Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

voor mij persoonlijk is religie niets.
ik geloof,maar niet in ook maar iets die afhangt van een godsdienst.

daartegenover biedt het wel voor heel wat mensen een houvast,iets om zich aan vast te klampen.
het doet ook geen kwaad,dus waarom zou het moeten verdwijnen?

zou de wereld er beter uitzien zonder?

neen,totaal niet,want als ze nu conflicten uitvechten 'in naam van god',dan zou dat,eens er geen godsdienst meer zou zijn,wel in een ander naam zijn.
erg makkelijk allemaal.

veel organisatie's werken idd vanuit een religieuse basis,maar is die reden er niet enkel omdat ze al 10-tallen jaren bestaan en ooit ontstonden uit een geloofsgemeenschap die goed wou doen naar 'minderbedeelden'?
ik denk eerlijk gezegd,dat nog maar weinig organisaties echt een geloofsbasis hebben(in het christendom dan vooral)die nog actief is.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Ik vond dit topic terug. Waarin ik toch wel de discussie aangegaan ben met mensen. Dat heb ik veel vaker gedaan op het forum, maar ik haal dit topic aan omdat ik eerder al de gedachte had,om eens de religieuze geschriften in huis te halen. Deze week heb ik alvast de Heilige Koran besteld. (Overigens in een pocket editie, vond ik mooier omdat het word geleverd in een doosje.) Daarnaast heb ik ook de Bhagavad Gita besteld. Het boek van de Indiase traditie. (Gaat verder dan het Hindoeïsme want je kunt er ook wel het Boeddhisme toe rekenen alleen was het Hindoeïsme dus eerder.) Het staat centraal in de Indiase spirituele, religieuze en culturele gedachtegoed, maar stijgt het daar dus bovenuit.

Later komt daar de Tanach (Joodse Bijbel) bij. (Waar dus ook de Tora is in verwerkt.). Want de Tora zijn de eerste vijf boeken van de Tanach. En er zal ook een Bijbel komen, al ben ik er nog niet welke Bijbel, ligt ook wat aan de prijs.
Het boek Tao Te Ching komt er naast te staan. Toegeschreven aan Lao Tse, maar eigenlijk wat ouder. Het boek is een basiswerk rondom het Taoïsme.
- Niet zo dik, zo'n 200 pagina's.

Het Boeddhisme heeft niet echt een standaardwerk. Maar de Boeddha geschriften - Geheten de Dhammapada.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen
Religie voldoet aan de menselijke behoefte een hoger doel te dienen en biedt een hapklare filosofie voor de massa die zelf weinig nadenkt. Deze behoefte kan uitgebuit worden door kwaadwillenden. Toch zal je zien dat als religies verdwijnen, grote groepen mensen ongeïnspireerd raken en volksmenners nieuwe (quasi-)religieuze bewegingen in gang zetten.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Radius schreef: 12 okt 2018 14:03 Toch zal je zien dat als religies verdwijnen, grote groepen mensen ongeïnspireerd raken en volksmenners nieuwe (quasi-)religieuze bewegingen in gang zetten.
Dat is een stelling die enige onderbouwing verdient. Noem voorbeelden waarbij deze ontwikkeling heeft plaastgevonden.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Radius schreef: 12 okt 2018 14:03
Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen
Religie voldoet aan de menselijke behoefte een hoger doel te dienen en biedt een hapklare filosofie voor de massa die zelf weinig nadenkt. Deze behoefte kan uitgebuit worden door kwaadwillenden. Toch zal je zien dat als religies verdwijnen, grote groepen mensen ongeïnspireerd raken en volksmenners nieuwe (quasi-)religieuze bewegingen in gang zetten.
Vertel het mij als ik verkeerd zit, maar zeg je hier nu mee dat mensen die geloven over het algemeen weinig nadenken?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Nee. Iedereen gelooft op een eigen manier. Geloven is niets anders dan het invullen van het onbekende, het geloven in hetgeen bestaat in de ruimte die niet met onze vijf zintuigen waar te nemen is. Wat ik zeg is dat veel mensen niet kritisch kijken/luisteren/lezen, tegelijkertijd verlangen naar iets hogers en daarom gemakkelijk te beïnvloeden zijn door bijvoorbeeld sekteleiders. In grote religies is er een duidelijk verschil tussen priesters/guru's die simpelweg volgelingen verzamelen en zij die juist van geïnteresseerden meesters maken. Jezus begreep dat laatste en handelde daar ook naar, dat is lang niet voor alle religieuze autoriteiten het geval. Waarom denk je dat er zoveel geweld plaatsvindt in de naam van God?
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Radius schreef: 15 okt 2018 16:33 Geloven is niets anders dan het invullen van het onbekende, het geloven in hetgeen bestaat in de ruimte die niet met onze vijf zintuigen waar te nemen is.
Dat is een gemeenplaats waarmee je het geloof tekort doet. Religie is veel meer dan het invullen van het onbekende. Religie is vooral bedoeld als instrument om richtlijnen te geven voor een beter en verantwoord leven en het geven van antwoorden op morele vraagstukken. Dat Jezus de intentie had om van geïnteresseerden 'meesters' te maken en dat dit een kwaliteit is die veel priesters missen, vind ik een wat twijfelachtige uitspraak. Ik betwijfel of de mensheid gebaat is bij het creëren van 'meesters'. Je suggereert bovendien dat het verzamelen van volgelingen er toe heeft geleid dat er geweld gepleegd wordt in de naam van God. Ik vind het een wat warrig en onsamenhangend betoog, Radius.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

volhoudertje schreef: 15 okt 2018 19:52
Radius schreef: 15 okt 2018 16:33 Geloven is niets anders dan het invullen van het onbekende, het geloven in hetgeen bestaat in de ruimte die niet met onze vijf zintuigen waar te nemen is.
Dat is een gemeenplaats waarmee je het geloof tekort doet. Religie is veel meer dan het invullen van het onbekende. Religie is vooral bedoeld als instrument om richtlijnen te geven voor een beter en verantwoord leven en het geven van antwoorden op morele vraagstukken. Dat Jezus de intentie had om van geïnteresseerden 'meesters' te maken en dat dit een kwaliteit is die veel priesters missen, vind ik een wat twijfelachtige uitspraak. Ik betwijfel of de mensheid gebaat is bij het creëren van 'meesters'. Je suggereert bovendien dat het verzamelen van volgelingen er toe heeft geleid dat er geweld gepleegd wordt in de naam van God. Ik vind het een wat warrig en onsamenhangend betoog, Radius.
In dat citaat bedoel ik natuurlijk geloof in brede zin, dus atheïsme, taoïsme, natuurreligies, etc. inbegrepen. Ook dat is geloof. ;) Hoe men moraliteit invult verschilt. Met het verzamelen van niet-kritische volgelingen kijk ik in de richting van de kruistochten en de moderne terreurbewegingen. Dat zijn extreme consequenties, maar het volgen zonder zelf na te denken vindt op vele niveaus plaats.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

In dat citaat bedoel ik natuurlijk geloof in brede zin, dus atheïsme, taoïsme, natuurreligies, etc. inbegrepen. Ook dat is geloof. ;) Hoe men moraliteit invult verschilt. Met het verzamelen van niet-kritische volgelingen kijk ik in de richting van de kruistochten en de moderne terreurbewegingen. Dat zijn extreme consequenties, maar het volgen zonder zelf na te denken vindt op vele niveaus plaats.
Veel mensen die bijvoorbeeld richting een terreurbeweging gaan zijn vaak mensen die de wanhoop nabij zijn in een eigen omgeving, niet aan kunnen sluiten, geen normaal werk kunnen vinden, volledig vastzitten in een maatschappij waarvan ze vinden dat ze niet worden gehoord, uitgesloten worden, uitgekotst worden, niet naar omgekeken, veel moeite hebben met de orde. En dan is het inderdaad heel extreem dat je kiest voor een groep als een terreurbeweging. Maar die, vooral jongeren, hebben lang niet altijd in de gaten hoe het werkt en zoeken gehoor en aansluiting ergens bij. Daar komt vaak in eerste instantie geweld niet eens bij kijken.
Vaak zijn de jongeren juist wél kritisch, maar op een andere manier en een andere hoek. En ze zoeken gehoor en nabijheid die ze voor hen gevoel helaas nergens anders kunnen vinden.
En dan is het uiteindelijk niet meer 'niet meer zelf nadenken'. Uiteindelijk noem je dat hersenspoelen. De volgelingen die meewerken zijn gehersenspoeld. En dat is een heel groot verschil en staat buiten niet nadenken om.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Ik heb wel een gevoel dat je een wat pessimistisch mensbeeld hebt, een pessimistisch wereldbeeld. Dat vind ik eigenlijk best jammer.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Memories schreef: 16 okt 2018 09:50 Veel mensen die bijvoorbeeld richting een terreurbeweging gaan zijn vaak mensen die de wanhoop nabij zijn in een eigen omgeving, niet aan kunnen sluiten, geen normaal werk kunnen vinden, volledig vastzitten in een maatschappij waarvan ze vinden dat ze niet worden gehoord, uitgesloten worden, uitgekotst worden, niet naar omgekeken, veel moeite hebben met de orde.
Hoe kom je daarbij? Ik had juist begrepen dat het vaak doodnormale jongens/mannen lijken, vaak sociale en goed functionerende mensen.
Memories schreef: Ik heb wel een gevoel dat je een wat pessimistisch mensbeeld hebt, een pessimistisch wereldbeeld. Dat vind ik eigenlijk best jammer.
Och, dat lijkt zo. Soms moet ik even wat gal spuwen. In grote lijnen zoek ik naar een positieve middenweg. :)
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Hoe kom je daarbij? Ik had juist begrepen dat het vaak doodnormale jongens/mannen lijken, vaak sociale en goed functionerende mensen.
Dat klopt ook hoor. Maar er is een kant die niet zo vaak langs komt en dat is dus de kant die ik beschreef. Naast dat het doodnormale en goed functionerende mannen lijken, (dat kunnen de mannen met wanhoop en frustratie trouwens ook zijn, naast hun wanhoop en frustratie!), zijn er ook genoeg mannen die geen werk kunnen vinden, in een goot verkeren ( al dan niet geestelijk), of mannen die je nauwelijks ziet en niet goed weten wat ze met hun leven aan moeten. Wat dus aangeeft dat er niet echt een duidelijk profiel of beeld is van een 'strijder'.

De afgelopen tijd heb ik vaker ook voorbij zien komen, via docu's en reportages, in bijvoorbeeld Libië, dat er ook genoeg jongen en mannen zijn die zich verloren voelen en dan juist daarom dat pad kiezen omdat, waar ze zich dan bevinden, er eigenlijk niets voor ze is.

Er is niet altijd een stempel op te drukken.
Och, dat lijkt zo. Soms moet ik even wat gal spuwen. In grote lijnen zoek ik naar een positieve middenweg. :)
Fijn om te lezen, hou dat vast. ;)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

(dat kunnen de mannen met wanhoop en frustratie trouwens ook zijn, naast hun wanhoop en frustratie!),
Ik bedoel: Dat kunnen ook de mannen zijn met hun wanhoop en frustratie, naast een goede opleiding, sociaal endergelijke.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Laat ik de centrale vraag van dit topic, "stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen," eens op een andere manier beantwoorden: ik zou het ten zeerste betreuren als de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen.
Ik zou niet willen leven in een wereld zonder Jodendom, Christendom of Islam.
Een wereld zonder de grote godsdiensten is niet alleen een wereld zonder schoonheid, zonder poëzie, kunst en muziek,
maar bovenal een wereld zonder liefde, compassie en morele richtlijnen.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Spiritualiteit”