ruud1988

Adhd en gestopt met roken.

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en zal me even voorstellen.
Ik ben Ruud 24 jaar en woonachtig in tilburg.
Sinds mijn 21e jaar ben ik door middel van vele trajecten erachter gekomen dat ik adhd heb.En ik gebruik hiervoor medicatie lexapro en concerta 54mg.aangezien ik altijd een roker ben geweest en sinds 3 weken nu gestopt ben loop ik tegen hele rare klachten aan,het is tevens geen excuus dat ik weer wil gaan roken en me adhd de schuld geef maar ik voel me nu niet fijn.
Sinds ik gestopt ben met roken met ik dat ik veel last heb van mijn adhd klachten,ik ben ineens heel erg druk,heb heel erg veel last van trekjes als trekken met mijn nek spieren en arm spieren,wazig in mijn hoof,en totale gekheid in me koppie.Ik kon het vanmiddag echt niet meer trekken en heb een lekkere peuk gerookt en een bak koffie genomen.Ik was meteen erg relax en voelde de druk van me schouders verdwijnen.Ik zou graag willen horen van mede mensen of die dit herkennen en of een adhd patient toch die nicotine nodig heeft.
mijn dank is groot mvg ruud ;)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Adhd en gestopt met roken.

Stoppen met roken is moeilijk. Alle rokers zullen dat kunnen onderschrijven.
Maar onderzoeken lijken te bevestigen dat ADHD-ers meer moeite hebben om de verslaving aan nicotine een halt toe te roepen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Adhd en gestopt met roken.

Ik kan niet antwoorden op de vraag of het als ADHD'er moeilijker is, maar wel dat ik het iets meer dan een jaar geleden ook geprobeerd heb.
De eerste weken liep ik veel agressiever dan anders, meer onrust en dergelijke...
Na een tweetal weken zou je van de nicotine-verslaving moeten verlost zijn las ik eens, doch blijft het "afleren" van de gewoonte.
Ben nooit volledig gestopt enkel aan 2 sigaretten/dag geraakt en dat vond ik [045]
Toch bleef het uitkijken en aftellen naar die 2/dag, en na een tijdje dan denk je echt : "als zo meer dan 50% van mijn dag bestaat uit het aftellen naar, waar ben ik dan in godsnaam mee bezig?" :eek:
Zo werden het er stilaan terug wat meer, ik probeer mezelf er niet meer om te bekritiseren maar houd in gedachten "hoe minder hoe beter".
Enkel nog buiten roken helpt me wel om minder te roken en het is nu ook veel aangenamer in huis.
Sommige dagen ben ik echt wel blij als ik er maar een 5-tal gerookt heb, andere dagen kan dat het dubbel of meer zijn.
Mijn visie voor mezelf is sindsdien een evenwicht proberen te behalen tussen niet teveel roken maar het haalbaar houden voor mezelf.
Mijn partner haar psychiater raadde haar zelf af in die tijd om volledig te stoppen, uit angst voor meer psychische klachten en spanningen.

Misschien een kleine tip als je wil proberen door te zetten : de pectine in appels zou de nicotine in het lichaam sneller afbreken waardoor de drang naar nicotine sneller afneemt.
Veel appels eten dus ;)

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”