Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Antisociale persoonlijkheidsstoornis (ASP)

Wanneer je lijd aan antisociale persoonlijkheidsstoornis (ASP) zijn daar ook gradaties van erg tot minder erg ?
Wanneer ik de symptomen overloop zie ik overeenkomsten die ik mee maak met mijn partner maar niet alles komt met deze storing overeen.
Ik maak hieronder even een opsomming, vergelijking:

Je vindt het moeilijk om je aan regels en te houden.
klopt
Je kunt je slecht inleven in de gevoelens van andere mensen en het kost je moeite rekening met ze te houden.
klopt
Je bent erg impulsief. Je kunt geen afspraken of activiteiten ver vooruit plannen.
klopt niet helemaal
Je liegt regelmatig en voelt je daar niet schuldig over.
Ik zou eerder zeggen verdraait het verhaal of de waarheid dan echt bewust liegen
Je voelt geen spijt wanneer je andere mensen hebt gekwetst of pijn hebt gedaan.
klopt
Je bent vaak agressief tegenover je partner, vrienden of familie.
klopt
Je neemt niet of nauwelijks verantwoordelijkheid, bijvoorbeeld op je werk of binnen het gezin.
klopt in zekere mate
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Antisociale persoonlijkheidsstoornis (ASP)

Heeft je partner de diagnose 'antisociale persoonlijkheidsstoornis' gekregen van een psychiater of behandelend arts? Je moet er heel erg voorzichtig mee zijn om als leek een diagnose te stellen over iemand aan de hand van listjes met kenmerken. Er kan ook heel iets anders aan de hand zijn.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Antisociale persoonlijkheidsstoornis (ASP)

Het zou al een grote stap zijn mocht mijn partner hulp zou zoeken en het is niet mijn bedoeling om aan zelfdiagnose te doen ik vroeg mij enkel af of er verschillende gradaties in bestaan gezien er overeenkomsten zijn van wat ik mee maak
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Antisociale persoonlijkheidsstoornis (ASP)

Jammer dat je partner geen hulp wil zoeken, jullie relatie zou er ongetwijfeld baat bij hebben.
Uiteraard bestaan er gradaties als het gaat om de ernst van bepaalde persoonlijkheidsstoornissen, maar de vraag is waarom je bij je zoektocht naar overeenkomsten in het gedrag van je partner bij 'anti sociale persoonlijkheidsstornis' bent uitgekomen. Zoals gezegd kunnen er ook andere dingen spelen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Antisociale persoonlijkheidsstoornis (ASP)

Ik ben daar op terecht gekomen omdat een aantal van de symptomen gelijkenis hebben met deze ziekte, zoals moeilijk aan de regels kunnen houden en vaak anderen kwetsen, agressief zijn tegen anderen en partner.
Doch zijn er ook een aantal symptomen die minder erg zijn of niet heeft , vandaar dat mijn vraag of daar ook gradaties in zijn.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Antisociale persoonlijkheidsstoornis (ASP)

jan1964 schreef: 05 feb 2021 11:55 Ik ben daar op terecht gekomen omdat een aantal van de symptomen gelijkenis hebben met deze ziekte, zoals moeilijk aan de regels kunnen houden en vaak anderen kwetsen, agressief zijn tegen anderen en partner.
Iemand kan in sociale sitaties gedrag vertonen wat niet wenselijk is, maar daarmee is nog niet gezegd dat iemand een persoonlijkheidsstoornis heeft of dat er sprake is van een ziekte.

Dit soort vragen worden op het forum regelmatig gesteld, bijvoorbeeld "Heeft mijn partner autisme?"' of: "Is mijn partner een narcist?" etc. Naast het constateren van bepaald gedrag, is het ook belangrijk om te kijken naar de situatie. Wat dat betreft is het jammer dat je partner geen hulp wil door bijvoorbeeld te gaan praten met een gedragsdeskundige of psycholoog om de oorzaak van dit gedrag te achterhalen.

Waarom plaatst je partner mensen in een autoriteispositie en verzet hij zich tegen regels? Waarom en waardoor wordt hij agressief? Dat zijn vragen die meer hout snijden dan de leken diagnose te stellen of iemand wel of geen anti-sociale persoonlijkheidsstoornis heeft.

Het lijkt me dat het voor jullie relatie belangrijker is te streven naar een mogelijke oplossing dan het stellen van een voorlopige en wellicht verkeerde diagnose. Waar komt zijn onmacht of onvermogen vandaan om op een andere manier te communiceren?
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”