Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Ben jij bang voor de dood?

Een vraag die natuurlijk veel vaker al eens bij de mensen is opgekomen is: 'Ben ik bang voor de dood, en waarom?'

Ikzelf ben eigenlijk meestal helemaal niet bang voor de dood. Soms als ik me minder goed voel, komt de vraag boven en komt daar ook wel wat angst bij. Maar meestal heb ik geen moeite met de dood en het doodgaan. Ik denk dat ik alleen wel bang ben op de manier waarop ik heen zal gaan.

Ik geloof dat het na de dood niet ophoud. Of dat nou en/of op aarde is, en/of ergens anders. En nee, daar ga ik lekker geen andere vragen over beantwoorden. Want op zich is dat nu helemaal niet aan de orde, en waarom ik er eigenlijk haast zeker van ben dat het niet stopt na een bestaan, ga ik nu hier ook niet neerzetten. :)

Ben jij bang voor de dood?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Ben jij bang voor de dood?

Voor de dood zelf ben ik niet bang. Wel heb ik een levende angst om mensen te verliezen door de dood en omgekeerd ben ik ook bang voor het verdriet van de mensen om wie ik geef als ik dood zou gaan.
Ik geloof (ben niet 100% overtuigd, is dus mss eerder hoop) dat er iets is na dit leven. Momenteel ben ik het boek van Raymond Moody aan het lezen : "Een blik in de eeuwigheid - gedeelde ervaringen met de dood"
Dit stelt me voor een deel gerust dat er waarschijnlijk een plaats is waar we na dit leven al de mensen van wie we houden en verloren zijn terug zullen zien en kunnen omarmen :knuffel:
Leeuwtjuh

Re: Ben jij bang voor de dood?

Ik bang voor de dood?

No wayyy. Ik ben Leeuwtjuh for crying out loud, de dood moet bang voor mij zijn :nod:

Maar net wat Black Rose zegt; alstie maar van mn matties afblijft.

Verder ben ik niet zo van het zweverige maar kijk ik er wat meer nuchter tegen aan. Wat hierboven gezegd wordt over mensen die van elkaar houden elkaar terug zien en kunnen omarmen. Dat doe ik wel in het huidige leven, daar ga ik niet op wachten. Voor hetzelfde geldt zitten daar ook sukkels. Je hebt overal wel kl**tviolen. Alleen omdat je dood bent, veranderd daar voor mijn gevoel niets aan. Als ik 'problemen' had met je, toen je nog leefde, is de kans aanzienlijk dat ik die nog steeds heb als we dood zijn. That doesn't change shhh.
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: Ben jij bang voor de dood?

Ik geloof niet iets na de dood, al hoop ik er natuurlijk wel op. Zou best leuk zijn. ;) Ik ben ook niet bang voor de dood, ik ben wél bang voor de manier waarop ik dood ga. :lol:
Leeuwtjuh

Re: Ben jij bang voor de dood?

Matrix schreef:ik ben wél bang voor de manier waarop ik dood ga. :lol:
:lol: Ja, dat is altijd nog even afwachten he? Hahahaha.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Ben jij bang voor de dood?

Herkenbaar inderdaad, als het gaatom mensen waar je om geeft.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Ben jij bang voor de dood?

Voor hetzelfde geldt zitten daar ook sukkels.

:lol: .. Ja. ;)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Ben jij bang voor de dood?

Nope.

maar van diegene die ik graag zie moet hij wegblijven ;)
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Ben jij bang voor de dood?

Op zich niet, soms kan het een bevrijding zijn toch? Hangt er vanaf op welk moment hij zich aandient.
Mits het dan een "normale" dood wordt ergens op je 70e 80e aan een hartaanval ofzo.

Bij deze dingen wordt ik wel banger voor de dood. Een hartaanval op je 49e 50e,(gedeeltelijk) halfzijdig verlamt na een herseninfarct (erger dan dood imho) of de mededeling dat men slecht nieuws heeft, dat je nog een half jaar max te leven hebt ivm onbehandelbare kanker.

Het is wel zo dat naarmate je ouder wordt je dichter bij de dood komt, je je beseft steeds meer dat het leven eindig is en jij dus ook. Maw ik merk wel dat het me vroeger niets deed en nu ik ouder ben wel steeds meer. Op je 20e lach je er nog om, op je 40e ga je er serieuzer over nadenken en op je 60e sta je een mooie kist uit te zoeken.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ben jij bang voor de dood?

Open een topic met de titel "Ben jij bang voor het leven?", dat lijkt me lachen, wat mensen dan voor antwoord geven. 011

Voor de dood ben ik niet bang. Dan houdt je bewustzijn gewoon op, dat is alles. De slaap wordt ook wel 'het kleine zusje van de dood' genoemd. Zoiets stel ik me er bij voor.
In een leven na de dood geloof ik niet. Ik zou me goed genaaid voelen als bleek dat alles daarna nog door zou gaan, daar heb ik helemaal geen zin in. Niet dat ik een hekel aan het leven heb, maar het mooie er van is dat het een begin en een einde heeft. Het eeuwige leven is de hel, daar maak je mij niet echt blij mee. Ik wil rust en voor eeuwig de ogen sluiten, als me dat niet gegund is vind ik dat een gemene rotstreek.

Voor de manier waarop ik dood ga, ach dat kan me ook niet schelen. Het scheelt als je al eens iemand dood hebt zien gaan. Je weet hoe het er uit ziet hoe het doodgaan klinkt. Als je lichaam sterft maakt het lichaam endorfinen aan om de pijn te verlichten en euthanasie is ook al lang binnen ieders bereik, waar zou ik me dan nog zorgen om maken?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Ben jij bang voor de dood?

Ik ben niet bang voor de dood. Ik geloof in leven na dit leven en heb wel een aardig beeld van hoe dit zal zijn.

Ik ben wel meer bang voor het sterven zelf. Het hangt er maar van af hoe je dood gaat en wanneer. Ik zou het wel erg vinden als ik te vroeg naar mijn zin zou (moeten) sterven. En ik wil graag afscheid kunnen nemen zonder onnodig lang te hoeven lijden. Verder heb ik angst voor het gevoel van gemis/rouw wat ik voel als mensen waar ik heel veel van hou, doodgaan.
Inzicht als Uitweg..
Timothy Lee

Re: Ben jij bang voor de dood?

Bang voor de dood of om dood te gaan, nee dat niet.
Het enige waar ik bang voor ben is de manier waarop ik/jij/wij doodgaan.
Zeker als het gaat om iets wat wij bewust niet willen, maar juist vanuit een mentale staat het wel willen.
Die knop heb ik bij mij een aantal weken geleden omgezet. Onbewust mogen die gedachten best spelen, bewust ben ik sterk genoeg om die om te buigen. Waardoor ik er ook niet meer bang voor ben.
Mickey~

Re: Ben jij bang voor de dood?

Ja, ik ben wel bang voor de dood.
Gek, want nog geen half jaar geleden wilde ik graag dood en had ik er helemaal geen angst voor.
Nu wil ik niet meer dood en heb ik ineens juist een heel erge angst voor de dood.
Het lijkt me heel eng en je moet het ook helemaal alleen doen, doodgaan.
Het idee om op te houden met bestaan beangstigd mij. Niet zozeer het moment dat je er niet meer bent,
want dat voel je niet meer, maar het moment van sterven. Ik ben bang voor pijn en nare ervaringen.
Daarnaast zijn er nog veel dingen die ik in het leven moet bereiken voordat ik bereid zou zijn om te sterven.
Audrey

Re: Ben jij bang voor de dood?

Ik ben niet bang voor de dood en ook niet bang voor de manier van sterven. Als ik ga, dan ga ik, ongeacht de manier. Zelfs al zou het naar zijn, weet ik me vast te houden aan de gedachte 'het is even doorbijten, maar daarna heb je rust'. Ik geloof niet direct in leven na de dood - wat erg tegenstrijdig is, omdat ik een doodsangst heb voor geesten e.d. Ik vind het prettig om te geloven dat er niets is, dat is voor mij geruststellender dan constant speculeren over het onbekende. De dood van een dierbare zou me veel pijn doen, maar ook daar ben ik niet bang voor. Mijn moeder zegt altijd: jezelf niet druk maken over iets tot het daadwerkelijk ook zover is, daar heb je niets aan. Ik vind dat ze daar gelijk in heeft, want ongeacht hoeveel je je wilt kunnen voorbereiden op de dood van iemand, de klap komt even hard aan als het ook echt zover is. Daarom laat ik de angst omtrent de dood liever los dan dat ik ermee in mijn maag blijf zitten. Het komt wanneer het komt en als het er eenmaal is, is het niet terug te draaien.
viooltje

Re: Ben jij bang voor de dood?

als tiener, had ik enorme angstaanvallen, alleen bij het woord al" dood zijn "
hartkloppingen, ademnood, het koude zweet enz...

mensen die ik verlies kan ik niet verwerken, ik blijf ze zoeken,
ik blijf hopen dat het zo niet is, ik wacht jaren lang op een teken van ze
ik ben heel jong geconfronteerd met de dood van mijn zusje, die ik zelf nooit gezien heb
als 5jarige niet weten wat het betekend, niet gegrijpen, waar is ze nu?

er is een moment geweest dat ik niet meer bang was van de dood, maar meer een verlang om er niet meer te zijn, dat was toen voor mijn opnamen, toen ik nog bij mijn ex was
de gedachten beter een moeder hebben die dood is dan een moeder die er niet is en toch leeft,
want dit wou ik niet voor mijn kinderen, en als je dan niet meer bang ben voor de dood, dan voor mij toch, is er een gevaarlijke moment, niet dat je er naar verlang, maar dat je wel heel diep zit

nu een paar weken geleden of maanden weet het niet echt meer,
heb ik weer die angstaanval gehad, over de gedacht " dood zijn"
ik spraak erover met mijn peut, voor mij was het op zicht, zo leek het voor mij positief
niet dat ik dat leuk vind, verre van
al keek hij verbaas, maar ik vertelde ook, dat het me kracht geeft om verder te gaan
want zonder die angst leefde ik continu op het randje van wel of niet

of er iets meer is, mij fantasie over de mensen die al heen zijn gegaan waar ik heel erg om gaf, wel! dan is er meer, hoe moet ik het anders kunnen verwerken

voor mezelf, moest ik heen gaan, nee, het gevoel dat er meer is is er niet,
zoals vh'tje schrijft, is als slapen maar dan zonder dromen of niets
en gedaan alles weg, wat maakt soms ik niet wil slapen of kan slapen,
ook ooit eens bewusteloos gevallen na een hersenschudding, mijn gedachten die vechten om bewustzijn te blijven, was gewoon grellig, beseffen dat ik telkens weer weg ging,
en het niet zelf onder controle had, zelf met een bloeddruk van 5-8 blijf ik nog bij bewustzijn, ik laat me niet zomaar gaan, controle en nog eens controle over mezelf,
en juist dat alles weg maakt me zo angstig, alleen al mijn bewustzijn in mijn hoofd
als ik dat verlies, ben ik er niet meer, het enigste ik dat ik echt voel leven
mijn lichaam t'ja, dat is een ander verhaal, dat is al lang gestorven

er zit toch ergens een wil in me om te willen leven ( iets dat je bij de geboorte mee krijgt), al heeft het met de angst om dood te zijn in mijn hoofd dan wel me te maken heeft

ik ben enorm bang voor de dood, omdat ik ook het gevoel heb niet geleefd te hebben
en nog geboren moet worden
Pokemonk

Re: Ben jij bang voor de dood?

Het is inderdaad wat Viooltje zegt : het gevoel niet echt geleefd te hebben .

Ik schiet er soms wakker van , echt fijn is dat niet . Denk dat het op het moment zelf wel vredig zal zijn . Als ik terug denk aan mijn auto ongelukje van vorig jaar , dan is er op een bepaald moment een gevoel van berusting . Zo er vaarde ik het . Ene kant ben ik er als de dood voor andere kant berust ik er me in .
Beetje dubbel .
Esterre

Re: Ben jij bang voor de dood?

Net zoals de meesten ben ik ook niet bang voor de dood.. Als ik ga dan ga ik, of dat nu morgen is of over 50 jaar. I can't cheat death als het mijn tijd is, so it's all good.
jandorie

Re: Ben jij bang voor de dood?

wie niet bang is voor de dood
die leeft niet

:lol:
Esterre

Re: Ben jij bang voor de dood?

Je kan het ook anders zien;)

Wie niet bang is voor de dood, die is niet bang voor het leven(en dus leeft die volop)
LapisLupus

Re: Ben jij bang voor de dood?

Hoi Hoi allemaal,,De Dood is eigenlijk iets vanzelf sprekends,,het is dan ook de enige zekerheid die je in dit leven hebt.
Ons cognitieve gedrag en denken wil ons wel anders doen geloven
Maar als je even bij jezelf stil zou staan zou je weten dat het geen onzin is
De vraag die je je zelf zou kunnen stellen is dan ook ...ben ik er klaar voor!!
De meeste niet,,en schorten de gedachte om te sterven graag op.
De realiteit,,de ijskoude werkelijkheid is dat je ieder moment aan de beurt kan zijn om getroffen te worden door de zeis.
Een verontrustende gedachte misschien maar eigenlijk zo gek nog niet.
De dood is dan ook een nuchtere raadgever,,stel je hebt nog drie dagen te gaan wat zou je dan echt doen en kan dat dan wel,of ben je er echt veel te laat mee??
Een van die dingen die ik realiseerde was,, als ik nou eens begin met de dingen te doen alsof het mijn laatste daad op aarde is en dan bedoel ik ook serieus de laaste daad met alles wat ik doe, dat gaf in het verleden als ik sommige dingen op die mannier deed met toewijding en aandacht voldoening en rust ook het omgaan met mensen en familie kwam in een ander daglicht te staan ieder kreeg waar die recht op had en dat voelde goed.
Geloof het of niet als je het een tijdje weet vol te houden gaan de dingen er anders uitzien
en komt de gedachte aan de dood heel anders op je af en blijkt het de grootste avontuurlijkste reis te zijn die je maar kunt voorstellen.
Best een uitdaging uiteindelijk je weet alleen niet wanneer!!
Dus kan je maar beter voorbereid zijn op het onoverkomenlijke en ieder doe dat op zijn eigen manier ik op de mijne en jullie op de jouwe,,enne bang??? toch wel een beetje,als ik heel eerlijk ben.

Francis.
Thundersheep*

Re: Ben jij bang voor de dood?

Nee, niet meer in ieder geval.
Ik heb een handjevol mensen mogen begeleiden in hun stervensproces, in mijn jonge carriere.
En hoewel het me altijd tot op het bot raakte, heeft me een heel veel geleerd.
De dood, zoals ik het heb meegemaakt, is iets moois, iets ontzettend liefdevols.
De één bleef weken hangen in een ziekteproces en blies uiteindelijk de laatste adem,
bij een ander stopte het hart er zomaar mee.
Ik vind dat het niet uitmaakt hoe je onze wereld verlaat, als je maar het afscheid krijgt wat je graag wilt.

Ik vind het hele plaatje, het sterven en het achterlaten van zoveel dierbaren, niet meer eng.
Het hoort er gewoon bij, helaas.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Ben jij bang voor de dood?

Dat heb je mooi gezegd Thundersheep. love3
Inzicht als Uitweg..
MissM

Re: Ben jij bang voor de dood?

ik ben ontzettend bang voor de dood, dat zorgt er echter wel voor dat ik kracht heb om door te gaan

Terug naar “Vraag van de week”