m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Memories schreef:Wat ik mij afvraag is waarom je dan niet gekozen hebt voor een Spiritueel forum.
ik zal er eens over na denken maar voor nu is het goed zo
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Memories schreef:
Het punt is: alles in de natuur heeft een functie. Tot het allerkleinste, nietsbetekenende beestje aan toe. Een enorm complex systeem waarin alles wat leeft elkaar in stand houdt en een of meerdere functies heeft. Wat wij dan spiritueel noemen, namelijk re-incarnatie, zou welbeschouwd, als het bestond, gewoon een natuurlijk fenomeen zijn.
En zoals nu bekend zou dat dan van alle tienduizenden verschillende soorten leven en wezens en species het enige fenomeen in de hele natuur zijn...zonder enige functie. I find that hard to believe.
Transities zijn zeker niet vreemd voor de natuur (denk aan de rups/vlinder) maar dat heeft een hele logische verklaarbare functie.
Misschien heeft het wél een functie. ;) Dat zou zomaar kunnen toch? Misschien is die functie zelfs al beschreven, in dit topic, maar vind jij het wellicht niet "functiewaardig".
Wat de “al of niet “functie” van spiritualiteit betreft waar hierboven over gediscussieerd word denk ik dat spiritualiteit, religie en geloof antwoord willen geven op levensvragen en zolang die functie wordt vervuld, is er voor mensen reden genoeg om ‘gelovig’ te blijven. Daarom zal spiritualiteit, religie en geloof altijd wel blijven bestaan – in welke vorm en met welke inhouden dan ook.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15119
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Spiritualiteit is lang niet altijd zweverig, net zo min als suiker altijd kleverig is. 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

volhoudertje schreef:Spiritualiteit is lang niet altijd zweverig, net zo min als suiker altijd kleverig is. 001_tongue
Tenzij de spiritualiteit van de Getuigen van Jehovah dan. Dat zijn toch kleverige pritt -mensen. ;)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15119
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Kyron schreef:
volhoudertje schreef:Spiritualiteit is lang niet altijd zweverig, net zo min als suiker altijd kleverig is. 001_tongue
Tenzij de spiritualiteit van de Getuigen van Jehovah dan. Dat zijn toch kleverige pritt -mensen. ;)
Misschien heb ik geluk en woon ik in een gemeente waar de Jehova's Getuigen een andere gedragscode hanteren,
maar ik vind het best meevallen met hun kleefgehalte.
Als ik op zaterdagochtend de stad in loop kom ik vaak een paar Jehova's tegen die heel vriendelijk vragen
of ze mij 'de Wachttoren' mogen aanbieden om te lezen.
Ik antwoord altijd "nee, dank u" en krijg dan steevast als antwoord "ik wens u een prettige middag, meneer."

Daar kunnen collectanten voor Jantje Beton, Greenpeace en War Child een voorbeeld aan nemen, want die lopen
je soms echt een winkelstraat achter na voordat je ze kunt afpoeieren.
Straat collectanten zijn de nieuwe Jehova's! [027]
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Kyron schreef:
Tenzij de spiritualiteit van de Getuigen van Jehovah dan. Dat zijn toch kleverige pritt -mensen. ;)
Als het eens voorkomt dat Jehovah getuigen hier lopen, kan ik (ook) niet zeggen dat ze kleverig zijn.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
TheEmperor85

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Memories schreef:Kyron schreef:
Tenzij de spiritualiteit van de Getuigen van Jehovah dan. Dat zijn toch kleverige pritt -mensen. ;)
Als het eens voorkomt dat Jehovah getuigen hier lopen, kan ik (ook) niet zeggen dat ze kleverig zijn.
Denk dat de Jehova's op een andere tactiek zijn overgegaan, je hoort er de laatste tijd weinig meer over. Hier vlakbij zit ook een bolwerk, ze komen misschien 1x per jaar aan de deur en als je aangeeft geen zin in een discussie te hebben dan is het ook goed.
(in tegenstelling tot sommige natuurorganisaties en politieke partijen idd)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

TheEmperor85 schreef:
Memories schreef:Kyron schreef:
Tenzij de spiritualiteit van de Getuigen van Jehovah dan. Dat zijn toch kleverige pritt -mensen. ;)
Als het eens voorkomt dat Jehovah getuigen hier lopen, kan ik (ook) niet zeggen dat ze kleverig zijn.
Denk dat de Jehova's op een andere tactiek zijn overgegaan, je hoort er de laatste tijd weinig meer over. Hier vlakbij zit ook een bolwerk, ze komen misschien 1x per jaar aan de deur en als je aangeeft geen zin in een discussie te hebben dan is het ook goed.
(in tegenstelling tot sommige natuurorganisaties en politieke partijen idd)
Inderdaad. Vriendelijke mensen die het accepteren dat je geen interesse hebt of geen zin in een discussie. Met een prettige dag als afsluiter. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Kennelijk hebben mensen hier andere ervaringen met de Jehovah’s. Dat kan. In plaats van mijn ervaring weer te geven, wou ik met deze lichtvoetige opmerking op de ludieke opmerking van volhoudertje, wou ik er maar mee zeggen:… Hier werd de discussie nogal beperkt tot “reïncarnatie” …

Tevens zoveel koppen, zoveel zinnen, zoals het spreekwoord zegt, waarbij ieder zijn eigen gedachten, gevoelens, en spiritualiteit heeft. (Die bijvoorbeeld ook niks met reïncarnatie van doen hoeft te hebben).

Er bestaan namelijk talloze opvattingen over spiritualiteit. Er zijn zovele spiritualiteit-en en ook bijv. binnen één godsdienst verschillende spiritualiteit. Er bestaat zelfs “atheïstische spiritualiteit”.

Doordat de verscheidenheid zo groot is, is het moeilijk daar algemene uitspraken over te doen. Bovendien is het vaak moeilijk in de godsdienstige en spirituele wereld van een ander in te leven. We vinden de spiritualiteit van een ander al gauw raar. Spiritualiteit die que inhoud soms mijlenver van elkaar verwijderd zijn.

Tegelijkertijd hebben die spiritualiteit-en één ding gemeen: het besef dat er meer is dan een wereld die we met onze ogen kunnen zien, wat je uitnodigt om daar eerbied voor te hebben.
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Spiritualiteit: Simpel of ingewikkeld?

O, blijkbaar was er een 1 jarig ouder topic dat lijkt op het huidige topic, en nu dat ik er toch weer ben, zal ik hier ook maar even op reageren.

Om op het topic vraagstuk een antwoordidee te geven…: Ik denk dat spiritualiteit even simpel als complex is: spiritualiteit zit door alles heen verweven. Dat is niet alleen subjectief religieus gezien zo. Het is eigen aan spiritualiteit dat het door alles heen aanwezig is. Dat is er zelfs veelal de bedoeling van. Maar ook psychologisch is het zo dat spiritualiteit niet losstaan van het psychische functioneren. En wat in dat verband nu bepalend is voor het één en voor het ander? In ieder geval vond (en) de creator(s) van dit psychologie forum het nodig om een subforum: spiritualiteit te maken. Kortom, het is er.

Terug naar “Vraag van de week”