ik heb een stiefzoon van 9.5 jaar. het is een leuk ventje die ik altijd gekend heb als spontaan lief en vriendelijk.
sinds 2 jaar is hij langzaam aan antisociaal gedrag gaan vertonen, en gaat het niet zo goed meer op school, heeft nergens zin in, is ongeintereseerd, wordt snel boos, kan zich niet gedragen, houd zich niet aan regels, kan zich niet in een ander verplaatsen, doet stikum, doet anderen met opzet pijn, en kortom gaat het niet zo als hij wil. moet er wel bijzeggen dat de huiselijke siruatie de afgelopen 2 jaar niet al te fijn is geweest, en er hebben zich een aantal veranderingen voorgedaan waar hij niets van wil weten. aangezien hij thuis met regelmaat de boel op stelten zet is zijn moeder met hem naar de huisarts geweest die hun heeft doorgestuurd naar de hulpverlening. daar hebben een aantal gesprekken plaatsgevonden, en is hij getest, conclusie: ODD & ADHD.
het ODD gedeelte kan ik goed begrijpen, maar niet dat hij ADHD heeft, hij is namelijk niet druk en ook nooit geweest.
we hebben deze week de uitslag gekregen van het onderzoek, en aankomende week komt er nog een rapport.
wat mij erg belangrijk lijkt is dat mijn stiefzoon een goed dagschema krijgt, hij heeft behoefte aan regelmaat, en wordt kalm bij het idee dat hij weet wat er gaat komen.

wat eigenlijk het punt is waar ik me echt boos over maak:

hij moet volgende week al naar de arts om te worden gewogen en gemeten voor het afstemmen van zijn medicijnen!

naar mijn mening pakt dit het probleem niet bij de bron aan, zijn gedrag moet worden aangepakt, misschien heeft hij wel geen medicatie nodig.

er is niet gevraagd wat wij vinden van medicatie.

en als klap op de vuurpijl wordt er later nog even snel verteld dat ze eventueel hulp thuis willen bieden als dit wenselijk is, dit lijkt mij in eerste instantie veel belangrijker dan medicijnen.

het maakt mij in elk geval erg bang en ik weet me geen raad,

wie kan mij hiermee misschien helpen?

m.v.g.
marcie

Re: dit gaat wel erg snel!!

Hoi, je bezorgdheid is natuurlijk te begrijpen.
Ze zullen dit neem ik aan met goede bedoelingen doen, maar laat ze het in elk geval wel gewoon uitleggen omdat je daar recht op hebt en geef bij hun gewoon aan als je het er niet mee eens bent toch?
Miltenburg

Re: dit gaat wel erg snel!!

Hoi ;) Zo'n diagnose is natuurlijk niet niks. En medicijnen doen net lijken of je stiefzoon 'ziek' is. Maar vergeet niet dat de medicijnen als HULPMIDDEL worden voorgeschreven. Het zal in ieder geval niet zijn ADHD genezen. Medicijnen kunnen hem helpen om zaken slimmer aan te pakken. Veel ADHD'ers hebben last van doendenken. Dat is eerst doen, en dan pas denken. Het medicijn zal helpen om juist jouw stiefzoontje eerst te laten denken en daarna pas te doen. Bovendien zal het zijn concentratie ondersteunen waardoor zijn resultaten op school weer zullen verbeteren.
Je hebt wel gelijk dat het misschien allemaal iets te snel gaat. PRAAT EROVER! Geeft het aan. Jij bent namelijk diegene die beslist. Maar houd wel in je achterhoofd dat het allemaal is om jou en je stiefzoon te helpen.
marga13

Re: dit gaat wel erg snel!!

nog bedankt voor alle reacties, kan het goed begrijpen.

maar nu even een vraag, en ik hoop dat iemand mij daar een beetje mee op weg kan helpen.

naast adhd is er dus ook iets anders aan de orde: odd.

het gaat de laatste tijd niet echt zo goed meer.
nu een behoorlijke tijd aan de ritalin, in het begin hadden we het idee dat hij er wat beter van werd, was vrolijker en attenter.
sinds kort is het weer helemaal mis, heb aan zijn moeder voorgesteld dat hij hulp nodig heeft, volgens moeder is er niet zoiets als therapie voor odd en kan het enkel met medicijnen worden opgelost. vind het een vreemtd verhaal, is er iemand die hier ervaring mee heeft??

groeten marga
knuppelhout

Re: dit gaat wel erg snel!!

even voor de mensen die niet precies weten wat ODD is: oppositionele gedragsstoornis.
http://www.trimbos.nl/default20333.html?back=1" onclick="window.open(this.href);return false;


tegen odd is eigenlijk weinig medicamenteus te doen. wel tegen adhd, vandaar de ritalin. een goed behandelde adhd kan de odd klachten ook verminderen, vandaar de 'agressieve' aanpak.

je hebt volkomen gelijk: hij heeft NU hulp nodig, niet over 10 jaar als zijn persoonlijkheid is uitgerijpt en hij wellicht een antisociale persoonlijkheidsstyoornis ontwikkelt met alle problemen vandien. dus: overtuig je vrouw en neem actie, anders gaat dit misschien wel mis
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: dit gaat wel erg snel!!

Hoi Marga,
ik krijg het gevoel dat het paard achter de wagen wordt gespannen. Ten eerste: zijn "thuissituatie" was/ is niet optimaal.
Tja, dat kan nogal wat zijn voor een kind! Wat een boel volwassenen vierkant vergeten: een kind kan niet weg.
Je kunt geen andere ouders nemen als deze je niet bevallen. Als je gepest wordt op school: je kunt niet zelf besluiten naar een andere school te gaan.
Etc. etc.
Logisch, dat sommige kinderen "in opstand" komen.

Als je om de scherpe kantjes er af te halen een tijdje amfetamine geeft als symptoombestrijding - het zij zo. (Ik ben niet principieel tegen symptoombestrijding.)
Maar ik vind het wel schokkend, dat HIJ benoemd wordt tot HET probleem en dus "moet hij pillen" (amfetamine in een onvolwassen brein is niet ideaal).

Trouwens: google eens naar de site van het INPP (nederlands: INFP). Wordt niet nijdig als de lettertjes ODD er niet in voorkomen, het grootste deel van dein fo daar gaat over 'ontwikkelingsachterstand'.
Over hoe een kind om een aantal verschillende redenen "overspeold" kan worden met te veel prikkels - waar het uk op gegeven moment niet meer "positief" op kan eageren. (Positief in de zin van EN goed gedrag vertonen EN goed leren EN gelukkig zijn EN zich goed ontwikkelen.)
En het goede nieuws is, dat het INPP ook mogelijkheden biedt, stukjes oplossing.

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”