Gebruikersavatar
Londel
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 aug 2020 09:12

Huisarts begrijpt me minder goed.

Geachte,
In het jaar 2017 heb ik psychische problemen opgelopen. Nachtelijke openbare werken lieten me niet toe om te slapen, ook al ben ik een gemakkelijke slaper en ik vond nergens hulp. De politie blafte me af om vijf uur in de ochtend dat ik hen niet meer moest bellen, dat er nu éénmaal gewerkt moest worden. De burgemeester, die de politie handhaaft, laat me opbellen met de woorden dat ik effectief de politie niet meer moet bellen. Ook al bestaat er een regelgeving voor nachtarbeid die totaal niet wordt gevolgd, toch wordt ik door de rechter in mijn ongelijk gesteld daar de burgemeester mondelinge toestemming heeft verleend voor nachtarbeid. Na wekenlange nachtelijke arbeid van de openbare werken en ik nog leefde en werkte op automatische piloot, komt de overheid mij controleren of ik wel met alle regelgeving in orde ben. Drie controles in twee weken tijd, waar men mij nog altijd niet liet slapen. Voor kleine onregelmatigheden, wordt ik afgeblaft dat iedere Belg geacht wordt de wet te kennen. Bij kleine onregelmatigheden, wat moet u daar bij voorstellen? Ik heb alles tezamen minder dan honderd euro boete betaald voor de kleine onregelmatigheden die tijdens de drie controles werden vastgesteld. Na een wekenlang niet tot weinig slapen, vind ik dit reeds een prestatie op zich. Dit alles heeft geleid tot een licht bipolaire stoornis. Maar ik ben veel meer depressief dan manisch.

Op zich wordt ik goed begeleid door mijn huisarts. Het enige dat mij stoort is zijn advies dat ik moet uitkijken voor een relatie. Ik zie dit niet zitten. Ik zie geen heil in een relatie. Een relatie staat voor mij voor een hoop gezeur en miserie. Mijn huisarts lijkt dit niet te begrijpen en hamert erop dat ik een partner moet zoeken. Als ik mijn visie op een relatie meedeel, verandert hij dat ik naar de hoeren moet. Dit zie ik nog minder zitten. Mijn huisarts kan een half uur voor mij, gebruikt gemaakt hebben van die prostituee. Zijn antwoord is dan dat hij gelukkig is in zijn relatie. Maar ergens snapt hij het wel dat ik het iets minder begrepen heb op het gebruik maken van sekswerkers. Mijn huisarts beveelt me een relatie aan omdat ik volgens hem nood heb aan reflectie?! Terwijl ik nogal wat mensen ken die in relatie zitten en zich een stuk eenzamer voelen dan dat ik me voel. Zelfs in de huidige Covid19 crisis. En ja, ik heb de laatste vijftien jaar weinig vrouwen aangeraakt. Ik doe dit bewust. Een voorbeeldje van een klein incidentje: Ooit heb ik als leidinggevende een vrouw een bemoedigend schouderklopje gegeven en zij heeft me laten overbrengen dat ze me handtastelijk vond. Als een schouder reeds als erogeen wordt beschouwd .... Kan er iemand mij het gelijk van mijn huisarts uitleggen want ik ben er wel van overtuigd dat die man het goed bedoeld. Ik zie het gewoon niet.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Op zich wordt ik goed begeleid door mijn huisarts. Het enige dat mij stoort is zijn advies dat ik moet uitkijken voor een relatie. Ik zie dit niet zitten. Ik zie geen heil in een relatie. Een relatie staat voor mij voor een hoop gezeur en miserie. Mijn huisarts lijkt dit niet te begrijpen en hamert erop dat ik een partner moet zoeken.
Je huisarts bedoelt het waarschijnlijk goed, maar het is niet verstandig en ook niet professioneel om de boodschap op die manier te brengen. Ik vind dat hij daar te ver in gaat en je vraag van uit een verkeerde en eenzijdige invalshoek benadert.
Heb je al eens professionele hulp overwogen om beter om te gaan met de zaken waar jij mee worstelt? Bijvoorbeeld in de vorm van gesprekken met een psycholoog of therapeut? Misschien kan je huisarts je doorverwijzen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Londel
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 aug 2020 09:12

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Ik ben reeds bij twee andere huisartsen langs geweest en heb gevraagd of zij voor mij de hulp en begeleiding van een psycholoog nodig achten. Er zijn dus drie huisartsen die vinden dat ik goed omga met de opgelopen bipolaire stoornis en ze vinden alle drie dat ik geen hulp nodig heb.

Mijn huisarts drukt zich nogal cru uit. Hij weet dat ik van een grapje hou. Sinds kort begin ik weer enige fantasie te krijgen, de fantasie die nodig is om zowat alles in het belachelijke te trekken om het leven op die manier iets lichter te maken. Het is dus moeilijk om het mijn huisarts kwalijk te nemen dat hij zich op een bepaalde manier uitdrukt. Ik heb de man leren kennen na een auto ongeval. Hij komt me onderzoeken vraagt wat er allemaal juist scheelt. Terwijl ik alle symptomen opsom, herken ik zelf de symptomen van een hersenschudding. Dus eindig ik de reeks symptomen met de woorden:" En kom niet af dat ik een hersenschudding heb want men kan niet schudden wat er niet is.!" Je had de man zijn gezicht moeten zien! Dus heeft hij aarzelend geantwoord dat ik naast een hersenschudding ook last had van een whipplash. Als eerste ontmoeting met een patiënt kan dit tellen, vrees ik.

Ergens kan ik hem wel begrijpen. Hij heeft blijkbaar een goedzittende relatie en nogal wat mannen komen in de problemen als ze alleenstaand worden. Ik ben echter het alleenstaand zijn gewoon. Maar blijkbaar kan hij dit minder goed vatten? Of bekijk ik dit verkeerd?

Er zijn nogal wat mensen rondom mij die op zijn advies inspelen en vinden dat het tijd is dat ik van straat geraak. Het interesseert me niet om een relatie te hebben. Nu mijn fantasie terug op gang komt, krijgen ze, eerlijk gezegd, weinig hoopgevende antwoorden.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Als je over de hele linie tevreden bent over je huisarts, maar enkel een andere mening hebt over het aangaan of onderhouden van een relatie, dan is het alleen maar een kwestie dit aan te geven en je huisarts duidelijk te maken dat je er geen behoefte aan hebt dat hij dit punt op deze manier wenst te benadrukken. Dat is een kwestie van communiceren.

Wat relaties betreft, als jij daar geen behoefte aan hebt, dan moet je er ook niet naar streven. Een relatie aangaan omdat het dan beter met je zou gaan is de verkeerde insteek en een verkeerd begin van een relatie, lijkt mij.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Londel
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 aug 2020 09:12

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

volhoudertje schreef: 16 aug 2020 14:37 Wat relaties betreft, als jij daar geen behoefte aan hebt, dan moet je er ook niet naar streven. Een relatie aangaan omdat het dan beter met je zou gaan is de verkeerde insteek en een verkeerd begin van een relatie, lijkt mij.
Ik streef er totaal niet naar. Maar ik vind het wel ontzettend vreemd dat er mensen zijn die het broodnodig vinden dat ik in een relatie geraak, dat diezelfde mensen nogal wat te klagen hebben over hun partner. De mensen die ik zelden tot nooit hoor klagen over hun partner, die respecteren wel mijn keuze? Mijn huisarts is hierop wel een grote uitzondering! Maar ik heb geen vriendschappelijke band met mijn huisarts.

Maar ik weet op dit moment ook niet wat een correcte insteek is voor een relatie. U kan beweren dat dit verliefdheid is, maar volgens bepaalde vrouwen heeft een relatie weinig met seks te zien. Nochtans zijn het enkel vrouwen waar ik verliefdheid voor voel, waar ik seksuele interesse voor heb. Op een vrouw die ik totaal niet seksueel aantrekkelijk vindt, wordt ik ook niet verliefd. In mijn leeftijdscategorie (veertiger) zijn er nogal wat mannen, die ik persoonlijk ken, die enkel geld moeten opbrengen maar verder hun vrouw niet meer moeten aanraken. Ik beweer daarbij niet dat het de vrouw haar schuld is, de mannen hebben ook hun fouten! Dit heeft ongetwijfeld ook een invloed op mijn negatieve houding ten opzichte van een relatie. Wat is volgens u een correcte insteek voor een relatie?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Londel schreef: 17 aug 2020 08:07 Wat is volgens u een correcte insteek voor een relatie?
Dat moet iedereen voor zich bepalen, daar is iedereen ook vrij in. Er zijn geen richtlijnen, behalve dat beide partijen uit vrij wil een relatie aan gaan. Maar een relatie beginnen omdat mensen in je omgeving je dat willen aanpraten is zeker niet de juiste insteek.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Londel
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 aug 2020 09:12

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Fijn, voor mij persoonlijk, is het een rustgevende gedachte dat ik alleenstaand blijf tot ik sterf. Blijkbaar is dit voor velen onder ons een ongemakkelijke gedachte. Voortplanting is een belangrijk en natuurlijk proces. Het is blijkbaar niet meteen aan mij besteed. :D
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Je moet helemaal zelf weten hoe je over het hebben van relaties denkt. Het is voor jou een rustgevende gedachte de rest van je leven alleen te blijven, maar kennelijk hebben mensen in je omgeving en met name je huisarts, daar andere gedachtes over.
Dat is vervelend. Het contact tussen huisarts en patiënt is het beste gediend met duidelijkheid. Heb jij je huisarts recent nog gesproken en verteld dat je het niet met hem eens bent?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Londel
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 aug 2020 09:12

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Nope,
Ik heb mijn huisarts de laatste tijd niet gezien. Maar hoe leg je uit dat ik negatieve emoties heb rond relatievorming? De meeste mensen kijken er naar uit om de juiste persoon te ontmoeten. Ik geloof niet eens in de juiste persoon. Ik heb het wel reeds geprobeerd. Op zo'n moment vallen de verschillende visies op. Mijn huisarts is als gezinshoofd trots op zijn gezin. Verder heb ik wel gezwegen toen hij vrij assertief vroeg wat ik precies bedoelde met mijn antwoord dat twee mensen van het verschillende geslacht maar beide met het syndroom van Down zich ook kunnen voortplanten. Die opmerking viel duidelijk niet in goede aarde.

Hoe leg je een psychische ziekte uit aan een mens die iets gelijkaardigs nooit ervaren heeft? Ik vroeg een tijd terug, op een moment dat ik in een depressie zat, advies aan mijn familie omtrent een belangrijke beslissing die ik diende te nemen. "Wat zegt jouw buikgevoel, want ik zou het ook niet weten, kreeg ik als antwoord. Ik heb eerlijk geantwoord dat mijn buikgevoel me influisterde dat zelfmoord de beste oplossing was. Er werden excuses aangeboden. Op zich vertel ik vrij openlijk over mijn psychische aandoening en de bijhorende gevolgen. Maar veel mensen komen gelukkig fantasie en empathie te kort om het zich levendig te kunnen voorstellen. Ik vermoed dat dezelfde ballon opgaat als het gaat over negatieve emoties rond relatievorming omdat zoiets, volgens mij, eerder een rariteit is.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Londel schreef: 20 aug 2020 16:42 Ik heb mijn huisarts de laatste tijd niet gezien. Maar hoe leg je uit dat ik negatieve emoties heb rond relatievorming?
Hoe leg je iets uit? Gewoon door je mening er over uit te spreken, dat doe je hier in dit topic toch ook?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Londel
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 aug 2020 09:12

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

En zoals u bovenstaand kan lezen, doe ik dit bij mijn huisarts ook. Alleen botsen de opinies. Volgens mij is de levensstandaard de oorzaak van de botsende opinies. Enkele voorbeelden:
  • Als ik naar de bank ga om honderdduizend euro te lenen voor mijn zelfstandige activiteit, dien ik een buisnessplan te hebben en moet ik voldoen aan alle voorwaarden die de bank stelt.
  • Als een volledig afgestudeerde huisarts naar de bank gaat om een eigen nieuwe praktijk en eigen woonhuis te financieren ter waarde van vijfhonderdduizend euro, worden er hem privéleges toegekend. Om van dezelfde privéleges te kunnen genieten moet ik minimaal tweehonderdvijftigduizend euro spaargeld hebben. Als ik me niet vergis, is er zelfs een financiële instelling waar u dit bedrag mag vertienvoudigen.
  • Ik moet gratis werken om aan alle regelgeving te kunnen voldoen. Dit wordt toch zo verwacht.
  • Mijn huisarts kan als universitair zowat elke geleverde prestatie aanrekenen.
  • Ik heb enkel plichten en geen rechten. Mochten de universele rechten van de mens van toepassing zijn op mij, ik had geen bipolaire stoornis opgelopen.
  • Mijn huisarts kent als universitair heel goed zijn plichten en rechten. Mijn burgemeester zal nooit mondelinge toestemming geven om zijn nachtrust te verstoren.
U kan de levensstandaard van een doordeweekse man, waarvan er dertien in een dozijn zitten, dus niet vergelijken met de levensstandaard van een huisarts. Mijn huisarts kan z'n best doen, maar ook dat heeft zijn limieten? Maar mijn huisarts is zeker en vast op de hoogte van het feit dat ik negatieve emoties heb rond relatievorming. Maar zoals aangehaald, mijn huisarts begrijpt me minder goed.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Dat opinies wel eens botsen kan verschillende oorzaken hebben, of het verschil in levensstandaard daar een bepalende rol in zou kunnen spelen en in het bijzonder bij huisartsen, laat ik voor jouw rekening. Maar het is jammer dat je het gevoel hebt dat jouw huisarts je daarom ook minder goed begrijpt.

Toch is communicatie hier het sleutelwoord: geef aan dat je er geen prijs op stelt dat je huisarts een bepaald onderwerp op die manier ter sprake brengt, dan kun je dit onderwerp laten rusten en je concentreren op andere zaken die belangrijker zijn.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Londel
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 aug 2020 09:12

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Ik spreek vrijuit tegen mijn huisarts. Enkele antwoorden van mijn huisarts op de ervaringen die er toe leiden dat ik negatief sta tegenover een relatie:
  • Wie luistert er nu naar zijn vrouw?
  • Ik ben de baas. Mijn vrouw heeft op dit domein niet te beslissen.
  • Vrouwen schieten graag in eigen voet. Heb ik u al niet gezegd dat je niet moet luisteren naar een vrouw?!
Dit lijken me zeer zwakke tegenargumenten te zijn die de communicatie dood maken. Maar het maakt tevens ook mijn huisarts menselijk en het toont aan dat hij ook worstelt in zijn relatie.

Een tweede argument is mijn vermoeden dat hij voortplantingsdrang gebruikt om de diepte van mijn depressie te meten. Toen ik hem melde dat ik aan het worstelen was met de sterk negatieve gevoelens, begon hij te vertellen over een nieuwe, zeer knappe vrouwelijke patiënt, die niet ver bij mij vandaan woonde, die op zoek was naar een man, ... Waarop ik dit alles letterlijk met mijn armen wegzwaaide en zei dat ik totaal geen interesse had. Een man hoort "happy" te worden als hij denkt aan neuken?! Maar verder heeft hij er niks meegedaan. ik heb wel te horen gekregen dat als hij zwaardere antidepressiva voorschreef ik mogelijks meer manisch ging worden. Zoals gemeld, het is een vermoeden.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Het is een voordeel dat je vrijuit kunt spreken met je huisarts. Bespreek je de dingen die je in dit topic bespreekt ook zo met je huisarts? "Ik heb het vermoeden dat u voortplantingsdrang gebruikt om de diepte van mijn depressie te meten," lijkt mij een interessante observatie. Het lijkt me de moeite waard die vraag ook op die manier te stellen. Het antwoord zal je wellicht meer duidelijkheid verschaffen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Londel
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 aug 2020 09:12

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Nope, die vraag heb ik indertijd niet gesteld. En daar het reeds een half jaar geleden is, lijkt het me ook niet meer gepast om deze nog te stellen. Mijn huisarts heeft twee peilers om mij een relatie aan te raden:
  • Een gezonde seksualiteitsbeleving past bij een gezond lichaam en een gezonde geest.
  • Een mens is niet gemaakt om alleen te zijn.
Het alleen zijn, ben ik gewoon. Ik voel me zelden tot nooit eenzaam. En zoals eerder aangehaald, het is niet omdat men in een relatie zit, dat men nog een goede seksualiteitsbeleving heeft met de partner. Met de opgelopen bipolaire stoornis heb ik wel vaker iemand nodig om van gedachten te wisselen. Dit is logisch met emoties die niks met de realiteit te zien hebben. Tenslotte is er ook nog eens de vaststelling van drie huisartsen die vinden dat ik prima met de opgelopen bipolaire stoornis omga?!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Of het gespast is of niet iets weer ter sprake te brengen lijkt me niet zo relevant, het zit je duidelijk dwars, anders zou je er niet op blijven terugkomen in dit topic. Zoals al eerder gezegd, het contact met je huisarts is het beste gediend met openheid en communicatie. Je kunt iets wat je dwars zit alleen maar uit de wereld helpen door het te bespreken.

Wat de twee peilers betreft die jouw huisarts naar voren brengt, hij heeft daar beslist geen ongelijk in. De vraag is alleen of hij dat op deze manier moet brengen. Waarschijnlijk niet, anders zou het je niet dwars zitten.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Londel
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 aug 2020 09:12

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Het is niet de manier waarop hij het brengt die me stoort. Het feit dat hij geen antwoord geeft op mijn bekommernissen waarom ik zo op zie tegen een relatie, dat staat me meer in de weg, vermoed ik. Maar ik denk niet dat er duidelijke en eenvoudige antwoorden zijn op mijn bekommernissen. Een recent voorbeeldje:

Afgelopen donderdag heb ik een dief op heterdaad betrapt. Hij stal iets dat nog geen twee euro waarde had. Het gaat me dus niet om het geld, het gaat me om respect voor mijn werk. Ik heb een goed en rustig gesprek gehad met de dief. Geen politie, geen geweld, geen enkele stem die werd verheven. Ik geloof rotsvast in het woord van de man en het feit dat ik die man nooit meer zal zien. Het is mogelijks naïef van mij. Als ik en vrouw op heterdaad betrap, wordt ze apathisch of hysterisch. Het is me nog nooit gelukt om het op rustige en vredevolle manier af te handelen bij een vrouwelijke dader. Waarom????
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Londel schreef: 23 aug 2020 12:49 Het is niet de manier waarop hij het brengt die me stoort. Het feit dat hij geen antwoord geeft op mijn bekommernissen waarom ik zo op zie tegen een relatie, dat staat me meer in de weg, vermoed ik. Maar ik denk niet dat er duidelijke en eenvoudige antwoorden zijn op mijn bekommernissen.
Ook dat is een vermoeden, ik blijf erbij dat je dit beter kunt proberen uit te praten met je huisarts dan er mee te blijven rondlopen. Er zijn heus meer mensen die opzien tegen een relatie en daar vraagtekens bij plaatsen, je bent daar niet uniek in. Het is misschien wel handig om de vragen in kaart te brengen en je bezwaren en bedenkingen op waarheidgehalte te toetsen.

Het voorbeeld dat je aanhaalt heeft zeer weinig met het aangaan en onderhouden van een relatie te maken. Heel goed van je dat je een winkeldief rustig toespreekt. UIt het feit dat je benaderingswijze wat minder effect heeft op dievegges hoef je niet al te veel af te leiden. Dat is eerder toeval dan dat daar een oorzaak uit te herleiden valt.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
BibiB.
Berichten: 318
Lid geworden op: 30 apr 2017 20:12
Locatie: Nederland

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Is dit wel de juiste huisarts voor jou? Die zich (te veel) met jou privéleven bemoeid en wil dat jij op zoek gaat naar een partner. Behandeld hij jou met respect als je aangeeft geen relatie te willen?
Ik spreek vrijuit tegen mijn huisarts. Enkele antwoorden van mijn huisarts op de ervaringen die er toe leiden dat ik negatief sta tegenover een relatie:
Wie luistert er nu naar zijn vrouw?
Ik ben de baas. Mijn vrouw heeft op dit domein niet te beslissen.
Vrouwen schieten graag in eigen voet. Heb ik u al niet gezegd dat je niet moet luisteren naar een vrouw?!
Zoals dit op mij overkomt heeft deze huisarts weinig respect voor vrouwen en is erg negatief. Niemand is de baas in een relatie vind ik, je kunt samen beslissingen nemen.
Gebruikersavatar
Londel
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 aug 2020 09:12

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

volhoudertje schreef: 23 aug 2020 13:20 Het voorbeeld dat je aanhaalt heeft zeer weinig met het aangaan en onderhouden van een relatie te maken. Heel goed van je dat je een winkeldief rustig toespreekt. UIt het feit dat je benaderingswijze wat minder effect heeft op dievegges hoef je niet al te veel af te leiden. Dat is eerder toeval dan dat daar een oorzaak uit te herleiden valt.
Toch wel! Waar houdt de rede op en begint de emotie? Had ik emotioneel gereageerd, was ik in het slechtste geval een moordenaar geweest? Mijn buur durft het niet te vergeten om naar de winkel te gaan, want anders wordt zijn vrouw hysterisch. Als ze zelf iets vergeet, is dat geen erg. Ze zal er morgen wel omgaan. Twee maten en twee gewichten. Ik zie dit in nogal veel relaties en bij beide seksen. En ja, het stoort me. Helaas ben ik ook maar een doorsnee mens en maak ik onbewust dezelfde fouten.
BibiB. schreef: 23 aug 2020 14:15 Is dit wel de juiste huisarts voor jou? Die zich (te veel) met jou privéleven bemoeid en wil dat jij op zoek gaat naar een partner. Behandeld hij jou met respect als je aangeeft geen relatie te willen?

Zoals dit op mij overkomt heeft deze huisarts weinig respect voor vrouwen en is erg negatief. Niemand is de baas in een relatie vind ik, je kunt samen beslissingen nemen.
Ik voel me niet respectloos behandeld door mijn huisarts. Ook het doorverwijzen naar een sekswerker is seksistisch van mijn huisarts. Een sekswerker is een mens herleidt tot een lustobject. Mijn huisarts is voldoende intelligent om zich bewust te zijn van dit seksisme. Daar twijfel ik niet aan.
In welke mate worden er in een relatie tezamen beslissingen genomen? In veel relaties is er een onderdanige en een dominante persoon. Bij twee dominante personen krijgt men een vurige, hevige, luidruchtige en zeer wisselende relatie. Bij twee onderdanige personen worden beslissingen uitgesteld. Het gaat er wel een stuk rustiger en stabieler aan toe. Maar ook broodnodige beslissingen worden soms (te lang) uitgesteld. Tezamen alle beslissingen nemen, lijkt me een droombeeld te zijn?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Tezamen alle beslissingen nemen, lijkt me een droombeeld te zijn?
Samen alle beslissingen nemen kan ook niet. Maar er moet wel een balans gevonden worden. Essentiële en belangrijke beslissingen, horen gewoon samen te gaan. Anders slaagt een relatie niet.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Londel
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 aug 2020 09:12

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Memories schreef: 23 aug 2020 17:09 Samen alle beslissingen nemen kan ook niet. Maar er moet wel een balans gevonden worden. Essentiële en belangrijke beslissingen, horen gewoon samen te gaan. Anders slaagt een relatie niet.
Ik denk ook dat alle overspelige partners hun overspel hebben opgebiecht daar dit nu toch een zeer belangrijk gegeven is in de coronacontactopsporing .... :D

Hoeveel relaties slagen er? Zes op tien koppels gaan uit elkaar. Er zijn koppels die bij elkaar blijven voor de kinderen, voor het overvloed of tekort aan geld, uit angst voor de gewelddadige partner, die vluchten in het geloof, mensen die niet geloven in zichzelf, .... Er lijken me veel aspecten te zijn waarom een relatie geen succes is, naast beslissingen die onvoldoende zijn doorgesproken?!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Hoeveel relaties slagen er? Zes op tien koppels gaan uit elkaar.
Hoeveel relaties slagen er? Veel relaties slagen niet, maar er zijn voldoende die wèl slagen. Het is maar net vanuit welk perspectief je het wilt bekijken: is het glas half vol of half leeg. Op de manier zoals jij naar relaties kijkt, is het glas duidelijk half leeg. Dat kan, dat moet je helemaal zelf weten. Je bent niet de paus of een priester die geacht wordt celibatair te leven, wil je liever geen relatie in je leven, dan laat je dat aspect van het leven aan je voorbij gaan. Zo simpel is het. Geen probleem toch, of wel?

Maar wat wil je nou werkelijk zelf? Van het advies van je huisarts hoef jij je niks aan te trekken als jij dat niet wilt. Ook de scheve blikken van je familie, kennissen en vrienden kun je negeren. Je hebt de regie over je eigen leven, doe er mee wat je wilt. Maar misschien droom je er stiekempjes toch wel van een prettige relatie met een vrouw te hebben en verschuil jij je gewoon achter de angst dat die relatie wel eens zou kunnen mislukken. Wees vooral eerlijk naar jezelf.
Er is één troost, er zijn héél veel mensen die teleurgesteld zijn in de liefde en daarom liever alleen blijven. Maar als je de keuze gemaakt hebt om alleen te blijven en daar ook volledig achter staat, dan moet je daar bij blijven en hoef je daar niet telkens op terug te komen in dit topic.

Weens eens eerlijk, wat wil je nou werkelijk, naast je beklag doen dat je huisarts je minder begrijpt dan jij zou wensen?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Londel
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 aug 2020 09:12

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

volhoudertje schreef: 24 aug 2020 11:08
Hoeveel relaties slagen er? Zes op tien koppels gaan uit elkaar.
Hoeveel relaties slagen er? Veel relaties slagen niet, maar er zijn voldoende niet wèl slagen. Het is maar net vanuit welk perspectief je het wilt bekijken: is het glas half vol of half leeg. Op de manier zoals jij naar relaties kijkt, is het glas duidelijk half leeg. Dat kan, dat moet je helemaal zelf weten. Je bent niet de paus of een priester die geacht wordt celibatair te leven, wil je liever geen relatie in je leven, dan laat je dat aspect van het leven aan je voorbij gaan. Zo simpel is het. Geen probleem toch, of wel?
Zo simpel zou het moeten zijn!
volhoudertje schreef: 24 aug 2020 11:08 Maar wat wil je nou werkelijk zelf? Van het advies van je huisarts hoef jij je niks aan te trekken als jij dat niet wilt. Ook de scheve blikken van je familie, kennissen en vrienden kun je negeren. Je hebt de regie over je eigen leven, doe er mee wat je wilt. Maar misschien droom je er stiekempjes toch wel van een prettige relatie met een vrouw te hebben en verschuil jij je gewoon achter de angst dat die relatie wel eens zou kunnen mislukken. Wees vooral eerlijk naar jezelf.
Er is één troost, er zijn héél veel mensen die teleurgesteld zijn in de liefde en daarom liever alleen blijven. Maar als je de keuze gemaakt hebt om alleen te blijven en daar ook volledig achter staat, dan moet je daar bij blijven en hoef je daar niet telkens op terug te komen in dit topic.
Ik leg mijn standpunt uit in dit topic. Ik droom zelfs niet van een relatie. Ik heb mij erbij neergelegd dat ik geen goed relatiemateriaal ben. Ik aanvaard mijn lot.
volhoudertje schreef: 24 aug 2020 11:08 Weens eens eerlijk, wat wil je nou werkelijk, naast je beklag doen dat je huisarts je minder begrijpt dan jij zou wensen?
Uitleg over het waarom van zijn advies?! Ik ben duidelijk dat ik geen relatie wil. Ik ben duidelijk dat ik geen sekswerker wens te betalen. Hoe kan een mens in godsnaam reflectie halen uit het contact met een sekswerker???? Zijn verwijzing naar nood aan reflectie omdat het samenleven met een bipolaire stoornis geen evidentie is, zoals ik dit dagelijks ondervindt, vind ik bij momenten de grootste bulshit die hij kan vertellen. Maar ik moet toegeven dat ik meer nood heb aan reflectie en dat het samenleven met niet aan de realiteit gebonden emoties mij dwingt om anderen om hun advies te vragen om bijvoorbeeld een beslissing te nemen. Ik krijg het bij momenten niet uitgeklaard in mijn hoofd! Dus ja, ik heb nood aan reflectie. Maar toch niet via een vaste relatie of een sekswerker?!

Ik krijg het al niet uitgeklaard in mijn hoofd en dan komen er nog vrienden en familie vertellen dat mijn huisarts gelijk heeft?! Ik ga ervan uit dat deze mensen het beste met mij voor hebben, net zoals ik ervan uitga dat u het beste met mij voor heeft, zonder mij ook maar te kennen. Voor mijn bipolaire stoornis, ben ik ook nog moderator geweest. Ik had ook het beste voor met de adviesvragers. Nee, het is voor u ver van gemakkelijk! Voor ik zelf psychisch ziek werd, kon ik mij ook niet voorstellen wat het precies inhield om psychisch ziek te zijn. Maar ik moet nu wel een manier vinden om met mijn ziekte te kunnen samenleven. Ik zie het nut niet in om een relatie te beginnen. Het lijkt me de zaken alleen maar gecompliceerder te maken. Waarom pusht men mij in godnaam in die richting?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Huisarts begrijpt me minder goed.

Je huisarts heeft in zoverre gelijk dat een prettig en bevredigend seksleven bij kan dragen aan iemands geestelijke en lichamelijke gezondheid. Voor de meeste mensen geldt dat ze er de voorkeur aan geven binnen een vaste te relatie te streven naar een bevredigend seksleven. Hoewel het goed bedoeld is van je huisarts, familie en vrieden, moet je iemand natuurlijk niet pushen in een bepaalde richting, daar heb je volkomen gelijk in.

Het is heel jammer om te lezen dat je op dit moment te maken hebt met psychische problemen. Je merkt terecht op dat je een manier moet zien te vinden om met je ziekte te kunnen samenleven. Voor het aangaan van een relatie zal op dit moment waarschijnlijk ook weinig ruimte zijn in je leven. Met pushen in een bepaalde richting ben je absoluut niet gebaat.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”