missperfect

eenzaam

Heeeey iedereen

Ik zit in het vijfde middelbaar en ik voel mij alijd ontzettend eenzaam. Ik ben vrij stil, ik durf niet zo goed mijn mening te zeggen en vraag me altijd af wat anderen van me vinden en of ze kwaad op mij zijn
In het school doet iedereen vriendelijk tegen mij , ik heb een paar vriendinnen maar dat zijn geen echt vriendinnen. als het er op aan komt , kom ik altijd op de tweede plaats,
als we met het school weggaan kom ik altijd in de restkamer terecht
iedereen zegt dat wel dat ze dat zo erg voor mij vinden en dat ze mij echt heel lief enzo vinden, maar waarom doet niemand er dan iets aan ?
ik voel mij echt zo eenzaam en ik heb het gevoel dat niemand beseft hoeveel pijn het mij doet. zo is er binnenkort een feestje van een meisje van mijn jaar : ik ken haar, alleen niet zo erg goed maar haast het hele jaar is uitgenodigd op haar feest , behalve ik (we zitten maar in een kleine school)
Ik doe ook alsof ik gelukkig ben, lach altijd, ben altijd vrolijk tegen iedereen want hoe kunnen ze mij anders echt heel leuk vinden als ik niet vrolijk ben?

ik weet echt niet wat ik kan doen zodat de mensen mij echt als een vriendin gaan zien en mij echt leuk gaan vinden. kan iemand mij tips geven en helpen ajb?
ik zie het echt niet zitten en krijg meer en meer het gevoel alsof ik niets waard ben ... :(
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: eenzaam

Welkom! :)

Heb je enig idee waarom je stil bent/overkomt? Heb je hobby's? Zo ja, welke? Hoe is de thuissituatie? Hoe oud ben je precies?
If we don't get lost, we'll never find a new route.
missperfect

Re: eenzaam

Hey

ik ben zestien jaar oud, bijna zeventien
ik heb hobbys: dansen en ropeskipping en mijn thuissituatie is doodnormaal: een gewone familie zonder noemenswaardige problemen ofzo
en nee ik heb geen idee waarom ik stil overkom
het is al veel verbeterd, toen ik nog in de lagere school zat was ik nog vele stiller
toen babbelde ik nauwelijks met iemand , ik kon gerust een hele dag in de klas zitten zonder dat iemand mij opmerkte
nu is dat helemaal niet zo meer. ik babbel wel met iedereen, er zijn dagen dat ik veel babbel en ik echt sociaal ben maar er moet niet veel gebeuren of ik klap helemaal toe en word weer onzeker
want bv op een dag waarom ik mij echt goed voel hoeft er maar iemand vies naar mij te kijken of mij het gevoel te geven dat ik eenzaam ben of ik klap helemaal dicht.
er zijn ook mensen waartegen ik nauwelijks durf te praten of nauwelijks durf mijn mening tegen te zeggen omdat ze zich precies te goed voelen tegenover mij en op mij neerkijken.
Nochtans zijn dat de mensen waarop ik zou willen lijken
als ik dan weg ga en ik leer nieuwe mensen kennen die ik niet vaak zie of nooit meer zal zien probeer ik ook op zo'n mensen te lijken (ik bedoel dan mensen met veel zelfvertrouwen enzo) en naar het schijnt lukt dat ook want de meesten geloven ook echt dat ik een zelfzeker meisje ben
maar tegen mensen die ik elke dag zie kan ik dat rolletje niet blijven spelen, dan valt mijn masker van zelfvertrouwen vanzelf af

over een dik jaar ga ik naar de univ of hogeschool en ik hoop dat dat een nieuwe start voor mij kan zijn
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: eenzaam

Ik doe ook alsof ik gelukkig ben, lach altijd, ben altijd vrolijk tegen iedereen want hoe kunnen ze mij anders echt heel leuk vinden als ik niet vrolijk ben?
Dit zinnetje viel me nog het meest op. Je doet alsof je gelukkig bent, je lacht altijd.. je bent altijd vrolijk en je trekt de conclusie dat ze je niet leuk zullen vinden als je niet (altijd?) vrolijk bent.

Mensen vinden andere mensen volgens mij niet alleen maar leuk als ze vrolijk zijn. Je verlangt naar diepgang, vriendschap, erbij te horen maar tegelijkertijd draag je een masker van vrolijkheid wat je naar mijn idee mogelijk een soort van oppervlakkig beeld geeft van wie jij werkelijk bent en van wat je werkelijk bezig houdt. Het lijkt er op dat diezelfde oppervlakkigheid je parten speelt waardoor relaties met anderen zich niet verdiepen, niet tot een diepgang leiden en het daarbij behorende gevoel van verbondenheid.

Je zegt dat je vroeger stil was en verlegen, dat je makkelijk dicht klapt. Wat je nu doet met die gemaakte vrolijkheid, is eigenlijk hetzelfde gedrag maar dan in een ander jasje. Je bent nog steeds stil alleen lach je er nu bij en geef je gemaakte vrolijkheid terug. Alleen is er nog steeds geen sprake van een verdieping, het opbouwen van een band met iemand, de connectie maken met anderen. Ik denk dat je op het gebied van sociale vaardigheden en zelfverzekerd zijn (eigenwaarde) nog veel winst zou kunnen halen als je jezelf echt zou durven laten zien. Als je dingen zou durven delen met anderen en niet enkel gemaakte vrolijkheid veinst.
Inzicht als Uitweg..
missperfect

Re: eenzaam

Hey

Maar hoe doe je dat? ...
Hoe leer je af dat je je voortdurend zorgen maakt over wat anderen van je denken?
Ik heb het gevoel dat wanneer ik echt mezelf zou zijn dat mensen je daar op afstraffen als je
begrijpt wat ik bedoel .
Wie voor zichzelf opkomt krijgt ook veel tegenwerking , niet?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: eenzaam

Je kan je beter afvragen waardoor het komt dat je je zoveel zorgen maakt over wat anderen van je denken ? Waarom is de mening van anderen zo belangrijk voor jou dat je er krampachtig door gaat doen en niet meer echt dingen van jezelf durft laten zien ?

Waar komt jouw idee van afstraffen vandaan ? Ben je vroeger gepest ? Mocht je jezelf niet zijn van iemand ? Werd/word je thuis veel gestraft als je jezelf laat zien, emoties toont, over gevoelens praat ?

Waardoor komt dat het je op tegenwerking rekent als je voor jezelf op komt ? Assertief gedrag hoeft geen tegenwerking op te leveren als je niet agressief reageert. Dat iemand zijn mening niet de jouwe is, is geen tegenwerking, enkel een andere mening dan de jouwe. Wat bedoel je met tegenwerking ?
Inzicht als Uitweg..
missperfect

Re: eenzaam

Nee ik ben nooit gepest geweest , ik heb met niemand problemen , iedereen doet heel vriendelijk tegen mij , alleen daar blijft het bij .
en mijn ouders hebben mij nauwelijks gestraft
ik weet ook niet hoe het komt , ik hecht er gewoon heel veel belang aan en ik heb direkt het gevoel alsof ik iets verkeerd heb gedaan, iets dat anderen geschaad heeft en zij daarom kwaad op mij zullen zijn en daar kan ik niet tegen

En die tegenwerking, ik ken heel veel mensen die wél voor zichzelf opkomen, altijd en overal, zij blaken van zelfvertrouwen en gaan als het moet tegen iemand anders in
toch zijn zij helemaal niet geliefd
Meisjes zijn hard voor elkaar - veel harder dan jongens voor elkaar denk ik
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: eenzaam

Als iedereen heel vriendelijk tegen jou doet en jij doet heel vrolijk terug, zou het dan zo kunnen zijn dat iedereen een beetje toneel aan spelen is ?
Inzicht als Uitweg..
missperfect

Re: eenzaam

dat weet ik niet , ik hoop alleen maar dat dat vriendelijk doen tenminste oprecht is

anders ben ik nog minder waard dan ik mij nu al voel
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: eenzaam

Waarom zou jij minder waard zijn als men gespeeld vriendelijk tegen jou doet ?

Als jij gespeeld vrolijk doet tegen anderen, zegt dat dan iets over hun waarde ? Zijn zij daarom minder waard door jouw gespeelde vrolijkheid ? Of zegt dat meer iets over jou ?

Je kan gedrag van een ander ook los zien van je eigenwaarde. Gedrag van een ander zegt iets over die ander. Gedrag van jezelf zegt iets over jezelf. Jij lijkt het echter deels dubbel en deels andersom te intepreteren als in: als ze gespeeld vriendelijk tegen mij doen, dan is het wel erg met mij gesteld en als ik gespeeld vrolijk doe tegen anderen, dan ben ik niet goed bezig. Zo kraak je jezelf dubbel af... maar dat doe jezelf.. in je hoofd. Jij maakt het zo negatief en dat maakt dat jij een negatief zelfbeeld hebt en je eigenwaarde zakt daarmee heel hard naar beneden. Dat maakt je dan weer onzeker en angstig om jezelf echt te laten zien en om echt contact en verbinding te maken met anderen. En dan voel je je eenzaam en dat maakt je weer meer onzeker en dat je je rot voelt.. en de vicieuze cirkel is ontstaan. Daar moet je uit zien te komen.
Inzicht als Uitweg..
missperfect

Re: eenzaam

Heeey bedankt voor je reacties

Maar ik doe niet vrolijk uit achterbaksheid ofzo ik doe dat alleen omdat ik wil dat iedereen me aardig vind: Ik vind niet dat je tegen iedereen ambetant moet doen omdat je een slechte dag hebt want daarmee jaag je volgens mij juist iedereen van je weg
ik geloof wel dat de meeste mensen die ik ken mij echt wel graag hebben , dat merk je echt wel aan hoe mensen tegen je doen
en enkelen zijn echt wel vriendinnen van mij (waarmee ik soms ga shoppe of bij wiens verjaardagsfeestje of slaapfeestje ofzo wordt uitgenodigd ) maar het lijkt voor mij alsof zij allemaal altijd betere vriendinnen hebben dan ik. ik word daar onzeker van
Misschien moet ik wat meer socialer doen, vaker met mensen gaan kletsen die ik niet zo heel goed ken maar dat durf ik niet zo goed
ik zou gewoon graag wat meer zelfvertrouwen wille hebbe en mij minder wille aantrekke van wat anderen zeggen
achteraf bekeken zie ik in dat toen ik het eerste berichtje geplaatst heb misschien wel wat overdreven heb . ik geef nogal de indruk dat ik een gehate kind ben zonder vrienden terwijl dat niet egt klopt.
ik heb alleen soms van die momenten waarop ik mij echt eenzaam voel en waarop ik mij voel alsof ik inderdaad niemand heb
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: eenzaam

Ik denk dat werken aan sociale vaardigheden je zeker zullen helpen om betere contacten aan te gaan. Om meer van jezelf te kunnen/durven te laten zien. Op die manier kan je ook meer die verbinding met anderen maken en hoef je niet enkel vrolijk te zijn. Natuurlijk moet je anderen ook niet af gaan blaffen als je je niet lekker voelt maar je kan wel zeggen: ik voel me vandaag niet zo happy, het gaat wat minder want... (voor zover je wat wilt delen met die speciale persoon kan je hier wat invullen).

Het is belangrijk dat je niet enkel een kant van jezelf laat zien maar ook de andere kanten durft te laten zien. Dan zullen anderen dat ook bij jou durven want ze weten dat je dat zult herkennen. Als je zelf het vertrouwen in anderen krijgt, krijgen ze het ook in jou en kan een kennis uitgroeien naar een vriend(schap).
Inzicht als Uitweg..
missperfect

Re: eenzaam

Dankjewel

ik zal mijn best doen, alleen heb ik nog steeds geen flauw benul hoe

Terug naar “Jongerenforum”