Pieter_S

Meerdere persoonlijkheidsstoornissen

Beste allemaal,

Wie ben ik
Zoals mijn gebruikers naam al zegt, ik ben Pieter. S. Ik ben een jongen van 28 jaar oud. Ik woon op dit moment bij mijn ouders i.v.m een vastgelopen relatie. Ik heb door omstandigheden op dit moment GEEN werk. Mijn hobby's zijn computeren en films kijken. en alles wat te maken heeft met Multimedia. Verder heb ik niet zoveel te vertellen over mij zelf.

Wat kom ik doen
Ik zal beginnen te vertellen wat ik precies kom doen op dit forum.
Op dit forum hoop ik wat lotgenoten te ontmoeten en misschien wat tips te ontvangen over hoe ik met mijn diagnose om kan gaan.

Wat wil ik vertellen
Op jonge leeftijd heb ik de diagnose ADHD en PDDNOS gekregen. Ik was toen ongeveer tussen de 6 en 8 jaar. Hierdoor heb ik eigenlijk altijd op special onderwijs gezeten en omdat de symptomen zo sterk waren heb ik ook een tijd in een psychische kinderkliniek gezeten. Je zult mij er nooit echt over horen klagen maar wat dat betreft heb ik best wel een heftige jeugd achter de rug. Maar daar in tegen ben ik in een erg warm gezin groot gebracht. Mijn ouders hebben er altijd alles aan gedaan om het beste voor mij te krijgen. Hier ben ik ze dan ook erg dankbaar voor. Tot mijn 28 ben ik door het leven gegaan met de diagnose ADHD & PDDNOS. Het leven is nooit makkelijk geweest en er waren altijd wel obstakels die ik moest overwinnen. Maar ik heb me altijd goed kunnen redden. Dit was voorbij toen ik ging samenwonen en dus bij mijn ouders uitvloog. Ik ging samenwonen met mijn vriendin (nu m'n ex dus). De eerste paar maanden ging het redelijk maar al snel ging het mis. Mis met alles. Werk, relatie, vrienden, sociaal leven eigenlijk alles 025. De relatie was eigenlijk nooit echt goed geweest. maar ja je denk dat het misschien nog wel goed komt. Dus ga je ervoor en koop je een huis en ga je samenwonen. (misschien een beetje naïef)

Op mijn 24/25 begon het echt pas verkeerd te gaan. Ik zal je niet vervelen met wat er in die 4 jaar allemaal is gebeurd maar ik heb meer tijd doorgebracht op de gesloten afdeling van de GGZ dan in mijn eigen huis. Erg spijtig dus. op mijn 27 is de relatie verbroken en het huis was verkocht. Het was weer tijd om een poosje bij m'n ouders te wonen om even bij te tanken en mijn leven weer op de rails te krijgen. dft001
Op dit moment was ik alles kwijt geraakt. Vrienden, collega's, vriendin, huis, huisdieren,alles. Het enigste wat ik nog had waren mijn ouders en zus.
We zijn de boel opnieuw gaan bekijken. Wat is er nou zo vreselijk mis gegaan dat dit allemaal kon gebeuren. Er zat ergens een kink in de kabel. Waar, wanneer en hoe was de kink was ontstaan. Dat was de vraag en dat gingen we uitzoeken. Omdat ik al heel lang bij de GGZ liep was het contact leggen met een psychiater en psycholoog niet zo moeilijk. We wouden graag een onderzoek, een UITGEBREID onderzoek. Omdat er zoveel was gebeurd en het wel duidelijk was dat er iets niet goed zat deden ze hier niet moeilijk over. binnen 2 maand zou de test afgenomen worden. Zo gezegd zo gedaan. Na ongeveer 2 maanden kon ik voor de test komen. Het werd een intelligentie test, persoonlijkheid test en concentratie test. De testen zouden bestaan uit 2 x 5 uur (verdeeld over 2 dagen) en daarop volgend 3 gesprekken van 1 uur. (2x 1 uur uitslag en 1x 1 uur vervolg traject bespreking).

De uitslag
Ik wist niet of ik blij moest zijn of dat ik in tranen moest uitbarsten. Ik heb toen maar besloten om beiden niet te doen. De uitslag was als volgt.

Intelligentie test.
Uit de intelligentie test kwam dat ik pieken en dalen had. Op sommige punten is mijn IQ rond de 60/70 en op sommige punten is mijn IQ rond de 120/125. Ze hebben vast gesteld dat ik auditieve opdrachten (dingen die gezegd worden tegen mij) nauwelijks tot niet worden opgenomen en verwerkt worden. Dit maakt het dus uiterst moeilijk om met mij te communiceren. Ook hebben ze vast gesteld dat ik weer uiterst goed ben ik beelden ontvangen.
Anders gezegd, plaatjes. Alles wat in beelden aan mij getoond word neem ik in me op en begrijp ik vaak meteen. je moet dan denken aan kaartlezen, bouwtekeningen, computerspelletjes, films, bordspellen enz. (wat ook zo z'n voordelen kan hebben :cool: ) Ik ben zoals ik ben dus ik moet er mee leven, maar ik was natuurlijk liever NORMAAL geweest. Dat ik auditieve opdrachten gewoon prima kon ontvangen en normaal door het leven kon gaan als het gaat op het sociale vlak. Verder heb ik hier niet zoveel over te vertellen en ook geen echte mening over, ik moet er zelf nog een beetje aan wennen dat dit de uitslag is. snap je?

Persoonlijkheid test
Deze test bestond uit ontelbare vragenlijsten. Lijsten van wel meer dan 150 vragen per lijst en dan ongeveer 7 lijsten. Na dit onderzoek is er nog eens een extra uitgebreid onderzoek geweest van nog eens 150/200 vragen. De vragenlijsten waren voor mij niet moeilijk in te vullen en ik was er dan ook erg snel doorheen. Ik kon alles goed plaatsen en ik heb het ingevuld zoals ik zelf ben. Ik herkende mij ook in heel veel dingen. zo van, "Hey, dan ben ik nou precies, wat grappig dat dat hier staat" (jaja, ik weet het. erg naïef) Ik had me nog nooit ingelezen over persoonlijkheidsstoornissen dus ik was niet op te hoogte van bepaalde trekken van bepaalde stoornissen. Eindelijk, de testen waren voorbij en na 2 weken was de uitslag binnen.
Nu willen jullie allemaal graag weten wat eruit is gekomen, nou het volgende.

1. Borderline
De symptomen waren duidelijk. Automutilatie (zelf beschadiging), aanhoudend wisselend zelfbeeld of zelfgevoel, middelenmisbruik (misbruik van eten), Impulsiviteit (geldverspilling), Roekeloosheid (denk aan verkeer enz), Terugkerende pogingen tot zelfdoding, Sterk wisselende stemmingen, als reactie op gebeurtenissen, Een chronisch gevoel van leegte, moeite boosheid te beheersen, en dan nog een hele bult uit de algemene diagnostische criteria uit de DSM-IV. Ik wist dat ik dit allemaal was, maar ik had geen idee dat er ook een naam voor was. Borderline dus. Dus.....ja.....borderline. oke, daar gaan we aan werken!

2. NPS (Narcistische persoonlijkheidsstoornis)
Volgens mij, maar dat ben ik is er geen enkele narcist het zelfde. En ik zal daarom ook alleen maar mijn symptomen hier melden en niet de symptomen van een algemene narcist.
Ik heb gevoelens van grootsheid en eigen belangrijkheid. (overdrijven van prestaties, kennis, talent, contacten eis als superieur beschouwd te worden), ik ben geobsedeerd door fantasieën over succes, roem, (al)macht, genialiteit (cerebrale narcist volgens mij als ik het goed heb), ik zie mijzelf als uniek en meen dat ik alleen begrepen kan worden door unieke of speciale mensen (of instellingen), Ik heb enorme behoefte aan bewondering, aandacht en bevestiging, Ik heb een onderontwikkelde inlevingsvermogen (Kan/wil geen rekening houden met behoeften of opvattingen van anderen), Ik ben vaak jaloers (gaat gepaard met woedeen leid bij mij tot paranoïde wanen), Ik geloof dat ik meer rechten heb dan anderen (Ik ben speciaal dus ik moet anders behandeld worden. Deze regels gelden niet voor mij, wel voor andere etc)

Ik vond dit best wel even schrikken. Ik vond en vind dat hier niks mis mee is. Aan mij mankeert niks was mijn eerste reactie, wat een onzin. Maar na te horen dat een echte narcist vind dat hij niks mankeert en vind dat hij niks verkeerd doet kon ik niks anders dan alleen maar bevestigen dat de test NIET LIEGT. Ik hoop dat ik hier voor nog wat dingen kan aanleren want ik had begrepen dat deze persoonlijkheidsstoornis niet echt te genezen is. Toch hoop ik met therapie hier nog wat aan bij te schaven. Al hoe wel ik therapie niet zo zie zitten, maar ik ben bang dat mijn omgeving het NIET ACCEPTEERT als ik GEEN therapie ga volgen. Dus....

3. APS (Afhankelijke persoonlijkheidsstoornis)
Van deze PS heb ik persoonlijk nog het meeste last. de andere 2 brengen vooral schade aan de omstanders (denk ik) Hier komt ook de grootste angst bij vrij. Ik zal ook hier vertellen wat er uit de test kwam en ook hier zal ik alleen vertellen wat mijn symptomen zijn. Hier komt hij.
Ik kan moeilijk alledaagse beslissingen nemen zonder overdreven veel advies en geruststelling door anderen te krijgen. (erg lastig),
Ik heb anderen nodig die de verantwoordelijkheid overnemen voor de meeste belangrijke gebieden van mijn leven (belast mijn ouders),
Ik vindt het moeilijk een verschil van mening tegen anderen te uiten (uit vrees steun of goedkeuring te verliezen),
Ik vindt het moeilijk ergens alleen aan te beginnen of dingen alleen te doen (dit is eerder het gevolg van een gebrek aan zelfvertrouwen in eigen oordeel of moge-lijkheden dan uit gebrek aan motivatie), Ik ga tot het uiterste om verzorging en steun van anderen te krijgen (ik kan zelfs aanbieden vrijwillig dingen te doen die onplezierig zijn, niet zo leuk dus), Ik Voel me hulpeloos wanneer ik alleen ben. (vanwege de over-matige vrees niet in staat te zijn voor zichzelf te zorgen), Ik zoek meteen een nieuwe relatie omdat ik een nieuwe bron nodig heb van steun en verzorging. ( omdat ik nu geen intieme relatie heb, heb ik mijn relatie gevonden met mijn ouders (steun en verzorging het is even niet anders),
Ik heb een onrealistische vrees om aan mezelf overgelaten te worden.

Zoals ik al zei, hier heb ik persoonlijk het meeste last van. en hier komt dus ook mijn grootste angst bij vrij! De andere twee zijn ook niet mis maar die brengen na mijn mening meer schade aan tegenover mijn ouders en zus, dan aan mij. Ik zal hier aan moeten werken en misschien wel intensief voor behandeld moeten worden. Ik ga in Okt. op mezelf wonen en ik hoop dat dat dan ook maar goed gaat. De GGZ stelt eerst voor om begeleid te wonen en dan op mezelf. Omdat ik een NIEUWBOUW-flat kan krijgen wil ik dit eigenlijk niet en wil ik gewoon meteen op mezelf wonen. Ik hoop dat mijn ouders hiermee akkoord gaan en dat ik zelf ook nog wat te zeggen heb. We kunnen met een goed gesprek vast wel tot een oplossing komen want ik ga namelijk 500m van mijn ouders vandaan wonen. Dat is voor mij net het zelfde als begeleidend wonen, alleen nu worden mijn ouders niet ontlast (niet dat ik dit zelf heb verzonnen want ik ben een narcist 025 Dit heb ik gehoord van het GGZ :-P )

4. OPS (Ontwijkende persoonlijkheidsstoornis)
Ja, wat kan ik hier nou van zeggen. Het is zoals het er staat "Ontwijkend" wat kan ik hier nog meer aan toe voegen dan mijn symptomen te vertellen.
Ik vindt het vreselijk eng om dingen te doen waar veel mensen zijn (en veel is voor mij meer dan 1 persoon, dat is dus zo een beetje alles) Een voorbeeld. "Mijn moeder vraagt aan mij om de flessen in de flessenautomaat te doen in de supermarkt" MAAR er staat 1 persoon voor het apparaat om zijn flessen erin te doen. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om er dan achter te gaan staan. Dat durf ik niet, wat als die persoon mij uitlacht of kritiek levert. Ik ben zo bang voor afwijzing dat het niet gezond meer is (volgens het GGZ) Ik zal mijn symptomen vertellen en wat eruit de test is gekomen. Hier komt hij.
Ik vermijdt activiteiten waarbij veel persoonlijk contact optreedt (uit angst voor kritiek, afkeuring of afwijzing), Ik heb wel behoefte om met mensen om te gaan (maar dan alleen als ik er 100% zeker van ben dat ik geaccepteerd wordt), Ik ga intieme relaties uit de weg uit angst voor vernedering of om belachelijk gemaakt te worden. (ik heb 1 vriendin gehad ik mijn leven maar dat was door zulke bizarre omstandigheden dat zal nooit weer gebeuren!), Ik ben bezeten met het idee in de sociale omgang kritiek te krijgen of afgewezen te worden, Ik ben geremd in sociale contacten door het gevoel tekort te schieten, Ik ben buitengewoon terughoudend om risico's te nemen of nieuwe activiteiten op te doen(omdat ik hier in verlegenheid gebracht zou kunnen worden. Ik weet niet precies wanneer deze stoornis zich ontwikkeld maar hier heb ik al geruime tijd last van, niet alleen vanaf mijn 25/28 meer rond mijn 18/19.

Wat wil ik
Voor mij veranderd er niet zoveel, het is niet zo dat ik een narcist/afhankelijk etc ben geworden NA de test. Dat was ik al VOOR de test. Het zal zwaar zijn maar ik hoop nog steeds wat te kunnen leren in therapie. Wat voor therapie dat wordt dat hoor ik 24 mei 2013. Nu zullen jullie allemaal wel denken "ja pieter_s, een mooi verhaal maar wat wil je nou van ons?" Nou ik zou graag wat mensen willen spreken die een soortgelijke diagnose hebben of onderdelen ervan. Hoe zij er mee om gaan of hoe hun omgeving ermee omgaat. ik hoop wat positieve-feedback te krijgen en geen rare berichten.

Groetjes,

Pieter_S
Gebruikersavatar
Reinaart
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 mar 2013 04:40

Re: Meerdere persoonlijkheidsstoornissen

Hoi Pieter_S,

De diagnose van meerdere persoonlijkheidsstoornissen tegelijk komt redelijk veel voor. Ik kan mij voorstellen dat als je op jonge leeftijd al de diagnoses ADHD en PDD-NOS hebt gehad, je toch je hele leven anders hebt gevoeld en dat anderen zich ook altijd anders naar jou toe hebben gedragen. Misschien dat ze bijvoorbeeld overdreven zorgzaam zijn geweest, zodat je nu moeite hebt om zelfstandig te zijn. En daarnaast ben je in bepaalde dingen heel goed en juist in andere weer minder, dat zorgt ervoor dat je ook een beetje buiten de gangbare verwachtingen valt.

Als ik jouw verhaal zo lees kan ik mij voorstellen dat je onzeker bent, dat is ook namelijk iets dat eigenlijk bij alle vier de persoonlijkheidsstoornissen kan horen. Ik zou je in ieder geval aanraden om wel therapie te volgen, dat is ook helemaal geen zwaktebod of zo. Het maakt je niet minder of beter dan een ander, alleen verschil je wat in vergelijking tot de 'gemiddelde' persoon (maar dat geldt voor iedereen in meer of mindere mate). Zelf zit ik een enigszins vergelijkbare situatie, ik heb ook best wat moeite met mijn diagnose, maar uiteindelijk gaat het erom dat een diagnose (en bijbehorende therapie) mij kan helpen en is het geen waardeoordeel.
Maus1979

Re: Meerdere persoonlijkheidsstoornissen

hey pieter,

Afgelopen 12 september is bij mij een soort van gelijke diagnose gesteld.
Het 'boekwerk' van een verslag heb ik in ruw materiaal mogen doorlezen met mijn partner.
er stond door de text heen met grote letters: CONCEPT.
Dus wellicht komt er nog een definitief verslag?

Bij mij is geconstateerd:

Narcistische persoonlijkheidsstoornis, met raakvlakken in Borderline persoonlijkheidsstoornis en Antisociale Persoonlijkheidsstoornis. met ADD (ADHD zonder de hyperactiviteit).
Geen autisme.
gemiddeld IQ.

Ik heb het 'verslag' dus nog niet meegekregen, en dat wat ik hier zeg heb ik kunnen onthouden.

Persoonlijk vindt ik het teleurstellend dat het zo divers is. Ik had liever in 1 hokje gepast, ipv talloze.
Ik heb een agressiviteitsprobleem waarvoor ik een Agressie regulatie cursus volg.
Waar ik nog maar net mee ben begonnen.
Iets wat ik niet echt 'lees' uit je topic is agressie.
Mag ik vragen, hoe zit het bij jou met agressie? Ik persoonlijk ben heel HEEL gauw op punt van ontploffen. met name in huiselijke sfeer en in het verkeer.
Ik heb geen strafblad of heb iets ergs uitgevreten.
Ik ben CONSTANT dagelijks aan het conflictvermijden. Ik onthoudt me van de samenleving om ieder mogelijk conflict uit de weg te gaan. Ik heb door, hoe of ik kan zijn in een bepaalde situatie. Door mijzelf te onthouden van ieder mogelijk contact in de samenleving ontloop ik een catastrofe, waardoor ik anderen maar juist ook mezelf (en dat vind ik belangrijker... hahaha) nadelig kan beinvloeden. Ik wil zelf voorkomen dat ik in een TBS kliniek terecht kom.
Ik tease constant de autoriteiten als het kan, en dat weet ik, dus ontwijk ik ze. probeer enig grip op me zelf te houden.
Dit is waanzin, dat weet ik. En het is een soort overlevingstactiek geworden.
Ik zit nu in de ziektewet al 1 jaar, en ik weet echt niet hoe verder met mijn leven.
Mijn relatie staat op scherp, die afgelopen week 12,5 jaar al bestaat. Ik begrijp hoe of ik ben, en dat mijn partner beter af is zonder mij, echter mijn parasitaire instelling zal er voor zorgen dat ikzelf moeilijk weg zal gaan uit deze relatie. Ik heb het gevoel dat ik nergens heen kan. Terwijl ik zooooo graag op mezelf wil wonen. Dan krijgt mijn relatie ook rust. Misschien , nee, het is gewoon beter dat mijn partner verder gaat met zijn leven. hij verdiend het. 12,5 jaar was lang genoeg.

praktisch gezien, heb ik geen geld om op mezelf te wonen. Ik krijg een ziektewet uitkeringkje van 171,- netto per week. Daar kun je niet van op jezelf wonen.
SCHAAM je dat ik als 34 jarige kerel, een zielig klein verwend jochie ben die maling heeft aan verantwoordelijkheid. Maar dat is het juist, ik schaam me niet.
Er staat een klein flatje leeg een dorp verder. klein simpel genoeg. Ik zou zo graag...
Maar hoe ga ik dat doen? Kan dat wel met een zw uitkering? Waar moet ik beginnen, na de gemeente gaan? Ik weet het niet...
Maar ik weet wel, er moet iets veranderen want mijn partner staat op instorten.
En ik op het punt van doordraaien.
Ik ben degene die 'ziek' is, dus moet ik omwille van de gezondheid van me partner maar weg gaan. Sommige dingen die beter voor je zijn hoeven nog niet leuk te zijn...
Tineke

Re: Meerdere persoonlijkheidsstoornissen

Ik heb sinds vorig jaar diagnose klassiek autisme en ADD plus anti-persoonlijkheidsstoornis.
Het vermoeden is ook dat ik borderline heb. Ik laat mij binnenkort onderzoeken.
Tineke

Re: Meerdere persoonlijkheidsstoornissen

anti-persoonlijkheidsstoornis moet zijn antisociale persoonlijkheidsstoornis.
Tineke

Re: Meerdere persoonlijkheidsstoornissen

Ik heb geen ADD en ASP is weg gehaald. Ik heb autistische stoornis, borderline en nog meer dan 2 kenmerken van 6 andere persoonlijkheidsstoornissen.

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”