Kyana

luisterend oor gezocht : BDD ?

3 jaar geleden heb ik mij hier aangemeld, en ben daarna vallend en struikelend verder gegaan met mijn leven.
Begin dit jaar kreeg ik longontsteking, en ben daardoor erg afgevallen.
Zoveel dat mijn huid als een perkamentje om me heen zit !
Ben Borderliner, anorrexia patient, aangeboren depressief en HSP`er.
Als anorrexia patient ben ik natuurlijk dolblij dat ik nu zo mager ben, maar als ik mezelf in de spiegel zie (close-up) kan ik wel kotsen !
Ik leef, en ik werk, en probeer alles zo leuk mogelijk te doen, maar als ik alleen ben, hoop ik dat ik morgenvroeg niet meer wakker wordt.
Zijn hier meer mensen die in de spiegel kijkend zichzelf wel zouden willen vermoorden ?
En wat doen jullie daaraan ?
Als ik google zou mijn denkbeeld kunnen passen bij BDD (Body Dysmorphic Disorder), vandaar dat ik dit bij persoonlijkheidsstoornissen plaats.


Liefs Kyana [zucht]
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: luisterend oor gezocht : BDD ?

Ik vraag me af of het werkelijk zin heeft om jezelf het etiket BDD op te plakken. Je hebt eigenlijk voldoende etiketjes verzameld, lijkt me. Ik ga er van uit dat de verstoorde lichaamsbeleving van iemand met BDD nog wel wat verder gaat dan het soort weerzin dat jij nu ervaart als je in de spiegel kijkt. Maar je klachten zijn natuurlijk serieus genoeg.

Een kleine reality check doen is af en toe noodzakelijk om alles weer in het juiste perspectief te zien en te relativeren.
Wat jij lelijk aan jezelf vindt, zal een ander nooit opvallen. Een perkamenten huidje nadat je veel bent agfevallen? Zoals je zelf al aangeeft moet je daarvoor jezelf in close up bekijken.

Het is heel makkelijk gezegd, maar het kan allemaal lang niet zo erg zijn als jij denkt.
* Liebe Macht Frei *
Kyana

Re: luisterend oor gezocht : BDD ?

"Symptomen
Iemand die lijdt aan BDD:

is zeer sterk bezorgd over het uiterlijk
is duidelijk overdreven ongerust wanneer er al sprake is van afwijkingen in het uiterlijk
is altijd bang dat anderen hem / haar zullen afwijzen vanwege de bewuste lichaamskenmerken
is steeds bezig met de overtuiging dat er iets mis is met een bepaald deel van het lichaam, zonder dat daar objectief gesproken reden voor is
heeft dwanggedachten
is angstig in sociale situaties, vermijdingsgedrag komt ook vaak voor
lijdt aan de bovengenoemde symptomen waardoor hij of zij minder onderneemt, sociale activiteiten minder uitvoert, somber kan worden, veel tijd besteed aan het uiterlijk of daar cosmetische operaties voor zoekt"

Alles is op mij van toepassing, behalve cosmetische ingrepen, daar heb ik het geld niet voor.
En ja, ik heb mijn huisarts al eens gevraagd voor een verwijsbrief naar de plastisch chirurg, maar die liet mij meteen uit mijn droom ontwaken, : alles wat ik graag zou willen, moest ik zelf betalen !
Maar gezien ik meerdere stoornissen heb, besef ik nu ook wel dat het geen zin heeft om me te laten opereren, want ik zal nooit tevreden zijn.

Daarom mijn vraag : hoe gaan anderen hier mee om : het zeer ontevreden zijn over je uiterlijk ?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: luisterend oor gezocht : BDD ?

Kyana schreef: 27 okt 2018 02:26 "Symptomen Iemand die lijdt aan BDD"
Alles is op mij van toepassing, behalve cosmetische ingrepen, daar heb ik het geld niet voor.
Het is niet raadzaam om een zelfdiagnose te stellen en datgene wat er op het internet vinden is over een bepaald ziektebeeld op jezelf te betrekken. Maar als jij je er prettig bij voelt om jezelf het etiket 'lijdend aan BDD' op te plakken, dan heeft het waarschiijnlijk weinig zin daar tegen in te gaan, of toch wel?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: luisterend oor gezocht : BDD ?

Doe maar niet teveel aan zelfdiagnose via het internet. Als je daar alleen maar vanuit gaat dan ben je vaak al bijna dood. Ga langs bij de hulpverlening en laat hen je helpen met je gedachten over wat je zou kunnen hebben.
Persoonlijk denk ik niet dat je BDD hebt, maar dat het een verlengde kan zijn van je problemen met anorexia.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”