kimbxrly

Uit huis gezet

Hallo iedereen,

Ik ben een beetje ten einde raad en daarom kunnen jullie me miscchien helpen.

Ik ben een paar maanden geleden uit huis gezet omdat het niet kliktte met mijn moeder (ik spreek er nog steeds niet) dit is natuurlijk heel vervelend maar daar ben ik ondertussen wel aan gewend. Ik kon bij mijn vader terecht (ouders zijn gescheiden) maar die woont heel ergens anders (2uur reistijd).

Mijn moeder woonde in Amsterdam en ik had daar al mijn vrienden, en ook mijn vriend waarmee ik nu al bijna 2 jaar een relatie mee heb.

Ik heb mijn Havo diploma en doe nu een tussen jaar en wil volgend jaar studeren in Amsterdam(HBO).
Mijn vriend woont dus nog bij zijn ouders in Amsterdam en daar ben ik meestal 2-3 dagen per week, maar eigenlijk gaat het niet langer zo.. want ik voel me schuldig tegenover dat gezin (alhoewel mijn vader compensatie; geld geeft) maar ook zie ik mijn vriend niet vaak.

Ik zit erover na te denken om volgend jaar op kamers te gaan in Amsterdam; in de omgeving waar mijn vriend mijn vriendinnen wonen en mijn school zich bevind. Maar dit is natuurlijk erg duur, en als ik dit wil betalen moet ik DEELTIJD gaan studeren toch?

Heeft iemand misschien een idee of een tip wat we het beste kunnen doen?
Ik ben 17 en mijn vriend is bijna 20, en we zitten eraan te denken om volgend jaar samen deeltijd te doen en dan samen op kamers te gaan.. Maar dat is natuurlijk erg zwaar en we zijn ook nog jong...

Ik zie eignelijk geen andere oplossing, ik hou het echt niet vol om hier nog langer te wonen... ik weet dat het egoistisch kan overkomen maar ik mis mijn vrienden en mijn vriend... en het is hier niet bepaald een pretje in deze omgeving(geen jonge mensen, alles op heeel verre afstand)

kortom: heeft iemand tips/suggesties ivm wonen wat ik kan doen?
kimbxrly

Re: Uithuis gezet

Ik ga meestal donderdag middag tot zaterdag avond/zondag ochtend erheen. (zondag weer terug want dan werk ik weer)

Ik sta nu voor de keuze om op voetbal te gaan donderdag avond trainnen, en zondag ochtend wedstrijden, ik twijfel of ik dit wel moet doen omdat ik hierdoor mijn vriend weer wat minder zie.. maar ik wil het wel heel graag... zal ik op voetbal gaan of beter fitness ofzo dat ik zelf in kan plannen?
Leeuwtjuh

Re: Uithuis gezet

kimbxrly schreef:
Ik heb mijn Havo diploma en doe nu een tussen jaar en wil volgend jaar studeren in Amsterdam(HBO).
Ik zit erover na te denken om volgend jaar op kamers te gaan in Amsterdam; in de omgeving waar mijn vriend mijn vriendinnen wonen en mijn school zich bevind. Maar dit is natuurlijk erg duur, en als ik dit wil betalen moet ik DEELTIJD gaan studeren toch?

Heeft iemand misschien een idee of een tip wat we het beste kunnen doen?
Ik ben 17 en mijn vriend is bijna 20, en we zitten eraan te denken om volgend jaar samen deeltijd te doen en dan samen op kamers te gaan.. Maar dat is natuurlijk erg zwaar en we zijn ook nog jong...
Hee kimbxrly,

Ik was vijftien toen ik uit huis werd gegooid en ik heb er later (toen ik wel weer terug mocht komen) voor gekozen om nooit meer terug te gaan. Ik heb gewerkt tot ongeveer mijn twintigste en ben daarna weer een voltijd studie begonnen en daarna nóg eentje. Ik koos ervoor om 1 a 2 dagen per week ERBIJ te gaan werken omdat je op de meeste scholen tegenwoordig wel 1/1,5e dag vrij bent. Als je een flexibel rooster hebt (of een flexibele baas) dan kunnen beiden dingen prima gecombineerd worden. Het is soms erg druk, maar goed, niets wat je niet kunt handelen. Ik kan prima zelfstandig in mijn eentje mijn eigen woning betalen, werken en naar school gaan. Soms moet je er dingen voor laten, maar je moet niet al te kieskeurig zijn.

Op jezelf wonen in Amsterdam is heel erg prijzig, maar wellicht zijn er mensen die een ruimte over hebben in die omgeving. Wij hebben zelf momenteel een flat in Zaandam te huur voor een betaalbare prijs, en zo weet ik dat er nog meer ruimtes zijn waar je terecht kunt. Het is enkel zo moeilijk als dat je het zelf maakt! Als je wilt samenwonen met je vriend, neem ik aan dat hij ook nog een dag tot anderhalf per week kan werken en hoeven jullie je helemaal geen zorgen te maken over de financiën.

Uiteraard wil ik je aanraden om je gelijk op je 18e verjaardag in te schrijven bij Woningnet!!! Als je op kamers wilt, kun je je inschrijven op Kamernet, maar die twee inschrijvingen mogen volgens beide instanties NIET tegelijkertijd. De wachtlijst/inschrijving bij de ene vervalt dan. Ik adviseer je daarom ook om bij Woningnet te blijven, want bij beide instanties zijn de wachtlijsten zo verdraaid lang dat je de eerste vijf tot zes jaar toch niet aan de beurt komt. Het is tevergeefse moeite om legaal aan een woning te komen in Amsterdam. Dat is vrijwel onmogelijk en al tref je het om toch zo'n woning te vinden bij een particulier persoon, zul je moeten dansen naar andermans regels die - het spijt me voor jou - altijd ten koste gaan van jouw normen en waarden en waarbij je van de ene op de andere dag op straat kunt staan. Ik heb in 5 verschillende woningen gewoond en toen werd ik het zo zat, dat ik de regio uit gegaan ben naar Zaanstad. Daar zijn ze wel heel vriendelijk voor studenten en vaak ben je qua reistijd eerder in hartje Amsterdam, dan dat je van Amsterdam Zuid naar Amsterdam centrum gaat of andersom.

Misschien is het een mogelijkheid om een postadres te nemen en je elders te laten inschrijven zodat je toch je studiefinanciering opkrikt en een aanvullende beurs kunt krijgen. Als jouw vriend dat nou ook doet, dan is er geen enkel probleem meer.

Sterkte!
Cloudy

Re: Uithuis gezet

Hey Kimberly,

Wat rot voor je dat het op deze manier loopt. Ik heb wel wat raad voor je...
Als je een HBO studie gaat doen heb je recht op studiefinanciering (+/- 270 euro), als je niet rond komt van de stufi kun je daarnaast ook een lening aanvragen (max 500 euro). Het is dus wel mogelijk om een voltijd opleiding te doen, op kamers te wonen en dit allemaal zelf te betalen (ik doe het ook). Natuurlijk is een lening niet de allerbeste oplossing, want na je studie moet je het terugbetalen, maar het is een oplossing. Daarnaast zou je naast je opleiding een aantal uur in de week kunnen werken zodat je niet de maximale lening nodig hebt. Een deeltijdopleiding zal over het algemeen moeilijk worden omdat je daarvoor een werkplek moet hebben in de sector van je opleiding, en ik neem aan dat je die niet hebt aangezien je net van de havo afkomt. Wat ik je wil aanraden is om eens goed op een rijtje te zetten wat je inkomsten ongeveer zullen zijn als je op kamers woont (studiefinanciering, lening, geld verdient met een baantje, geld dat je maandelijks van jeouders krijgt, e.d.)en wat je uitgaven zullen zijn (huur, collegegeld, boodschappen, zorgverzekering, e.d.) Op die manier heb je een beter overzicht van wat het je nou precies gaat kosten, en dus ook van hoeveel geld je eigenlijk nodig hebt elke maand. Mocht je hier vragen over hebben of hulp bij willen dan mag je me een bericht sturen. Ik heb zelf namelijk ervaren dat het in het begin heel moeilijk kan zijn om overal aan te denken en dus overal genoeg geld voor te hebben.

Het nemen van een postadres elders, zoals Leeuwtjuh zegt lijkt mee geen goed idee. Er wordt tegenwoordig streng gecontroleert of uitwonende studenten wel werkelijk uitwonend zijn. Daarnaast is je probleem dan nog steeds niet opgelost omdat je dan nog op een plek moet wonen waar je niet wil wonen.

Misschien is het beter om even te wachten met het aangaan van een lidmaatschap totdat je de dingen wat duidelijker hebt voor jezelf. Maar sport kan ook een geweldige uitlaatklep zijn, dus ik begrijp dat je graag zou willen sporten. Ik vind het persoonlijk niet heel weinig als je je vriend 2 -3 keer per week ziet, maar dit is een keuze die je zelf moet maken.

Cloudy.
quodpersortem

Re: Uit huis gezet

Ik ken zelf idd ook genoeg mensen die op kamers woonden/wonen (en als dat vooralsnog te duur is zou je er ook voor kunnen kiezen om tijdelijk anti-kraak te gaan wonen), zelf hun studie betalen, en daarnaast werken. Wel met lening, overigens. En ik geloof ook dat als je ouders minder dan modaal (oid) verdienen, jij meer StuFi krijgt. Voor de meeste HBO studies is dat overigens zo rond de 170 euro per maand.

Terug naar “Jongerenforum”