angel12

moeilijke dingen durven bespreken

Hallo iedereen,

Mijn moeder heeft me niet altijd liefde- en respectvol behandeld.
Ze bekijkt me nu ook nog soms heel afkeurend, geeft kritiek enz, is precies in een strijd met mij verwikkeld.
Ze is sub-assertief en ik ben assertief, tenminste meestal en dat vindt zij dan agressief.
Het contact met haar is al jaren oppervlakkig en met mijn zus is ze veel hartelijker.

Ik zou graag open met haar praten, over mijn vader, over wat ze mij heeft aangedaan maar ik durf niet en toch wil ik het wel. Ik wil het ook nog doen voor ze zou sterven.

Mijn vader is in '96 overleden en ik heb met hem niet alles kunnen bespreken, ik heb dat in zekere zin wel losgelaten. Maar ik wil geen 2de keer dezelfde "kans" missen.

Hoe moet ik dat nu aanpakken. Kan ik haar eerst een brief schrijven of moet ik de koe bij horens pakken maar ik heb wel wat schrik.

Groetjes,

Angel
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: moeilijke dingen durven bespreken

Ik zou zeggen : "Doen, maar via een brief".
Als je iets via een brief vertelt wordt je niet onderbroken, ook kan je genuanceerder te werk gaan doordat je minder onder druk staat dan bij een gesprek.
Via een brief kies je ook wanneer je hem afgeeft, en dat houdt in dat je hem vandaag kan schrijven, even laten liggen, terug lezen na een dag of twee en eventueel kan aanpassen.

Via een gesprek ligt dat anders wat gezegd is, is gezegd.
Achteraf kan je eventueel wel op jouw woorden terug komen maar ondertussen is de boodschap hoe je het de eerste keer verwoordde al aangekomen aan de andere kant.

Uiteraard verwacht je wss ook een reactie op deze brief : wil je weten wat de persoon die hem ontving erover dacht.
Bij het afgeven vermelden dat je iets kwijt wil maar het liever schrijvend doet en vragen of je er achteraf kan over praten is dan handig ;)

Zoals je zelf schreef als je met iets zit en die persoon is er niet meer achteraf is dat vervelend.
Dan vraag je je de rest van je leven af hoe ze gereageerd zou hebben indien je het onderwerp aangehaald had.

Sukses [045]
angel12

Re: moeilijke dingen durven bespreken

Dag Black Rose,

Ik begrijp wat je wil zeggen.

Nu uit eigen ervaring - maar met anderen - kan het zijn dat je toch in mededogen, respect, vanuit openheid dingen schrijft maar kan degene die de brief dan leest - uit onwetendheid, projectie of ik weet niet wat de brief als negatief, onaangenaam ervaren.
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: moeilijke dingen durven bespreken

Ja, dat kan inderdaad ook gebeuren Angel.
Volgens hoe goed je iemand kent kan je echter min of meer inschatten hoe je dit best kan vermijden, en daarom schreef ik dat je een brief een paar keer kan herlezen voor je hem afgeeft.
Bij een gesprek face to face heb je minder tijd om hierbij stil te staan.

Derde optie is het onderwerp niet aanhalen, dat is natuurlijk een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken ;)
angel12

Re: moeilijke dingen durven bespreken

Dag Black Rose,

Ik zal het eens proberen. En inderdaad, ook elke woord omdraaien zoals ik in het verleden met iemand anders heb gedaan om zeker te zijn dat de brief respectvol is, zowel naar haar als mezelf toe.

Groetjes en alvast bedankt voor je medeleven.

Angel
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: moeilijke dingen durven bespreken

Geen dank, graag gedaan ;)
angel12

Re: moeilijke dingen durven bespreken

Ondertussen zijn we 4 mdn verder sinds ik de brief aan mijn moeder heb verstuurd.

Ze heeft er niet op gereageerd.

Vandaar dat ik haar nu een brief terug geschreven heb met allerlei vragen - open en respectvol.

Ben benieuwd of ze zal antwoorden.

Terug naar “Jongerenforum”