Hawk L.

EVP (Bandstemmen)

Dit zou heel bekend zijn in Nederland?
Ik heb er al een paar filmpjes van gezien; mensen die stemmen opnemen met een radio of de computer die niet in de kamer aanwezig zijn! Ik vind dit best indrukwekkend en geloof wel dat het kan. Zeker toen ik een zekere Frans Schmidt aan het werk zag. Hij stelde de stem een strikvraag en hij wist het juiste antwoord dan nog wel!
Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: EVP (Bandstemmen)

Hawk L. schreef:Wat denken jullie?
Ik vind het totale onzin. Ik moet gewoon lachen als ik hoor dat mensen hier serieus mee bezig zijn.
Nog gevaarlijker wordt het als labiele idioten als Tristan van der V. zich er mee bezig houden en vervolgens een bloedbad aanrichten in een winkelcentrum. EVP is paranormale humbug.
* Liebe Macht Frei *
Leeuwtjuh

Re: EVP (Bandstemmen)

Ik heb me er eventjes in verdiept. Uiteraard hoort daar dan ook de film white noise bij natuurlijk, als we het er toch over gaan hebben. Ook in the sixth sense zag je dat er gebruik van gemaakt werd, en dat vond ik wel apart. Ik weet nog niet hoe ik daar tegenover sta, maar in ieder geval niet direct zo afwijzend/neerbuigend zoals Vhtje hierboven.

Ik vind het wel een interessant onderwerp :)
Melis

Re: EVP (Bandstemmen)

Ik denk dat die mensen prima weten hoe ze met techniek om moeten gaan en het zo kunnen bewerken.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: EVP (Bandstemmen)

Zo negatief en afwijzend als Volhoudertje zal ik er nooit tegenover staan. Ik denk dat het zeker wel zou kunnen dat een deel ervan echt is, maar er zullen altijd grapjassen zijn die nepbanden toevoegen en / of bewerken. Hetzelfde geldt voor foto's van geesten / entiteiten, waarbij ook zeker wel nepheid voorkomt. Het is wel een onderwerp in het geheel waar mensen gebruik van kunnen maken en mensen kunnen laten geloven dat het allemaal echt is.

Ik geloof dus wel dat een deel van die banden echt kunnen zijn, om alles nep te laten zijn vind ik nogal een beetje ver gaan. Er zijn denk ik niet voor niets best een groot aantal mensen actief mee bezig. Dat lijkt me niet voor niets.

Het is net zoals met foto's waar gedaantes op staan, een deel zal nep zijn of bewerkt, een ander deel niet. Er zijn genoeg mensen die onbewerkte foto's hebben, met onbewerkte gedaantes, zonder dat een lens vies was.

Maar het spirituele / paranormale blijft een punt van discussie. Zeker voor mensen die er in het algemeen niet in geloven of het onzin vinden. Die er niet mee bezig zijn of er stellig vanuit gaan dat het niet bestaat. Of in de zin dat ze niets hebben meegemaakt wat daarmee te maken heeft. Daarom ben ik er zelf niet zo'n voorstander van om telkens weer in discussie te gaan over dit soort onderwerpen, met mensen die standvastig blijven. Ik lees het zelfs liever niet. Als er geen openheid voor is, dan maar geen tekst. Maar hier mest ik even op reageren, want ik denk dat dat geen probleem zal zijn of geven. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: EVP (Bandstemmen)

Leeuwtjuh schreef:Ik weet nog niet hoe ik daar tegenover sta, maar in ieder geval niet direct zo afwijzend/neerbuigend zoals Vhtje hierboven.
Mensen die geloven dat ze boodschappen van overleden mensen kunnen opvangen door de witte ruis van een radio ontvanger te versterken en te manipuleren, wie daar open voor wil staan, die gaat zijn gang maar. [027]

Het neemt niet weg dat het eerder voor de hand ligt om te proberen het fenomeen in eerste instantie met logische middelen verklaren en niet op voorhand al toe te schrijven aan het paranormale. In de meeste gevallen gaat het namelijk om doodgewone interferentie. Helaas zijn er zoveel radiozenders en andere communicatie apparatuur in gebruik dat de herkomst van een geluidsfragment nauwelijks te traceren valt.

Verder moet de gebruikte ‘ontvangst apparatuur’ en methode van ‘sampelen’ kritisch bekeken worden. Bij dit soort zaken heb je al snel te maken met charlatans of zweverige malloten.

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat mensen in dit soort gevallen altijd horen wat ze graag willen horen. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Erik

Re: EVP (Bandstemmen)

Ik heb hele goede ervaringen met EVP. Heb het regelmatig gedaan en heb goede resultaten behaald. Voor mij dan ook overduidelijk dat dit werkt. Hoe kan je anders na een vraag het juiste antwoord krijgen?

Een deel van mijn opnames zijn te beluisteren via: http://www.youtube.com/erikevp
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: EVP (Bandstemmen)

Nou, ik lig werkelijk in deuk van de lach! 011
Als je in al dat gekras en geknetter een verstaanbaar woord wil herkennen moet je
wel héél erg veel fantasie hebben.

Neem me niet kwalijk dat ik hier schamper over doe en er volledig de vloer mee aanveeg, ik vind dat
EVP gedoe werkelijk te zielig voor woorden.
Even voor de duidelijkheid, voor het geval ik het niet goed begrepen heb:
Je koopt dus een goedkope radio ontvanger zoals de Sangean DT-200X en gaat daar tegen aan
zitten kletsen? [027]
En dan krijg je via de witte ruis van die goedkope radio antwoord op je vragen?
Alsjeblieft zeg Erik, zoek een andere hobby jongen. Ga lekker fotgraferen, ga met je drone spelen
of leer gitaar spelen, maar niet dit soort flauwekul! 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: EVP (Bandstemmen)

Het vergt lef om deze ervaringen op het grote boze net te plaatsen. Ik sta er niet afwijzend tegenover en vond dat er in jouw opnamen bijzondere dingen te horen waren. Er zijn degelijke wetenschappelijke verklaringen voor paranormale verschijnselen. Een vereiste voor wetenschappelijk bewijs daarentegen is dat iets reproduceerbaar is, en het paranormale vindt meestal niet plaats op commando. Ook is er nog gebrek aan geschikte meetapparatuur. Wetenschappers begrijpen het paranormale nog niet dus kunnen niet precies weten wat ze willen meten. Dat de wereld meer omvat dan in een oogopslag te zien is moge duidelijk zijn.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: EVP (Bandstemmen)

Het gaat hier toch niet om het paranormale in brede zin? Het gaat hier erom of bandstemmen ook bij het paranormale horen of niet. :)
Dit topic heet namelijk EVP.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: EVP (Bandstemmen)

Overigens ben ik iemand die mijn twijfels ook zet bij deze methode. (EVP) Ik weet niet meer of ik ooit er eerder over heb geschreven en wat ik daar zei, maar op dit moment heb ik er ook grote twijfels bij.
(En dat zal misschien voor sommigen een schok zijn :lol: (Zij weten vast waarom ik dit zinnetje schrijf.) Maar ook ik heb er grenzen in en vind het in ieder geval niet overtuigend.

Ik ga hierin met Volhoudertje mee en ik neem dan even het 'wolkenvoorbeeld', wat trouwens wel erg leuk is.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Spiritualiteit”