bouqetje
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2016 11:43
Locatie: Ermelo
Contacteer: Website Facebook Twitter

Schizotypisch

Beste iedereen,

Ik heb laatst met mijn spv'er gesproken over mijn diagnose, mijn hoofd diagnose blijkt een schizotypische persoonlijkheidsstoornis te zijn. Dus ik vroeg hoe het dan zit met mijn depressie die steeds terugkeert. 'Die valt daar onder,' zei ze.

En daar kan ik het mee doen. Ik heb in het verleden veel therapieën doorlopen, naar mijn idee heeft het weinig uitgehaald, maar verder is er geen sprake van wat voor behandeling of wat hier mee gedaan gaat worden. Alleen maar praten met spv'er. Dat doe ik al 20 jaar en het levert niets op. Ik heb medicatie, antidepressiva en antipsychotika, maar dat is dan ook het enige wat echt gedaan is.

Ze zei ook dat een nieuw psychologisch onderzoek mij weinig zou opleveren.

Hoe moet ik hier nu mee verder? Zijn er mensen die dit herkennen?
Wat kan ik doen of zeggen zodat er wat schot in de zaak komt. Want ze plakken een etiketje op je en houden een vinger aan de pols maar meer ook niet, dit kan ik van mijn moeder ook wel krijgen en ik raak lichtelijk gefrustreerd.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Schizotypisch

bouqetje schreef:Ze zei ook dat een nieuw psychologisch onderzoek mij weinig zou opleveren.
Misschien moet je het na twintig jaar wel gaan zien als een patstelling. Het is begrijpelijk dat zoiets weerstand kan oproepen, maar misschien
is het handiger om realistisch te blijven en te accepteren dat er geen verdere beweging meer in zit.
* Liebe Macht Frei *
bouqetje
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2016 11:43
Locatie: Ermelo
Contacteer: Website Facebook Twitter

Re: Schizotypisch

volhoudertje schreef:
bouqetje schreef:Ze zei ook dat een nieuw psychologisch onderzoek mij weinig zou opleveren.
Misschien moet je het na twintig jaar wel gaan zien als een patstelling. Het is begrijpelijk dat zoiets weerstand kan oproepen, maar misschien
is het handiger om realistisch te blijven en te accepteren dat er geen verdere beweging meer in zit.
Ja, misschien heb je daar ook wel gelijk in. Ik zal er over nadenken en het eens met mijn spver er over hebben.
Dank je wel ☺️
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Schizotypisch

Lieve Bouqetje,

Wat ik mij kan voorstellen, is dat je op een gegeven moment op een punt komt, dat het er eigenlijk om gaat hoe ergens mee om te gaan en hoe het leven zo in te richten, dat het voor jou prettig is om te leven, ondanks datgene wat je dan allemaal hebt en kan ervaren. Dus eigenlijk niet je beperking zijn, maar een beperking hebben. Leven met een beperking, niet de beperking zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.

Hartstikke gemakkelijk gezegd hoor, en soms is het ook gewoon een drama om iets te hebben, dan voelt het niet eens als een uitdaging of een beperking hebben, maar als een last en een sta in de weg. Je hoort mensen weleens zeggen en dat zeg ik zelf ook weleens: je bent veel meer dan je beperkingen. Of dat nu lichamelijk of geestelijk is of beide. Je bent niet je beperking.

Het is goed om contact te onderhouden met de hulpverlening. En daarnaast vind ik het super dat je zo met je gezondheid bezig bent, op een normale, vriendelijke manier. Daar is ook moed voor nodig en kracht. En misschien vergt het ook wel moed om te zeggen: dit ben ik, dit heb ik, dit ervaar, zo is het. En daar moet ik het mee doen ook al is het soms vreselijk, maar anderen moeten dat ook. En ja, soms kan ik het echt niet accepteren, maar, zo zit het wel in elkaar. En je bent mooi zoals je bent.

:knuffel: :knuffel: Knuffels van Memootje en die verdien je ook. Blijf schrijven op het forum als je de behoefte hebt of gewoon lekker voor de plezier en ontspanning.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
bouqetje
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2016 11:43
Locatie: Ermelo
Contacteer: Website Facebook Twitter

Re: Schizotypisch

Memories schreef:Lieve Bouqetje,

Wat ik mij kan voorstellen, is dat je op een gegeven moment op een punt komt, dat het er eigenlijk om gaat hoe ergens mee om te gaan en hoe het leven zo in te richten, dat het voor jou prettig is om te leven, ondanks datgene wat je dan allemaal hebt en kan ervaren. Dus eigenlijk niet je beperking zijn, maar een beperking hebben. Leven met een beperking, niet de beperking zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.

Hartstikke gemakkelijk gezegd hoor, en soms is het ook gewoon een drama om iets te hebben, dan voelt het niet eens als een uitdaging of een beperking hebben, maar als een last en een sta in de weg. Je hoort mensen weleens zeggen en dat zeg ik zelf ook weleens: je bent veel meer dan je beperkingen. Of dat nu lichamelijk of geestelijk is of beide. Je bent niet je beperking.

Het is goed om contact te onderhouden met de hulpverlening. En daarnaast vind ik het super dat je zo met je gezondheid bezig bent, op een normale, vriendelijke manier. Daar is ook moed voor nodig en kracht. En misschien vergt het ook wel moed om te zeggen: dit ben ik, dit heb ik, dit ervaar, zo is het. En daar moet ik het mee doen ook al is het soms vreselijk, maar anderen moeten dat ook. En ja, soms kan ik het echt niet accepteren, maar, zo zit het wel in elkaar. En je bent mooi zoals je bent.

:knuffel: :knuffel: Knuffels van Memootje en die verdien je ook. Blijf schrijven op het forum als je de behoefte hebt of gewoon lekker voor de plezier en ontspanning.
Dankje Memories voor je lieve reactie, Sorry voor mijn late antwoord!

Je hebt inderdaad gelijk wat betreft niet je beperking zijn. Ik heb alleen het gevoel dat ze mij opgegeven hebben terwijl ik zelf denk dat er best wat intensiever mee bezig gegaan zou kunnen worden of mij in elk geval wat meer handvaten geven hoe ik met sommige dingen om kan gaan. Alleen mijn spver heeft het enkel over 'je leven oppakken'. Dat is ook belangrijk uiteraard maar hoe pak je iets op zonder gebruiksaanwijzing?

Op internet is wel wat te lezen over schizotypie maar ik word er ook niet veel wijzer van en voel mij niet geholpen. En meer info zou voor mijn vriend ook handig zijn want hij krijgt tot mijn spijt altijd de wind van voren.
En dat vind ik er zo erg aan, ik 'mankeer' wat maar mijn gezin lijd er van tijd tot tijd ook onder. Er is een hoop wat mijn vriend laat zodat ik niet 'ontregeld' raak of down, heel lief natuurlijk maar mijn beperking moet niet zijn beperking worden. Zo is er bijvoorbeeld bijna geen ruimte voor een spontaan uitje of onverwachts bezoek omdat ik dan uit mijn ritme raak en dat mijn hele dag in de war stuurt. En dat vind ik jammer, dat ik niet de handvaten heb om daar gewoon leuk in mee te gaan.

Ik accepteer gedeeltelijk dat het zo is en dat ik zo ben maar zou toch graag wat flexibeler zijn met sommige dingen.

Mijn gezondheid ben ik inderdaad ook lekker mee bezig, het geeft ook wat afleiding. ☺️

Dank je wel voor de knuffels, dikke knuffel ook voor jou Memootje!
bouqetje
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2016 11:43
Locatie: Ermelo
Contacteer: Website Facebook Twitter

Re: Schizotypisch

Nou had ik al niet veel vrienden, eentje eigenlijk, een gemeenschappelijke vriendin van mij en mijn vriend, maar zij wil niet meer langskomen omdat zij zich niet altijd welkom voelt door mij.

Ik doe altijd mijn best om toch een beetje sociaal te zijn, een babbeltje te maken en er bij te zitten. Maar toch voelt zij zich ongemakkelijk.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik er niet erg onder lijd dat ze niet langskomt, ik ben gewoon geen mensen-mens, maar mijn vriend vind dit wel erg jammer dat er bijna niemand meer langskomt en hij zit er best wel mee.

Ik heb geprobeerd om socialer te worden door het meer aan te gaan met als doel om mijn wereld groter te maken, maar het wordt dus alleen maar kleiner. Ik zit er niet zo mee, heb mij altijd prima gered in mijn eentje (ja, soms is het eenzaam maar daar kwam ik altijd wel boven op), maar voor mijn vriend en mijn zoontje vind ik het wel vervelend wanneer dit in de weg staat.

Ik weet niet meer hoe ik nog meer mijn best kan doen. Ik hou gewoon niet van mensen, kan er niet mee omgaan, maar ik wil ze ook niet wegjagen.

Donderdag heb ik weer een gesprek met mijn spv'er en wil het hier over hebben met haar maar ik verwacht er weinig van. Dus leg ik ook mijn vraag hier neer, wat kan ik nog doen?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Schizotypisch

bouqetje schreef: 31 okt 2017 09:22Ik weet niet meer hoe ik nog meer mijn best kan doen. Ik hou gewoon niet van mensen, kan er niet mee omgaan, maar ik wil ze ook niet wegjagen.
Ik geloof niet dat je nog meer dan je best kunt doen, anders wordt het namelijk geforceerd en onecht, daar schiet niemand wat mee op. Dat die gemeenschappelijke vriendin niet meer langs wil komen omdat zij zich ongemakkelijk voelt door jou is haar probleem. Ze probeert de schuld bij jou te leggen, maar ze ziet niet dat jij juist je best doet om sociaal te zijn, een babbeltje te maken en er bij te zitten. Ze moet mensen leren nemen zoals ze zijn. Geven en nemen moet van twee kanten komen.

Dat je zelf niet zo graag met mensen omgaat hoeft geen probleem te zijn, maar je hebt goed in de gaten dat het voor je zoontje wel belangrijk is om mensen in zijn omgeving te hebben. Daar zou ik dan ook de voorrang aan geven.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”