Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

God, waarom zijn er mensen die het geloof/de religie(s) overal de schuld van geven?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
TheEmperor85

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Memories schreef:God, waarom zijn er mensen die het geloof/de religie(s) overal de schuld van geven?
God schreef:Omdat de één nou eenmaal iets beter nadenkt dan de ander mijn Kind.
Als Ik echt zou bestaan, zou ik Mij door geen van de menselijke religies vertegenwoordigd voelen. Al de ellende die daar uit voortkomt..Daar wil Ik niets mee te maken hebben.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

TheEmperor85 schreef:
Memories schreef:God, waarom zijn er mensen die het geloof/de religie(s) overal de schuld van geven?
God schreef:Omdat de één nou eenmaal iets beter nadenkt dan de ander mijn Kind.
Als Ik echt zou bestaan, zou ik Mij door geen van de menselijke religies vertegenwoordigd voelen. Al de ellende die daar uit voortkomt..Daar wil Ik niets mee te maken hebben.
Oke, dat is hoe jij er zelf over denkt, Emp. Wellicht denkt een ander er heel anders over. Ik vind het nogal heel gemakkelijk om het daar allemaal op af te schuiven. :) Sterker nog persoonlijk vind ik het ook niet terecht. Maar vandaar ook dat ik de vraag in het topic stel. :) Dan ben ik de vraag tenminste kwijt.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Memories schreef:God, waarom zijn er mensen die het geloof/de religie(s) overal de schuld van geven?
Die vraag moet je niet aan God stellen, maar aan de mensen. De mensen hebben de religies bedacht,
dus zijn ze ook verantwoordelijk voor hun eigen uitvinding.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

volhoudertje schreef:
Memories schreef:God, waarom zijn er mensen die het geloof/de religie(s) overal de schuld van geven?
Die vraag moet je niet aan God stellen, maar aan de mensen. De mensen hebben de religies bedacht,
dus zijn ze ook verantwoordelijk voor hun eigen uitvinding.
Dit topic heet "Als je God één vraag mocht stellen" ... en deze vraag wil ik nu gewoon patsboem aan Hem stellen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Afbeelding


Ik denk dat Hij vakantie heeft
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Memories schreef:Dit topic heet "Als je God één vraag mocht stellen" ... en deze vraag wil ik nu gewoon patsboem aan Hem stellen.


Je zou natuurlijk ook kunnen stellen dat ook God een creatie van de mens is. In dat geval wordt de beantwoording van je vraag best lastig.
* Liebe Macht Frei *
TheEmperor85

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

volhoudertje schreef: Je zou natuurlijk ook kunnen stellen dat ook God een creatie van de mens is. In dat geval wordt de beantwoording van je vraag best lastig.
God schreef: 001_huh ..Pardon?..Oh I'm gonna have somuch fun when I finally meet you.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

momo schreef:Afbeelding


Ik denk dat Hij vakantie heeft
Ik geloof het ook. :nod:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

God schreef: 001_huh ..Pardon?..Oh I'm gonna have somuch fun when I finally meet you.
In about thirty years from now God, I promise you, we are going to have a fun time together! 011
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Memories schreef:God, waarom zijn er mensen die het geloof/de religie(s) overal de schuld van geven?
Mijn "menselijke" reactie is deze (als het tenminste ook gepermitteerd is zelf antwoorden te bedenken hier?): Extreem atheïstische evangelisatie “kan” wijzen op een kwetsuur. In welke mate fundamentalistisch en fanatisch iemands background is geweest vroeger, kan er een toestand ontstaan om zich zich actief te bekeren en oud vast geloof in te wisselen voor nieuw vast atheïsme.

(Vrij late reactie, (ik lees niet altijd een willekeurige topic direct) maar daar buiten jouw, de deelnemers nog steeds aanwezig zijn, is het misschien nog de moeite om te reageren.
TheEmperor85

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Kyron schreef: is het misschien nog de moeite om te reageren.
..Nope :tongue:
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Kyron schreef:
Memories schreef:God, waarom zijn er mensen die het geloof/de religie(s) overal de schuld van geven?
Mijn "menselijke" reactie is deze (als het tenminste ook gepermitteerd is zelf antwoorden te bedenken hier?): Extreem atheïstische evangelisatie “kan” wijzen op een kwetsuur. In welke mate fundamentalistisch en fanatisch iemands background is geweest vroeger, kan er een toestand ontstaan om zich zich actief te bekeren en oud vast geloof in te wisselen voor nieuw vast atheïsme.

(Vrij late reactie, (ik lees niet altijd een willekeurige topic direct) maar daar buiten jouw, de deelnemers nog steeds aanwezig zijn, is het misschien nog de moeite om te reageren.
Je mag reageren. :) Dank je wel voor je reactie en je kijk erop.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Graag gedaan, Memories. Ik vond het een interessante vraag, waar ik graag in meedenk. De situatie dat je in uw vraag beschrijft observeer ik ook vaak, o.a. op fora. Dat veel inkt doet vloeien.Of in deze context eerder "typ – manie". :)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Kyron schreef:Graag gedaan, Memories. Ik vond het een interessante vraag, waar ik graag in meedenk. De situatie dat je in uw vraag beschrijft observeer ik ook vaak, o.a. op fora. Dat veel inkt doet vloeien.Of in deze context eerder "typ – manie". :)
Het is algemeen bekend dat ik het maar naar vind dat er mensen zijn die (bijna) altijd geloof/religie de schuld geven. Mijn kijk is dat dat dus ook te maken heeft met de manier waarop ermee omgegaan wordt en tot hoeverre iemand in staat is het te gebruiken. Mensen kunnen het op een manier gebruiken waardoor het positieve ervan geheel verdwijnt. Maar bij lange na, hoeft dat dus niet aan de religie te liggen. Lang niet altijd. Het is gewoon jammer vind ik dat religie regelmatig in een slecht daglicht geplaatst word. Natuurlijk is er geweld, is er veel ellende, is er veel gedaan uit de naam van.... maar de vraag is of jij je daarmee ook wilt identificeren. Ik denk dat men dat niet hoeft te doen. Dat het goed is het positieve te benadrukken. Het negatieve gebruik ervan moet je niet ontkennen, daar moet men ook van op de hoogte zijn en dat is vreselijk. Dat is ook wat je niet goed moet keuren. Maar dat er slechte dingen door gebeuren met gevolgen, wil nog niet zeggen dat heel de geloofsovertuigingen, slecht zijn. Het is de manier waarop er mee omgegaan wordt en helaas zijn er genoeg mensen die "het maar al te graag gebruiken" om bepaalde dingen uit te voeren. En helaas worden de mensen die er niets slechts mee willen uitten, beboet.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Laothe
Berichten: 2349
Lid geworden op: 07 okt 2010 18:14

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Kunt U dat intense rotgevoel bij me weghalen? [crying]
It seems like nothing has changed, but everything is different now.
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Memories schreef:
Kyron schreef:Graag gedaan, Memories. Ik vond het een interessante vraag, waar ik graag in meedenk. De situatie dat je in uw vraag beschrijft observeer ik ook vaak, o.a. op fora. Dat veel inkt doet vloeien.Of in deze context eerder "typ – manie". :)
Het is algemeen bekend dat ik het maar naar vind dat er mensen zijn die (bijna) altijd geloof/religie de schuld geven. Mijn kijk is dat dat dus ook te maken heeft met de manier waarop ermee omgegaan wordt en tot hoeverre iemand in staat is het te gebruiken. Mensen kunnen het op een manier gebruiken waardoor het positieve ervan geheel verdwijnt. Maar bij lange na, hoeft dat dus niet aan de religie te liggen. Lang niet altijd. Het is gewoon jammer vind ik dat religie regelmatig in een slecht daglicht geplaatst word. Natuurlijk is er geweld, is er veel ellende, is er veel gedaan uit de naam van.... maar de vraag is of jij je daarmee ook wilt identificeren. Ik denk dat men dat niet hoeft te doen. Dat het goed is het positieve te benadrukken. Het negatieve gebruik ervan moet je niet ontkennen, daar moet men ook van op de hoogte zijn en dat is vreselijk. Dat is ook wat je niet goed moet keuren. Maar dat er slechte dingen door gebeuren met gevolgen, wil nog niet zeggen dat heel de geloofsovertuigingen, slecht zijn. Het is de manier waarop er mee omgegaan wordt en helaas zijn er genoeg mensen die "het maar al te graag gebruiken" om bepaalde dingen uit te voeren. En helaas worden de mensen die er niets slechts mee willen uitten, beboet.
Uiteraard kunnen er “elementen” in een religie wel mensonwaardig zijn vind ik. Wel is het zo dat de beschouwingen van een gelovige die intellectuele eerlijkheid hoog in het vaandel heeft, vaker interessanter, dan die van een zelfingenomen atheïst met weinig onderscheidingsvermogen want dat is wat je waarschijnlijk stoort en wat je wellicht ook bedoeld. (Wat ik overigens zeer goed kan voorstellen.) Gandhi bijv. was als overtuigd hindoe, die nooit tot een ander geloof is overgegaan. Toch is het bekend dat Ghandi het kastensysteem (en het systematisch uitsluiten van alle paria’s of ‘onzuiveren’ daaruit) onomwonden verwierp, ofschoon hij besefte dat dit systeem een onbetwistbare pijler was van het hindoeïsme. Ghandi, die zowel het evangelie als de Bhagavad-Gita onafgebroken bij zich droeg, noemde het kastensysteem mensonwaardig en immoreel. (Hij is ook door een fundamentalistische hindoe doodgeschoten.)

Men kan zich zelfs de vraag stellen of het religieuze verbod om levende wezens te doden (b.v. ratten, schorpioenen of kakkerlakken) en om dieren te slachten (b.v. ‘heilige koeien’) echt verenigbaar is met een moraal die de mens centraal stelt, met ander woorden het humanisme. (Maar ja, dat verraad dan wel weer (een deel althans) van mijn levensbeschouwing) …
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Laothe schreef:Kunt U dat intense rotgevoel bij me weghalen? [crying]
In sommige momenten zijn gebaren zinnen, waar je met woorden onmogelijk kunt beginnen. [AAI]
Gebruikersavatar
Teckna
Berichten: 316
Lid geworden op: 19 dec 2012 19:11
Locatie: Omgeving Leiden

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

God, waarom zijn er wel Jodenkoeken maar geen Palestijnenspritsen?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Teckna schreef:God, waarom zijn er wel Jodenkoeken maar geen Palestijnenspritsen?
Omdat Jodekoeken naar mijn weten door mensen zijn gemaakt van Joodse afkomst. Volgens mij hebben ze die naam er zelf aan gegeven. Maar dat weet ik niet zeker.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Kyron schreef:
Men kan zich zelfs de vraag stellen of het religieuze verbod om levende wezens te doden (b.v. ratten, schorpioenen of kakkerlakken) en om dieren te slachten (b.v. ‘heilige koeien’) echt verenigbaar is met een moraal die de mens centraal stelt, met ander woorden het humanisme. (Maar ja, dat verraad dan wel weer (een deel althans) van mijn levensbeschouwing) …
Daar ben ik eigenlijk verder ook wel benieuwd naar Kyron. Maar wellicht komen we of kom je daar nog op terug in een volgend punt, in een forumportret of in een gesprek. :) Over levensbeschouwing.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Memories schreef:Omdat Jodekoeken naar mijn weten door mensen zijn gemaakt van Joodse afkomst.
Dat is maar zeer de vraag, etymologisch gezien is de herkomst van het Jodekoeken net zo vaag en slecht te traceren als de herkomst van het woord 'fiets'.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

volhoudertje schreef:
Memories schreef:Omdat Jodekoeken naar mijn weten door mensen zijn gemaakt van Joodse afkomst.
Dat is maar zeer de vraag, etymologisch gezien is de herkomst van het Jodekoeken net zo vaag en slecht te traceren als de herkomst van het woord 'fiets'.
Sommige dingen zijn gewoon zoals ze zijn, zeg ik dan altijd maar. :) (En het is de mens, die daar dan weer over na gaat denken. :tongue:)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Memories schreef:Sommige dingen zijn gewoon zoals ze zijn, zeg ik dan altijd maar. :) (En het is de mens, die daar dan weer over na gaat denken. :tongue:)
Nou nee, in het geval van Jodekoeken en fietsen gaat dat in ieder geval niet op, omdat beide door mensen bedachte producten zijn.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

volhoudertje schreef:
Memories schreef:Sommige dingen zijn gewoon zoals ze zijn, zeg ik dan altijd maar. :) (En het is de mens, die daar dan weer over na gaat denken. :tongue:)
Nou nee, in het geval van Jodekoeken en fietsen gaat dat in ieder geval niet op, omdat beide door mensen bedachte producten zijn.
Ja, dat klopt. Maar dan blijft de herkomst nog wel gissen. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Spiritualiteit”