Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Inspiratiekaartje 26 :zeg het met muziek!

Omdat ik het altijd een leuk concept vond waar dikwijls betekenisvolle bijdragen uitkwamen probeer ik er weer eentje te lanceren. We zien wel waar het ons brengt...

Je hebt dikwijls dat bepaalde muziek een mood oproept, of andersom dat je afhankelijk vaneen gemoedstoestand andere muziek draait.

Welke liedjes hebben voor jou een speciale betekenis en waar staat die muziek voor in jouw geval.

Je hoeft niet alle clips in te sluiten en te plaatsen (het mag altijd ;) )

als dank voor je bijdrage in dit topic mag je ook een lied opdragen aan een ander forumlid naar keuze cheerqd5
:D

[120]
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Teckna
Berichten: 316
Lid geworden op: 19 dec 2012 19:11
Locatie: Omgeving Leiden

Re: Inspiratiekaartje 26 :zeg het met muziek!

Hoi,

Leuk idee!
Het is misschien een beetje gek, maar ik heb een nummer van Samsom en Gert waar ik altijd heel vrolijk van word. Het brengt mij even terug naar een onbezonnen jeugd. Altijd na de eerste secondes, als de trompet gaat spelen, krijg ik kippenvel.



(hoe doe je ook alweer dat het filmpje ook zichtbaar is?)

Ik wil dit opdragen aan iedereen op dit forum die zich wel een somber voelt, en wel wat blijheid kan gebruiken. :knuffel:
Laatst gewijzigd door volhoudertje op 12 jan 2015 01:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: flash code aan link toegevoegd
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Inspiratiekaartje 26 :zeg het met muziek!

Teckna schreef:Hoi,

Leuk idee!
Het is misschien een beetje gek, maar ik heb een nummer van Samsom en Gert waar ik altijd heel vrolijk van word. Het brengt mij even terug naar een onbezonnen jeugd. Altijd na de eerste secondes, als de trompet gaat spelen, krijg ik kippenvel.
https://www.youtube.com/watch?v=ccgu4RB ... detailpage
(hoe doe je ook alweer dat het filmpje ook zichtbaar is?)

Ik wil dit opdragen aan iedereen op dit forum die zich wel een somber voelt, en wel wat blijheid kan gebruiken. :knuffel:
Prachtnummer blijft het! :nod:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Inspiratiekaartje 26 :zeg het met muziek!

momo schreef:Welke liedjes hebben voor jou een speciale betekenis en waar staat die muziek voor in jouw geval.

Muziek moet voor mij in ieder geval een gevoel van weemoed genereren of bevestigen, anders vind ik het eigenlijk niet zo interessant. [027] Ik hoor liever liedjes met een tekst in de trant van “Baby, why don’t you love me anymore,” dan “Baby, I love you so.”
Er moet altijd een element van verdriet, verlies van- of hunkering naar liefde in een liedje zitten, lekker zwelgen in weemoed is het allermooiste wat er is. :nod: Niet dat mijn leven nou zo intens triest is, verre van dat, maar trieste liedjes passen het beste bij mijn levensgevoel.
Er zijn uiteraard uitzonderingen, “Happy” van Pharrell Williams is wat dat betreft geniaal. De ultieme happy song die nooit verveelt en in de auto altijd op het hoogste volume gaat als het op de radio komt. ;-)

Het ultieme gevoel van weemoed is al meer dan een halve eeuw geleden bezongen door Françoise Hardy. Voor degenen die de Franse taal niet machtig zijn, een clip met dubbele ondertiteling:



Een ander gevoel dat ik mooi vind is het besef van de vergankelijkheid van geluk, maar vooral dat je zelf de macht in handen hebt om je eigen geluk en dat van een ander om zeep te helpen door moedwillig banden te verbreken of op de vlucht te slaan. Waarom zou je blijven als je eigenlijk liever vrij wit zijn? Dan moet je gaan, ook als je de ander daarmee verdriet doet.


momo schreef:Als dank voor je bijdrage in dit topic mag je ook een lied opdragen aan een ander forumlid naar keuze cheerqd5 :D
Voor Laothe, het paardenmeisje. Een liedje over paarden.

* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Inspiratiekaartje 26 :zeg het met muziek!

Met muziek kun je vele kanten op.
Gnossienne #1 van Erik Satie, eerst de klassieke versie voor piano en daarna ...



... de fascinerende moderne versie van Triste sire waarbij de vorm veel vrijer is en alles mag ...

* Liebe Macht Frei *
elgebak

Re: Inspiratiekaartje 26 :zeg het met muziek!

Interessant om die twee stukken achter elkaar te horen
Gebruikersavatar
Itinerant
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jul 2013 21:13

Re: Inspiratiekaartje 26 :zeg het met muziek!

Momenteel ben ik verknocht aan deze cover (met eigen twist) van Daft Punk's Doin' it Right.

Sluit overigens prima aan bij mijn beetje sombere en radeloze stemming op het moment.

-= Just because you're right doesn't mean you're not wrong. =-
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Inspiratiekaartje 26 :zeg het met muziek!



Deze blijft momenteel hangen, mooie cover van kodaline 'all I want'.

Ik vind vele soorten muziek mooi, laat het meestal afhangen van mijn mood. Klassieke stukken van gorècki, vivaldi, bach tot hedendaagse muziek.

House en techno of boom boom dingen zoals ik het noem vind ik niks. Er moet melodie in zitten, een stevig verhaal en een aparte stem dikwijls.

Het zijn er teveel om te plaatsen maar hier een paar die me erg raakten.





en natuurlijk alles van de grootmeester Leonard Cohen

Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Inspiratiekaartje 26 :zeg het met muziek!

Welke muziek ontroert je het meest?

Ik heb er eens goed over nagedacht welke muziekstukken mij nou het meeste kippenvel bezorgen of tot tranen toe beroeren.
Het is een op het eerste gezicht wat merkwaardig lijstje, al zeg ik het zelf. [027]

Het eerst liedje: Mahalia Jackson - Just a closer walk with thee
Mahalia Jackson kan bij mij gewoon niet stuk, ze had een enorme krachtige en expressieve stem.
Het was één brok energie en passie. Just a closer look with thee is een gospel song van het zuiverste water, ik ben geen gelovig iemand, maar deze manier van zingen raakt me gewoon ontzettend.
Wat ze ook zingt, het is altijd goed.

Newport Jazz Festival 1970, eigenlijk was Mahalia hier al ziek, ze was flink afgevallen en haar stem
was minder krachtig, maar hier staat gewoon een persoonlijkheid, een vrouw waar je niet omheen komt,
want ze vult gewoon de hele zaal. Zo zingen is maar weinigen gegeven.



Een ander muziekstuk is Quando Corpus Morietur uit het Stabat Mater van Rossini. Het gaat over het lijden van de Moeder Gods. Het één na laatste deel van Rossini’s versie van het Stabat Mater is een koorwerk. Als na ongeveer anderhalve minuut de vrouwen voor het eerst de regel ‘Paradisi Gloria’ zingen is het alsof de hemel open gaat. Waarom raakt me dat eigenlijk? is het omdat een man eigenlijk alleen
door de vrouw het paradijs kan ervaren? Tja, wie weet. ;-)

Rossini - Stabat Mater - Quando Corpus Morietur



Het mooiste volkslied ter wereld is toch het Russische. Vooral in combinatie met een gouden medaille is het kippenvel. Het is dat er zoveel mis is met dat land, maar voor zo’n volkslied zou ik bijna Rus willen worden. En dat volkslied lijkt maar geen einde te hebben.

Russisch volkslied



Eigenlijk is het best wel een 'verdacht' lijstje. [027] Het betekent dat ik heel ontvankelijk ben
voor religie, vrouwen, nationalisme en pathos. Helaas, het is niet anders, maar dit is de muziek
waar ik het meeste kippenvel bij krijg. Erg hè? 001_tongue

Ik ben benieuwd naar andere kippenvel momenten.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Inspiratiekaartjes”