Selineeee

Mijn ouders maken keuze voor mij....

Hallo mensen,

Ik ben een meisje van 15 en doe nu VMBO-TL 3. Volgend jaar ga ik van school af. Mijn eerste keus is de toneelschool. Mijn ouders weten dat niet. Ik wil heel graag acteren. Maar ik heb het gevoel dat ik daar te dik voor ben en er nooit zou komen. Daarom heb ik me altijd verscholen achter de hotelschool. Dat was me tweede keus. Mijn ouders weten dit wel. Maar zijn het er niet mee eens. Ik ben heel goed in scheikunde, natuurkunde, wiskunde en economie en me ouders blijven maar aandringen dat ik dat moet gaan doen om later een goede baan te krijgen.

Ik weet het allemaal niet meer en hoop dat iemand mij hulp kan bieden....
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Mijn ouders maken keus voor mij....

Dit is een lastige keuze. Je eerste keus is de toneelschool. Daar gaat je hart naar uit. Ik vraag me af of je nu ook al iets doet met toneel ? Hoe bevalt je dat ? Vanwaar je keuze ? Wil je het echt graag dan moet je er voor gaan anders blijf je je hele leven afvragen of het nog iets had kunnen worden. Mag/kan het echt niet, dan kan je het als hobby er bij doen en wellicht naast je opleiding volgen ?

De vraag is in hoeverre je een kans maakt op een goed betaalde baan in de toneelwereld. Je leert om te werken later en het is natuurlijk geweldig als je van je hobby je beroep kan maken. Zijn er audities van te voren ? Als je er niet doorheen komt is de keuze ook snel gemaakt. Als je er wel doorheen komt, heb je kennelijk echt talent genoeg en maak je een gezonde kans.

Als het echt niet kan dan kan je iets anders kiezen. Iets wat je ook leuk vindt of waar je goed in bent. Doorgaans vallen die dingen samen. Je bent meestal ergens goed in wat je ook leuk vindt. Orienteer je eens op de beroepen en mogelijkheden die er zijn in die dingen waar jij duidelijk talent voor hebt. Wellicht word je aangenaam verrast door de mogelijkheden en kan je dingen combineren ?
Inzicht als Uitweg..
Selineeee

Re: Mijn ouders maken keuze voor mij....

Ik doe nu nog niks met toneel.
Ik heb nooit moed gevonden om me er voor in te schrijven.
Waarom ik dit wil is door een actrice
Die heeft me super geïnspireerd en zij is mijn grote voorbeeld.
Ze is voor niets en niemand bang en dat wil ik ook zijn....
Bedankt voor je hulp!
Leeuwtjuh

Re: Mijn ouders maken keuze voor mij....

Waarom stel je de toneelschool niet gewoon eens voor? :)
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Mijn ouders maken keuze voor mij....

Selineeee schreef:Ik doe nu nog niks met toneel.
Ik heb nooit moed gevonden om me er voor in te schrijven.
Waarom ik dit wil is door een actrice
Die heeft me super geïnspireerd en zij is mijn grote voorbeeld.
Ze is voor niets en niemand bang en dat wil ik ook zijn....
Bedankt voor je hulp!
Toneelschool kiezen voor je beroep later, is iets wat je graag doet. Een actrice kan een inspirator zijn maar dat zegt verder niet zoveel over hoe jij toneelspelen vindt, hoe goed je er in bent, of je er later je beroep van kan maken (heb je genoeg talent ?).

Een actrice acteert. Of ze voor niets of niemand bang is, betwijfel ik. Er zijn maar weinig mensen die voor niets en niemand bang zijn en doorgaans zijn dat psychopaten ;) Daar wil je niet op lijken en die zitten ook niet op een toneelschool. Daar acteren ze misschien zoiets :lol:
Inzicht als Uitweg..
Selineeee

Re: Mijn ouders maken keuze voor mij....

Leeuwtjuh: Ik ben bang dat mijn ouders alles gaan afsnijden enzo. Dat ze zeggen dat het me nooit gaat lukken en ik er te dik voor ben enzo en daar ben ik bang voor.

Mystica: Ik ga proberen gewoon door te zetten! en kijken of ik talent heb!

Bedankt!
Leeuwtjuh

Re: Mijn ouders maken keuze voor mij....

Selineeee schreef:Leeuwtjuh: Ik ben bang dat mijn ouders alles gaan afsnijden enzo. Dat ze zeggen dat het me nooit gaat lukken en ik er te dik voor ben enzo en daar ben ik bang voor.
Afsnijden? Je doet toch al niets met toneel, hoeveel kunnen ze dan afsnijden? Als dat echt is wat je graag wilt, en als daar je passie ligt, dan kun je het op zijn minst proberen want anders neem je het jezelf de rest van je leven kwalijk dat je het niet geprobeerd hebt. Ook op de toneelschool krijg je gepast onderwijs, dus je verliest er niets mee. Als je ouders echt het beste met je voor hebben, kun jij het ze vast duidelijk maken hoeveel dit voor je betekent. Ouders hebben niet de wijsheid in pacht, he? Het zijn ouders, geen goden.
wtpReason

Re: Mijn ouders maken keuze voor mij....

en als je gewoon als hobby toneel doet
en verder ziet of het echt je ding is ;)

Terug naar “Jongerenforum”