Gebruikersavatar
# Once upon a time
Berichten: 858
Lid geworden op: 27 okt 2009 02:13
Locatie: Vlissingen
Contacteer: Website

Wat moet ik doen?...

Momenteel doe ik de opleiding Pedagogisch Werker niv. 3 kinderopvang (versneld traject = 2 jaar in 1 jaar) en ik weet 100% zeker dat ik wil gaan werken met kinderen. Na mijn MBO-opleiding zou ik ook nog graag HBO doen, maar of dat het uiteindelijk word ligt heel erg aan hoe het dan gaat met mijn conversiestoornis.
Doordat ik (voornamelijk op school) flauwval was er veel gedoe rondom mijn opleiding. Is het wel veilig om met kinderen te werken? Etc. etc.. Maar ik heb het nog nooit echt bij kinderen gehad en de dokter vind het ook veilig genoeg, dus dat is nu geregeld. Ik mag mijn huidige opleiding blijven volgen, maar ik moet wel 80% van de lessen aanwezig zijn. Dit is een groot probleem.. Met dat 'flauwvallen' kom ik nooit aan die 80%, dat zou betekenen dat ik vanaf nu bijna geen enkele les meer mag missen. Stel dat ik die lessen wel mis, haal ik mijn opleiding niet. Met andere woorden is het 99% zeker dat ik deze opleiding niet haal.
Maar wat dan? Moet ik opzoek gaan naar een andere opleiding? Moet ik havo gaan doen? en hoe? Welke school wil nou iemand hebben die continue flauwvalt? (Mijn huidige school vind het nu ook wel veel worden)
Ik ben nog maar 17 en dus nog leerplichtig.
Ik heb mijn vmbo-t/mavo diploma met 7ens/8en en één 9 gehaald en daarvoor ook met gemak gymnasium aangekund en ik wil zo graag leren!
Maar ik weet echt niet meer waar ik nou goed aan doe..

Jullie enig idee?
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Wat moet ik doen?...

# Once upon a time schreef:Jullie enig idee?
Ja, vooral niet opgeven!

Je zegt dat het voornamelijk op school gebeurd, dus eigenlijk in een drukke situatie met veel mensen. Als je dus gewoon thuis op de bank zit is de kans vele malen kleiner dat je het krijgt? Of heeft dit er niks mee te maken?

Kun je niet op school regelen dat je veel dingen thuis doet? Dat je bijvoorbeeld in het weekend alvast hoofdstukken doorneemt die de komende week behandeld worden. Dus deels thuis studie zeg maar?

Is er al grondig onderzoek gedaan waardoor je die aanvallen krijgt? Heb je er medicatie voor of is er niks voor? Heb namelijk niet echt een goed beeld wat ik me bij het hele gebeuren moet voorstellen.
If we don't get lost, we'll never find a new route.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Wat moet ik doen?...

Volhouden
en je jaar overdoen als het moet.Maar volhouden once!!! 006
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
# Once upon a time
Berichten: 858
Lid geworden op: 27 okt 2009 02:13
Locatie: Vlissingen
Contacteer: Website

Re: Wat moet ik doen?...

Mijn school wil echt dat ik 80% aanwezig ben in de lessen, anders mag ik niet meedoen met de toetsen. Die regel is er ook voor de andere leerlingen en ze willen (ergens ook wel begrijpelijk) geen uitzondering maken voor mij.

Ja, thuis heb ik er eigenlijk totaal geen last van. Daarom vind ik het ook zo verschrikkelijk jammer dat ik nog geen 18 ben en niet alles gewoon lekker thuis kan doen.

Ja, ik ben van top tot teen onderzocht en het staat vast dat het niets medisch is. Het is iets psychisch wat mijn hersenen omzetten in iets lichamelijks. Daar is verder weinig aan te doen (ook geen medicatie dus), er zijn wel behandelingen voor.. Maar daar ben ik te jong voor. De dokters zeiden allemaal 'Grote kans dat je erover heen groeit', maar wanneer dat dan moet gebeuren.. Pff..

En opgeven.. Nee, dat doe ik niet. Hoe ik door moet gaan weet ik niet, maar opgeven is geen optie.

Ik wil dit jaar niet overdoen, dan ga ik nóg verder terug. Terwijl ik het WEL kan. Maar dat rot lichaam me weer eens in de weg zit..

Bedankt voor jullie reacties love3
Alvar van Rijn

Re: Wat moet ik doen?...

Hallo Once upon a time,

Ik ben nog maar net op dit forum en heb met terugwerkende kracht veel van je berichten gelezen. Wat een situatie zit je in zeg! Thuis, school, hoe je naar jezelf kijkt.
Wat me heel erg opvalt en wat ik bewonder is hoe sterk je bent! Je zet door en laat je niet snel van de wijs brengen. Je zoekt hier, en op andere plaatsen hulp en doet allemaal dingen waar je erg tegen op ziet. Als het makkelijk zou zijn en je doet het zegt dat niet zoveel, maar jij doet het ook al vind je het moeilijk. Dat betekend voor mij dat je erg sterk bent :)
Toen ik je eerste post las in het topic 'Sylvana' dacht ik eigenlijk dat je iets ouder zou zijn. Het zelf inzicht en je taalgebruik laten een intelligente jonge vrouw zien.

IK ben hieronder aan het typen en ik merk dat het weer een vrij lange post gaat worden. Ik hoop dat je het niet erg vind.

Conversiestoornis
Allereerst, even checken of ik de conversie stoornis goed begrijp. Kort gezegd, je lichaam schakelt bepaalde functies uit om (extreme) stress niet te hoeven ervaren. Dit betekend dus dat het voor jou belangrijk is zo min mogelijk te stressen en beter om te leren gaan met de stress die je wel hebt. Klopt dat voor jou?

school
Nu even over je school, waar dit topic over gaat. Zelf ben ik docent op verschillende middelbare scholen geweest en geef nu les op een HBO. Ik weet een beetje van onderwijs en begrijp je MBO situatie ook wel wat. Kijk, scholen krijgen betaald door de overheid. En ze krijgen geld per student, per jaar. Een school krijgt meer geld als een student afstudeert en nog meer geld als een student afstudeert binnen de diploma termijn. Op zich is dat natuurlijk goed, want dan doen die scholen hun best jou zo snel mogelijk te laten afstuderen. En dat is wel fijn. Het nadeel is dat scholen genoodzaakt zijn op dit geld te letten. Ze krijgen dus geen geld voor het goed begeleiden van studenten, maar voor het snel begeleiden van studenten. Snel is voor veel studenten goed, maar er zijn heel erg veel studenten die minder behoefte hebben aan snel, en meer aan goed.

Ik vertel je dit omdat ik denk dat het je misschien wat inzage geeft in je MBO situatie. Ik heb al eens een leerling begeleid die ontzettend hoge eisen aan zichzelf stelde. Dit leverde zoveel stress op dat ze door de bomen het bos niet meer zag en op veel vakken een onvoldoende halen terwijl ze duidelijk veel meer kon. Ik heb toen met haar een plan opgesteld waarbij ze een keuze maakte voor een paar vakken die volgde. De rest zou ze even laten voor wat het is. Die vakken haalde ze met vlag en wimpel. Het grappige was dat ze veel meer ontspannen was en daardoor nog twee vakken extra haalde omdat ze zich minder druk maakte en daardoor beter kon leren.

Misschien is dat voor jou ook een optie. Kijk, je moet 80% aanwezig zijn om tentamens te mogen doen. Maar wat nou als je voor een gedeelte van de vakken 80% aanwezig bent? Bijvoorbeeld de helft. Dan kun je voor die vakken wel tentamen doen. Dit soort dingen zijn vaak wel te regelen via de decaan (mentor, coach, sociaal werker, of hoe ze die bij jou op school ook maar noemen). De school kan namelijk extra geld krijgen voor uitzonderingen, of heeft hier een potje voor. Dat betekend dat je voor een bepaalde tijd rustiger aan mag doen, maar toch vooruit gaat. Als het later allemaal beter gaat kun je weer 100% gaan studeren.

Dit haalt voor jou een hoop stress weg waardoor je minder last zult hebben van conversie. Tegelijk behoudt de school zijn geld. Dit betekent dat je iets minder snel zult afstuderen, maar dat geeft eigenlijk niet als je je bedenkt dat veel mensen pas na hun 25ste afstuderen. Zelf was ik pas klaar op mijn 28ste! En ik heb daar alle vrede mee. Je leert ondertussen namelijk ontzettend veel niet op school. Jij zult in ieder geval expert zijn op het gebied van stress, conversie stoornis, pesten, lastige thuissituaties enzovoort. Dat maakt je bij uitstek geschikt om met kinderen te werken!

Ik vind ook dat je dat absoluut moet blijven nastreven. Het is iets dat je graag wilt en waar je je goed bij voelt. Het feit dat je minder last hebt van conversie als je met kinderen werkt spreekt boekdelen! Die conversie ga je echt overwinnen. Daar ben ik van overtuigd! Artsen zeggen tegen je dat je er wel 'overheen groeit', maar wat ze volgens mij zouden moeten zeggen is dat naarmate je ouder wordt je steeds meer groeit en dat je zo voldoende leert en over jezelf leert dat de conversie niet meer gebeurd. Je bent intelligent, je hebt doorzettingsvermogen en je bent ongelooflijk sterk! Jij komt er echt wel.

Een aanbod
Stress is een van mijn specialiteiten. Of eigenlijk, dit was een van mijn specialiteiten. Stressen. Ik heb mezelf geleerd om te gaan met stress. Nu, ben ik als coach, goed geworden in het begeleiden van mensen die last hebben van stress. Maar ik wil ook gewoon wat terug doen voor de wereld, want er lopen allemaal fantastische mensen rond.
Ik zou je graag helpen op een andere manier om te gaan met stress. Misschien kunnen we wat heen en weer schrijven of als dat je wat lijkt, zou ik je ook gratis een paar coachingsessie willen aanbieden. Ik coach namelijk mensen via Skype. Daarin kunnen we eens kijken naar omgaan met stress. Ik zou je bijvoorbeeld een paar technieken kunnen leren die je stress per direct omlaag brengen en je actief leren te ontspannen. We zouden het ook prima over andere dingen kunnen hebben. Misschien is het beetje vroeg dit aan te bieden. Ik kan me ook voorstellen dat je hier op dit moment helemaal geen behoefte aan hebt. Jij mag het zeggen :)

Ik heb hier nog lang niet alles aan je geschreven wat ik zou willen, maar ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik zie in ieder geval iemand die heel veel potentieel heeft en het aan alle kanten verdient constructieve mensen om zich heen te hebben. Daarvan zijn er in ieder geval genoeg op dit forum! :knuffel:
Gebruikersavatar
# Once upon a time
Berichten: 858
Lid geworden op: 27 okt 2009 02:13
Locatie: Vlissingen
Contacteer: Website

Re: Wat moet ik doen?...

Bedankt voor je berichtje Alvar van Rijn,
Ik ben niet helemaal helder vandaag (ziek), maar hoop dat ik toch een beetje begrijpbare reactie kan geven.
Conversiestoornis
Allereerst, even checken of ik de conversie stoornis goed begrijp. Kort gezegd, je lichaam schakelt bepaalde functies uit om (extreme) stress niet te hoeven ervaren. Dit betekend dus dat het voor jou belangrijk is zo min mogelijk te stressen en beter om te leren gaan met de stress die je wel hebt. Klopt dat voor jou?
Ja, in het kort gezegd klopt het inderdaad dat een conversiestoornis dat inhoud.
Misschien is dat voor jou ook een optie. Kijk, je moet 80% aanwezig zijn om tentamens te mogen doen. Maar wat nou als je voor een gedeelte van de vakken 80% aanwezig bent? Bijvoorbeeld de helft. Dan kun je voor die vakken wel tentamen doen. Dit soort dingen zijn vaak wel te regelen via de decaan (mentor, coach, sociaal werker, of hoe ze die bij jou op school ook maar noemen). De school kan namelijk extra geld krijgen voor uitzonderingen, of heeft hier een potje voor. Dat betekend dat je voor een bepaalde tijd rustiger aan mag doen, maar toch vooruit gaat. Als het later allemaal beter gaat kun je weer 100% gaan studeren.
Dit deed een klasgenootje bij mij op de middelbare ook. Een top idee, maar voor mij is dit helaas geen optie, want het zou ook kunnen betekenen dat ik tijdens die lessen last krijg van mijn conversiestoornis. Het is niet bijvoorbeeld alleen 's ochtends, of alleen 's middags. Het verschilt echt iedere keer. En daarnaast doe ik nu een opleiding, waarbij er 2 jaar in 1 jaar gestopt is. Dat zou dus betekenen dat ik het gewoon in 1 jaar doe. Voor mijzelf is dat geen probleem, maar dan heb ik ook niet de zekerheid dat ik 80% aanwezig ben. Sterker nog, ik weet wel zeker dat ik dan in ongeveer dezelfde situatie zit als nu.

Ik heb al wel vaker gehoord dat ik intelligent ben, doorzettingsvermogen heb en sterk ben.. Maar zelf zie ik dat niet zo. Als ik zo intelligent ben, waarom heb ik dan geen oplossing. Als ik zo sterk ben, waarom zie ik het 9 van de 10 x niet meer zitten? Nee, daar ben ik het niet echt mee eens..

Schrijven vind ik altijd prima, maar ik heb ook al de nodige tips gekregen van mijn oude psychologe, maar dat hielp allemaal niet veel... :doubt:

Nogmaals bedankt voor je berichtje, ik vind het fijn als er mensen meedenken! :)
Alvar van Rijn

Re: Wat moet ik doen?...

Ik zal je een PM sturen.
Gebruikersavatar
# Once upon a time
Berichten: 858
Lid geworden op: 27 okt 2009 02:13
Locatie: Vlissingen
Contacteer: Website

Re: Wat moet ik doen?...

Ahhhgrr,
Nog steeds belt die leerplichtambtenaar niet.
Zolang hij niet belt, kan ik niet met een cursus geschiedenis beginnen..
Nog even en dan kan ik er nóg een jaar langer over doen.


Havo gaat het toch niet meer worden

Terug naar “Jongerenforum”